۱۳۹۲ آذر ۹, شنبه

ظریف: وارد یک نبرد نفس ‌گیر خواهیم شد

وزیر امور خارجه تصریح کرد: هدف از مذاکرات، حل مشکل هسته‌ای کشور است نه بهبود رابطه.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف جمعه شب پس از دیدار با مراجع و علما در قم در جمع خبرنگاران، تصریح کرد: مذاکرات فرصتی مهم و آزمایش تاریخی برای آمریکاست تا این بی اعتمادی را نسبت به خود از میان ببرند و در نهایت ما در مذاکرات به متانت، صبر و حمایت و دعای مردم نیاز داریم و مردم بدانند که تازه کار شروع شده و ما و وارد یک نبرد نفس‌گیر خواهیم شد که به عنایت خدا، پشتبانی رهبر، مراجع و حمایت مردم نیاز داریم.

تحریم مجدد شرکت کشتیرانی و 15 شرکت دیگر

شورای اتحادیه اروپا شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ۱۵ شرکت دیگر را که توانسته بودند حکم لغو تحریم خود را در دادگاه عمومی اروپا بدست بیاورند دوباره در فهرست تحریم ها قرار داد.
به گزارش تسنیم به نقل از لد استار،‌ شورای اتحادیه اروپا شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را که توانسته بود حکم لغو تحریم خود را در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا بدست بیاورد مجددا در فهرست تحریم های این اتحادیه قرار داد.
اتحادیه اروپا به جای رجوع به دادگاه استیناف این شرکت را دوباره در فهرست تحریم های خود قرار داده است.
دادگاه عمومی اروپا در ماه سپتامبر وضع تحریم ها علیه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و چندین شرکت ایرانی دیگر را غیرقانونی اعلام کرده بود.
بر اساس حکم دادگاه،‌ اتحادیه اروپا نتوانسته بود اطلاعات و شواهد کافی در مورد نقش این شرکت ها در فعالیت های هسته ای ایران ارائه دهد.
بروکسل با توجه به احتمال صدور حکم علیه خود در دادگاه استیناف برای حفظ رژیم تحریم ها علیه ایران مجبور شده است کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را دوباره در فهرست تحریم ها قرار دهد.

علاوه بر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 15 شرکت ایرانی دیگر نیز دوباره در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفته اند. این شرکت ها یا وابسته به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده یا از جانب آن فعالیت می کنند.

۱۳۹۲ آذر ۷, پنجشنبه

لغو تحریم بانک بابک زنجانی در تاجیکستان

ایرنا : سخنگوی بانک ملی تاجیکستان اعلام کرد: سندی دال بر لغو محدودیت های فعالیت بانک خصوصی ایرانی ˈKont Investment bank ˈکه بر اساس نامه سفارت آمریکا در دوشنبه به وزارت امورخارجه تاجیکستان، محدود شده بود دریافت شده است.
 

به گزارش خبرگزاری آزادگان تاجیکستان ˈعبدالغفار قربانفˈ افزود در انتظار نهایی شدن اسناد توافق میان ایران و کشور های گروه 5+1 هستیم تا محدودیت ها را ازˈ بانک Kont Investment bank لغو کنیم.

بانک ملی تاجیکستان ماه مارس سال جاری میلادی از دیگر بانک های تاجیکستان درخواست کرده بود که همکاری با ˈKont Investment bankˈ قطع کنند .

بر اساس این گزارش ˈKont Investment bankˈ با سرمایه 500 میلیون سامانی (معادل حدود 100 میلیون دلار) متعلق به بابک زنجانی، سرمایه گذار ایرانی است.

ماه ژانویه سال میلادی جاری اتحاد اروپا شرکت حمل و نقل ˈAsian Expres Airlineˈ تاجیکستان را به دلیل همکاری با بابک زنجانی تحریم کرد.

به دنبال آن ریاست دارایی های وزارت مالیه آمریکا با همین دلیل ˈKont Investment bankˈ را به فهرست شرکت های تحریم شده وارد کرد .

دادگاهی در آمريکا دو ايرانی را به اتهام نقض تحريم ها عليه ايران به زندان محکوم کرد

يک قاضی فدرال در آمريکا روز چهارشنبه يک زن و شوهر ايرانی مقيم  ايالت تگزاس را به اتهام پولشويی ونقض تحريم ها عليه ايران به حبس محکوم کرد .
به گزارش رادیو فردا به نقل از رويترز ،حسين لاهيجی و همسرش نجمه وحيد متهم هستند که  بيش از ۱ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار را از طريق بنگاه خيريه بنياد کودک، مستقر در شهر پورتلند، به ايران انتقال داده اند.
اين گزارش می افزايد اين دو به يکسال حبس و پرداخت بيش از يک ميليون دلار جريمه مالی محکوم شده اند .

۱۳۹۲ آذر ۳, یکشنبه

توافقنامه ژنو؛ دعوت مجلس از روحانی و ظریف

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نامه نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس برای دعوت از حسن روحانی و محمدجواد ظریف برای حضور در پارلمان و پاسخگویی نسبت به جزئیات و توافقات مذاکرات ژنو خبر داد.
فارس: آقامحمدی نماینده خرم‌آباد، در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت گفت: جمعی از نمایندگان در حال جمع‌آوری امضاء برای نامه‌ای هستند که بر طبق آن از هیئت رئیسه مجلس خواسته شده که از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه برای حضور در پارلمان دعوت کنند.
وی اضافه کرد: درخواست نمایندگان برای دعوت در راستای بررسی جزئیات و توافقات مذاکرات اخیر ژنو صورت می‌گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: تاکنون حدود 40 نفر این نامه را امضا کردند و به احتمال فراوان امضاها افزایش خواهد یافت.

اوباما: توافق هسته‌ای، مانع دستیابی ایران به بمب اتمی می‌شود


باراک اوباما، ریيس جمهوری ايالات متحده آمريکا، لحظاتی پس از امضای توافق هسته‌ای میان ايران و گروه ۱+۵ در ژنو سوئیس گفت که این توافق، راه رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را می‌بندد.
 
آقای اوباما، اوایل بامداد یکشنبه، سوم آذر، به وقت ایران و پس از توافق نمايندگان ايران با شش قدرت جهانی در ژنو سوييس، در نطقی تلويزيونی گفت که اين «يک توافق بزرگ» بود.
 
ریيس جمهوری آمريکا افزود: «برای نخستين بار پس از يک دهه، ما برنامه اتمی ايران و بخش‌های کليدی آن را متوقف کرديم.»
 
به گفته باراک اوباما، ايران در توافق‌نامه ژنو متعهد شده که «سطوح مشخصی از غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند و ذخاير اورانيوم غنی شده خود را نيز خنثی کند.»
 
ریيس جمهوری آمريکا افزود: «ايران نمی‌تواند از سانتريفوژهای نسل آينده خود استفاده کند، اجازه راه‌اندازی سانتريفوژهای جديد را نيز ندارد و توليدات سانتريفوژهای آن محدود خواهد شد. ايران کار بر روی راکتور پلوتونيوم خود را متوقف خواهد کرد و بازرسی‌های جديد، نظارت گسترده‌ای بر توانايی‌های اتمی اين کشور خواهند داشت که به جامعه بين‌الملل اجازه می‌دهد پايبندی ايران به تعهداتش را ارزيابی کند.»
 
به گفته وی، اين موارد «محدوديت‌های قابل توجهی» است که «راه دستیابی ایران به بمب اتمی را می‌بندد.»
 
ریيس جمهوری آمريکا همچنين گفت که در برابر انجام اين تعهدات توسط ايران، آمريکا و متحدانش موافقت کرده‌اند تا ضمن «ادامه شديدترين تحريم‌ها عليه ايران»، «تسهيلات محدودی» برای اين کشور فراهم کنند.
 
باراک اوباما افزود: «ما از اعمال تحريم‌های جديد عليه ايران خودداری می‌کنيم و به دولت ايران اجازه می‌دهيم به بخشی از درآمدهای خود که بر اثر تحريم‌ها از آنها محروم شده بود، دسترسی پيدا کند.»
 
با وجود اين، ریيس جمهوری آمريکا گفت که «ساختار گسترده تحريم‌ها پابرجا می‌ماند و در صورتی که ايران ظرف شش ماه آينده از عمل به تعهداتش سر باز زند، ما اين تسهيلات را متوقف کرده و فشار را افزايش خواهيم داد.»
 
ايران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين به علاوه آلمان، در سومين دور از مذاکرات خود از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، در ژنو سوييس، پس از پنج شبانه‌روز گفت‌وگوی فشرده، سرانجام روز يکشنبه، سوم آذر، بر سر پرونده هسته‌ای ايران به توافق رسيدند.
 
طی ده سال گذشته اين نخستين بار است که ايران ‪و شش قدرت جهانی توانستند بر سر پرونده اتمی تهران به توافق برسند‬.
 
حسن روحانی، ریيس جمهوری و محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، در اظهارنظرهای جداگانه‌ای گفته‌اند که در اين توافق‌نامه، «حق» غنی‌سازی اورانيوم در داخل ايران به رسميت شناخته شده است. اما جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، اين مسئله را تکذيب کرده است.
 
ریيس جمهوری آمريکا در ادامه نطق تلويزيونی خود گفت که توافق هسته‌ای با ايران «تنها نخستين قدم» بود و افزود از هنگامی که روی کار آمده است، به ممانعت از دستيابی ايران به بمب اتمی تعهد داشت اما مطلقا ترجيح می‌داد پرونده هسته‌ای اين کشور از راه ديپلماسی و صلح‌آميز حل و فصل شود.
 
اما آنچه آقای اوباما «نقض تعهدات ايران به جامعه بين‌الملل» بيان کرد، به گفته او به اعمال «تحريم‌های بی‌سابقه» آمريکا و شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه اين کشور منجر شد.
 
به گفته ریيس جمهوری آمريکا، اين تحريم‌ها «تاثير قابل توجهی» بر اقتصاد ايران گذاشتند تا اينکه با انتخابات اخير رياست جمهوری در ايران، «گشايشی برای ديپلماسی» اتفاق افتاد.
 
با وجود تمام اين مسائل، آقای اوباما تاکيد کرد که اين توافق «تنها قدم نخست» بود و در شش ماه آينده، مذاکرات برای دستيابی به يک «راه حل جامع» ادامه خواهد يافت.
 
او گفت که اين گفت‌وگوها بر مبنای «يک درک مبنايی» صورت می‌گيرد که «ايران مانند هر کشوری، بايد به انرژی صلح‌آميز هسته‌ای دسترسی داشته باشد اما به علت سابقه اين کشور در نقض تعهداتش، ايران بايد محدوديت‌های سختی را بر برنامه اتمی خود بپذيرد که دستيابی آن به سلاح‌های اتمی را غير ممکن می‌سازد.»
 
ریيس جمهوری آمريکا تاکيد کرد که «در مذاکرات پيش‌رو، تا روی همه چيز توافق صورت نگیرد روی هیچ چيز توافق نخواهد شد. ايران مسئوليت دارد تا به دنيا ثابت کند که برنامه اتمی‌اش تنها اهداف صلح‌آميز را دنبال می‌کند.»
 
باراک اوباما گفت که «اگر ايران اين فرصت را غنيمت بشمارد، مردم ايران از بازگشت به جامعه بين‌المللی متنفع خواهند شد و می‌توانيم بر بی‌اعتمادی موجود ميان دو ملت غلبه کنيم. اما اگر ايران اين فرصت را از دست بدهد، با افزايش فشار و انزوا روبرو خواهد شد.»
 
ریيس جمهوری ايالات متحده افزود که دولتش به «همکاری نزديک» با کنگره اين کشور ادامه خواهد داد اما «اکنون زمان تحريم‌های جديد نيست.»
 
دولت آمريکا در هفته‌های گذشته، رايزنی‌های بسيار سنگينی با کنگره اين کشور انجام داد تا نمايندگان را از تصويب تحريم‌های جديد و شديدتر عليه ايران منصرف کند.

کنگره در نهايت موافقت کرد تا مشخص شدن نتيجه دور سوم گفت‌وگوها ميان ايران و ۱+۵ در ژنو سوييس، از تصويب تحريم‌های جديد خودداری کند اما در صورت به نتيجه نرسيدن، اين تحريم‌ها را اعمال کند.
 
پرزيدنت اوباما گفت که «جهان در ممانعت از دستيابی ايران به سلاح اتمی متحد است» اما افزود که «عزم و اراده ايالات متحده آمريکا در تعهداتی که به دوستان و متحدانش مانند اسرائيل و کشورهای خليج فارس دارد، پابرجا خواهد ماند.»
 
ریيس جمهوری آمريکا، از اسرائيل و کشورهای خليج فارس به عنوان کشورهايی نام برد که «دلايل خوبی برای بدبين بودن به ايران دارند».
 
او در پايان تاکيد کرد که به عنوان ریيس جمهوری آمريکا و فرمانده کل قوای مسلح اين کشور، «هر کاری لازم باشد برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای» انجام خواهد داد.
 
باراک اوباما در عين حال تاکيد کرد: «من مسئوليت عميقی دارم تا اختلافاتمان را با روش‌های مسالمت‌جويانه حل کنم. ما امروز فرصتی واقعی برای رسيدن به راه حلی جامع و صلح‌آميز داريم و من اعتقاد دارم بايد اين فرصت را بيازماييم.»

۱۳۹۲ آذر ۲, شنبه

سخنان دیروز در نمازجمعه؛ حمله شدید به آخوند جنتی

دیگربان: علی مطهری با «غیرقانونی» خواندن حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی خطاب به احمد جنتی گفته «شما» می‌ترسید با محاکمه علنی این دو نفر «حقیقت» برای مردم آشکار شود.
آقای مطهری در یادداشتی که روز شنبه (دوم آذر) در سایت شخصی خود منتشر کرده٬ پاسخ‌های صریح و کم‌سابقه‌ای به ادعاهای احمد جنتی درباره وقایع سال ۸۸ داده است.
آقای جنتی در نماز جمعه این هفته تهران با حمله به موسوی و کروبی گفته که آن‌ها «مستحق» اعدام هستند٬ اما «رافت اسلامی» نظام مانع از اجرای احکام آن‌ها شده است.
دبیر شورای نگهبان در سخنان خود ادعا‌ها و اتهام‌های دیگری نیز متوجه این دو رهبر «جنبش سبز» کرده که بازتاب‌های فراوانی داشته است.
مطهری در یادداشت خود این اظهارات جنتی را «تفرقه‌انگیز»٬ «خشونت‌بار» و «افراطی» خوانده و نوشته که استدلال وی درباره «محارب» بودن موسوی و کروبی «باطل» است.
وی افزوده این دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات «دلایل متعدد خود را نیز به مرجع قانونی» ارائه کرده بودند٬ اما «هیچ امیدی هم به قضاوت و داوری عادلانه» شورای نگهبان حامی احمدی‌نژاد نداشتند.
این نماینده مجلس گفته که هیات حل اختلافی که سال ۸۸ تشکیل شده بود «عادل» و «بی‌طرف» نبود و هر شش عضو آن طرفدار محمود احمدی‌نژاد بودند.
مطهری با انتقاد از سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های سال ۸۸ نوشته بخشی از این وقایع از «بی‌تجربگی و کینه‌ورزی و انتقام‌جویی مدیران بحران از حوادث سال ۷۸ نشات می‌گرفت.»
وی افزوده دستگاه وقت اطلاعات و امنیت کشور «نگاه غلطی» به مقوله «اعتراض» داشت و «هر اعتراضی را مقابله با نظام و ولایت فقیه می‌دانست» و اعتراض‌های آن سال را «شورش علیه نظام» دانست.
مطهری در بخش دیگری از یادداشت خود خطاب به جنتی نوشته که با رجوع به «وجدان» خود از «او بپرسید آیا مقصر و عامل اصلی این اتفاقات اعتراض آن‌ها {معترضان} بود یا نوع برخورد ما {نظام}؟»
وی نوشته «کسانی که آقای جنتی می‌گوید افراد و جوان‌ها را کشتند چه کسانی بودند؟ عکس‌های آن موجود است و روشن است که چه افراد شناخته‌شده‌ای سوار بر موتور در حال تیراندازی هستند.»
علی مطهری در بخش دیگری از یادداشت خود از جنتی پرسیده که «چرا به آن‌ها {موسوی و کروبی} اجازه صحبت کردن نمی‌دهید؟ آیا جز این است که می‌ترسید حقیقت ماجرا برای مردم آشکار شود؟»
وی در ادامه آورده است: «جناب آقای جنتی! به راستی چرا از محاکمه علنی این دو نفر می‌ترسید و همواره می‌خواهید از کم‌اطلاعی و عواطف مذهبی مردم برای به کرسی نشاندن این حرف باطل خود استفاده کنید؟»
مطهری درباره حصر موسوی و کروبی نیز نوشته «این یک اصل کلی است که حصر خانگی بدون محاکمه، ظلم است و ظلم بد و مذموم است و باید از مظلوم دفاع کرد.»
به اعتقاد وی «حصر خانگی طولانی مدت و به زعم برخی تندرو‌ها تا زمان مرگ شخص محصور، توجیه شرعی و قانونی ندارد. یک زندانی در زندان از حقوقی برخوردار است که در حصر خانگی وجود ندارد.»
وی همچنین اضافه کرده «ضمناً حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی بر‌خلاف سخن آقای جنتی همراه با رفاهیات نیست. محصورین، در چند اتاق، شبانه‌روز، تنها و تحت سیطره دوربین‌ها و شنود‌ها به سر می‌برند که هر دو محصور نیز دچار بیماری شده‌اند.»

این نماینده مجلس در پایان نوشته «امتحانش مجانی است، خود آقای جنتی یک هفته به همین صورت زندگی کنند، ببینند دوام می‌آورند یا نه.»

جلوگیری از خروج معاون احمدی نژاد از کشور

رئيس اسبق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري که به تازگی قصد خروج از كشور را داشته متوجه شد که ممنوع‌الخروج شده است.
به گزارش جهان، جلوگیری از خروج رئيس اسبق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگری به دلیل وجود موارد اتهامی تازه ای است که در دستگاه قضایی علیه وی مطرح شده است و به احتمال زیاد در آینده نزدیک بازداشت خواهد شد.

وی پیش از این به دلیل اتهاماتي در حوزه مسائل مالی و موضوعات دیگر، بازداشت شده بود كه با واسطه‌هايي مورد عفو قرار گرفت.

۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

ژنو؛ يورونيوز: موضع گروه 1+5 تغيير کرده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شبکه تلويزيوني يورونيوز گزارش داد: روز چهارشنبه مذاکرات درباره برنامه هسته اي رژیم ايران در ژنو از سر گرفته شد. تنها نشست کاري بين رژیم ايران و قدرتهاي گروه شش ده دقيقه طول کشيد و مذاکره کنندگان رژیم ايران اعلام کردند که بايد اعتماد از دست رفته احيا شود.
خبرنگار اعزامي يورونيوز به ژنو درباره اين مذاکرات مي گويد: خبرهاي پشت پرده حاکي از آن است که مواضع گروه پنج بعلاوه يک تغییر کرده است.

سایت حکومتی تابناک نیز دقایقی پیش در گزارشی از ژنو نوشت: مذاکرات هسته ای ژنو در حالی وارد دومین روز خود شده که بر اساس اخبار روز گذشته، قرار بود طرفین امروز وارد بحث درباره جزئیات و مسائل محتوایی شوند. با این حال، برخی گزارش ها حاکی از وجود عواملی است که در این زمینه مانع ایجاد کرده و جلوی ورود موثر به مباحث دقیق و جزئیات را گرفته است.

مقام آمریکايی: ملاها لبخند می‌ زنند و بعد گلو می‌ برند


جرج شولتز، وزیر امور خارجه سابق آمریکا که در دوران ریاست ‌جمهوری رونالد ریگان در دهه 1980 میلادی خود در مذاکراتی سطح بالا با نمایندگان رژیم خمینی حضور داشته است، می گوید، رژیم تهران مشتری‌ای است که سخت بتوان با آن به توافق رسید.
این مقام سابق آمریکا که در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای ژنو با خبرنگار تلویزیون جهانی بی‌بی‌سی گفتگو می کرد، با اشاره به نحوه مذاکره کردن حکومت ایران گفت، مقامات رژیم تهران اول لبخند می‌ زنند و به شما اطمینان می بخشند و سپس گلویتان را می‌ برند.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در این مصاحبه همچنین گفت که رژیم تهران حامی تروریسم در جهان است و در امور کشورهای منطقه نیز دخالت می کند.

۱۳۹۲ آبان ۲۸, سه‌شنبه

احتمال استیضاح وزیر نفت به خاطر کرسنت

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس با بیان اینکه به خاطر کسانی که در پرونده فساد کرسنت مشارکت داشتند نباید از حقوق ملت کوتاه آمد، گفت: مجلس پیگیر قرارداد کرسنت است، تاکنون جلساتی را با وزیر نفت داشته ایم و در صورتی که تذکر و سوال از وزیر نفت در این باره به نتیجه نرسد ناچار به استیضاح می شویم.
الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس در گفتگو با مهر، در خصوص تقاضای جمعی از نمایندگان برای بررسی پرونده قراردادهای نفتی کرسنت، توتال و استات اویل در کمیسیون انرژی اظهار داشت: هدف ما از پیگیری قرار داد کرسنت دفاع از حقوق ملت ایران در دادگاه لاهه است.
وی با بیان اینکه نباید به خاطر کسانی که در پرونده فساد کرسنت مشارکت داشتند از حقوق ملت کوتاه آمد و دولت جدید باید وظیفه خودش را دراین خصوص انجام دهد، گفت: در این موضوع از وزیر نفت سوال کردیم و جلساتی را نیز با وی داشته ایم.
نادران با بیان اینکه هنوز جلسه رسمی با زنگنه نداشتیم و منتظریم تا کمیسیون زمان این جلسه را مشخص کند گفت: اگر تذکر و سوال از وزیر نفت به نتیجه نرسد ناچار به استیضاح می شویم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که دلیل دفاع زنگنه از قرارداد کرسنت چیست گفت: من نمیدانم؛ وزیر نفت باید به مجلس توضیحات خود را ارائه کند.

پیش از این نیز مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژِی مجلس در گفتگو با مهر گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس بر اساس ماده 236 آئین نامه داخلی تقاضایی را امضا کردند که بر اساس آن پرونده قراردادهای کرسنت، توتال و استات اویل در زمان وزارت آقای زنگنه بر وزارت نفت در دوران روسای جمهور پیشین بررسی شده و به صحن علنی مجلس و قوه قضائیه ارسال شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون انرژی هم کمیته ای را برای بررسی این پرونده ها تشکیل داده است که پس از تکمیل پرونده در این کمیته و با تایید کمیسیون،گزارش پرونده سه قرارداد نسبتا مبهم کرسنت، توتال و استات اویل به صحن علنی مجلس ارسال و در صورت تایید گزارش تخلفات از سوی مجلس، این پرونده به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

پرچم آمریکا را برای آتش زدن خریداری می کنند


سپاه نیوز: گردهمایی سیاسی کارکنان و سربازان سپاه ناحیه قائم شهر به همت عقیدتی سیاسی این ناحیه برگزار شد.
به گزارش سپاه نیوز؛ شیرزاد دادفر کارشناس مسائل سیاسی در این گردهمایی ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزای آقا امام حسین(ع) و 72 تن از یاران با وفایش با اشاره به 3 پیامبر درونی انسان گفت: فطرت، عقل و وجدان 3 پیامبر درونی هستند که در مسیر زندگی انسان را رهنمون می کنند.
وی با اشاره به 3 عنصر منطق و عقل، حماسه و عزت و عاطفه از منظر مقام معظم رهبری که از عناصر قیام حضرت امام حسین (ع) می باشد از جایگاه نهاد مقدس سپاه در نزد حضرت آقا سخن به میان آورد و گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که با مسئولان و فرماندهان سپاه داشتند مجموعه سپاه را تشبیه به شیئ گرانبهایی کردند که اگر در دست انسان باشد ناخود آگاه مواظبت می کند تا آن شیئ گم نشود و این نشان از جایگاه نقش سپاه در نظام اسلامی دارد.
این کارشناس در ادامه تشریح کرد : طبق فرمایش مقام معظم رهبری اعتماد به آمریکا موجبات ضربه و ضرر و زیان می شود و این از سابقه آمریکا در تاریخ نمایان است، اگر امروز از مردم دنیا نظرسنجی به عمل آید هیچ دولتی همانند آمریکا منفورتر نمی باشد و بیشتر مردم دنیا امروز پرچم آمریکا را براي آتش زدن خریداری می کنند.

۱۳۹۲ آبان ۲۶, یکشنبه

مستند خانه های سکسی در تهران ویژه زنان شوهردار!


اولاند به اسرائیل سفر می کند


فرانسوا اولاند برای اولین بار از زمان شروع کار دولتش به اسرائیل سفر می کند. گفته ها حاکی از این است که دلیل اصلی این سفر مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور است.
به گزارش خبرنامه گویا٬‌به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتز فرانسوا اولاند که هیجده ماه پیش قدرت را در فرانسه به دست گرفت٬‌ برای اولین بار به اسرائیل سفر می کند. این سفر روز یکشنبه انجام خواهد شد.
موضع سختگیرانه فرانسه در برابر ایران که منجر به بی نتیجه ماندن دور پیشین مذاکرات ژنو شد٬ باعث ناخشنودی ایرانیان شد.
دیپلمات های غربی نیز به صورت شخصی و غیر علنی از مواضع لوران فابیوس٬‌وزیر امور خارجه فرانسه درباره برنامه هسته ای ایران انتقاد کرده بودند.
اما نگرش فرانسه طرفدارانی هم داشته است.
سناتور جمهوریخواه آمریکایی جان مک کین عبارت " زنده باد فرانسه" را توییت کرده بود.
بسیاری معتقدند آنچه فرانسه را به اتخاذ چنین مواضعی رساند وضعیت اقتصادی این کشور است که به شدت به قراردادش با کشور های عربی و اسرائیل وابسته است.
رسانه های اسرائیلی پیش بینی می کنند اسرائیل به گرمی از اولاند استقبال کند.
فرانسوا اولاند قرار است پس از دیدار با نتانیاهو شیمون پرز٬‌رئیس جمهور اسرائیل برای دیدار با محمود عباس به رام الله سفر کند. او قرار است در مورد مذاکرات صلح با دو طرف گفتگو کند.

۱۳۹۲ آبان ۲۵, شنبه

توافق اعراب و دانمارک برای برداشت نفت ایران

با وجود صفر ماندن تولید نفت ایران در لایه مشترک نفتی پارس جنوبی و برداشت 525 هزار بشکه‌ای قطر از این میدان مشترک، این شریک نفتی ایران برای سنگین‌تر کردن خیمه نفتی خود در پارس جنوبی قراردادهای جدیدی برای افزایش حفاری‌ها در این میدان مشترک نفتی با "مرسک دانمارک" امضا کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با خروج تنها جک آپ حفاری ایران از لایه نفتی پارس جنوبی، قطر سه قرارداد جدید حفاری برای افزایش تعداد چاه‌های توسعه‌ای و افزایش برداشت طلای سیاه خود از این میدان مشترک نفتی در خلیج فارس امضا کرده است.
از این رو با حضور محمد بن صالح السدا وزير انرژي و صنعت قطر، قراردادهایی به ارزش تقریبی 430 میلیون دلار با شرکت دانمارکی "مرسک" امضا شده است که امضای این قراردادهای منجر به ورود سه دستگاه دکل جدید دریایی به این میدان نفتی مشترک با ایران شده است.
هم اکنون میزان استخراج نفت ایران در لایه مشترک نفتی پارس جنوبی صفر است و تنها طرح توسعه این میدان مشترک آن هم سازندهای مستقل از پیشرفتی لاک پشتی برخوردار بوده به طوری‌که به دلیل نامشخص بودن سیاست خرید کشتی FPSO هنوز برنامه زمان بندی مشخصی هم برای آغاز تولید نفت از این مشترک در خلیج فارس تعریف نشده است.
از سوی دیگر با وجود صفر ماندن تویلد نفت ایران در پارس جنوبی، در شرایط فعلی ظرفیت برداشت روزانه نفت قطر از این میدان مشترک روزانه حدود 525 هزار بشکه برآورد می شود.
شرکت ملی نفت ایران از حدود یک دهه گذشته تاکنون توسعه لایه مشترک نفتی پارس جنوبی را آغاز کرده است که در طول مدت این 10 سال تاکنون هیچ یک از سیاست‌ها منجر به آغاز تولید طلای سیاه در این میدان مشترک نشده و طرف قطری به صورت یک جانبه در حال تخلیه کل نفت باقیمانده در مخزن مشترک است.
از سوی دیگر پیش بینی می‌شود با افزایش دکل‌های حفاری قطری‌ها، در صورت تکمیل چاه‌های جدید دریایی در میدان الشاهین در حالی تولید نفت قطری‌ها از این میدان به مرز 700 هزار بشکه در روز افزایش یابد که ایران هنوز تولید نفت در این میدان را آغاز نکرده است.
همزمان با توسعه چاه‌ها و تاسیسات فراساحلی قطر برای تخلیه کامل نفت میدان الشاهین، این شریک نفت و گازی ایران در پارس جنوبی به منظور رفع محدودیت‌های استخراج نفت اجرای یک پروژه جدید را در دستور کار قرار داده است.
از این رو هم اکنون مطالعات ساخت یک پالایشگاه 250 هزار بشکه‌ای برای فرآورش نفت سنگین تولیدی میدان الشاهین آغاز شده است که در صورت تکمیل و راه‌اندازی این پالایشگاه امکان افزایش بیشتر استخراج طلای سیاه توسط قطر فراهم می‌شود.
با این وجود با گذشت 23 سال از آغاز تولید قطر از لایه نفتی پارس‌جنوبی در حالی میزان تولید نفت این کشور عربی روندی رو به افزایش را تجربه می‌کند که رویای تولید و انتقال نفت از این میدان مشترک در خلیج فارس 10 ساله شده است.
امضای قرارداد طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی سالجاری وارد به دهمین سال اجرایی خود می شود و با وجود گذشته نزدیک به یک دهه از امضای قرارداد توسعه، هنوز امکان تولید و انتقال حتی یک بشکه نفت خام از این میدان مشترک وجود ندارد.
در همین حال مسئولان شرکت نفت و گاز پارس در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه نفت (اردیبهشت 92) در مراسمی نمادین از پایان عملیات حفاری ٧ حلقه چاه لایه نفتی پارس جنوبی خبر داده و تاکید کرده بودند: تولید نفت از این لایه به زودی آغاز می‌شود.

هر چند این چاه‌ها در خلیج فارس حفاری شده‌اند اما در شرایط فعلی ساخت و راه‌اندازی تنها سکوی در دست ساخت این میدان نفتی از پیشرفت اجرایی لازم برخوردار نبوده و تاکنون هیچگونه برنامه زمان بندی برای نصب و راه اندازی این سکوی دریایی در خلیج فارس توسط شرکت ملی نفت اعلام نشده است.
نحوه انتقال نفت تولیدی لایه نفتی پارس جنوبی هم دیگر چالش جدی برای استخراج پایدار طلای سیاه در این میدان مشترک است به طوری‌که تاکنون سناریوهای مختلفی همچون خرید کشتی ویژه استخراج، ذخیره سازی و فرآورش نفت "FPSO" و یا احداث خط لوله دریایی پیشنهاد شده که هیچ یک از این پیشنهادها حتی به مرحله تصویب هم نرسیده است.
از سوی دیگر رستم قاسمی وزیر سابق نفت پیشتر از آغاز تولید نفت در لایه نفتی پارس جنوبی تا بهار سالجاری خبر داده بود ضمن انکه بیژن زنگنه وزیر جدید نفت هم تاکنون اظهارنظری درباره روند توسعه این میدان مشترک نفتی نداشته است.

به گزارش مهر، هدف از طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت از بخش غیر مشترک این سازند هیدروکربوری است هر چند قطر از سال 1991 میلادی تولید نفت از این میدان مشترک را آغاز کرده است.

موانع پیش پای خامنه ای برای خوردن زهر اتمی



موضوع مذاکره با غربیها در ایران مخالفان جدی دارد و این مخالفان به هیچ وجه اطمینانی به صداقت غربی ها در مذاکرات ندارند
قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه غربی ها در روند مذاکرات بازی برد - باخت را دنبال می کند، گفت: تیم مذاکره کننده ایرانی باید در مذاکرات بی اعتمادی مردم ایران نسبت به صداقت آمریکایی ها و غرب را به طرف مقابل منعکس کند.
پرویز سروری در گفتگو با مهر، با اشاره به مذاکرات ژنو و عملکرد تیم دیپلماسی ایران در این مذاکرات گفت: هر مقدار که ما از روند گذشته بیشتر فاصله بگیریم و فرایند جدید را طی کنیم متوجه عدم صداقت طرف غربی در مذاکرات خواهیم شد.
قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه طرف غربی یک پازل از قبل طراحی شده را در این مذاکرات اجرا می کند، افزود: هرکدام از اعضای 1+5 نقشی را در این پازل برای افزایش قدرت چانه زنی، گرفتن امتیازات بیشتر از جمهوری اسلامی و دادن امتیازات بی ارزش و کم ارزش ایفا می کنند.
وی بیان داشت: متاسفانه در این دوره از مذاکرات شاهد بودیم هر مقدار که جمهوری سلامی از خودش کامل انعطاف نشان می دهد و با آژانس همکاری می کند اما فرانسه در یک برنامه از قبل طراحی شده نقش متفاوتی را ایفا می کند و در تعهداتی که غرب باید در قبال ایران انجام دهد مانع ایجاد می کند، از طرفی نیز اوباما دقیقا زمانی که مذاکرات آغاز شد می گوید تحریم را برای فشار به ایران کاهش نمی دهیم این روند متناقض با مذاکره از سوی غربی ها طراحی شده و هوشمندانه جلو می رود.
سروری خطاب به طرفداران داخلی مذاکره با امریکا گفت: کسانیکه در کشور ما فکر می کردند با سکوت و عدم مخالفت با رفتار غلطی که از سوی غربی ها بر علیه ایران پیش گرفته می شود مذاکرات خوب جلو می رود متوجه شدند که چه اتفاقی افتاده و کسانیکه با زدن چند بیلبورد تبلیغاتی آن را تبدیل به حادثه پرغوغای سیاسی کردند امروز از اشتباهاتی که داشتند میوه چینی می کنند.
وی تصریح کرد: وقتی تلاش می کنیم هرگونه نغمه مخالفتی را در داخل با صداقت امریکا از بین ببریم و اجازه ندهیم هیچگونه مخالفتی با روند غیر صادقانه امریکا شکل بگیرید و قدرت چانه زنی خود را کاهش می دهیم طرف غربی متوجه می شود و نتیجه اش این می شود که امروز آنان تلاش می کنند امتیازات بیشتری بگیرند؛ از طرفی کنگره برای اعمال تحریم های جدید فشار می آورد، اوباما می گوید تحریم ها را کاهش نمی دهیم و از طرف دیگر فرانسه کارشکنی می کند،حجم مسافرت مسئولین غربی به رژیم صهیونیستی بیشتر می شود و در آنجا اظهارات صریحی به نفع به این رژیم و به علیه ایران زده می شود.
نماینده مجلس هشتم، با بیان اینکه طرف غربی بازی برد - باخت را دنبال می کند، گفت: اقدامات غربی ها همزمان با برگزاری مذاکرات بیانگر این است که روندی که آنان در پیش گرفته اند روند نتیجه گرفتن از مذاکرات نیست، بلکه هدف تخریب چهره مقتدر جمهوری اسلامی، ندادن امتیاز و گرفتن امتیاز است. به تعبیری آنان بازی برد باخت را به شدت تعقیب می کنند تا حقوقی که باید به ایران پردخت کنند را ندهند.
وی با تاکید برانیکه تیم مذاکره کننده تیم قابلی است، خطرنشان کرد: هیات دیپلماسی ایران تلاش زیادی برای استیفای حقوق ملت ایران می کند، اما ما با اعتماد به آمریکا دست آنان را خالی و قدرت چانه زنی شان در مذاکرات را پایین می آوریم.
قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، اظهارداشت: غربی ها باید بدانند که موضوع مذاکره در ایران به سختی دارد شکل می گیرد و مخالفان جدی دارد و این مخالفان به هیچ وجه اطمینانی به صداقت غربی ها در مذاکرات ندارند و بر این اساس طرف غربی و آژانس باید اعتماد مخالفان مذاکره را کسب کند.
وی با تاکید براینکه این بی اعتمادی به طرف غربی وجود دارد گفت: این بی اعتمادی می تواند در عرصه مذاکرات برای تیم مذاکره کننده ایرانی تعیین کننده باشد و آنان باید واقعیت جامعه ما را به طرف غربی منعکس کنند.

۱۳۹۲ آبان ۲۳, پنجشنبه

قسمت اول و دوم گزارش رویترز در مورد اموال تخت کنترل خامنه ای

تحقیق ویژه رویترز در شرح قدرت رهبر ایران: نهاد ناشناخته ای که برای کمک به محرومین شکل گرفته بود، به یک جریان اقتصادی تبدیل شده است که میلیاردها دلار پول در اختیار دارد.

درست زمانی که تحریم ها به ایران فشار میاورد، سازمانی که تحت کنترل خامنه ای است بیش از پیش رونق گرفت.

قسمت اول

دادستان پرونده انفجار آمیا خواهان لغو توافق میان ایران و آرژانتین شد

دادستان پرونده انفجار مرکز فرهنگی یهودیان در آرژانتین (آمیا) می‌گوید که توافق میان آرژانتین و ایران بر سر تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب ناقض قانون اساسی آرژانتین است و باید لغو شود. این کمیسیون هنوز تشکیل نشده است.
به گزارش دویچه وله، دادستان پرونده انفجار مرکز فرهنگی یهودیان در آرژانتین (آمیا) از یک قاضی فدرال آرژانتین خواسته است "توافق مغایر با قانون اساسی" با ایران را لغو کند. بر اساس این توافق که در ژانویه امسال (۲۰۱۳) میان ایران و آرژانتین امضا شد قرار است دو کشور برای بررسی اتهاماتی که متوجه برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی به عنوان آمران و مجریان ترور یادشده است یک کمیسیون حقیقت‌یاب تشکیل دهند.
سال ۱۹۹۴ در انفجار آمیا در شهر بوئنس آیرس ۸۵ نفر کشته و نزدیک به ۳۰۰ نفر مجروح شدند. دو سال بعد دادگاهی در آرژانتین ۸ مقام بلندپایه ایرانی را متهم کرد که در فرمان‌دهی و طراحی انفجار آمیا نقش داشته‌اند و حزب‌الله لبنان را مأمور اجرای این بمب‌گذاری کرده‌اند. احمد وحیدی، وزیر دفاع فعلی کشور و فرمانده وقت نیروی قدس سپاه، و علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت ایران، از جمله مقامات بلندپایه‌ای هستند که به نقش داشتن مستقیم در این عملیات تروریستی متهم شده‌اند. جمهوری اسلامی ایران همواره این اتهام را رد کرده است.
بنا به توافقنامه میان ایران و آرژانتین کمیسیون حقیقت‌یابی تشکیل می‌شود که پنج قاضی مستقل عضو آن خواهند بود تا شواهد و اسناد انفجار آمیا را بررسی و با سفر به ایران از متهمان ایرانی این ماجرا بازجویی کنند. هیچ یک از قضات نباید اهل ایران یا آرژانتین باشند.

۱۳۹۲ آبان ۲۰, دوشنبه

واکنش مک‌ کین به مواضع لوران فابیوس: زنده باد فرانسه!

رادیو فرانسه : دو سناتور آمریکایی از جمله جان مک کین خود از فرانسه به دلیل «متوقف کردن روند مذاکرات هسته‌ای با ایران» قدردانی کردند.
 به گزارش خبرگزاری فرانسه جان مک کین- سناتور جمهوری خواه آمریکایی، در حساب توئیتر خود به زبان فرانسوی نوشته: «زنده باد فرانسه» و در ادامه آورده است: «فرانسه در جلوگیری از یک توافق بد درباره پرونده هسته‌ای ایران، شجاعت نشان داد.»
همچنین لیندزی گراهام- دیگر سناتور آمریکایی، در گفت‌وگو با تلویزیون "سی.ان.ان" گفت: «از خداوند به خاطر فرانسه سپاسگزارم. همچنین به خاطر نپذیرفتن چنین توافقی.»
وی تأکید کرده است که فرانسوی‌ها اکنون به خوبی به خاورمیانه دست‌یاری رسانده‌اند.
دیروز شنبه، لوران فابیوس- وزیر امور خارجه فرانسه، متن اولیه یک توافق احتمالی را ناکافی و غیرقابل قبول خوانده و خواستار تعهدات محکم‌تر ایران درباره برخی جنبه‌های فعالیت‌های اتمی این کشور شده بود که به گفته وی می تواند ماهیتی نظامی داشته باشد.

قانون‌گذاران آمریکا در پی افزایش تحریم‌ها علیه ایران هستند

دویچه وله : قانون‌گذاران آمریکایی نگران دادن امتیاز از سوی دولت اوباما به ایران در روند مذاکرات هسته‌ای هستند. این قانون‌گذاران می‌کوشند با سخت‌تر کردن تحریم‌ها به عنوان اقدامی پیشگیرانه از این موضوع ممانعت کنند.
قانون‌گذاران آمریکا روز یک‌شنبه (۱۰ نوامبر/ ۱۹ آبان) اعلام کردند قصد دارند تحریم‌ها علیه ایران را شدیدتر کنند تا از سهل‌گیری دولت باراک اوباما در مذاکره با ایران بر سر پرونده هسته‌ای این کشور پیش‌گیری کنند. به گفته دیپلمات‌ها توافق با ایران به رغم شکست مذاکرات در ژنو همچنان امکان‌پذیر است.
به گزارش رویترز٬ این موضوع نشان‌گر بدبینی قانون‌گذاران به ایجاد روابط حسنه بین ایران و قدرت‌های جهانی است. هم‌زمان اسرائیل نیز روز گذشته درباره آن‌چه "توافق خطرناک" با ایران خواند هشدار داد.
مذاکرات با ایران قرار است تا ۱۰ روز آینده مجددا در ژنو از سرگرفته شود. مذاکرات سه روزه اخیر در ژنو (۷ و ۸ و ۹ نوامبر) بدون رسیدن به توافقی بر اساس طرح اولیه برای کاهش فشار تحریم‌ها بر ایران در مقابل تغییراتی در برنامه هسته‌ای این کشور پایان یافت. این مذاکرات در سطح عالی با حضور وزرای امور خارجه گروه ۱+۵ و ایران برگزار شد اما نشست آتی در سطح معاونان خواهد بود. با این‌همه بریتانیا و روسیه هر دو اعلام کرده‌اند که شانس حصول توافق نسبتاً بالاست.
مذاکرات اخیر در ژنو پیش از سرسختی لوران فابیوس٬ وزیر امور خارجه فرانسه٬ به نظر می‌رسید که روند مثبتی را طی می‌کند. فابیوس در این دور از مذاکرات پیرامون "بازی‌های فریبکارانه" ایران هشدار دهده بود. گفته می‌شود که این مواضع سبب اختلاف نظر میان کشورهای غربی مذاکر‌کننده شده است.
به گفته سناتور باب منندز٬ رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا٬این کمیته در هفته جاری تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد تا فشار بر ایران هم زمان با انجام مذاکرات باقی بماند.
منندز در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی بیان کرد نگرانی‌اش این است که به نظر برسد "ما بیش‌تر از ایرانی‌ها خواهان توافق هستیم."
جان کری٬ وزیر امور خارجه آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای اخیر حضور داشت٬ در دفاع از موضع دولت اوباما در روز گذشته به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «در مذاکرات هسته‌ای با ایران ما کور نیستیم و فکر نمی‌کنم احمق باشیم.»
وزير امور خارجه آمريکا گفت ما به به خوبی اطلاع داریم که چه اقداماتی در جهت منافع کشور ما، جهان و در جهت منافع متحدان ما از جمله اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس است.
با این‌همه مخالفت‌های فابیوس که آن را از جمله دلایل بی‌نتیجه ماندن مذاکرات ژنو می‌دانند بیان کرده که صدور تفاهم‌نامه‌ با توجه به مسائل حل نشده مربوط به رآکتور آب سنگین اراک یا چگونگی تبدیل اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده به ۵ درصد، قابل پذیرش نیست.
روز گذشته در صفحه تويیتری که گفته می‌شود توییتر رسمی دفتر رهبری جمهوری اسلامی ایران است واکنش فرانسه "خصومت‌آمیز" و رفتاری "بی‌تدبیر و منطق" خوانده شد. این توییت به انگلیسی منتشر شد.
حسن روحانی‌، رئیس‌جمهور ایران، نیز روز گذشته در صحن مجلس شورای اسلامی ایران با تاکید بر این‌که "برای ما خط قرمزها قابل عبور نیست" غنی‌سازی در خاک ایران را از جمله این خط قرمزها دانست.

۱۳۹۲ آبان ۱۹, یکشنبه

لوموند : باله دیپلماتیک و مواضع جدی فرانسه در مذاکرات ژنو

رادیو فرانسه : روزنامه لوموند، در مطلبی به قلم گزارشگر این روزنامه در ژنو می‌نویسد در ادامه باله لیموزین‌های دیپلماتیک، امروز سرگئی لاوروف- وزیر خارجه روسیه و یک نماینده بلندپایه چین نیز به مذاکرات اتمی وزرای خارجه کشورهای غربی و ایران پیوستند.
لوموند، می نویسد اگرچه نکات عمده یک توافق احتمالی میان هردو طرف همچنان محرمانه نگهداشته شده اما تجمع غیرمنتظره دیپلمات‌ها در ژنو حاکی از آن است که شاید نتیجه‌ای برای این مذاکرات در پیش‌رو باشد.
روزنامه بعد از شرح این موضوع که چگونه وزرای خارجه کشورهای غربی بگونه غیرمنتظره تصمیم گرفتند به ژنو بروند می نویسد: در گرماگرم دیدارهای متعددی که پشت پرده میان این وزرا صورت گرفته، لوران فابیوس- وزیر خارجه فرانسه، روی مواضع جدی دولت خود در پرونده اتمی ایران پافشاری نشان داده است.
لوموند می نویسد: فرانسه مایل است بداند مواضع اصلی ایران در مورد راکتور آب سنگین اراک، سرنوشت ١٨٦کیلوگرم اورانیوم غنی شده این کشور و چشم انداز غنی سازی اورانیوم در ایران در درازمدت، چگونه است.
به نوشته لوموند، کاترین اشتون- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جان کری- وزیر خارجه آمریکا و لوران فابیوس، بعد از ظهر دیروز درباره «نگرانی‌های ویژه» فرانسه در پرونده اتمی ایران با هم گفتگو کرده اند اما تنها نتیجه‌ای که دیروقت جمعه شب بدست آمده این است که حصول یک توافق، زمان بیشتری لازم دارد.
روزنامه فیگارو، نیز به مذاکرات جاری در ژنو توجه کرده و نوشته در آخرین گفتگوهای روز گذشته، فرانسه از ایران خواهان «تضمین های جدی» درباره پیشنهادات این کشور شده است.
روزنامه با توجه به پیشرفت های احتمالی که در این مذاکرات پیش بینی شده می نویسد: این پیشرفت‌ها تا هنوز چنان هم «تاریخی» نیست که عده ای عنوان کرده اند، بلکه فقط یک «برنامه کاری» ابتدایی است که ایران و کشورهای غربی در آخرین ساعات دیروز سعی داشتند در مورد آن به توافق برسند.
فیگارو، از قول منابع خود در پرونده اتمی ایران می نویسد که در مذاکرات جاری، ایران احتمالاً پذیرفته از غنی سازی ٢٠ در صدی اورانیوم دست بردارد، ظرف شش ماه آینده راکتور اراک را فعال نکند و سانتریفوژهای مدرن IR2 را مورد استفاده قرار ندهد.
به نوشته فیگارو، آمریکا در مقابل پذیرفته، درصورت رعایت نکات یاد شده از سوی ایران، تحریم ها علیه ایران را کاهش دهد.
آما آنچه که شاید انتظارش نمیرفت، این بار بجای آمریکا، فرانسه لحن تندی نسبت به مواضع ایران اختیار کرده و در متن طرح ابتدایی توافق ایران و کشورهای غربی، خواهان تضمین‌هایی درباره عدم استفاده از راکتور اراک، شفافیت در مورد سرنوشت ذخایر اورانیوم ٢٠درصدی و مسأله غنی سازی در ایران شده است.
فیگارو، سپس می نویسد که اما این تنها مواضع جدی فرانسه نیست که راه رسیدن به یک توافق را دشوار کرده است؛ مذاکره کنندگان ایرانی نیز تحت فشار جناح اصولگرایان رژیم، میخواهند تحریم های بین المللی از همان آغاز مراحل اولیه توافق کاهش پیدا کند.
می‌ماند اینکه، تا حصول توافق نهایی، ایران با داشتن ١٩هزار سانتریفوژ، ذخایر اورانیوم ٢٠درصد غنی شده، مراکز زیرزمینی هسته‌ای مثل تأسیسات فردو و بلاخره پیشرفت های مداوم در عرصه بالیستیک، به یک کشور بالقوه هسته ای مبدل شده است.
فیگارو معتقد است عدم توافق در پرونده اتمی ایران باعث خواهد شد ایران یک کشور بالقوه ای هسته ای باقی بماند و این دقیقاً همان چیزی است که مایه نگرانی اسرائیل است، کشوری که قدرت‌های غربی نمتیوانند در پرونده اتمی ایران، آن را نادیده بگیرند.

افزایش قیمت سکه، طلا و دلار در بازار در پی شکست مذاکرات

بهای طلا، سکه و ارز امروز یک‌شنبه در بازار داخلی نسبت به روز گذشته افزایش یافت و این در حالی است که امروز بازارهای جهانی تعطیل است و افزایش قیمت طلا و سکه تنها نشات گرفته از افزایش قیمت دلار در بازار است.

نوع سکه قیمت یک‌شنبه (تومان) تفاوت قیمت نسبت به ساعات اولیه روز
سکه‌ تمام‌ طرح‌ جدید 928 هزار 0.9درصد افزایش
سکه‌ تمام‌ طرح‌ قدیم 927 هزار و 300 0.8 درصد افزایش
نیم سکه 480 هزار 1.2 درصد افزایش
ربع سکه 280هزار 1.4 درصد افزایش
یک گرمی 188 هزار 1.6 درصد افزایش
هرگرم‌ طلای 18عیار 95 هزار و 225 0.85 درصد افزایش
هر مثقال طلا 412 هزار و 300 0.85 درصد افزایش
اونس جهانی 1290 دلار و 50 سنت بدون تغییر نوع ارز
دلار 3020
یورو 4050

۱۳۹۲ آبان ۱۸, شنبه

مرتضوی برگه بازجویی را پر کرد اما دوباره آدرس منزلش را نداد

یکی از شاکیان سعید مرتضوی دادستان سابق تهران در پرونده معروف به پرونده پالیزدار، گفت: مرتضوی در جلسه اخیر بازپرسی در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت بالاخره برگه بازجویی را پر کرد اما دوباره آدرس منزل خود را برای ابلاغ اوراق قضایی نداد.

«پیمان حاج محمود عطار» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: موضوع این پرونده شکایت از مرتضوی دادستان سابق تهران به اتهام افترا و نشر اکاذیب است.
شاکی پرونده پالیزدار اضافه کرد: برغم آنکه تمام دستگیرشدگان پرونده پالیزدار ازاتهام تشکیل باند ضد امنیتی در دادگاه بدوی و تجدیدنظر تبرئه شدند و چهار سال از این مساله گذشته اما مرتضوی در لایحه ارایه شده به دادگاه کهریزک ما را به عنوان باند گروه پالیزدار معرفی کرد.
حاج محمود عطار درباره ادعای مرتضوی مبنی بر اینکه حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در گزارشات خود به باند پالیزدار اشاره کرده است گفت: این ادعای وی کاملا غیرواقع است زیرا پالیزدار تمام فعالیت های خود اعم از مصاحبه علیه افراد یا خارج کردن اسناد سازمان بازرسی یا گرفتن رونوشت از اسناد را به تنهایی انجام داده و من و سایرین دخالتی در آن نداشتیم به همین جهت از همه اتهامات تبرئه شدم.
شاکی دادستان سابق تهران در پرونده پالیزدار افزود: برغم همه اینها، مرتضوی در مصاحبه اخیر خود با رسانه ها به بازداشت غیرقانونی ما و نگهداری در سلول انفرادی اقرار کرده و این شگفت آور است که مرتضوی در مسایل مختلف اقدام عیرقانونی می کند و آنها را برای خود افتخار و خدمت می داند.
حاج محمود عطار گفت: هرچند دادگستری اقدام به رسیدگی به تخلفات مرتضوی کرده اما متاسفانه رسیدگی به این تخلفات با تاخیر انجام و مماشات می شود.
وی با بیان اینکه مرتضوی در رابطه با این پرونده بارها به دادسرای کارکنان دولت احضار شده و هر مرتبه به بهانه ای از حضور در دادسرا امتناع کرده است، گفت: برخلاف اظهارات مرتضوی مبنی بر اینکه برای نخستین بار به صورت کتبی و رسمی احضار شده است؛ دادسرا پیش از این دو مرتبه به صورت کتبی وی را احضار کرد بود.
شاکی مرتضوی در پرونده پالیزدار درباره آخرین وضعیت این پرونده، گفت: در آخرین جلسه بازپرسی قرار شد لایحه های دفاعیه خود را به دادسرا ارایه کنیم و منتظر تصمیم بازپرس پرونده باشیم.

گفتگوهای ایران و گروه ۱+۵ در رسانه های جهان

 بعد از یک دهه مذاکرات بی نتیجه بر سر پرونده اتمی ایران، دیپلمات های غربی و ایرانی دارند به یک توافق مشترک نزدیک می شوند. این جمله که به اشکال مختلف طرح شده، جان کلام تعداد زیادی از روزنامه ها و رسانه های امروز جهان است.
روزنامه نیویورک تایمز از سفر جان کری می نویسد، سفری که به گفته خود آقای کری برای برطرف کردن تفاوت های کوچک و رسیدن به توافق های بزرگ انجام می شود.
این روزنامه به شکاف عمیق بین آمریکا و متحدان اصلی اش بر سر توافق احتمالی با ایران اشاره می کند. توافقی چند مرحله ای که طرح اولیه و امتیازات مربوط به آن توسط کاخ سفید تهیه شده است.
نیویورک تایمز می نویسد اگر ایران برنامه هسته ای اش را برای شش ماه به حالت تعلیق در آورد، آمریکا تحریم ها را کاهش خواهد داد. این روزنامه می افزاید دولت باراک اوباما این را بهترین و آخرین اقبال برای به نتیجه رسیدن مذاکرات با ایران می داند. اما منتقدان این توافق را پیش از اعلام، شکست خورده می دانند.
نیویورک تایمز می نویسد، این توافق ممکن است ایران را از ساخت سلاح اتمی باز دارد و راهی شود برای گرم شدن دو باره روابط ایران و آمریکا بعد از بیش از سه دهه سردی.
این روزنامه همچنین به واکنش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اشاره می کند که رسیدن به این توافق با ایران را یک اشتباه تاریخی خوانده است.
نتانیاهو گفته اگر این خبر درست باشد این توافق برای ایران معامله قرن است. نیویورک تایمز می نویسد عربستان سعودی هم همین نگرانی اسرائیل را دارد.
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا حضور جان کری، ویلیام هیگ، لوران فابیوس و گیدو وستروله وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در ژنو را برجسته کرده و رسیدن به توافق را از هر زمانی جدی تر می داند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با گاردین ضمن ابراز امیدواری از رسیدن به یک توافق، رسیدن به نتیجه را به نقش دیپلمات های غربی هم واگذار کرده است.
آقای ظریف گفته امیدوار است این بیشتر از یک قدم کوچک در یک مسیر درست باشد.
او در واکنش به صحبت های نخست وزیر اسرائیل گفته آقای نتانیاهو را در مقام کسی نمی بیند که بخواهد در مورد اشتباهات قضاوت کند. آقای ظریف به گاردین گفته "نتانیاهو تمام زندگی اش را به اشتباه کردن گذرانده است. از سال ۱۹۹۱ تا حالا نتانیاهو همیشه گفته ایران با ساخت سلاح اتمی شش ماه فاصله دارد." بنابراین او را یک آدم معتبر برای اظهار نظر در این زمینه نمی داند.
وزیر خارجه ایران به گاردین گفته افکار عمومی در ایران به دلیل تجربیات بد گذشته خیلی به رسیدن به توافق خوشبین نیست.
گاردین می نویسد محمد جواد ظریف تنها شرکت کننده کنفرانس ژنو نیست که فکر می کند این مذاکرات ممکن است در خانه با استقبال چندانی روبرو نشود. تعدادی از سناتورهای تندرو آمریکایی گفته اند فقط در صورت اعطای امتیازات خیلی عمده از سوی ایران تحریم ها را کاهش خواهند داد.
روزنامه وال استریت ژورنال هم از مخالفت ها در برابر کاخ سفید، چه در آمریکا و چه در خاورمیانه خبر داده است.
این روزنامه از قول آقای نتانیاهو نوشته اسرائیل از این توافق حمایت نخواهد کرد و هر چه در توان دارد برای دفاع از خود انجام خواهد داد.
وال استریت ژورنال به توافق ایران و قدرت های جهان در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۹ اشاره می کند. زمانی که دولت ایران در ژنو توافق کرد که تمام ذخیره اورانیوم ایران را به کشور سومی منتقل کند و در ازای آن مشوق های اقتصادی دریافت کند. ولی آن توافق چند روز بعد به دلیل مخالفت رهبر ایران زیرپا گذاشته شد. کسی که به گفته این روزنامه در این مورد حرف آخر را می زند.
وال استریت ژورنال می نویسد صادرات نفت ایران در هجده ماه گذشته بیشتر از پنجاه درصد کاهش یافته و ایران هر ماهه حدود پنج میلیارد دلار از در آمدهای نفتی خود را از دست می دهد.
این روزنامه می گوید ممکن است به ایران کمک شود تا به میزان پنجاه میلیارد دلار از پول نفت صادراتی اش را که در بانک های آسیا و اروپا مانده به کشور منتقل کند.
آمریکا همچنین ممکن است تحریم فلزات گران بها و صنایع پتروشیمی ایران را بردارد.
محمد جواد ظریف در گفتگو با کریستین امان پور در شبکه تلویزیونی سی ان ان گفته امیدوار است طرفها بتوانند چهارچوب توافق‌نامه ای را بنویسند که تا پایان جمعه اعلام شود.
سی ان ان به نقل از جی کارنی از سخنگویان کاخ سفید گفته است "ما روی توافقی کار می کنیم که برنامه هسته ای ایران را از حرکت به سمت جلو متوقف کند و حتی برخی از ابعاد برنامه هسته ای را به عقب برگرداند."
آقای ظریف به سی ان ان گفته است که تعلیق برنامه هسته ای ایران به صورت کامل اتفاق نخواهد افتاد و ایران از جامعه بین المللی می خواهد حق این کشور را برای غنی سازی اورانیوم تحت پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای (ان پی تی) به رسمیت بشناسد.
سی ان ان می گوید از زمان آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی که برداشتن تحریم ها را از اولویت های خود قرار داده، ایران مشغول عملیات 'دلربایی' بوده و برخورد ملایم آقای روحانی در جلسه سالانه سازمان ملل در نیویورک امیدواریها را افزایش داده است.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص از مخالفت قاطع بنیامین نتانیاهو با این موافقتنامه احتمالی خبر داده است.
نتانیاهو گفته است توافق غرب با ایران به آن کشور اجازه می دهد که به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد و به ساخت سلاح هسته ای نزدیک تر شود.
روزنامه واشنگتن پست می نویسد منتقدان آقای اوباما مدتها بود که می دانستند چنین اتفاقی در پیش است.
الیوت آبرامز، یک معاون پیشین مشاور امنیت ملی آمریکا به آن روزنامه گفته هر گونه توافقی باید در چهارچوب موازین خود کاخ سفید بگنجد و رسیدن به یک توافق بد، بدتر از به توافق نرسیدن است.
واشنگتن پست از قول الیوت آبرامز می نویسد اگر این توافق به ایران اجازه دهد که همه هجده هزار سانتریفیوژ خود و همه اورانیوم غنی شده سه و نیم درصدی اش را نگه دارد و همینطور به غنی سازی اورانیوم ادامه بدهد و همچنین تاسیسات آب سنگین اراک را دست نخورده نگه دارد، این یک توافق بد است.
واشنگتن پست به نقل از باب کروکر سناتور عضو کمیسیون روابط خارجی از تلاش های سناتورهای آمریکایی برای مقابله با طرح دولت اوباما خبر می دهد و اینکه سنا به دولت اجازه ندهند که تحریم ها را علیه ایران کاهش دهد.
در رسانه های بریتانیا، از جمله شبکه بی بی سی انگلیسی، گفتگوها محتاطانه دنبال می شود.
جیمز رینولدز خبرنگار بی بی سی می نویسد در گفتگوهای گذشته قدرتهای جهانی از ایران خواسته هایی مشخص داشتند. ایران باید غنی سازی اورانیوم بیست درصدی را متوقف می کرد، تاسیسات غنی سازی اورانیوم در فردو را تعطیل می کرد و ذخایر اورانیوم غنی شده بیست درصد خود را به خارج می فرستاد.
او می افزاید ایران در گذشته با این خواسته ها مخالفت کرده و گفتگوها به جایی نرسیده بود. اکنون قدرتهای جهان با یک خواسته به ژنو برگشته اند و آن این است که ایران باید برنامه هسته ای خود را از پیشرفت متوقف کند. این امر ممکن است به هر دو طرف فضای بیشتری برای بحث و رسیدن به توافق بدهد.
بی بی سی :

۱۳۹۲ آبان ۱۶, پنجشنبه

حسن روحانی در سال ۱۳۵۹: توطئه‌گرها را بايد در نماز جمعه به‌ دار بکشند (تصوير)



آشکار شدن حقايق جديد در يک گزارش مطرح نشده پزشک قانونی از مرگ ستار بهشتی

يک منبع موثق به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که يکسال پس از مرگ ستار بهشتی آنها از وجود يک نظريه پزشکی قانونی مطلع شدند که بر اساس اين نظريه ستار بهشتی به طور قطعی بر اثر خونريزی ريه، کبد، کليه و مخچه فوت کرده است.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران - يک منبع آگاه به پرونده ستاربهشتی، وب لاگ نويسی که در سال ۱۳۹۱ جان خود را در بازداشتگاه از دست داد به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که يکسال پس از اين واقعه، خانواده وی مطلع شده است که در يک گزارش پزشک قانونی خونريزی ريه، کبد، کليه و مخچه، در زمان بازداشت آقای بهشتی مطرح شده است. به گفته اين منبع اين گزارش پزشکی قانونی که درپرونده وجود دارد، جای ترديدی باقی نمی گذارد که مرگ اين وب لاگ نويس بر اساس خونريزی داخلی و مغزی بوده است.
اين منبع با اشاره به اينکه پس از ارسال پرونده مرگ ستار بهشتی به دادگاه کيفری آنها از وجود اين گزارش پزشک قانونی در ميان پرونده ۳۰۰۰ هزار صفحه ای اين مرگ مطلع شدند به کمپين گفت: «اين گزارش يکی از پزشکان پزشک قانونی است که برای تالار تشريح پزشک قانونی سال گذشته فرستاده است اما خانواده و وکيل ستار تا زمانيکه پرونده در مهرماه امسال به دادگاه فرستاده نشده بود حق خواندن پرونده را نداشتند و از آن بی اطلاع بودند.»
او همچنين گفت: «اواخر مهرماه امسال وکيل ستار بهشتی توانست اجازه کپی نظر پزشک قانونی را از دادگاه بگيرد. پس از آن چون ما متوجه اصلاحات پزشکی نبوديم آن را به چند دکتر متخصص نشان داديم. پزشکان متخصص توضيح دادند در اين گزارش عنوان شده ستار دچار خونريزی ريه، کبد، کليه و زير مخچه در مغز شده و همه پزشکان متفق القول بودند که ستار در اثر اين خونريزی ها فوت کرده است.»
اين منبع با اشاره به نظريه پزشک قانونی که به صورت رسمی اعلام شده بود، گفت: «پزشک قانونی در گزارشی سال گذشته عنوان کرد که مرگ احتمالا بر اثر استرس بوده است در حاليکه ما پس از يکسال متوجه گزارش يکی از پزشکان پزشک قانونی شديم که در داخل پرونده وجود دارد و بر اساس آن ستار بر اثر خونريزی داخلی فوت کرده است.»
رييس سازمان پزشک قانونی کشور در گفتگوی با خبرگزاری مهر روز سه شنبه ۱۸ تيرماه گفت که بر اساس گزارش نهايی اين سازمان، ضربات وارده بر ستار بهشتی کشنده نبوده و نمی تواند باعث مرگ او شده باشد. دکتر احمد شجاعی همچنين گفته که در آزمايشات سم شناسی نيز هيچ موردی مشاهد نشده که مرگ غير طبيعی او را نشان دهد.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در گزارشی که که در ۱۹ آبان ۱۳۹۱ منتشر کرد به نقل از يکی از بستگان بهشتی که جنازهٔ او را ديده بود نوشت: «روی سرش فرورفتگی بزرگی بوده و روی سرش گچ کشيده بودند. صورتش باد کرده بوده‌است. به محض اين که بند کفن را باز کردند از کنار زانوی راستش به کفن خون زده و کفن کاملاً خونی شده‌است. علائمی از کالبد شکافی هم روی بدنش بوده‌است.
ستار بهشتی، متولد سال ۱۳۵۶، کارگر و وبلاگ‌نويس ايرانی بود که در تاريخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۱ توسط پليس فتا دستگير شد. او به اتّهام “اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در شبکهٔ اجتماعی و فيس بوک” بازداشت شده بود. در مدت بازجويی به شدت از سوی پليس فتا شکنجه شد و در همين جريان درگذشت و در گورستان رباط کريم نزديک محل زندگيش به خاک سپرده شد. بر اساس گزارش ثبت شده در روابط عمومی بهشت زهرای تهران تاريخ، مرگ ستار بهشتی ۱۳ آبان ماه نوشته شده است.
پس از انتشار خبر مرگ بهشتی، ۴۱ نفر از زندانيان سياسی زندن اوين در نامه‌ای که در سايت کلمه منتشر شد اعلام کردند که ستار بهشتی روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۳۹۱ در بند ۳۵۰ اوين بوده و آثار شکنجه در تمام قسمت‌های مختلف بدنش مشهود بوده‌است.
در مهرماه امسال کيفرخواست «قتل شبه عمد» برای اين پرونده صادر شد و اولين جلسه دادگاه برای رسيدگی به آن پنجم آبان ماه در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کيفری استان تهران منظور شد. پس از صدور کيفرخواست خانواده و وکيل ستار بهشتی به آن اعتراض کرده و خلاف واقع دانستند.
گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی در گفتگويی با کمپين در تاريخ ۱۶ مهرماه با اعتراض به کيفرخواست صادره گفت که تمام تلاش دستگاه قضايی اين است که قاتل که يک بازجو است مجازات نشود: « تا لحظه صدور کيفرخواست آقای شهرياری، بازپرس پرونده از عمد بودن قتل ستار صحبت می کرد و هميشه به ما می گفت که شما بايد قاتل ستار را ببخشيد. می گفت که او هم جوان است و خانواده دارد. اما حالا چطور شد که کيفرخواست شبه قتل عمد را صادر کردند من نمی دانم. تمام تلاششان اين است که قاتل که يک بازجو است مجازات نشود.»
پس از اعتراض های مکرر وکيل ستار بهشتی مجددا پرونده برای رفع نقض به بازپرس شهرياری فرستاده شده تا پس از رفع نقض و تشخيص نهايی قتل عمد يا شبه عمد پرونده به دادگاه فرستاده شود.

۱۳۹۲ آبان ۱۳, دوشنبه

اپوزیسیون سوریه: با ایران بر سر میز مذاکره نمی‌نشینیم

شورای ملی مخالفان سوریه در نشست اتحادیه عرب در قاهره پیش‌شرط‌های خود برای شرکت در اجلاس "ژنو ۲" را اعلام کرد. از سوی دیگر سخنان وزیر خارجه آمریکا در قاهره در مورد آینده سیاسی سوریه، واکنش شدید دمشق را در پی داشت.
به گزارش دویچه وله، رئیس شورای ملی مخالفان سوریه روز یکشنبه (۳ نوامبر/ ۱۲ آبان) اعلام کرد اگر جدول زمانی برای کناره‌گیری بشار اسد از قدرت ارائه نشود، اپوزیسیون سوریه در گفت‌وگوهای صلح شرکت نخواهد کرد.
خبرگزاری رویترز به نقل از احمد جبرا نوشت: «ما تصمیم گرفتیم در نشست ژنو شرکت نکنیم، مگر با عزت و مگر اینکه جدول زمانی مشخصی برای انتقال قدرت [در سوریه] وجود داشته باشد و بدون این‌که ایران اشغالگر سر میز مذاکرات باشد». جبرا این سخنان را در جلسه اضطراری اتحادیه عرب در قاهره بیان کرده است.
نبیل عربی، دبیرکل اتحادیه عرب، در این نشست با اشاره به پشتیبانی تشکیلات متبوع خود از تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران سوریه، از اپوزیسیون سوریه خواسته بود برای پایان‌دادن به جنگ داخلی در نشست "ژنو ۲" شرکت کند. این نشست قرار است روزهای پایانی ماه میلادی جاری – نوامبر – در ژنو سوئیس برگزار شود.
اپوزیسیون سوریه به دلیل حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از رژیم بشار اسد پیش از این نیز از سیاست‌های تهران انتقاد کرده بود. چندی پیش نیز که اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه، خواستار شرکت نمایندگان ایران در نشست "ژنو ۲" شده بود، شورای ملی مخالفان سوریه به این درخواست به شدت واکنش نشان داد.
شورای ملی مخالفان سوریه پیش از این اعلام کرده بود که روز نهم نوامبر (۱۸ آبان) در استانبول درباره شرکت در کنفرانس صلح سوریه نظرخواهی می‌کند. اگر این شورا به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل سازمان‌یافته مخالفان میانه‌رو بشار اسد در نشست ژنو شرکت نکند، ممکن است این اجلاس لغو شود. پیش از این اخضر ابراهیمی گفته بود که در صورت غیبت مخالفان رژیم اسد در نشست یادشده، این اجلاس برگزار نمی‌شود.

نامه مادر ستار بهشتی به روحانی

مامور فتا از شدت عصبانیت ستار را زیر شکنجه کشته است
سحام نیوز: در سالروز درگذشت ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا٬ مادر ستار بهشتی در نامه ای به حسن روحانی٬ رئیس جمهوری ایران؛ از وی خواسته تا مطابق وظیفه و تعهد یک رئیس جمهور در قبال حقوق شهروندی٬ از حقوق بر زمین مانده وی در قبال پرونده قتل فرزندش٬ دفاع نماید.
 گوهر عشقی در این نامه ضمن تقدیر از پیگیری های علی مطهری٬ نماینده تهران؛ در خصوص پرونده فرزندش٬ از مسئولین امر گلایه نموده است.
وی با نام بردن از شخصی به نام تقی زاده به عنوان متهم پرونده قتل ستار بهشتی٬ از تلاش حکومت برای راضی نمودن خانواده ستار با پرداخت دیه خبر داده است.
گوهر عشقی در بخشی از این نامه خطاب به حسن روحانی می گوید:‌ “از شما بعنوان یک حقوقدان – و نه یک سرهنگ – انتظار است به قسم خود پایبند بوده و ضامن اجرای مفاد قانون اساسی و حقوق شهروندی افراد باشید.”
به گزارش سحام٬ متن کامل این نامه که در سالروز درگذشت ستاربهشتی منتشر شده٬ بدین شرح است:
جناب آقای دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با اهداء سلام و ادب
قصد ندارم طولانی سخن بگویم، حتما مرا می شناسید و با نام پسرم آشنایی دارید.
.”من “گوهرعشقی” هستم ، مادر “سید ستار بهشتی فرزند برومند من در دولت شما به شهادت نرسید و قصد ندارم شما را خدای ناکرده متهم به بی مبالاتی کنم. همانطور که حتما به اطلاع عالی رسیده است فرزند من زیر شکنجه ماموران پلیس فتا در بازداشتگاه نیروی انتظامی پس از چهار روز شکنجه شدید جان سپرد و بعد از پنج روز از تاریخ شهادتش جنازه او را به ما تحویل دادند؛ در حالیکه خون پاکش کفن سفید او را رنگین کرده بود.
مسئولین حکومتی هر یک به نوعی شهادت فرزندم را انکار کردند و تنها کسی که پرونده را پیگیری کرد “دکتر علی مطهری” نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود.
یکسال از آن واقعه می گذرد و باور داشتیم در این مدت قاتل فرزندم توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی محاکمه و طبق قانون مجازات شود. در ابتدا یازده نفر را به جرم قتل فرزندم دستگیر کردند و مدتی بعد تک تک آنها را رها نموده و تنها یک نفر باقی ماند که اکنون در زندان است و او قاتل فرزند من است؛ او بود که در چشمان من نگاه کرد و گفت: “وقتی ستار تو را شکنجه می کردیم زیر شکنجه می خندید”. او گفت: “از فرط عصبانیتِ خنده های ستار او را زیر شکنجه کشته است” و از من تقاضای بخشش و حلالیت کرد؛ او کسی نیست جز “اکبر تقی زاده” مامور پلیس فتا که اکنون در زندان است.
بازپرس پرونده توسط سه نفر از خبرنگاران فعال مطبوعاتی در منزل ما نفوذ کرد و آن خبرنگاران دایه مهربانتر از مادر شدند و خانواده را برای اعلام رضایت و تعویضِ وکیلِ پرونده تحت فشار روحی قرار دادند و توسط عوامل خود جار زدند که ستار من با مخالفین نظام در تماس بوده است و از آنها پول دریافت می کرده است تا قتل او را توسط پلیس و زیر شکنجه توجیه نمایند. همزمان توسط همان افراد به ما فشار آوردند که مبلغ دویست میلیون تومان بعنوان بهای خون ستار بگیریم و از شکایت خود صرفنظر کنیم.ما اسناد محکمی در دست داریم تا ثابت کنیم قاضی پرونده توسط چند خبرنگار ما را چگونه تحت فشار قرار داد تا خون فرزندمان را معامله کنیم؛ خبرنگارانی که فردای حضور در منزل ما به دفتر بازپرس پرونده (آقای شهریاری) می رفتند و چنان با او صمیمی بودند که روی میز بازپرس هم می نشستند…از آنجا که خداوند متعال یاور مظلومان است خانواده ،ماهیت نفوذی این افراد را شناسایی کرد،اما این افراد اینبار هم قصد داشتند ماموریت خود را به نحو دیگری انجام دهند و بجای حضور خود، افراد دیگری را تحت عنوان فعال سیاسی – مدنی به منزل ما گسیل داشتند که ما نیز به مانند قبل ماهیت آنها را شناسایی و به وقت لزوم به مردم شریف ایران اطلاع رسانی خواهیم کرد.
جناب آقای رییس جمهور
من نیز به مانند عمده ایرانیان شریف و آزاده صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته ام و از نظر اقتصادی در مضیقه ام ؛ شما که غریبه نیستید؛ نان آور منزل من ستار بود و وقتی ستار نیست نانی هم در سفره نیست. منزل ما در رباط کریم است – یکی از محروم ترین مناطق تهران – همان جایی که فرستادگانی منسوب به حضرتعالی چندی پیش از موسم انتخابات ریاست جمهوری تشریف آوردند و از ما خواستند بصورت رسمی و علنی از شما حمایت کنیم، اما ما چون بازی سیاست را بلد نیستیم از انجام اینکار عذرخواهی نمودیم.
حتما مستحضرید که مبلغ دویست میلیون تومان برای یک خانواده مانند خانواده ما پول زیادی ست، اما شرافت مادری من قبول نکرد که خون ستارم را به دارایی شیرین دنیا بفروشم. خدای من و شما شاهد است در این یکسال ،روزها به سنگ قبر ستارم می نگرم و شبها با عکس ستارم می خوابم ؛چگونه می توانم خون عزیزم را معامله کنم؟
این عریضه را خدمت شما می نویسم؛ جنابعالی در مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران در تاریخ سیزدهم مرداد امسال قسم خورده اید که “خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق ‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ کنید و از آزادی و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ نمایید” و ضامن حفظ و کرامت “حقوق شهروندی” ایرانیان باشید.
از شما بعنوان یک حقوقدان – و نه یک سرهنگ – انتظار است به قسم خود پایبند بوده و ضامن اجرای مفاد قانون اساسی و حقوق شهروندی افراد باشید.
خواسته من از شما مشخص است؛ اجرایِ متنِ قانون اساسی و سوگندی که برای پاسداشت آن خورده اید و همچنین رایزنی با ریاست محترم قوه قضاییه برای تسریع در محاکمه قاتل فرزند من.
پیشاپیش فرصت را مغتنم شمرده؛ از کلیه مسئولین امنیتی و انتظامی به خاطر صدورِ مجوزِ برگزاریِ مراسمِ یادبودِ اولین سالگردِ فرزندِ شهیدم تشکر و قدردانی می نمایم و اعلام میکنم که مراسم اخیر بدون هر گونه فشار امنیتی و با اجازه مسئولین ذیربط برگزار شده است.
توفیقات جنابعالی در راه “خدمت به مردم ستم دیده این سرزمین” و “حفاظت از سوگند سنگینی” که یاد کرده اید را از درگاه خداوند بزرگ مسئلت می نمایم.

با تقدیم احترام
گوهر عشقی
مادر داغدار سید ستار بهشتی

۱۳۹۲ آبان ۱۲, یکشنبه

رژیم اسد تاکنون 261 روزنامه نگار را به قتل رسانده

به گزارش العربیه، سازمان حقوق بشر سوریه امروز با انتشار گزارشی اعلام کرد، از آغاز اعتراض ها در سوریه تاکنون رژیم اسد 261 روزنامه نگار و گزارشگر را کشته و 174 تن را بازداشت و زندانی کرده است.
به گفته این سازمان حقوق بشری رژیم سوریه طی 2 سال گذشته با ارتکاب چنین فجایع گسترده ای در حق روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای، به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر شناخته شده است.

طبق این گزارش طی 4 روز گذشته نیروهای امنیتی اسد، 25 روزنامه نگار و فعال رسانه ای را در مناطق مختلف حلب به قتل رساندند.

خامنه ای: به مذاکره خوشبین نیستم/اسرائیل حرامزاده

خامنه ای امروز طی سخنانی شدیدا به کشورهای غربی بویژه آمریکا و اسرائیل حمله کرد گفت: به مذاکرات هسته ای خوش‌بین نیستم و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. رهبر جمهوری اسلامی همچنین اسرائیل را یک کشور نامشروع خواند و گفت: اسرائیل حرام‌زاده است.
خامنه ای که بمناسبت سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران در جمع ایادی رژیم سخنرانی می کرد، گفت: همانطور که در مشهد هم گفتم، به مذاکره خوشبین نیستم، ولی باذن الله از این مذاکرات ضرری هم نمی‌کنیم و این تجربه، ظرفیت فکری ملت ما را بالا خواهد برد، اگر مذاکرات به نتیجه برسد که چه بهتر، ولی اگر نتیجه نگرفتند معنایش این باشد که کشور باید روی پای خودش بایستد.
خامنه ای گفت: 30 سال پیش جوانان ما اسم سفارت آمریکا را لانه جاسوسی گذاشتند؛ امروز سفارت خانه های آمریکا در نزدیکترین کشورها به آمریکا اسمشان «لانه جاسوسی» شده؛ یعنی جوانان انقلاب ما 30 سال جلوتر از دنیا بودند.
خامنه ای گفت: به دشمنی که لبخند می‌زند اعتماد نکنیم، آمریکایی‌ها از آنطرف لبخند می‌زنند و اظهار میل به مذاکره می‌کنند و از این طرف بلافاصله می‌گویند همه گزینه ها روی میز است، خب چه غلطی ممکن است انجام دهند.
خامنه ای گفت: آمریكاییها بیشترین ملاحظه را با اسرائیل دارند و مجبورند ملاحظه آنها را كنند ولی ما این ملاحظه را نداریم و از روز اول هم گفته ایم كه اسرائیل را یك رژیم نامشروع و حرامزاده میدانیم.

خامنه ای گفت: اگر در مذاکرات هسته ای عقب‌نشینی کنیم، غرب ده‌ها موضوع دیگر را مطرح خواهد کرد.

۱۳۹۲ آبان ۱۱, شنبه

560 هزار ایرانی مقیم خارج یارانه می‌گیرند!/ برخی وزرا و استانداران هم یارانه می‌گیرند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از افزایش جمعیت یارانه بگیران نسبت به جمعیت کل کشور خبر داد و گفت: 560 هزار ایرانی مقیم خارج، اتباع غیرایرانی با شناسنامه ایرانی، استانداران، برخی وزرا و نمایندگان مجلس یارانه می‌گیرند که این فاجعه است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نحوه شناسایی دهک های جامعه افزود: برای واجدین شرایط یا کسانی که واجد شرایط برای دریافت یارانه نیستند دو راهکار شناسایی از دهک های بالا به سمت دهک های پایین یا شناسایی دهک ها از پایین به بالا وجود دارد.
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دریافت یارانه نقدی به گونه ای در جامعه جا افتاده که حق همه مردم است در حالی که اینگونه نیست، ادامه داد: یارانه نقدی بیت المال نیست بلکه انفال است و بین این دو تفاوت وجود دارد.
وی افزود: شناسایی از بالا به پایین یعنی شناسایی افراد پردرآمد جامعه که نیازمند دریافت یارانه نقدی نیستند به طوری که مودیان مالیاتی، حقوق بگیران و کسانی که دارای خانه‌ها و دارندگان خودروهای لوکس قابل شناسایی خواهند بود.
این نماینده در مجلس نهم تاکید کرد: به عنوان مثال دارندگان املاک لوکس از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قابل شناسایی است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه به 560 هزار ایرانی مقیم خارج یارانه پرداخت می کنیم به خانه ملت گفت: اتباع خارجی در داخل ایرانی که دارای شناسنامه جعلی هستند نیز یارانه دریافت می کنند.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: حتی مقامات و مسئولان، استانداران و برخی وزرا و نمایندگان یارانه نقدی دریافت می کنند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: کنترل‌جمعیت یعنی چه

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کنترل جمعیت، کلاه گشادی بود که سازمان جهانی بهداشت بر سر کشور گذاشت.
به گزارش ایسنا،علی کائیدی گفت: افزایش زادآوری مطلبی است که موفقیت در آن با سیاست‎های تشویقی امروز میسر نمی‎شود.
او با بیان اینکه در سال 72 و 73 مردم بچه‎هراس نبودند، بیان کرد: اما در آن روزها به‎منظور کنترل جمعیت آنقدر شعار دادند"فرزند کمتر، آسایش بیشتر" که آن را به یک فرهنگ تبدیل کردند.
کائیدی تاکید کرد: این در حالیست که حتی قشر ثروتمند نیز پای‎بند این فرهنگ شده‎اند.
نماینده مردم پلدختر در مجلس اضافه کرد: بحث اقتصادی و مسکن در موضوع کنترل جمعیت مطرح نیست بلکه این امر به یک فرهنگ تبدیل شده است.
او ادامه داد: باید بر اساس آموزه‎های دینی روی رشد جمعیت در کشور کار کنیم چرا هم‎اکنون با توجه به افزایش بیماری‎های غیرواگیر، جمعیت رو به افول است و باید زادآوری را در جامعه نهادینه سازیم.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه نیروی کارآمد و کارا، توان یک جامعه را تشکیل می‎دهد، اظهار کرد: باید به‎منظور افزایش زادآوری در جامعه سیاست‎های تشویقی، خوب تبلیغ شوند.
کائیدی با بیان اینکه کنترل جمعیت، کلاه گشادی بود که سازمان جهانی بهداشت بر سر کشور گذاشت، بیان کرد: تنظیم خانواده تنها شامل بچه نمی‎شود بلکه سلامت مادران باردار را نیز شامل می‎شود.

نماینده مردم پلدختر در مجلس تصریح کرد: 30 سال گفتیم "فرزند کمتر، آسایش بیشتر" و امروز با رفتن جامعه به سمت پیری، نیاز است شورای انقلاب فرهنگی، امور زنان در مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت برنامه‎ریزی‎ لازم را برای افزایش جمعیت و زادآوری بیشتر انجام داده و بسته‎ای را تدوین کنند.