۱۳۹۲ تیر ۹, یکشنبه

اعمال تحریم‌ جدید آمریکا علیرغم انتخاب حسن روحانی

اعمال تحریم های جدید آمریکا در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران انتظار تعلیق آن را داشتند
سایت موسوم به "دیپلماسی ایرانی": تحریم های جدید آمریکا که در ماه ژانویه با امضای رئیس جمهور به قانون تبدیل شده بودند، از دوشنبه این هفته و در سالگرد تحریم های نفتی و بانکداری آمریکا و متحدانش اروپایی اش، به اجرا در می آیند.
از تیرماه سال گذشته تا تیرماه امسال، 12 ماه می گذرد، اما تحریم هایی که از 11 تیر 91 به طور هماهنگ از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت و بانکداری ایران اعمال شد، آسیبی را به اقتصاد ایران وارد کرد که چندین سال وضعیت وخیم اقتصادی می توانست زمینه ساز آن شود. در این 12 ماه ارزش ریال به عنوان پول رایج ایران به نصف کاهش یافت و یک میلیون بشکه نیز از صادرات نفتی جمهوری اسلامی کاسته شد. این در کنار نرخ تورم بی سابقه و افزایش نرخ بیکاری است که البته سوء مدیریت ها نیز در آن نقش داشته است.
اکنون با گذشت یک سال و در حالی که انتظار می رفت با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، ایالات متحده در سیاست تحریمی خود علیه ایران تجدید نظر کند، تحریم های جدیدی در راه است. پس از آنکه روحانی پیروزی غافلگیر کننده ای را در انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد، رقم زد، برخی تحلیلگران به دولت اوباما پیشنهاد کردند برای اعمال تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی دست نگه دارد. اما گزارش ها حاکی از آن است که تحریم های جدید آمریکا که در ماه ژانویه با امضای رئیس جمهور به قانون تبدیل شده بودند، از دوشنبه این هفته و در سالگرد تحریم های نفتی و بانکداری آمریکا و متحدانش اروپایی اش، به اجرا در می آیند.
این در حالی است که حدود یک ماه تا تحلیف روحانی و روی کار آمدن دولت جدید در ایران باقی مانده و کارشناسان معتقد بودند دست کم در این مدت و تا زمانی که روحانی بتواند در سیاست خارجی نفوذ کند، نباید تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. مقامات عالی دولت اوباما می گویند تحریم های جدید که از اول جولای اجرا می شوند، فشار را بر طیف گسترده تری از مقامات و شرکت های ایرانی افزایش می دهد. وال استریت ژورنال نیز در این زمینه نوشت: تحریم های جدید نشان می دهد که آمریکا برای حفظ فشار و محدودیت ها بر اقتصاد ایران آمادگی دارد.
بسته تحریمی جدید آمریکل علیه ایران در ماه ژانویه به تصویب رسید و هدف آن بخش انرژی، کشتیرانی و کشتی سازی است. همچنین فروش یا انتقال خدمات و کالاهای خاص از سوی شرکت های غیر آمریکایی به ایران نیز ممنوع خواهد شد. از سوی دیگر این تحریم ها مانع تجارت فلزات گرانبها با ایران می شود. این تحریم ها ریال ایران را نشانه می گیرد و به آمریکا این قدرت را می دهد تا علیه موسسه های مالی خارجی که به نقل و انتقال ریال برای ایران کمک می کنند، اقداماتی را به عمل آورد. به گفته مقامات آمریکایی هدف از این تحریم ها بی ارزش کردن هرچه بیشتر ریال است.
اما دولت آمریکا در حالی خواستار همراهی دیگر کشورها با این تحریم ها شده که بسیاری از رای دهندگان به روحانی از او توقع دارند گامی در جهت لغو تحریم ها بردارد. تحریم هایی که به بهانه فعالیت های هسته ای تردید آمیز علیه ایران اعمال شده اند و غرب بارها تاکید کرده تنها رفع نگرانی ها در زمینه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی است که می تواند به ملغی کردن تحریم ها منجر شود. آمریکا و متحدانش به عنوان یکی از درخواست ها، تعلیق غنی سازی 20 درصدی را مطرح می کنند.
این در حالی است که حسن روحانی که خود مذاکره کننده ارشد هسته ای در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی بوده می گوید اکنون دیگر بحث تعلیق غنی سازی مطرح نیست، چرا که ایران از این مرحله عبور کرده است و تجربه تعلیق مربوط به سال ها پیش بوده است. از سوی دیگر مقامات وزارت خارجه ایران و همچنین فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز می گویند اصول سیاست هسته ای با تغییر دولت ها دستخوش تحول نخواهد شد.

اعمال تحریم های جدید آمریکا در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران انتظار تعلیق آن را داشتند، حاکی از این واقعیت است که مقامات کاخ سفید قصد ندارند پیش از مشاهده گامی عینی از سوی تهران، گامی در جهت امتیاز دهی به ایران بردارند.

گفت‌وگوی تلویزیونی احمدی‌نژاد باز هم به تعویق افتاد


برنامه تلویزیونی گفتگوی زنده احمدی‌نژاد به روز چهارشنبه 12 تیرماه جاری موکول شد.
به گزارش ایسنا، این برنامه به علت همزمانی با پخش مستقیم مسابقات والیبال جام جهانی که یکشنبه شب از سیمای جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد، به روز چهارشنبه موکول شد.
براساس آخرین هماهنگی‌های انجام شده، احمدی‌نژاد روز چهارشنبه 12 تیرماه جاری بعد از خبر ساعت 21 شبکه اول سیما به صورت زنده و مستقیم با مردم پیرامون خدمات و فعالیت‌های دولت صحبت خواهد کرد.
همچنین این گفت‌وگو به صورت زنده از شبکه سراسری رادیو نیز پخش خواهد شد.
شایان ذکر است احمدی نژاد روز دوشنبه به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در رأس هیأتی به روسیه عزیمت می‌کند.

۱۳۹۲ تیر ۸, شنبه

یادداشت سفیر سابق انگلیس در مورد وضعیت رژیم

سایت انتخاب: سفیر اسبق انگلیس در ایران گفته نیروی هوایی امارات به تنهایی می تواند تمام نیروی هوایی رژیم ایران را از پای درآورد
ریچارد دالتون سفیر اسبق انگلیس در اکونومیست نوشت: رژیم ایران نمی تواند بر خلیج فارس مسلط شود. تهران تنها در جنوب لبنان توانایی نمایش قدرت جدی از خود را دارد. مطمئنا نفوذ زیادی در عراق و سوریه نیز دارند اما این موجب تسط آنها بر خاورمیانه نمی شود. رژیم ایران نفوذ سابق را در منطقه به دلیل بهار عربی و تحریمها از دست داده است.
وی می افزاید: اقتصاد رژیم ایران شرایط خوبی ندارد و نیروهای مسلحش به روز نیستند. رژیم ایران حداقل تسلیحات زمینی و هوایی را دارد. برخی از کارشناسان معتقدند، نیروی هوایی امارات متحده عربی به تنهایی می تواند تمام نیروی هوایی رژژیم ایران را از پای درآورد.
در ادامه این نوشته دالتون آمدده است: اینکه می گویند با دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته ای همگان جلوی آنها سر فرود می آورند و تعظیم می کنند، اوهام است. هر عملی عکس العملی دارد و یکی از واکنش ها اگر جنگی زودهنگام نباشد، تحریم مادام العمر خواهد بود.

حمله به سوریه مستلزم رویارویی با رژیم تهران
وزیر خارجه پیشین آلمان گفت که دخالت در سوریه مستلزم رویارویی با رژیم ایران و حزب الله لبنان است.
به گزارش "ایران دیپلماتیک"، یوشکا فیشر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آلمان اظهار داشت: هر گونه دخالت نظامی در سوریه نه تنها نیازمند رویارویی با ارتش سوریه (مورد حمایت روسیه و چین) است بلکه حتما مستلزم رویارویی با رژیم ایران و نماینده آن در لبنان یعنی حزب الله نیز هست.

در همین ارتباط، سیما شاین یک کارشناس اسرائیلی مسائل استراتژیک گفت که دولت اسرائیل نباید در حمایت از سرنگونی حکومت بشار اسد تردید کند چرا که این موضوع به فروپاشی حکومت ایران منجر می شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی هم دزد از آب درآمد


دیوان محاسبات کشور، بازوی نظارتی مجلس که وظیفه‌ی حساب‌رسی از دستگاه‌های دولتی در ایران را بر عهده دارد، در گزارشی از بررسی درآمدهای نفتی در قانون بودجه‌ی سال ۱۳۹۰ کشور، اعلام کرده که مبلغ ۹/۲ میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی کشور، معادل صد هزار و چهارده میلیارد ریال، به صورت غیرقانونی به مصرف رسیده است.//به گزارش خبرگزاری نیمه‌دولتی مهر، دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه مصارف غیرقانونی این مبلغ، «بر اساس مصوبات غیر قانونی هیات وزیران» انجام گرفته است، مواردی از این مصارف غیرقانونی را نیز منتشر کرده است که از جمله‌ی این موارد می‌توان به «مصرف هشت هزار میلیارد ریال از سهم بخش سلامت در اجرای طرح‌های ماندگار بخش مسکن و شهرسازی»، و «اختصاص صد و پنجاه میلیارد ریال از سهم احداث و بازسازی عتبات عالیات، به بنیاد فقه و معارف اهل بیت» اشاره کرد.//“بنیاد فقه و معارف اهل بیت”، بنیادی است که ریاست آن را محمود هاشمی شاهرودی، رییس پیشین قوه قضاییه و عضو کنونی مجلس خبرگان، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی بر عهده دارد و در حال حاضر چندین موسسه‌ی آموزشی و دانشگاهی زیر نظر این بنیاد فعالیت می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به ”مجتمع آموزشی امام رضا” و “دانشگاه عدالت” نام برد.//پرداخت غیرقانونی مبلغ ۱۵ میلیارد تومان از سوی دولت به موسسه‌ی تحت مدیریت هاشمی شاهرودی در حالی صورت گرفته است که محمود احمدی‌نژاد با وجود روابط نه چندان مناسب با مراجع تقلید شیعه در قم و مشهد، هم‌واره ارتباط گرمی با رییس پیشین قوه قضاییه داشته است به طوری که در جریان اختلافات میان او و برادران لاریجانی، روسای قوای مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی، با پیشنهاد او، هاشمی شاهرودی از سوی رهبر جمهوری اسلامی به عنوان رییس هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا منصوب شد.//هم‌چنین گفته می‌شود در جریان بازداشت‌‌های سال گذشته‌ی اعضای حلقه‌ی نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی، هاشمی شاهرودی نقش واسطه‌ برای آزادی آن‌ها را ایفا کرد که از جمله این افراد می‌توان به محمدشریف ملک‌زاده، رییس سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد که پس از آزادی و دریافت عفو از سوی علی خامنه‌ای، به عنوان مشاور هاشمی شاهرودی در بنیاد تحت ریاستش منصوب شد.

۱۳۹۲ تیر ۷, جمعه

زلزله 4.3 ریشتری آذربایجان شرقی را لرزاند

صبح امروز زلزله‌ای به قدرت 4.3 ریشتر تسوج در آذربایجان شرقی را لرزاند.

جمشید عقلمند فرماندار شبستر در باره خسارات احتمالی این زمین لرزه اظهار کرد: زمین لرزه 4.3 ریشتری در شهر تسوج در شهرستان شبستر خسارت جانی نداشته است.

وی افزود: تاکنون گزارشی مبنی بر تخریب در واحدهای مسکونی و خسارت‌های مالی و جانی در این مناطق گزارش نشده است.

عقلمند گفت: بلافاصله شس از وقوع این زمین لرزه اکیپ‌های ویژه فرمانداری و گروه‌های امداد و نجات به این منطقه اعزام شده‌اند.

زلزله‌ای به قدرت 4.3 ریشتر ساعت 9:43 صبح امروز به عمق 15 کیلومتر و به طول جغرافیایی 45.46 و عرض جغرافیایی 38.38 تسوج در آذربایجان‌شرقی را لرزاند.

این زلزله در 11 کیلومتری تسوج، 14 کیلومتری کشک‌سرای، 23 کیلومتری شرفخانه و 607 کیلومتری تهران رخ داده است.

مشایی هر بیست روز کجا می رفت؟

روز گذشته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از ارسال پرونده شکایت اظهارات مشایی به نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور خبر داد. مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: پرونده‌ای در خصوص اظهارات مشایی در مورد مکتب ایرانی، انبیا، مدیریت داوود نبی و حضرت مسیح و رژیم صهیونیستی در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفت و برای رسیدگی به مبادی ذی‌ربط ارسال شد.
شفاف نیوز: سفرهاي دولت و كابينه اش موضوعي است كه اين روزها در كميسيون‌هاي مختلف مجلس مطرح مي شود.علاوه بر سفرهاي اعضاي كابينه دولت به همراه خانواده هايشان به نيويورك كه چندي پيش در كميسيون اصل نود مورد بررسي قرار گرفت، 96 سفر مشائي به خارج از كشور نيز از سوي احمد توكلي مطرح و به همين دليل وزير امور خارجه به مجلس دعوت شد. البته اين تنها موضوعي نيست كه پاي مشائي را به مجلس كشانده است بلكه به گفته افضلي فر اظهار نظرهاي مشائي نيز از سوي نمايندگان مورد بررسي قرار گرفته و پرونده آن به وزارت اطلاعات ارسال شده است.
ارسال پرونده به وزارت اطلاعات
روز گذشته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از ارسال پرونده شکایت اظهارات مشایی به نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور خبر داد.مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: پرونده‌ای در خصوص اظهارات مشایی در مورد مکتب ایرانی، انبیا، مدیریت داوود نبی و حضرت مسیح و رژیم صهیونیستی در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفت و برای رسیدگی به مبادی ذی‌ربط ارسال شد.
به نظر مي رسد تنها نمايندگان مجلس نهم شاكيان اين پرونده نيستند چرا كه به گفته افضلي فر این پرونده با شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی تنظیم شده و تعدادی از نمایندگان مجلس هفتم و هشتم نیز در این میان هستند.وي گفته است: پرونده‌های کمیسیون اصل نود مجلس عمدتا به نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور فرستاده می‌شود.
هر 20 روز يك سفر
اما مطرح شدن موضوع سفر هاي مشائي از سوي احمد توكلي به دو سال پيش باز مي گردد. زماني كه وي هنوز رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس را بر عهده داشت در نشستي اين موضوع را مطرح كرده و عنوان كرده بود كه اين موضوع در كميسيون امنيت ملي مطرح است.
احمد توكلي درباره سفرهاي مشائي گفته بود: در مدت 5سال آقای مشایی 96 سفر خارجی داشته‌اند و اکنون این مطالب مطرح است که آقای مشایی کجا رفت، چرا به این سفرها رفت و اینکه چه ضرورتی برای این تعداد سفر خارجی برای رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور وجود داشته است. به گفته توكلي كه در ديدار با صالحي وزير امور خارجه و در جلسه كميسيون امنيت ملي مطرح شده است، مشایی هر ۲۰روز یک سفر خارجی داشته و ملاقات‌هایی انجام داده که قابل‌تامل است از اين رو سوال مطرح شده اين بود كه نقش اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس‌ دفتر سابق رییس‌جمهور در سیاست خارجی چیست؟
نقوي حسيني عضو كميسيون امنيت ملي در اين‌باره به شفاف مي‌گويد: سفرهاي آقاي مشائي هم مربوط به زمان حضورش در پاستور مي شود هم زماني كه رياست جنبش عدم تعهد ها را بر عهده داشت. وزارت امور خارجه مدعي است كه درباره همه اين سفرها گزارش وجود دارد و حتي آقاي صالحي عنوان كرد كه حاضر است درباره هر سفري كه در خواست شود گزارش مربوطه را به مجلس ارائه بدهد اما در جلسه كميسيون در اين باره تصميم گيري نشد.
وي مي گويد همه سفرهاي مشائي با ماموريت وزارت امور خارجه نبوده است بلكه سفرهاي متنوع و با موضوعات مختلي صورت گرفته كه مورد توجه سوال كننده همين سفرها است. به گفته نقوي حسيني ، وزیر امور خارجه با بررسی برخی سفرهای مشایی و اهداف و علت آنها، توضیح داد که اغلب این سفرها بدون ملاقات با مقامات کشورهای میزبان بوده است. صالحی گفته است: «در بسیاری از سفرها هم آقای مشایی رییس‌جمهور را همراهی کرده و سفر مستقل نبوده و برخی از سفرهای مشایی هم برای دیدار با ایرانیان خارج از کشور انجام شده است.»
بر اساس اين گزارش در زمان صدور حکم جدید رییس جمهور برای اسفندیار رحیم مشایی، حدس و گمان هایی از دلایل این انتصاب زده می شد چرا كه مشائي يكي از افرادي بود كه قصد حضور در رقابت انتخاباتي را به عنوان كانديداي پيشنهادي دولت داشت و نيازمند اين بود كه وجه بين المللي مناسبي براي خود كسب كند از اين رو همان گونه که انتظار می رفت، سفرهای رحیم مشایی در همان جهت برگزار شد.پيش از اين سمت پر سرو صدا نيز ، سفرهای اسفندیار رحیم مشایی به کشورهای خارجی و دیدارهای وی با برخی گروه های خاص به خصوص در حاشیه سفرهای احمدی نژاد به نیویورک با واکنش هایی در داخل مواجه شده بود.
در نهايت اين سفرهاي پرحاشيه پس از دو سال مورد بررسي قرار گرفت اما سوال اينجاست كه آيا اين موضوع تا پايان عمر دولت بررسي مي‌شود يا خير؟

نقوي حسيني درباره زمان رسيدگي به سوال از وزير كشور در صحن علني به شفاف، گفت: گزارش جلسه كميسيون با وزيرامور خارجه به هيات رئيسه داده شده است و سوال از وزير در دستور كار قرار دارد اما نكته اينجا است كه تعداد زيادي سوال از وزرا در هيات رئيسه هست كه در نوبت بررسي است.ظرفيت مجلس هم اين اجازه را نمي دهد كه در هفته بيش از يك سوال اعلام وصول شود.در ماه پاياني كار دولت هستيم و اين موضع اگر تا پايان دولت مرود بررسي قرار نگيرد ديگر كارآيي لازم را ندارد.بر اساس اين گزارش بايد ديد كه بهارستاني ها مي توانند اين موضوع را تا قبل از پايان كار دولت مورد بررسي قرار بدهند يا بايد در انتظار اين باشيم كه پس از اتمام دوره كاري دولت اين موضوع به فراموشي سپرده شود.

۱۳۹۲ تیر ۶, پنجشنبه

از مصریها یاد بگیریم؛ حکومت مرسی در آستانه سقوط


رئیس جمهور اسلامگرای مصر پابرهنه در حال فرار در برابر اعتراضات مردم
به گزارش رادیو آلمان، محمد مرسی٬ رئیس‌جمهوری اسلام‌گرای مصر٬ در آستانه سالگرد انتخاب خود٬ اعلام کرد که ناآرامی ها کشور را "فلج" خواهد کرد. قرار است روز یک‌شنبه تظاهراتی گسترده با خواست کناره‌ گیری مرسی انجام شود.
یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تظاهرات فراگیری که قرار است روز یکشنبه در مصر انجام شود گفت، تا پیش از این مرسی از یک مشروعیت ناشی از برگزاری انتخابات برخوردار بود اما اگر این تظاهرات فراگیر اتفاق بیفتد و حجم وسیعی از مردم در آن شرکت کنند این مشروعیتی که دولت از آن برخوردار است زیر سوال می رود و راهی جز کناره گیری برای مرسی باقی نمی ماند.
حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با سایت فرارو گفت، همه احزاب مخالف دولت در مصر مردم را برای تظاهرات فراگیر روز 30 ژوئن که یکشنبه آینده است دعوت کردند تا حجم مخالفت با دولت را نشان دهند.
وی ادامه داد، این مخالفت در ابعاد مختلف است و در اولین سالگرد به قدرت رسیدن مرسی صورت می گیرد.
وی افزود، انتظار این بود که آقای مرسی در سخنرانی شب گذشته خود پیشنهادی برای حل مسئله بدهد. اما مرسی چیزی تحت عنوان پیشنهاد برای حل مشکل نداد و تا حدودی معترضین را تهدید هم کرد و اعلام کرد با معترضان برخورد خواهد شد.

سخنرانی مرسی برای مردم قانع کننده نبود
به گزارش تلویزیون بی بی سی، سخنرانی شب گذشته محمد مرسی رئیس جمهور مصر برای مردم این کشور قانع کننده نبود.
گزارشگر این تلویزیون درباره سخنرانی شب گذشته محمد مرسی گفت، شور و هیجان حاضران در محل سخنرانی رئیس جمهور مصر شامل این مرد (وزیر دفاع مصر) نبود. او در مدت دو ساعت و نیم زمان سخنرانی محمد مرسی ساکت بود.
عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر چند روز پیش به طور بی سابقه ای تاکید کرد ارتش در برابر تهدید و ترساندن ملت ساکت نخواهد ماند.
رسانه های مصری این سخنان السیسی را هشداری به محمد مرسی و طرفدارانش و حمایت از مخالفان مرسی در آستانه تظاهرات میلیونی مخالفان دانستند. تصاویر استقرار نیروهای ارتش مصر در خیابانهای شهرهای مختلف این کشور، این تحلیل را تقویت کرد.
در ادامه این گزارش آمده است، البته محمد مرسی در سخنرانی خود تلاش کرد پیامش خطاب به ارتش مصر آشتی جویانه باشد. مرسی در مقابل پیام های تهدید آمیزی را خطاب به مخالفان خود بیان و آنها را به تلاش برای سرنگونی نظام حاکم در مصر متهم کرد. مرسی خواستار تشکیل کمیته ای از همه احزاب به منظور پیشنهاد اصلاح قانون اساسی شد.
سران مخالفان مصری پیش از این، پیشنهاد مرسی را در این خصوص رد کرده بودند، زیرا می گویند پیشنهادهای او جدی نیست.

گزارشگر تلویزیون بی بی سی افزود، واکنش تحصن کنندگان در میدان التحریر قاهره به طور کامل شبیه واکنش های مردمی به سخنرانی های حسنی مبارک در زمان انقلاب مصر بود. مصریها در میدان التحریر بار دیگر فریاد "ملت خواهان سرنگونی نظام است" سردادند.

افزایش قیمت دلار تا ساعت 13/ پنج شنبه

به نقل از ایسنا، قیمت ارز و طلا نسبت به ساعت اولیه امروز و روز گذشته دچار تغییراتی شد.
امروز - پنجشنبه - قیمت طلا در پی افزایش قیمت دلار و اونس جهانی با افزایش قیمت مواجه شد.
روند این افزایش قیمت به صورتی بوده که در اولین قیمت اعلام شده برای ارزش طلا درایران از آخرین قیمت رسمی آن در روز گذشته بیشتر بوده است.
قیمت طلا بعد از اندکی از آغاز ساعت کار بازار، روندی نزولی به خود گرفت اما پس از گذشت ساعاتی اکنون روند صعودی به خود گرفته است اما همچنان ارزش طلا به بالاترین قیمت در روز جاری نرسیده است.
بر این اساس سکه تمام طرح جدید یک میلیون و 100 هزار تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و 60 هزار تومان، نیم سکه 572 هزار تومان، ربع سکه 365 هزار تومان و سکه گرمی 250 هزار تومان داد و ستد شد.
هر گرم طلای 18 عیار 102 هزار و 610 تومان، هر مثقال طلا 445 هزار و 500 تومان و اونس جهانی 1240 دلار و 80 سنت ارزش‌گذاری شده است.

همچنین دربازار آزاد هر دلار با قیمت 3330 تومان و یورو 4350 تومان معامله می‌شود.

۱۳۹۲ تیر ۵, چهارشنبه

سوریه؛ بیش از 100هزار کشته / بدنامی برای پوتین

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیروت، دیدبان حقوق بشر سوریه امروز اعلام کرد که بیش از یکصد هزار نفر عمدتا غیرنظامی تا کنون در جریان اعتراضات و درگیریهای این کشور کشته شدند.
مخالفان سوری همچنین از استفاده مجدد رژیم اسد از سلاح شیمیايی خبر داده اند.
این در حالیست که بحث و رایزنی مقامات روسیه و آمریکا درباره تعیین تاریخ برگزاری کنفرانس بین‌المللی سوریه در ژنو بی‌نتیجه مانده است.
به گزارش رادیو آلمان به نقل از خبرگزاری رویترز نمایندگان روسیه و ایالات متحده آمریکا در طی رایزنی پنج ساعته خود نتوانستند بر سر کم و کیف برگزاری کنفرانس بین‌المللی سوریه به توافق برسند.

بدنامی اخلاقی و راهبردی برای روسیه
سوزان رایس، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل با توصیف موضع شورای امنیت در مناقشه سوریه به عنوان «بدنامی اخلاقی و راهبردی»، خواستار اقدامی عاجل در این زمینه شد.
خانم رایس در همین حال روسیه و چین را به دلیل وتوی قطعنامه‌ها در جنگ سوریه مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد که در این صورت «استمرار سردی روابط با روسیه اجتناب ناپذیر است.»
به گزارش رادیو فردا، سوزان رایس که چهار سال و نیم است به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل حضور دارد، در آخرین سخنرانی خود گفت که در مورد انفعال شورای امنیت در سوریه، «تاریخ قضاوتی بی‌رحمانه» خواهد داشت.
خانم رایس پس از ترک سازمان ملل قرار است به عنوان مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا فعالیت کند.

مخالفت آمریکا با حضور رژیم تهران در کنفرانس سوریه
رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور رژیم ایران در ژنو 2 را به اختیار اخضر الابراهیمی گذاشت.
به گزارش ایسنا، کاترین اشتون در مراسم اختتامیه نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در کنفرانس خبری درباره حضور رژیم ایران در ژنو 2 گفت: ما از اخضر الابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه حمایت می‌کنیم. او تصمیم می‌گیرد که چه کشورهایی در کنفرانس مذکور حضور یابند.
بنا بر گزارش روزنامه‌ الشرق الاوسط چاپ لندن، وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که کنفرانس ژنو 2 بتواند در خصوص سوریه راه حلی را پیش‌روی کشورها قرار دهد.
روزنامه‌ الوطن چاپ کویت نیز با اشاره به شکست آمریکا و روسیه در رسیدن به توافقی در خصوص برگزاری کنفرانس ژنو 2 به نقل از معاون وزیر خارجه روسیه نوشت که مذاکراتی در خصوص نحوه برگزاری ژنو 2 باحضور نماینده سازمان ملل انجام شد اما مسوولان آمریکایی و روسی بر سر مسایل بسیاری از جمله زمان و لیست مدعوین به توافق نرسیدند.

وی گفت که طرفین در این باره که چه کسی نماینده مخالفان سوری در این کنفرانس باشد و هم‌چنین حضور رژیم ایران در کنفرانس به نتیجه نرسیدند.

اگر کسی در استان بوشهر بدنیا بیاید جرم است؟

گزارش دریافتی: خواستم این سوال را بپرسم آیا اگر کسی در استان بوشهر بدنیا بیاید جرم است؟ آیا باید شهروند درجه 2 محسوب گردد ؟ آیا با وجود بکار بردن تمام استعداد و هوش خود که جزء با استعداد ترین ها در دنیا محسوب میشوند باز باید حق آنها حتی بصورت مساوی با دیگر استان ها خورده شود ؟ این خبر را اعلام مینمایم که بار دیگر سهمیه 60 درصد بومی در آزمون اسفندماه گاز 91 که نبود حتی بصورت عادی هم حق بچه های استان را خوردند و در مقایسه با شهر های دیگر حق ما در استان بوشهر نسبت به شهر های دیگر کمتر بوده و جزء شهروند درجه 2 محسوب گشتیم . امروز با جمعی از بچه های استان در مقابل استانداری و دفتر امام جمعه و نماینده بوشهر گرد آمدیم وخواستار حق مسلم خود گشتیم . خواهشمندیم از رسانه شما این خبر درج گردد و ذکر شود بچه های استان با بالاترین نمره کتبی در مصاحبه رد گردیدند بجرم اینکه سه جلدی ما از استان بوشهر صادر گردیده لذا از شما خواستار قرار دادن یک بخش ویژه در سایت میباشیم تا مسولین بداند که ما پیگیریم و قسم خوردیم تا آخرین قطره خون خود که اگر به حقمان نرسیم استان بوشهر را از دست آخوندها جدا کرده تا ببینیم بدون نفت و گاز چجور حکومت میکنند .

محرومیت بومیان استان در پارس جنوبی
بازهم در استان بوشهر شاهد بومی ستیزی مسئولین هستیم و این بار عده زیادی از جوانان بومی و تحصیل کرده در آزمون استخدامی شرکت گاز جهت کار در پارس جنوبی رد شدند و مثل همیشه باید از استانهای دیگر در استان بوشهر مشغول بکار شوند و جوانان بومی ما از کار در عسلویه محروم شوند.
به گزارش سوک به نقل از چغادک نیوز ، صبح روز گذشته عده ای از جوانان تحصیل کرده و بومی استان بوشهر که تعداد آنها به 30 نفر می رسید درب استانداری بوشهر ، دفتر امام جمعه بوشهر ، دفتر نماینده مردم بوشهر گناوه و دیلم حاظر شدند و خواستار پیگیری این موضوع شدند.
این جوانان در گفتگو با خبرنگار ما گفتند : ما در آزمون استخدامی شرکت گاز که در اسفند سال گذشته در تهران و بوشهر با حضور 58 هزار نفر از کل کشور برگزار شد شرکت کردیم که از این تعداد 1700 نفر یعنی 3 درصد به مصاحبه بعدی دعوت شدند و از این تعداد نیز در مصاحبه های بعدی که در تهران و بوشهر برگزار شد 700 نفر را در تاریخ دوم تیر ماه برگزیده اند
آنها خطاب به مسئولین اعلام داشته اند این تعداد طبق چه محاسباتی و فرمول هایی جذب شده اند و چرا سهمیه بومی بودن در این آزمون ها رعایت نشده است و چرا اعلام شده بود که حدود هزار نفر را می خواهیم جذب نمائیم و چرا اکنون 700 نفر قبول شده اند آیا بقیه در آزمون شرکت نکرده اند و قبلا" توسط آقایان انتخاب گردیده اند.
لازم به ذکر است این جوانان بومی استان بوشهر که عموما" با مدرک کارشناسی ارشد ، کارشناسی و کاردانی در این آزمون شرکت کرده بودند به مسئولین این موضوع را انعکاس داده اند و منتظر تصمیم مسئولین استان می باشند که بتوانند از حقوق بومیان استان بوشهر دفاع نمایند و نگرانی آنها از تعطیلات مجلس شورای اسلامی در آستانه ماه رمضان است که بهانه ای باشد برای عدم پیگیری از جانب مسئولین استان بوشهر و همچنین آنها نگران این موضوع می باشند که مثل سال قبل که سهمیه بومی بودن استان با وجود اعتراض جوانان تحصیل کرده جهت کار در پارس جنوبی نادیده گرفته شد و مسئولین استان بوشهر هم در دفاع از آنها با مشکل مواجه شدند این بار هم این اتفاق نیز برای آنها پیش آید و با توجه به تغییر و تحول کابینه ریاست جمهوری مثل همیشه حق کار کردن در پارس جنوبی از آنها گرفته شود .
در ذیل نامه اعتراض آمیز این جوانان را ملاحظه می نمائید.

نامه اعتراض جمعی از جوانان استان بوشهر به آزمون شرکت گاز‎
باسمه تعالی
با سلام؛
احتراماً به استحضار می رساند ما جمعی از فارغ التحصیلان که بومی استان بوشهر بوده و در اعلام آگهی استخدامی شرکت ملی گاز ایران سال 1391 بعنوان متقاضی جذب در این شرکت بودیم و در ادامه با توجه به قبولی در آزمون کتبی و شرکت در آزمون روانشناختی و سپس در مصاحبه حضوری (فنی و تخصصی) که در تهران برگزار گردید ، شرکت نموده، ولی متأسفانه در اعلام نتایج پذیرفته شدگان نهایی علیرغم بالا بودن ظرفیت پذیرش در حوزه انتخابی، و با توجه به مصوبه هیئت دولت مبنی بر استخدام50 درصد نیروی بومی استان بوشهر، هیچگونه توجهی نشده و به نظر می رسد که حقی از فرزندان تحصیل کرده واجد شرایط این دیار به صورت قطعی ضایع شده و از شما مسئولین گرامی، عاجزانه خواهشمندیم این موضوع رو به صورت جدی پیگیری نمایید.
با تشکر
جمع کثیری از شرکت کنندگان در آزمون شرکت ملی گاز ایران

رونوشت به:
دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر؛
دفاتر نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی؛
استانداری بوشهر؛
سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس؛
شرکت ملی گاز استان بوشهر؛
دفتر امام جمعه شهر برازجان؛
فرمانداری شهرستان دشتستان؛

آخرین خبر از دفتر امام جمعه بوشهر به این قرار است که با تجمع چند صد نفر از جوانان استان در جلو درب امام جماعت بوشهر خواستار دیدار با حضرت آیت الله صفایی بوشهری گردیدند که ماموران دفتر امام جماعت مانع دیدار با ایشان گشته اند لذا قرار گشته اگر حضرت آیت الله صفایی بوشهری در نماز جماعت این هفته حضور داشتند تمامی جوانان غیور استان در این مراسم شرکت داشته و دست به تحصن زده و از نماینده ولیه فقیه خواستارپیگیری حق خود گردند در ضمن خبر هایی از درگیری در شهر های کنگان دیر و جم رسیده و با دادن بیانیه خواستار بازگشت حق خود گردیده اند

بسمه تعالی
احتراما به استحضار می رسانم –ما جمعی از داوطلبان شرکت کننده در ازمون استخدامی شرکت ملی گاز ایران از شهرستانهای دیر-جم – کنگان هستیم – که در ازمون کتبی موفق به اخذ نمره ی قبولی شد ه ایم - سپس برا انجام مصاحبه فنی وتخصصی و روانشناختی راهی تهران شد ه ایم و علی رغم اینکه روند مصاحبه را خوب طی نمودیم و طبق بخشنامه هیا ت دولت مبنی بر جذب 50 تا 75 درصدی از جوانان بومی متقاضی در این ازمون متاسفانه نتایج نهایی ازمون که اعلام شده – بر خلاف باور ما بوده – ودر عین ناباوری به همین راحتی جلوی اسم ما نوشتن مردود – ولذا عاجزانه از تمامی مسئولین استان اعم نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی – استاندار – نماینده ولی فقیه وامام جمعه استان که واقعا در استخدامی نفت سال 90 نقش کلیدی را در پیگیری این موضوع داشتند خواهشمندیم که از این موضوع به راحتی نگذرند – بویژه از نمایندگانی که در کمیسیون انرژی هستند – وتمامی کسانی که میتوانند در این امر به جوانان یاری برسانند – واقعا مجال این نیست که مسئله را بگشاییم ولی جای بسی تاسف هست که با این منابع عظیم نفت وگاز – مهمترین دغدغه جوانان ما شده اشتغال – و مهمتر از ان این هست که جوانان استان بعد از گذراندن ازمون کتبی خیلی راحت در مصاحبه رد میشونند چرا باید اینطور باشد ؟ واین شده یکی از مهمترین معضلات جوانان استان – ولذا خواهشمندیم که نگذارید مسئله همین جا تمام شود – پیگیر جذب نیروهای رد شده در مصاحبه باشید تا حصول نتیجه –

جمعی از داوطلبان ازمون شرکت ملی گاز ایران (شهرستان های دیر- جم –کنگان)

۱۳۹۲ تیر ۴, سه‌شنبه

توهم توطئه در بازار ارز

بدبینانه ترین دلیل کاهش قیمت ارز چیست؟
خبرآنلاین: کاهش قیمت دلار به حدی غیرقابل پیش بینی بود که تئوری های مطرح شده در مورد دلایل این کاهش تداعی کننده فضای توهم توطئه است. کاهش حدود 700 تومانی قیمت دلار طی دو هفته ای که از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می گذرد، این سئوال را پیش روی کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار قرار داده است که دلیل اصلی این سقوط قیمت چیست؟
طی دو هفته گذشته قیمت دلار از 3640 توان به 2980 تومان کاهش یافته است؛ آنهم بدون آنکه هیچ اتفاق جدی که بتوان آنرا دلیل کاهش قیمت دلار برشمرد در فضای اقتصادی کشور واقع شده باشد. یعنی نه عرضه ارز توسط نهادهای رسمی مانند بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است و نه نقل و انتقال ارز از خارج از کشور که به دلیل تحریم ها محدود شده بود افزایش پیدا کرده است.
حتی محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی هم که مدعی مدیریت بازار ارز است هیچ دلیل موجهی برای کاهش قیمت ارز آنهم بعد از برگزاری انتخابات ارایه نکرده و مدعی است که بانک مرکزی توانسته است نقدینگی را مدیریت کرده به سمت فضای تولیدی ببرد. این درحالی است که هنوز هیچ تحرکی در فضای تولیدی کشور اتفاق نیفتاده و اگر هم بهبودی در این فضا به نظر می رسد ناشی از امید فعالان بازار به چشم انداز پیش رو با تحولات دولت است، ولاغیر.
همین عوامل باعث شکل گیری این فرضیه شده است که فضای بازار ارز تحت تاثیر عوامل روانی به کاهش قیمت تن داده است. فضای روانی که با وعده کاهش فشارهای خارجی بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور شکل گرفته و ریشه در عکس العمل سران کشورهای غربی در انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور دارد، کشورهایی مانند فرانسه، انگلستان و آمریکا.
اما این پیامها در عمل هیچ بازتاب عملی در بحث تحریم ها نداشته است. البته برداشته شدن تحریم بانک ملت را نمی توانیم به تغییر رویه کلی تحریم ها تعبیر کنیم ولی همزمانی این اتفاق به خودی خود می تواند به مثبت شدن جو روانی بازار کمک کرده باشد.
نگاه بدبینانه کاربران
به هر شکل جو روانی زمانی در توضیح تحولات به کار گرفته می شود که هیچ توضیح منطقی برای رویدادها موجود نباشد، اما درحاشیه این توضیح ناواضح تحلیلهای دیگری هم خود نمایی می کنند، نگاهی به فهرست پیام مخاطبین سایت خبرآنلاین برای مطلب "تاثیر اظهار نظرهای رئیس کل بانک مرکزی بر بازار ارز" نشان از وجود نگاه بدبینانه نسبت به وضعیت بازار دارد.
کاربری می نویسد:" احمدی نژاد برای فرار از بد نامی دارد دلارها می ریزد تو بازار و صندوق ملی را خالی تحویل روحانی می دهد مردم بیچاره ایی که فکر می کنند به خاطره پیروزی روحانی دارد ارزان می شود آخر مرداد قیمت ها را چک کنند".
البته این نوع نگاه ریشه در اظهارات ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری دارد. در زمان تصویب بودجه در نقد تصمیم مجلس برای جلوگیری از برداشت دولت از ذخایر صندوق توسعه ملی گفت: " صندوق توسعه ملی برای رشد اقتصادی و محرک اقتصادی کشور است، نباید این صندوق را کنار بگذاریم تا دلارهایی در آن باقی بماند و بعد یک عده هرکاری که می‌خواهند با آن بکنند، این صندوق برای تولید کشور است."
در کنار این نگاه که شاید بدبینانه ترین تحلیل از شرایط بازار ارز باشد دیدگاههای بدبینانه دیگری هم وجود دارد.
کاربر دیگری می نویسد: "هیچ چیزی تغییر نکرده و من مطمئنم این دلار هایی رو که ارزان از چنگمون در می آورند 2 برابر به ما می فروشند؛ می گی نه ؟ حالا نگاه کن بعدا بیا بگو متشکرم. قیمت ماشین وارداتی و نگاه کنید تورو خدا، همینطور فقط می ره بالا. بعد اونوقت دلار و از چنگ ملت مفت می کشند بیرون قبلش هم که دوستان اگرخاطر هممون باشه سکه بهمون فروختن با چه ادا اصولی ".
یا کاربر دیگری بهنام حبیب می نویسد: " الان تو اوضاع بین الملل ما چه تفاوتی ایجاد شده؟ پس عقل سلیم میگه این میزان کاهش قیمت کار عوامل داخلی هست که قبلا قیمت رو بالا برده بودن".

این نوع نگاه نگران و بدبین به چشم انداز بازار کم نیست و اگر کارشناسان بازار به دنبال تحیل رفتار بازار هستند باید در محاسبات خود این نوع نگاه ها را هم لحاظ کنند.

از حكم امام زمان‌ تا واگذاری ۱۰روزه يک سازمان

روزنامه جوان: حجت‌الاسلام «پژمانفر»، رئيس كارگروه گردشگري خانه ملت به خبرنگاران گفته است: «مطلبي كه با عنوان واگذاري سازمان ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري به بخش خصوصي توسط شريف ملك‌زاده اعلام شده، نگراني‌هاي بسياري را در پي دارد.» ايشان افزوده است: «ملك‌زاده در صحبت‌هاي خود اذعان داشته كه اين واگذاري تا نهم تيرماه سال جاري به طور كامل صورت مي‌گيرد... بنده به صراحت اعلام مي‌كنم كه اين تصميم عجولانه و خلق‌الساعه تبعات و پيامد‌هاي ناگواري در پي دارد!» در دولت‌هاي نهم و دهم،‌سياست‌هاي عجيب و غريب و خلق‌الساعه كم نبودند. اما اين يكي حقيقتاً نوبر است. شايد آقايان با توسل به اصل ۴۴ قانون اساسي و لزوم واگذاري امور به بخش خصوصي بخواهند اين تصميم ديرهنگام و سؤال‌برانگيز خود را توجيه كنند اما بايد پرسيد: چطور كاري را كه طي هشت سال قادر به انجامش نبوديد، اكنون ۱۰ روزه مي‌خواهيد انجام دهيد؟ به نظر مي‌رسد برخي جريان‌ها كه طي سال‌هاي گذشته به سبب حمايت‌هاي بي‌معناي رئيس جمهور از آنها، تا توانسته ترك تازي كرده‌اند، اكنون كه با كارت قرمز ملت روبه‌رو شده و در انتخابات نيز از سوي مردم طرد شده‌اند، برآنند تا در آخرين نفس‌ها اسباب قدرت و شوكت خود را در سال‌هاي پيش رو - كه براي آنان روزگار سختي خواهد بود - فراهم آورند. پژمانفر نيز بر اين مهم تأكيد كرده است كه: «به نظر مي‌رسد با اين واگذاري قرار است بخشي از اختيارات دولت به دست جرياني چون انحراف بيفتد كه اين مسئله جاي نگراني و تبعات منفي ناگواري دارد.»
باري طي سال‌هاي گذشته كم نبودند مديراني كه در مسئوليت خود ناتوان و ضعيف بودند اما براي برخي جريان‌ها سنگ تمام گذاشتند. بي‌ترديد بايد قوه قضائيه به عنوان مدعي‌العموم از تمام آنها كه بيت‌المال را ملك طلق خويش و رفقايشان پنداشتند، حساب بكشد تا اين رسم زشت و اين سوء استفاده‌هاي وسيع از اموال مردم ديگر تكرار نشود. اگر چنانكه استاد «عسگر اولادي» ماه‌ها پيش آرزو كرد، «محاكمه باند ورشكست‌كنندگان ايران» را مردم ببينند، هم تك تك اين ملت كه حقوقشان در اين بده و بستان‌هاي درون گروهي و باندبازي‌ها ضايع شد از عدالت نظام سرخوش مي‌شوند و هم مديران بعدي عبرت مي‌گيرند تا اينگونه اموال عمومي را ارث پدري خود نپندارند و از خاصه خرجي‌ها براي آنها كه بر سركارشان آورده‌اند، بپرهيزند.
در مورد سازمان ميراث فرهنگي اما حرف بسيار است. چنانكه حجت‌الاسلام پژمانفر هم گفته است: «شريف ملك زاده عملكرد ضعيف و ناصحيحي در سازمان ميراث فرهنگي داشته و امروز هيچ رشدي در اين سازمان نسبت به گذشته ديده نمي‌شود.» درباره اين سازمان وقتي ديگر خواهم نوشت، فقط عجالتاً بگويم جناب ملك‌زاده همان معاون احمدي‌نژادند كه مدعي‌اند حكم ايشان را امام زمان (عج) داده و جناب احمدي‌نژاد فقط آن را تنفيذ كرده‌اند. خدا را شكر نموديم و چه چيزها كه در اين دولت نديديم!

۱۳۹۲ تیر ۲, یکشنبه

ماجرای نامه روحانی به رهبر قبل از انتخابات


نائب رئیس مجلس با اشاره به نامه قبل از انتخابات روحانی به رهبر انقلاب گفت:روحانی ۷-۸ روز قبل از انتخابات نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشته و روی آرمان‌های نظام تاکید کرد وگفت که همیشه همراه نظام بوده و در حال حاضر نیز همراه نظام است.
به گزارش "ندای انقلاب" به نقل از تسنیم، محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست عصر امروز جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به انتخابات ۲۴ خرداد گفت: حماسه‌ای که مقام معظم رهبری انتظار آن را داشتند، محقق شد و مردم نیز با حضور چشمگیر خود تمام تحلیل‌های دشمن را نفی کردند.
وی با اشاره به همزمانی انتخابات شورای شهر و روستا و انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: برگزاری همزمان این دو انتخابات باعث هم‌افزایی و تحرک بیشتر مردم در انتخابات شد، خوب است که در آینده نزدیک این موضوع به صورت تحلیلی بررسی شود.
نائب رئیس مجلس با اشاره به خصوصیات رفتاری حسن روحانی خاطرنشان کرد: فردی که انتخاب شد، مشخصه‌های خوبی دارد و ما احساس می‌کنیم که آقای روحانی نقاط قوت تعدادی از رؤسای جمهور پیشین را داشته و نقاط ضعف آنها نیز کمتر در وی دیده می‌شود.
باهنر همچنین افزود: حسن روحانی ذاتا فرد فراجناحی است و سعی می‌کند از هر جناحی به جز افراد تندرو و رادیکال برای پیشبرد کارهای خود استفاده کند.
وی با اشاره به شیوه مدیریتی رئیس جمهور منتخب اظهار داشت: روحانی آدمی است که خودش است و سعی می‌کند که خود را مدیریت کند؛ وی برای همه احترام قائل است و از همه برای کارهایش مشورت می‌گیرد اما در نهایت خود تصمیم‌گیرنده نهایی است، این نکته خوبی است که باید بگویم وی با این ویژگی کمتر تحت تاثیر دیگران است.
نائب رئیس مجلس درا دامه سخنانش تصریح کرد: روحانی یک انسان ستادی است و رئیس جمهور هم باید ستادی باشد اما چون در کشورمان ساختارها به صورت ستادی شکل نگرفته و یا در این ۸ ساله این ساختار به هم خورده است، رئیس جمهور نیز باید در کنار کار ستادی کار میدانی نیز انجام دهد؛ متاسفانه آقای احمدی‌نژاد تنها به کار میدانی اعتقاد داشت و این باعث ایجاد معضلاتی در کشور شد.
باهنر با بیان اینکه کابینه دولت یازدهم باید کابینه قدرتمندی باشد، افزود: اگر روحانی یک معاون اجرایی قدرتمند و استراتژیک انتخاب کند، می‌تواند مشکلات ساختاری را برطرف کند.
وی با اشاره به برخی از تحلیل‌های رسانه‌های داخلی و خارجی درباره انتخابات گفت: امروز تحلیلی از بنی‌صدر دیدم که در آن گفته بود، عجیب است که نظام جمهوری اسلامی تندروی را از اصلاح‌طلبان و خاتمی گرفته و به میانه‌رویی مانند روحانی تبدیل کرده است؛ این تحلیل نشان می‌دهد که اقدام بزرگی در انتخابات صورت گرفته است.
نائب رئیس مجلس با بیان اینکه روحانی را اصلاح‌طلب نمی‌دانم، گفت: ما ۱۶ سال گذشته این مشکل را داشتیم که با افراط‌گرایی از هر دو جناح مواجه بودیم و امیدواریم روحانی با شعار اعتدال‌گرایی نسبت به این مسئله اقدام کند.
باهنر ادامه داد: روحانی آدمی نیست که از سیاست‌های اساسی نظام تخطی کند، قطعا وی کسی نیست که به دنبال حاشیه‌ها و حرف‌های تند باشد. وی حتی ۷-۸ روز قبل از انتخابات نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشته و روی آرمان‌های نظام تاکید کرد و بیان کرد که همیشه همراه نظام بوده و در حال حاضر نیز همراه نظام است.
وی با اشاره به پیام رهبر انقلاب برای ایجاد همدلی بعد از انتخابات خاطرنشان کرد: در پیام رهبری هم این موضوع وجود داشت که باید بعد از انتخابات رقابت‌ها را به رفاقت‌ها تبدیل کنیم. در حال حاضر کار اجرایی بسیار سخت است و همانطور که رهبری بیان کردند کار اجرایی مانند ماشینی می‌ماند که در سربالایی به سختی حرکت می‌کند لذا باید از تمامی ظرفیت‌ها برای پیشبرد کارهای اجرایی بهره ببریم.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در زمان انتخابات خیلی استرس داشتیم که آرای روحانی بیش از ۵۰ درصد شود و در عددی مانند ۴۹ درصد نماند. تا انتخابات به دور دوم کشیده شود و شائبه تقلب در انتخابات به وجود آید اما امانتداری نظام جمهوری اسلامی که حتی چند درصد را هم به خوبی حساب کرد، این شائبه را به کلی از بین برد.

باهنر در پایان سخنان خود گفت: اگرچه شائبه تقلب در انتخابات از بین رفته و تمامی رسانه‌های داخلی و خارجی از برگزاری انتخابات پرشور در ایران سخن گفتند اما برخی به سوی این توهم هنوز در حال حرکت هستند. واقع این است که باید فضای آرامشی که اکنون در آن قرار داریم را به سوی پیشرفت و شکوفایی سوق دهیم.

طرحی برای محدود کردن رسانه‌های خارجی در ایران

به گزارش دیگربان، گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را ارائه کرده‌اند که براساس آن٬ وزارت ارشاد موظف است از فعالیت رسانه‌های گروهی کشورها و سازمان‌هایی که مانع فعالیت خبرنگاران و نمایندگی‌های خبری جمهوری اسلامی می‌شوند، جلوگیری کند.

ورود ۵ میلیون پرونده به دستگاه قضایی در سال۹۱

معاون آمار و انفورماتیک قوه قضاییه از ورود ۵ میلیون ۸۱۹ هزار پرونده به دستگاه قضایی در سال ۹۱ خبر داد.
به گزارش فارس، آخوند حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه صبح امروز در نشست خبری خود با اعلام این مطلب افزود: مرکز آمار در سال 1388 درون قوه قضائیه راه‌اندازی شد.
شهریاری با اشاره به اینکه در سال 91 حدود 5 میلیون و 918 هزار پرونده به واحدهای مختلف قضایی وارد شده است، گفت: از این تعداد 5 میلیون و 874 پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.
وی افزود: در سال 91 به نرخ 99.3 درصد رسیدگی به پرونده‌های قضایی رسیدیم که از این تعداد 2 میلیون و 127 هزار پرونده حقوقی، 3 میلیون و 481 هزار پرونده در دادسراهای عمومی و مابقی در دادگاه‌های کیفری و انقلاب بوده است.
معاون آمار و انفورماتیک قوه قضاییه گفت: متوسط زمان رسیدگی امروز در شعب دادیاری 44 روز، بازپرسی 62 روز، دادگاه حقوقی 114 روز، دادگاه کیفری 80 روز، دادگاه تجدید نظر 93 روز، دادگاه کیفری استان 225 روز و اجرای احکام کیفری 222 روز است.

۱۳۹۲ تیر ۱, شنبه

روحانی کلید را برعکس می‌چرخاند یا شما ماشین را اشتباهی شسته اید؟

«سران این جبهه نتیجه گرفته‌اند که با حضور در انتخابات به دروغ بودن ادعای تقلب در انتخابات 88 و خیانتی که مرتکب شده بودند اعتراف کرده‌اند ولی در مقابل این هزینه کلان، هیچ دستاوردی نداشته‌اند. این جبهه و دشمنان بیرونی با مشاهده پلاک دریافته‌اند، ماشینی که شسته بودند متعلق به آنها نبوده است!»
به گزارش جام نیوز،حسین شریعتمداری امروز شنبه ۱/۰۴/۹۲ طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:
می‌گویند؛ شخصی مشغول شستن ماشین خود بود ولی برخلاف معمول، شستشوی ماشین را از پلاک آن شروع کرده بود. پرسیدند این چه کاری است؟ خب! مثل بقیه مردم و به روال عادی از بدنه آغاز کن، پلاک و شماره ماشین هم به‌موقع خود شسته می‌شود. طرف در پاسخ گفت؛ دفعه قبل ماشینم را به همین روال که شما می‌فرمایید شستم ولی، وقتی به شماره آن رسیدم، متوجه شدم که ماشین خودم نبوده!
در نگاه اول، شاید تصور شود که برداشت این یادداشت از نتیجه انتخابات اخیر، با واقعیت فاصله دارد ولی شواهدی که بیرون از قیل و قال برخی از جریانات سیاسی به آن اشاره خواهیم کرد، نشان می‌دهد هر سه نتیجه‌ای که یادداشت پیش‌روی از انتخابات پرشور و حماسی ۲۴ خرداد ارائه می‌دهد، بی‌کم و کاست صحت داشته و با واقعیات همخوانی غیرقابل انکاری دارد. بخوانید؛
مواضع آقای دکتر روحانی بعد از انتخاب ایشان به ریاست جمهوری اسلامی ایران و مخصوصاً آنچه در کنفرانس خبری روز دوشنبه هفته گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگاران داخلی و خارجی مطرح شد، نه فقط با مواضع و نظرات مدعیان اصلاحات و اصحاب فتنه متفاوت بود، بلکه این تفاوت در برخی از موارد به مرز یکصد و هشتاد درجه‌ای نیز می‌رسید. روحانی در این کنفرانس خبری و پس از آن در جمع اعضای ستاد انتخاباتی خود، همانگونه ظاهر شد که اکثریت قریب به اتفاق رأی دهندگان و شرکت‌کنندگان در انتخابات حماسی ۲۴ خرداد انتظار داشتند و نه آنگونه که گروه‌ها و احزاب چند ده نفره آرزو می‌کردند. رئیس جمهور منتخب با بیانی قاطع و صریح بر سیاست‌های کلان و رسماً اعلام شده نظام نظیر مذاکره و رابطه با آمریکا، چالش هسته‌ای، تحریم‌ها، مسائل منطقه‌ای، بحران سوریه، حضور ایران در آمریکای لاتین و... تأکید ورزید.
مواضع دکتر روحانی در کنفرانس خبری روز دوشنبه از یکسو با ناامیدی آمیخته به عصبانیت دشمنان بیرونی روبرو شد که نظرات ایشان را با آنچه به توهم در شیپورهای فریب خود دمیده بودند، متفاوت می‌دیدند و از سوی دیگر ناخشنودی مدعیان اصلاحات را در پی داشت که با آراء حداکثر ۷ تا ۱۲ درصدی خود انتظار داشتند دکتر روحانی از آنها به عنوان شریک انتخاباتی خود یاد کند! اما رئیس‌جمهور منتخب که از ترکیب سبد رأی خود باخبر بود اجازه نداد در رأی مردم که به امانت نزد ایشان است، خیانت شود.
دکتر روحانی در جریان کنفرانس خبری روز دوشنبه خود تلاش هماهنگ روزنامه‌های زنجیره‌ای که با پرسش‌های از قبل طراحی شده سعی داشتند جبهه اصلاحات را در پیروزی ایشان مؤثر قلمداد کنند، به گونه‌ای هوشمندانه ناکام گذاشت. به عنوان مثال، در پاسخ به خبرنگار روزنامه زنجیره‌ای شرق که پرسیده بود «پی‌گیری مطالبات اصلاح‌طلبان در دولت شما چگونه خواهد بود»؟ گفت «از همه آنهایی که حمایت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم. یادمان باشد من از امروز رئیس جمهور همه مردم ایران هستم» و یا در جواب به سؤال مشابه خبرنگار یکی دیگر از روزنامه‌های زنجیره‌ای اعلام کرد «دولت من یک دولت فراجناحی خواهد بود». در همین زمینه، تقلای روزنامه آفتاب یزد هم ناکام ماند. خبرنگار این روزنامه زنجیره‌ای اصرار داشت که آقای روحانی از آقای عارف به عنوان معاون اول خود استفاده کند و ادعا می‌کرد، بسیاری از مردم در تماس با روزنامه آفتاب یزد این درخواست را مطرح کرده‌اند! دکتر روحانی که به عنوان یک سیاستمدار باسابقه، منظور اصلی او را دریافته بود و از جایگاه کم اهمیت این روزنامه در فضای رسانه‌ای کشور نیز باخبر بود؛ برای اینکه به اصلاح‌طلبان بفهماند ساده‌لوح نیست، ابتدا از وی پرسید؛ یعنی همه آنها با روزنامه آفتاب یزد تماس گرفته و این درخواست را داشته‌اند؟! و سپس تأکید کرد؛ از همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و نفرات و برنامه‌های آنها استفاده خواهم کرد. این بی‌توجهی دکتر روحانی به جبهه اصلاحات تا آنجا بود که بعد از کنفرانس خبری، یکی از مدعیان اصلاحات در حالی که نمی‌توانست عصبانیت خود را پنهان کند، با صدایی که برای اطرافیان به وضوح قابل شنیدن بود گفت «این شیخ دارد کلیدش را برعکس می‌چرخاند»!
در هیچ یک از مواضع و پاسخ‌های دکتر روحانی کمترین نشانه‌ای از مواضع افراطیون مدعی اصلاحات- بخوانید افراطی متمایل به آمریکا- دیده نمی‌شد، بنابراین رئیس جمهور منتخب همانگونه که خود اعلام کرده است نامزد جبهه اصلاحات نیست و از سوی دیگر، ‌مواضع ایشان تاکنون- که انشاءالله در ادامه نیز چنین باشد- با سیاست‌های کلان و رسماً اعلام شده نظام که مورد تأکید اصولگرایان بوده و هست نیز با اندک تفاوتی- در سلیقه- انطباق دارد. آیا، این واقعیت با توجه به شواهد و دلایلی که به آن اشاره شد قابل تردید است؟ اگر قابل تردید نیست- که نیست- به آسانی می‌توان نتیجه گرفت که در انتخابات پرشور و حماسی اخیر؛
اول: آن که؛ گفتمان اصولگرایی پیروز شده است. واقعیتی که برای دشمنان بیرونی، اصحاب فتنه و برخی از مدعیان اصلاحات تلخ و ناگوار بود تا آنجا که هیچیک از آنها نتوانستند ناخشنودی آمیخته به عصبانیت خود را از مواضع دکتر‌روحانی پنهان کنند.
گفتنی است چند ساعت بعد از کنفرانس خبری رئیس جمهور منتخب، خبرنگار یکی از رسانه‌های زنجیره‌ای برای مصاحبه با نگارنده تماس گرفت. اوج کار روزنامه بود و فرصتی برای مصاحبه نبود ولی ایشان اصرار داشت که می‌خواهد درباره علت شکست اصولگرایان سؤال کند! پرسیدم؛ شما کنفرانس خبری آقای روحانی را دیده‌اید؟ گفت؛ از ابتدا تا انتها. پرسیدم؛ کدامیک از مواضع ایشان با مواضع اصلاح‌طلبان همخوانی داشت؟ چند ثانیه‌ای سکوت کرد و گفت؛ راستش را بخواهید، هیچکدام! پرسیدم؛ کدامیک از نظرات وی با دیدگاه اصولگرایان در تناقض بود؟! جوابی نداد ولی پرسید؛ یعنی نامزدهای اصولگرا شکست نخورده‌اند؟! گفتم؛ نامزدها شکست خورده‌اند اما، اصولگرایی نه.
دوم: این که؛ مدعیان اصلاحات شکست سختی را متحمل شده‌اند. اصلاح‌طلبان این شکست را از قبل پیش‌بینی می‌کردند و به همین علت نامزد اختصاصی خود را برای پیشگیری از وزن‌کشی در انتخابات، مجبور به کناره‌گیری کردند. روحانی تاکید کرده بود که نمی‌خواهد وامدار هیچ گروهی باشد و در صورت پیروزی، از کسانی که اعلام حمایت کرده‌اند بدون ذکر وابستگی گروهی و حزبی آنها تشکر خواهد کرد که کرد! و کاش از عوامل فتنه آمریکایی- اسرائیلی تشکر نمی‌کرد. مدعیان اصلاحات از پاسخ های آقای روحانی در کنفرانس خبری، که علی‌رغم اصرار خبرنگاران زنجیره‌ای حاضر نشده بود جبهه اصلاحات را در آرای خود سهیم کند، به شدت عصبانی هستند. سران این جبهه نتیجه گرفته‌اند که با حضور در انتخابات به دروغ بودن ادعای تقلب در انتخابات ۸۸ و خیانتی که مرتکب شده بودند اعتراف کرده‌اند ولی در مقابل این هزینه کلان، هیچ دستاوردی نداشته‌اند. این جبهه و دشمنان بیرونی با مشاهده پلاک دریافته‌اند، ماشینی که شسته بودند متعلق به آنها نبوده است!
سوم: آن که؛ شکست نامزدهای اصولگرا یکی دیگر از نتایج انتخابات پرشور و حماسی اخیر بود. این شکست- به مفهوم رایج سیاسی و نه در بستر آموزه‌های دینی- در حالی است که گفتمان اصولگرایی پیروز انتخابات بوده است. شرح این ماجرای عبرت ‌انگیز به فرصت بیشتری نیاز دارد و در این مختصر به دو نکته بسنده می‌کنیم.
الف: با وجود اصرار فراوان اصولگرایان، هیچ یک از نامزدهای اصولگرا حاضر نشدند به نفع یکی از میان خود، انصراف بدهند. نه اینکه با ائتلاف مخالف باشند، بلکه هر یک از آنها انتظار داشت دیگران به نفع او کنار بکشد! و اکنون در توجیه این اقدام غیرقابل توجیه گفته می‌شود، بر فرض ائتلاف، از آنجا که مجموعه آرا آنان کمتر از آرای آقای روحانی بود، ائتلاف آنها باز هم بی‌نتیجه بود که باید گفت؛ اولاً؛ شما که از نتیجه خبر نداشتید و هر کدامتان خود را پیروز نهایی می‌دانستید، بنابراین خودداری شما از ائتلاف کماکان یک اقدام غیرقابل توجیه است و ثانیاً؛ فقط در ریاضیات حاصلضرب دو ضربدر دو ۴ است و این قضیه ریاضی در بسیاری از موارد با مسائل اجتماعی قابل انطباق نیست. مثلاً وقتی مردم می‌بینند که هیچ یک از نامزدهای اصولگرا حاضر نیست به نفع دیگری کناره‌گیری کند، به طور طبیعی نتیجه می‌گیرند که این ناهمدلی و ناهمراهی در صورت پیروزی می‌تواند تنش‌آفرین باشد و یا خدای نخواسته خود محوری در دولت آینده را به دنبال داشته باشد.
ب: متأسفانه تمامی نامزدها -از جمله نامزدهای اصولگرا- در تبلیغات انتخاباتی و مخصوصاً مناظره‌های تلویزیونی، علیه شرایط موجود و دولت کنونی دست به سیاه‌نمایی زدند و حال آن که به قول حکیمانه حضرت آقا که برخاسته از آموزه‌های صریح اسلامی و اخلاقی است، از ویژگی‌های «نقد منصفانه» آن است که در کنار نقاط منفی، به نقاط مثبت نیز اشاره شود. آیا نامزدهای محترم اصولگرا در عملکرد دولت کنونی هیچ نقطه مثبتی نمی‌دیدند؟! دولت دکتر احمدی‌نژاد، اگرچه طی دو سال اخیر، اقدامات غیرقابل توجیهی داشته است ولی در مجموع خدمات فراوان و کم‌نظیر و در مواردی بی‌نظیر به مردم و نظام ارائه کرده است که حتی تهیه فهرست این خدمات ارزنده نیز به درازا می‌کشد. شکستن حلقه تقریباً موروثی! مسئولیت‌ها، به کارگیری نیروهای متعهد و تازه‌نفس،‌توزیع ثروت‌ عمومی و خدمات به همه نقاط کشور،‌ حمایت از محرومان و مستضعفان، ایستادگی مثال‌زدنی در برابر زورگویی قدرت‌های استکباری، تلاش خستگی‌ناپذیر شبانه‌روزی و... اما، به عنوان نمونه- و فقط یک نمونه- وقتی در مناظره تلویزیونی،‌تصویری از ساختمان‌های مسکن مهر ارائه شد و مجری برنامه، نظر نامزدها را درباره آن جویا شد تمامی نامزدها- بدون استثناء- علیه آن موضع گرفتند و هیچکدامشان حاضر نشدند از این اقدام برجسته دولت که در تمامی دولت‌های صدساله اخیر و مخصوصاً دولت‌های بعد از انقلاب بی‌نظیر بوده است تقدیر کنند. وقتی نامزدهای اصولگرا نیز علیه شرایط موجود سیاه‌نمایی می‌کنند و خدمات برجسته و کم‌نظیر دولت کنونی را نادیده می‌گیرند، نتیجه به طور طبیعی و بدیهی، آن خواهد بود که مردم در عدل و انصاف آنها- با عرض پوزش- تردید کنند و...

آیا تردید در انصاف به اضافه، احتمال خودمحوری نمی‌تواند در آرای مردم اثر داشته باشد؟!

تظاهرات مردم برزیل درس خوبی برای ما ایرانیان بود

دیلما روسف، رییس جمهور برزیل در پیام تلویزیونی خود خطاب به تظاهرکنندگان گفت که پیام آنان را شنیده است. قرار است دولت برنامه‌ی گسترده‌‌ای برای بهبود شرایط زندگی مردم طرح‌ریزی کند.
به گزارش رادیو آلمان، رییس جمهور برزیل در نخستین واکنش خود به اعتراضات وسیع شهروندان این کشور به آنان قول داد با تمام امکانات علیه رشوه‌خواری مبارزه کند و درآمدهای حاصل از نفت را در جهت تامین برنامه‌‌های آموزشی بکار گیرد.
دیلما روسف هم‌چنین اعلام کرد که برای بهبود وضعیت خدمات بهداشتی در این کشور، هزاران پزشک غیربرزیلی را به استخدام می‌گیرد. او در این رابطه گفت: «ما برای بهبود و موثرتر کردن سیستم حمل و نقل کشور نیز، برنامه‌‌های گسترده پیاده خواهیم کرد.»
بازتاب نارضایی همگانی
تظاهرات گسترده در برزیل ابتدا به دلیل افزایش قیمت بلیط اتوبوس در اواسط ماه ژوئن آغاز شد و سپس به اعتراضات همگانی علیه نابسامانی‌‌های اقتصادی ـ اجتماعی در جامعه گسترش یافت.
بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، تا کنون دو میلیون نفر در ۴۳۸ شهر این کشور در تظاهرات خیابانی شرکت کرده‌اند و در درگیری‌های متعدد با پلیس، ده‌ها نفر زخمی و دو تن نیز کشته شده‌اند.
اعتراضات شهروندان برزیل، مسائلی چون فساد مالی، گرانی خدمات عمومی و هزینه‌ی سرسام‌آور بازی‌های جام جهانی سال ۲۰۱۴ را دربرمی‌گیرد.
دیلما روسف، ضمن تحسین حرکت اعتراضی مردم برزیل گفت: «این تظاهرات صلح‌آمیز نشاندهنده‌ی قدرت دموکراسی حاکم بر کشور ما و آرزوی جوانان آن برای پیشرفت برزیل است.»
خانم روسف حرکت "آشوبگرانی" که کوشیدند به اعتراضات مسالمت‌آمیز شهروندان این کشور خدشه وارد آورند را محکوم کرد.
رییس جمهور برزیل از نمایندگان تظاهرکنندگان دعوت کرد، با او در جهت پیاده‌کردن خواست‌های معترضان همکاری کنند. او در این رابطه یادآور شد که دولت برزیل به "انرژی، توان و همکاری" آنان نیاز دارد.

پیشتر کابینه‌ی برزیل، برای یافتن راهکاری در جهت رفع بحران، جلسه‌ی فوق‌العاده‌ای تشکیل داده بود.

۱۳۹۲ خرداد ۳۱, جمعه

چرا ایران قادر به اصلاحات نیست؟

صدای آمریکا : در حالی که بسیاری از تحلیل گران و مفسران سیاسی انتخاب حسن روحانی را به عنوان پیروزی  انتخاب مردم ارزیابی می کنند اما کریستین کاریل، در مقاله ای که در نشریه آمریکایی فارین پالیسی( سیاست خارجی) چاپ شده، می گوید در این روایت خوش بینانه داستان اصلی از نظر افتاده است.

کریستین کاریل در مقاله ای با عنوان «چرا ایران قادر به اصلاحات نیست» می نویسد: اکنون یک میانه رو برنده انتخابات شده است. میانه رویی که خود را مدافع بلند پروازی های هسته ای ایران می داند. میانه رویی که به کشورهای غربی هشدار می دهد خود را از جنگ داخلی سوریه کنار بکشند، میانه رویی که  از صافی شورای نگهبانی گذشته است که نامزدان مصلحت گراتر را از شرکت در انتخابات بازداشت. میانه رویی که از آغاز روشن کرده است که کاری به کار اصل ولایت فقیه یا حکومت روحانیون ندارد. اصلی که محور اصلی نظامی ست که آیت الله روح الله خمینی بنیان آن را پی افکند. و سوال این جاست: آیا با این همه جایی برای جشن و سرور باقی ست؟

کریستیان کاریل می نویسد: در لایه بیرونی حسن روحانی ست که برنده انتخابات ریاست جمهوری شده است زیرا رای دهندگان می خواستند به رهبران خود نشان دهند که رئیس جمهوری می خواهند که به آنان وعده حتی کم ترین تغییرات  را در نظم حاکم داده باشد
(مانند وعده های مبهم در مورد متوقف کردن گشت ارشاد یا پلیس اخلاق که مورد انزجارعموم مردم است).

اما واقعیتی که باقی می ماند آنست که حتی اگر روحانی بخواهد تغییرات بیشتری انجام دهد آیا ساختار قدرت موجود ایران به رئیس جمهور کمترین فضایی برای این کار می دهد؟ رای دهندگان ایران آرزوی خود را برای اصلاحات با رای دادن به روحانی نشان داده اند، اما این به معنای آن نیست که احتمال انجام آن بیشتر شده باشد.

واین درست همان است که خمینی می خواست. از همان آغاز، او و پیروانش قصد داشتند ایران را به دولتی تبدیل کنند که در آن روحانیت شیعه حرف آخر  را بزند. قانون اساسی خمینی در سال ۱۳۵۷ تصویب شد و چند سال بعد نیز بازنگری هایی در آن انجام شد. در این قانون فرصت های محدودی برای رقابت های سیاسی منظور شده است. مانند انتخابات مستقیم برای شوراهای شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری (با این شرط که تنها نامزدهای تایید صلاحیت شده اجازه شرکت در انتخابات را داشته باشند). اما هیچکس رهبر را انتخاب نمی کند. مردی که قدرت نهایی را در دست دارد. زیرا که او به عنوان رئیس روحانیت تجسم اصل حکومت خداست. و حکومت خدا بر حکومت بشر تسلط دارد.

البته در واقع عده قلیلی از انسان هاهستند که  بر صدر نشسته اند و خواست های خدا را برای زمینیان تفسیر می کنند.  درواقع چنان که اندکی پس از انقلاب  بر همگان روشن شد، دیدگاه خمینی در مورد ولایت فقیه حتی همه روحانیون شیعه را دربر نمی گرفت. رهبران مذهبی  که با دیدگاه دین سالاری او مخالف بودند ـ گروهی به مراتب پرشمار تر و بانفوذتر از آنچه در غرب تاکنون وجود داشته است ـ به طرزی مستمر به حاشیه رانده شدند و دستشان از همه چیز کوتاه شد و سرانجام همگی ساکت شدند. بارزترین  نمونه آنان آیت الله حسین علی منتظری، جانشین برگزیده خمینی بود که وقتی از نقض حقوق بشر توسط رژیم انتقاد کرد از نظر افتاد. او سرانجام  پس از سال ها تحمل آزار و بازداشت خانگی در کنج خانه خود درگذشت.

همین داستان همه چیز رادرباره ظرفیت ایران برای اصلاحات به ما می گوید. هیچ کس نیست که با نفس تغییر مخالف باشد. امروز جمهوری اسلامی منفور جامعه بین المللی و از نظر اقتصادی ورشکسته است. حامی بشار اسد و یار نزدیک کره شمالی ست. کشوری ست که دولتیانش با درخواست روز افزون شهروندانش برای آزادی بیشتر  و مشارکت سیاسی  روبروست . سی وچهار سال پس از انقلاب اکنون روز به روز روشن تر می شود که نظام بنیان -نهاده خمینی خشک و  صلبی  شده و از همین روسخت  شکننده است.  فضای محدود مشارکت دمکراتیک که نسل اول رهبران انقلاب به آن قائل بودند، رفته رفته جا به نوعی اقتدارگرایی زمخت و خشن سپرده است.

واین، بالاتر از همه، دست پرورد رهبر فعلی، آیت الله علی خامنه ای است. خامنه ای در دوران ۱۴ ساله حکومت خود همواره از اصل خمینی گرایانه سپردن قدرت واقعی به نخبگانی معدود پیروی کرده است. وقتی محمد خاتمی، روحانی اصلاح گرا، کوشید فضا را برای آزادی های شخصی بگشاید خامنه ای نیروهای محافظه کار را برای مسدود کردن آن تلاش ها بسیج کرد.

محمود احمدی نژاد که اکنون دوره دوم و نهایی ریاست جمهوری را به پایان رسانده است برای رهبر مایه دردسر های دیگری شد. خامنه ای تلاش های عوام گرایانه احمدی نژاد را برای ایجاد یک  مرکز قدرت رقیب نقش بر آب کرد و در عین حال مجبور شد در برابر ایرانیان خشمگینی که به نتیجه انتخابات ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) اعتراض داشتند و آن را تقلب آمیز می دانستند از احمدی نژاد حمایت کند. اعتراض های گسترده مردم خامنه ای را بر آن داشت که برای سرکوبی آن به هر ابزاری که در انبان داشت،  دست زند.  و نیز به او این درس را داد تا در انتخابات امسال با سختگیری شدیدِ شورای نگهبان در روند تعیین صلاحیت ها، از شورشی دیگر جلوگیری کند.

در این میان خامنه ای حلقه نخبان حکومتی را هرچه تنگ تر کرده است. با حذف یار قدیم انقلاب ۱۹۷۹ و سیاست مدار کهنه کار و سنگین وزن در عرصه سیاسی ایران، یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی، از دایره نامزدان ریاست جمهوری امسال، خامنه ای آخرین پیوند میان حکومت خود و انقلاب مقدس را گسست. در طی سالیان، خامنه ای بتدیج به سپاه پاسداران وابسته تر شده است. سپاه که قرار بود ارتشی موازی برای کوتاه کردن دست دشمنان انقلاب در داخل و خارج باشد اکنون اکثریت آن را فرصت طلبانی تشکیل می دهند که قدرت خود را برای کنترل مجموعه های عظیم اقتصادی به کار می برند.سپاه در حفظ نظم موجود منافع زیادی دارد و البته برای این کار هم همه تسلیحات و تجهیزات در اختیار اوست.

آیا می توان سناریویی را تصور کرد که در آن  رهبر بر آن شود که ایران به تغییر نیاز دارد و برنامه ای برای آن آغاز کند؟ داشتن چنین توقعی از خامنه ای همان قدر بی جاست که از لئونید برژنف در سال های ۱۹۷۰ انتظار می رفت (و این مقایسه ای کاملا موجه است از آنجا که هم اتحاد شوروی قدیم و هم ایران امروز می کوشند فاجعه سوء مدیریت اقتصادی خود را با نقاب منابع عظیم نفتی بپوشانند). 

سپاه پاسداران در برابر هر سیاست اقتصادی که با او رقابت کند ایستادگی خواهد کرد  زیرا این امر احتمالا در  امتیازهای رانتی  کنونی آن مداخله و  ایجاد مزاحمت خواهد کرد. یاران و متحدان دین سالار خامنه ای نیز هرگونه تلاش برای لیبرالیزه  کردن سیاسی را به عقب خواهند راند،  زیرا این امر بی تردید در اعتقاد به ارکان الهی ولایت فقیه شک وتردید ایجاد خواهد کرد و تازه،  در آن صورت ولی فقیه مشروعیت خود را از کجا خواهد گرفت؟ ادعای داشتن حکم ولایت از خدا قبول. اما وقتی این حکم بازپس گرفته شد دیگر بازگشت پذیر نیست.

نویسنده کتاب «شورشیان عجیب: ۱۹۷۹ و زایش قرن بیست و یکم» در اینجا این سوال را مطرح می کند:و پس از خامنه ای چه می شود؟ و می گوید:گمان می کنم برای نخبگان فعلی ایران این امکان همیشه وجود دارد که نسخه ایرانی میخاییل گورباچف را پیدا کنند – هرچند که به نظر من سرنوشت اتحاد شوروی قدیم (که مانند ایران کشوری چند قومیتی است که اقلیت های سرکش از چند سو آن را می کشند) و فرجام شوم سقوط نهایی آن، الگویی نیست که رهبران ایران در پی تقلید از آن باشند. آنها احتمالا همگی خوب می دانند که شهروندان ایرانی تشنه آزادی هایی بیش از آنچه رژیم کنونی به آنها می دهد هستند، بی آن که بخواهند موجودیت آن را از ریشه قطع کنند.

پژوهشگر ارشد موسسه لگاتوم و دبیر نشریه فارین پالیسی می افزاید:  می دانیم که  حزب کمونیست چین فروپاشی همه رژیم های تک حزبی و اقتدار گرای دیگر را بخوبی بررسی کرده و تجربه های گذار در کشورهای مختلف را، از مکزیک تا لهستان، از نظر گذرانده است  تا درس هایی برای حراست از قدرت خود بیاموزد. اما نشانه ای از به کارگیری چنین روشی برای روحانیون حاکم بر ایران وجود ندارد. والبته دلیل آن واضح است.

کریستین کاریل در پایان می نویسد: به روحانی بازگردیم، و بگذاریم تا چند گام کوچک در جهت اصلاح بردارد. اما اگر بتواند قدمی بزرگ بردارد جای حیرت خواهد بود. او خود خوب می داند که اگر از این حد فراتر رود  گردنش به زیر تیغ  خواهد رفت. 

جشن فوتبال؛ حمله وحشیانه ماموران به مردم بی دفاع

سبزوار نيوز / عوامل يگان امداد نيروي انتظامي شهرستان سبزوار در اقدامي ناشايست با حمله به مردمي كه در حال شادي براي پيروزي ملي فوتبال كشورمان جشن گرفته بودند تعدادي از آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
به گزارش خبرنگار ما كه شاهدعيني اين ماجرا بود متاسفانه مردمي كه با موتورسيكلت و به صورت آرام در حال شادي و جشن بودند در خيابان رازي و سه راه امداد اين شهر با حمله عوامل انتظامي شهرستانم سبزوار روبه روشدند.
اين درحالي است كه در تمام نقاط كشور پليس به عنوان حافظ امنيت از اين جشن ها عمل ميكند و جلو كساني را ميگيرد كه قصد برهم زدن آرامش دارند ولي در شهرستان سبزوار با استقرار اين نيروها ضمن ايجاد رعب و وحشت مردم به همه افراد را مورد حمله قرار ميدهد .
اينكه تيم كشوري بتواند به افتخار رفتن جام جهاني دست يابد آرزوي هرملتي است و اين افتخار نصيب تيم ملي كشورمان شد و اين پيروزي نوعي آعتبار براي ورزش ملي ميهني كشورمان است كه مردم در پاسداشت اين پيروزي اقدام به جشن و شادماني كردند كه متاسفانه با حمله عوامل يگان امداد نيروي انتظامي شهرستان سبزوار روبه روشدند.
ماموريني كه بايد الگوي اخلاق باشند پاسخ هر سوالي را باتوم و كتك ميدهند!!!؟؟؟
خبرنگار ما نيز از اين كتك ها بي نصيب نماند و وقتي از مامورين در ارتباط با كارشان سوال كرد با توهين و خوردن باتوم پاسخ شنيد و حتي تهديد به بازداشت نيز شد.
مصطفي .ج در گفتگو با خبرنگار ما گفت : اين بسيار زشت است كه ما براي شادماني تيم ملي كشورمان و براي ايران شادي ميكنيم و اين نيروها با ما مانند اغتشاش گر برخورد مينمايند.
وي ادامه داد: مقام معظم رهبري شادي تيم ملي كشورمان را تبريك گفتند و حال مه ما شادي ميكنيم ما را ميزنند و به ما فحش ميدهند.

احمد.س نیز گفت : من ميتوانم اسم چند مامورشان را ببرم كه در روز جشن پيروزي تيم ملي چه الفاظ زشت و چه كتك هايي ميزدند مگر اينان مرد قانون نيستند پس چرا قانون براي خودشان اجرا نميشود و ياد نميگيرند كه مودب صحبت كنند.

۱۳۹۲ خرداد ۳۰, پنجشنبه

واشنگتن تایمز: آخوند کلید ساز یک حيله گر است


روزنامه واشنگتن تايمز در مطلبی نوشت، به محض اينکه نتايج انتخابات اخیر در ايران اعلام شد، رسانه های جهان اعلام کردند که يک آخوند ميانه رو، رئيس جمهور جديد رژيم تهران خواهد بود.
این منبع نوشت، اين طور نيست. آخوند حسن روحانی به همان اندازه که حکومت اسلامی دهها سال است با جنايت پيشگی مردم ایران را سرکوب می کند، بيرحم و حيله گر است.

واشنگتن تايمز نوشت، جالب است روحانی هميشه در سياستهای فريبکارانه رژيم تهران دست داشته است.

ادامه کاهش قیمت طلا و ارز در بازار

به گزارش خبرنگار ایسنا، امروز پنجشنبه سکه تمام طرح جدید یک میلیون و 167 هزار تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و 140هزار تومان، نیم سکه 620هزار تومان، ربع سکه 390هزار تومان و سکه گرمی 270هزار تومان به فروش رسید.
هر گرم طلای 18 عیار نیز 108 هزار تومان، هر مثقال طلا 472هزار تومان و انس جهانی1331 دلار و 80سنت قیمت‌گذاری شد.
هم‌چنین در بازار امروز هر دلار با قیمت 3300 تومان و هر یورو با قیمت 4500 تومان به فروش می‌رسد.
با توجه به قیمت‌های دیروز می‌توان گفت که سکه تمام طرح جدید 48 هزار تومان، سکه طرح قدیم 45 هزار تومان، نیم سکه 27 هزار تومان، ربع سکه 10 هزار تومان و سکه گرمی 10 هزار تومان کاهش قیمت داشته‌اند.
همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار نسبت به دیروز 7000 تومان، هر مثقال طلا 27 هزار تومان و اونس جهانی 39 دلار کاهش قیمت داشته‌اند. 

۱۳۹۲ خرداد ۲۹, چهارشنبه

نگرانی وکیل ستار بهشتی از روند کند رسیدگی به پرونده وی در نامه ای به حسن روحانی

سحام نیوز: گیتی پور فاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی که پیگیر پرونده قتل این وبلاگ نویس است، در نامه ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ملت؛ ضمن بر شمردن شعار تبلیغاتی وی در دوران انتخابات در خصوص دفاع از حقوق شهروندی، بخشی از پرونده ستار بهشتی را برای وی بازگو نموده است.

به گزارش سحام، وکیل خانواده ستار بهشتی با ابراز نگرانی از روند طولانی رسیدگی به این پرونده از سوی مسئولان می گوید: “هفت ماه ازمراجعه خانواده او به من وهشت ماه هم از تشکیل پرونده قتل این جوان ۳۲ ساله که در۱۶ آبانماه ۱۳۹۱می گذرد لیکن تاکنون ازبازپرسی به دادگاه برای ارسال نگشته است.”

گیتی پور فاضل در بخش دیگری از این نامه تشریح می کند: “پرونده پیچیده نیست، پلیس فتا که کارش پرسه زدن درفضای سایبری وچک کردن سایتها و وبلاگهاست با نوشته های این جوان که مربوط به گرانی وتورم روزافزون،ویرانی اقتصادی کشور و تنگدستی مردم که همچنان ادامه دارد، برخوردکرده شناسایی می شود سپس چهارنفر ازماموران پلیس فتا به خانه او یورش برده ودرنهم آبان ماه سال گذشته بنا به گفته خانواده اش بدون نشان دادن حکم جلب دستگیرش می کنند وپس ازبازجویی های نخستین به زندان اوین تحویل می دهند. کسانی که در زندان با وی همبند بوده اند شهادت داده اند که بدن وی پرازکبودی وازنظر روحی دروضع نامناسبی بوده است ، دوباره پلیس فتا ستار را ازمحوطه اوین بیرون برده و در جایی نامعلوم هنگام بازجویی جانش ازدست می رود.”

وی در پایان نامه خود خطاب به رئیس جمهور منتخب چنین می نویسد: “چگونه برخی از ارگان های دولتی با بی اعتنایی آشکار به حقوق شهروندان باور بیداد رادرجامعه می گسترانند و ستمگری را با همه ابعاد ناخوشایندش به تماشای مردم می گذارند؟ امید است در زمان ریاست جمهوری شما دیگر شاهد اینگونه کردار های نا پسند از سوی هیچ ارگانی نباشیم که چنین بی رحمانه بذر یاس را درکشور بکارند.”
اکنون بیش از ۸ ماه از کشته شدن ستار بهشتی، کارگر وبلاگ نویس؛ در بازداشتگاه پلیس فتا، گذشته است و هنوز به پرونده قتل این فعال سیاسی اجتماعی رسیدگی نشده است.
متن این نامه که برای انتشار در اختیار سحام قرار گرفته بدین شرح است:
بنام خداوند جان و خرد
جناب آقای دکترحسن روحانی
ریاست جمهورفرزانه وفرهیخته برگزیده مردم ایران
با خرسندی ازاینکه توانسته اید بیشترین مردم رابا اندیشه ها وخواسته های همسان ونیز ناهمسان از پیر و جوان وازلایه های گوناگون جامعه گردآورده اید .

رای دهندگان با رای خود ازشما نمادی استوار برای بانجام رسانیدن آرزوهایشان ساخته اند که بزرگترینش سرافرازی این سرزمین کهن درنگاه جهانیان است، سپس سامان بخشیدن به گسست های اقتصادی واجتماعی وایجاد فضای بایسته فرهنگی بدورازخرافات وخرافی زُدایی است تاباتوجه به دگرگونی اندیشه چگونه زیستن درجهان امروز قوانین ما به توانندهمگام با هر دگرگشتی پویایی خود را در زمینه های گوناگون و به ویژه درهموارکردن ناهمواری ها هم پا با نیازهای جامعه خود رابه شیوه ای رسا بنمایانند .

جوانان ما که آینده کشوررارقم میزنند بایسته است با شیوه ای که پسند زمان کنونی است و با روشی خردمندانه آموزش وبا پرورشی کارساز ببالند تا بتوانند آفریده های ذهنی خویش را به منصه ظهوربرسانند واین خاک اهورایی پُرگهر را که بَرماند نیاکانشان است ازگزندباد وباران درامان نگهدارند. شماباواژه هایی استوار دیدگاه هایتان رابه تماشای همگان گذاشتید و دریافتید که مردم چگونه داوری کردند و گرویدند، ستایشگرانه به رویکردتان به اینکه همه دربرابر قانون یکسانند می نگرم وآنرا بدینگونه تعبیر میکنم که از این پس اصول قانون اساسی که در هشت سال گذشته تنها نامی ازآن مانده واصولش به عمد بفراموشی سپرده شده دوباره زنده خواهد شد ، همچنین اشاره به حقوق شهروندی کردیدوبه امید ناامیدان جانی تازه بخشیدید تا برخی ازشهروندان فراموش شده که گاه نه تنها حقوق که همه هستی خویش را بدلیل باوری که دارند ازدست میدهندبا آمدنتان چراغ عدالت را در دل فروزان کنند وآینده راروشن ببینند.

با پوزش ازاینکه ناگزیرم پنهانیهای دلم رابرایتان آشکارسازم تا بتوانم به زخمهای همچنان بازمردمی که با بی اعتنایی دولتهای پیشین بی مرهم مانده بپردازم وآن نابرابری دراجرای قانون وبیدادی است که برمردمانی ازکشورمان میرود.
اینکه میگویم اصول قانون اساسی سالهاست مهجوروحقوق شهروندی نیززیرپا گذاشته شده بدین دلیل است که بعنوان یک وکیل دادگستری با لایه های گوناگون جامعه درپیوندهستم و ودفاع ازپرونده های بی شماری را به عهده داشته ام ، یکی ازآن بی شمارپرونده شادروان ستاربهشتی است .

هفت ماه ازمراجعه خانواده او به من وهشت ماه هم از تشکیل پرونده قتل این جوان ۳۲ ساله که در۱۶ آبانماه ۱۳۹۱می گذرد لیکن تاکنون ازبازپرسی به دادگاه برای ارسال نگشته است زیراهیچ اخطاری ازهیچ شعبه ای برای زمان دادرسی دریافت نکرده ام .

پرونده پیچیده نیست ، پلیس فتا که کارش پرسه زدن درفضای سایبری وچک کردن سایتها و وبلاگهاست با نوشته های این جوان که مربوط به گرانی وتورم روزافزون،ویرانی اقتصادی کشوروتنگدستی مردم که همچنان ادامه دارد، برخوردکرده شناسایی می شود سپس چهارنفر ازماموران پلیس فتا به خانه اویورش برده ودرنهم آبانماه سال گذشته بنا به گفته خانواده اش بدون نشاندادن حکم جلب دستگیرش میکنند وپس ازبازجوییهای نخستین بزندان اوین تحویل میدهندکسانی که درزندان باوی همبند بوده اندشهادت داده اندکه بدن وی پرازکبودی وازنظر روحی دروضع نامناسبی بوده است ، دوباره پلیس فتا ستار را ازمحوطه اوین بیرون برده ودرجایی نامعلوم هنگام بازجویی جانش ازدست میرود .

درشانزدهم آبان به خانواده اش اطلاع میدهند که بیایند جسدش راتحویل بگیرندیعنی اززمان دستگیری تامرگ تنها یک هفته بدرازا می کشد.

بنابه گفته خانواده ستاربهشتی پلیس فتا پس ازدفن وی با شتاب مادر، خواهر، برادر، شوهر خواهر ستار را با تهدید به اینکه اگررضایت ندهید جلب سحر(خواهرستار) را درجیب داریم واورا هم دستگیرخواهیم کرد مادرش بینوا که پسرش راازدست داده بود ومی ترسید که دخترش راهم به همان سرنوشت دچارکنندانگشت خودراپای برگ رضایتنامه اجباری می گذارد ، پلیس فتاخرسندازاینکه بااین رضایتنامه دیگر مشکلی نخواهدداشت پرونده راازشعبه سوم به شعبه اول بازپرسی میفرستند ، غافل آنکه ازنظرقانونی ایراد بسیاربراین رضایتنامه کذایی وارد وازجمله اینکه رضایتنامه پیش ازمشخص شدن قاتل گرفته شده وارزش قانونی ندارد.

درتاریخ اول آذرماه۹۱که وکالت پرونده رابعهده گرفتم به رضایتنامه اجباری اعتراض کردم وبرای آنکه جریان پرونده کند نشود وکالتنامه تنظیمی با پدر ستاررا هم تسلیم بازپرسی کردم وچشم به راه ارسال به دادگاه شدم تا باخوانش پرونده برای دفاع ازسوی اولیای دَم آماده شوم.
اینک هشت ماه ازتشکیل پرونده می گذرد و شخص قاتل هم که ازماموران پلیس فتاست معلوم گردیده است پرونده همچنان دربازپرسی خاک می خورد وبه دادگاه فرستاده نمی شود .

باپوزش ازاینکه وقت حضرتعالی رامی گیرم به استحضارتان میرسانم که چگونه برخی از ارگانهای دولتی بابی اعتنایی آشکاربه حقوق شهروندان باور بیداد رادرجامعه می گسترانند و ستمگری را باهمه ابعاد ناخوشآیندش به تماشای مردم میگذارند؟ امید است در زمان ریاست جمهوری شما دیگرشاهد اینگونه کردارهای نا پسندازسوی هیچ ارگانی نباشیم که چنین بی رحمانه بذر یاس را درکشور بکارند .

پیروزی شما را دربارسنگین تعهداتی که بعنوان رئیس جمهوربه عهده گرفته اید خواستارم.
با تقدیم احترام
گیتی پورفاضل – وکیل پایه یک دادگستری

رتبه چهارم بیکاری در ایران در میان 43 کشور حهان

مهر : بررسی جدیدترین نرخ های بیکاری در مناطق مختلف جهان نشان می دهد که با وجود بهبود اوضاع بازار کار در برخی کشورها، در نقاطی دیگر اوضاع بازار کار و اشتغال کارجویان مناسب نیست و برخی کشورها در این بخش چالش های جدی ای را تجربه می کنند.
کشور اورپایی اسپانیا در یکی دو سال اخیر با موضوع بیکاری و افت شدید فرصت های شغلی مواجه شده و هم اکنون نرخ بیکاری در این کشور به 26.3 درصد رسیده است. همچنین این وضعیت در مورد کشور یونان نیز دیده می شود و در این کشور نیز به دلیل بروز مسائل مختلف اقتصادی و مشکلات بحران های مالی نرخ بیکاری به 26.4 درصد رسید.
در آمریکا نرخ بیکاری 7.6 درصد، در چین 4.1 درصد و در ژاپن نیز 4.3 درصد است. بریتانیا دارای نرخ بیکاری 7.8 درصدث و کانادا نیز نرخ 7.2 درصدی است.در حوزه یورو نرخ بیکاری 12 درصد، اتریش 4.8 و در بلژیک نیز 8.1 درصد است.
فرانسه در اروپا نرخ بیکاری دورقمی 10.8 درصدی را تجربه می کند و آلمان نیز 6.9 درصد بیکاری دارد. همچنین ایتالیا دارای 11.6 درصد نرخ بیکاری و هلند 7.7 درصد بیکاری است. نرخ بیکاری در جمهوری چک 8 درصد و در دانمارک 6 درصد است.
کشور مجارستان 11.6 درصد و نروژ دارای 3.6 درصد بیکاری است. در لهستان نرخ بیکاری 14.3 درصد و در روسیه نیز 5.8 درصد است، این نرخ در کشور سوئد 8.5 درصد، سوئیس 3.1 درصد و ترکیه نیز نرخ بیکاری 10.1 درصدی را تجربه می کند.
استرالیا 5.6 درصد، هنگ کنگ دارای 3.4 درصد نرخ بیکاری و هندوستان نیز 9.9 درصد  بیکاری است. اندونزی 6.1 درصد بیکاری را تجربه می کند و این نرخ در مورد کشور مالزی 3.3 درصد و پاکستان نیز 6 درصد است، تجربه سنگاپور در حال حاضر 1.8 درصد را نشان می دهد.
کره جنوبی نرخ بیکاری 3.5 درصدی و تایوان نرخ بیکاری 4.2 درصدی دارد. تایلند نرخ بیکاری 8 دهم درصدی و آرژانتین 6.9 درصد بیکاری دارد، برزیل 5.6 درصد بیکاری و شیلی نیز 6.2 درصد بیکاری را تجربه می کند.
کلمبیا دارای نرخ بیکاری 11.8 درصدی و مکزیک نیز 4.8 درصدی است. ونزوئلا در آمریکای لاتین 7.6 درصد بیکاری و مصر دارای 13 درصد بیکاری است. همچنین در عربستان نرخ بیکاری 5.5 و در آفریقای جنوبی نیز 24.9 درصد اعلام شده است.
در مورد ایران نرخ بیکاری اعلام شده 20.5 درصد است، با این حال طبق آخرین ادعای مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کشور در پایان سال گذشته به میزان 12.2 درصد بوده است!
جدول نرخ بیکاری در 43 کشور جهان

کشورنرخ بیکاری - درصد
ایران20.5
آمریکا7.6
چین4.1
ژاپن4.3
بریتانیا7.8
کانادا7.2
حوزه یورو12
اتریش4.8
بلژیک8.1
فرانسه10.8
آلمان6.9
یونان26.4
ایتالیا11.6
هلند7.7
اسپانیا26.3
چک8
دانمارک6
مجارستان11.6
نروژ3.6
لهستان14.3
روسیه5.8
سوئد8.5
سوئیس3.1
ترکیه10.1
استرالیا5.6
هنگ کنگ3.4
هندوستان9.9
اندونزی6.1
مالزی3.3
پاکستان6
سنگاپور1.8
کره جنوبی3.5
تایوان4.2
تایلند0.8
آرژانتین6.9
برزیل5.6
شیلی6.2
کلمبیا11.8
مکزیک4.8
ونزوئلا7.6
مصر13
عربستان5.5
آفریقای جنوبی24.9

۱۳۹۲ خرداد ۲۸, سه‌شنبه

توافق احمدی‌نژاد و روحانی بعد از يک ساعت گفتگو

مهر ـ بعد از يک ساعت گفتگوی رودرروی محمود احمدی نژاد و حسن روحانی پشت درهای بسته در مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، بين ۲ رئيس جمهور فعلی و منتخب توافق شد تا نماينده ای در راستای پيگيری امور انتقال دولت دهم به دولت يازدهم استقرار يابد.
به گزارش خبرنگار مهر، ديدار احمدی‌نژاد و روحانی که از حدود ساعت ۱۲ آغاز شد بيش از يک ساعت به طول انجاميد و مسائل مختلف و جاری کشور در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از طرفی در اين ديدار مقرر شد که از سوی آقايان احمدی نژاد و روحانی نماينده‌ای برای تبادل اطلاعات و ارتباط مداوم جهت برنامه‌ريزی بهتر در جهت پيشبرد امور در دوره انتقالی معرفی شود.

پيشتر روحانی در نشست خبری با رسانه های گروهی داخلی و خارجی درباره برخی موضوعات اقتصادی و تامين معيشت مردم بويژه برای ماه مبارک رمضان، آمادگی خود و تيم کاری اش را برای برگزاری جلسه مشترک با دولت و تصميم گيری در اين خصوص عنوان کرده بود، لذا يکی از محورهای امروز جلسه ۲ رئيس جمهور مستقر در دولت و منتخب مردم می تواند تصميم گيری درباره تشکيل کارگروه های مشترک برای رفع مشکلات مردم باشد.

احمدی‌نژاد در اين ديدار با تبريک به حسن روحانی برای پيروزی‌اش در يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری برای وی آرزوی موفقيت کرد. در اين ديدار غلامحسين الهام سخنگوی دولت و سيد حسن موسوی رييس‌دفتر رييس‌جمهور، احمدی نژاد را همراهی می‌کردند.

۱۲ مردادماه دوره فعاليت دولت دهم به اتمام خواهد رسيد و احمدی‌نژاد پاستور را به روحانی تحويل خواهد داد.

اردوغان: سومالی را به اروپا ترجیح می دهیم


رجب طیب اردوغان نخست وزیر سرکوبگر و اسلامگرای ترکیه: سومالی را به اروپا ترجیح می دهیم
نخست وزیر ترکیه دیروز در سخنانی از قطعنامه اخیر پارلمان اروپا که در آن از دولت و نخست وزیر ترکیه به علت برخوردهای خشونت آمیز نیروهای پلیس با معترضان انتقاد شده است ،‌ انتقاد کرد.
به گزارش تلویزیون تی آر تی ترکیه ، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفت :‌ قطعنامه پارلمان اروپا را به رسمیت نمی شناسد.
اردوغان گفت : کسانی که نقاب دوست را به چهره زده بودند نشان دادند که دوستی آنان تا چه اندازه ساختگی است.

وی گفت : آنان بدون اینکه وقایع را به درستی ارزیابی و درک کنند نقاب ها را از چهره برداشتند اما دعای خیر مردم سومالی برای ما از همه چیز مهم تر است.