۱۳۹۲ دی ۹, دوشنبه

سیاست‌مدار کشته شده لبنانی نامه‌ای سرگشاده به روحانی نوشته بود

محمد شطح از مقام‌های پیشین لبنان و از چهره‌های مخالف بشار اسد که در انفجاری در بیروت کشته شد، نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نوشته و در حال جمع کردن امضای برای آن بود.

به گزارش رادیو فردا، این نامه سرگشاده که وال‌استریت جورنال، آن را منتشر کرده، به نوشته این روزنامه آمریکایی هفته گذشته نوشته شده و در آن محمد شطح از رئیس‌جمهوری ایران خواسته است «از همه لبنان» و نه تنها از گروه حزب‌الله، حمایت کند چرا که آن کشور در زمانی تعیین‌کننده قرار دارد.

او در آغاز نامه‌اش با خطاب قرار دادن حسن روحانی و قدرت‌های دیگر منطقه‌ای و جهانی، می‌گوید این گام استثنائی را در خطاب قرار دادن شما (رئیس‌جمهوری ایران) بر می‌داریم چرا که لبنان به شکلی استثنائی در دوره‌ای خطرناک قرار دارد.

شطح که پیشتر وزیر اقتصاد لبنان، سفیر پیشین این کشور در واشینگتن و مشاور دو نخست وزیر پیشین لبنان، فواد سینیوره و سعد حریری بود، بنا داشت برای جمع‌آوری امضا، این نامه را به پارلمان لبنان ببرد.

او البته گفته است دوره کنونی برای ایران نیز زمانی استثنائی‌ست و انتخاب حسن روحانی این پیام را در برداشت که شهروندان ایرانی گام برداشتن در راهی نو را برای کشور خود می‌خواهند؛ راه اصلاحات و روابط صلح‌آمیز با دیگر کشورهای جهان.

شطح گفته است برای لبنانی‌ها مهم‌ترین مسئله رویکرد تهران به منطقه و به‌ویژه لبنان است.

او سپس به ادامه حمایت و روابط سپاه پاسداران ایران با حزب‌الله لبنان پرداخته و می‌گوید حضور این گروه بزرگ مسلح -«معتقدیم شما هم با این موضوع موافقید»- به استقلال کشور لطمه زده و در تقابل با قانون اساسی‌ست.

او به حضور حزب‌الله در جنگ داخلی سوریه و کشیده شدن بحران ناشی از آن به لبنان پرداخته و می‌گوید «متاسفانه این موضوع با حمایت و هماهنگی جمهوری اسلامی ایران رخ می‌دهد».

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، گروه هم‌پیمان با ایران، که در جبهه سیاسی مخالف محمد شطح قرار دارد، رسما بر حضور نیروهای تحت امر خود در جنگ داخلی سوریه، در حمایت از دولت آن تاکید کرده است. او در عین حال در یکی از سخنرانی‌های خود گفته است آن گروه «تا هر زمانی که لازم باشد در سوریه باقی می‌ماند».

خواست سیاست‌مدار کشته‌شده لبنانی از حسن روحانی اما این است که ایران از مسلح کردن آن گروه و دیگر گروه‌های درگیر در سوریه خودداری کند.

شطح در عین‌حال در نامه‌اش خواستار کمک ایران به ایجاد آتش‌بسی دائمی میان لبنان و اسرائیل شده است و از تهران خواسته است به خلع سلاح آن کشور یاری برساند.

وزیر پیشین لبنان و مشاور نخست‌وزیر سابق آن کشور در پایان نامه خود گفته بود موفقیت در لبنان به گام‌هایی که نه تنها شهروندان آن کشور بلکه دیگران -از جمله ایران- بر می‌دارند، بستگی دارد.؛ «مسلما -و البته به شکل درک‌کردنی- در لبنان و منطقه بسیاری به ایران بدبین هستند. ما آرزو می‌کنیم که انتخاب‌های ایران در لبنان، ثابت کند که آنها (بدبین‌ها) در اشتباه‌اند».

محمد شطح پیش از آنکه امضایی زیر نامه خود جمع کند، روز جمعه در مسیر اقامتگاه سعد حریری، برای حضور در نشست ائتلاف ۱۴ مارس، در پی یک انفجار کشته شد.

ائتلاف ۱۴ مارس از جمله گروه‌های مخالف بشار اسد به شمار می‌رود. 

نادرترین حادثه در سرویس بهداشتی مشهد مقدس

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، در اتفاقی نادر، دست مردی جوان تا کتف در کاسه توالت گیر کرد.
مهدی رضایی، مدیر حوزه یک سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در این باره گفت: در نخستین دقایق بامداد روز شنبه وقوع حادثه گیر کردن دست مردی در توالت از طریق عوامل انتظامی به آتش‌نشانی اطلاع داده شده و از آنان درخواست کمک شد.
وی با بیان اینکه به دنبال این اعلام، آتش‌نشانان ایستگاه 33 به محل حادثه واقع در یک منزل مسکونی در خیابان رضی مشهد اعزام شدند، افزود: پس از حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که دست مردی جوان تا کتف در کاسه توالت گیر کرده است که با توجه به کوچک بودن فضا و خاص بودن نوع حادثه، از آتش‌نشانان ایستگاه هفت درخواست کمک شد.
مدیر حوزه یک سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه آتش‌نشانان با استفاده از تجهیزات مخصوص اقدام به برش کاسه توالت و خارج کردن دست این فرد کردند، گفت: ظاهرا انگشتر این فرد به چاه توالت افتاده و وی برای خارج کردن آن، دستش را با مایع دستشویی و روغن چرب کرده و تا کتف آن را به داخل کاسه فرو کرده است.
رضایی با بیان اینکه این فرد ساعت‌ها در این حالت مانده بوده تا اینکه همسرش در ساعت 12 شب به خانه آمده و با وضعیت وی روبرو شده، افزود: پس از آن همسرش سراسیمه موضوع را به پلیس اطلاع داده و عوامل انتظامی نیز از آتش‌نشانان درخواست کمک کردند.
به گفته وی، حال عمومی این مرد مساعد بوده و تنها به دلیل اینکه ساعت‌ها در وضعیت نامناسبی قرار داشته، دچار افت فشار شده بود که آتش‌نشانان وی را در محل تحت کمک‌های اولیه قرار دادند.

مدیر حوزه یک سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد این حادثه را موردی نادر ارزیابی کرد و گفت: در طول سال‌ها فعالیتم در آتش‌نشانی، موردی که دست فردی تا کتف در کاسه توالت گیر کند را ندیده بودم و تنها چند مورد محدود نظیر گیر کردن دست تا مچ یا آرنج را شاهد بودم.

۱۳۹۲ دی ۶, جمعه

پیام فوری مقام ایتالیايی برای روحانی چه بود؟

روزنامه ایتالیايی "لارپوبلیکا" در مورد سفر اخیر وزیر خارجه این کشور به تهران نوشته است: وزیرخارجه ایتالیا که این هفته پس از ده سال به ایران رفت، حامل یک پیام فوری برای حسن روحانی بود.
بنابراین گزارش، وزیر خارجه ایتالیا در دیدار با روحانی و ظریف به آنها گفته است، رژیم تهران باید در باره بحران سوریه احساس مسئولیت کند و جنگ در این کشور باید هرچه سریع تر خاتمه یابد.
وی در مورد مسئله اتمی نیز گفته، این موضوع بسیار حساس است. ما در یک دوران حساس قرار داریم که برای رسیدن به توافق کامل نباید اشتباهات تاکتیکی مرتکب شویم. وقت زیادی باقی نمانده و موانع بسیار زیاد است و افرادی هم در این میان علیه توافق ژنو کار می کنند.
گزارش "لارپوبلیکا" در حالیست که روزنامه عرب زبان «الحیات» چاپ لندن نیز نوشته است غرب پیشنهاد رفتن «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در ازای کاهش تحریم‌ها را به رژیم تهران ارائه کرده است.
این روزنامه به نقل از منابع ایرانی نوشته است تهران پیشنهادی از غرب دریافت کرده، مبنی بر اینکه اگر از طریق پذیرش «دوره انتقالی بدون حضور بشار اسد» به حل بحران سوریه کمک کند، علاوه بر اجرای توافق ژنو برخی تحریم‌های اقتصادی لغو شود.

به ادعای «الحیات»، «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به این پیشنهاد تأکید کرده است که تهران قصد ندارد موضوع هسته‌ای را به مباحث دیگر مربوط کند.

تسلیت وزارت خارجه آمریکا برای درگذشت مادر ظریف

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درگذشت مادر وزیر امور خارجه کشورمان را تسلیت گفت. 
 
به گزارش ایسنا، آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه در صفحه فیسبوکش نوشت: 
 
انا‌لله و انا الیه راجعون 
 
با کمال تأسف باخبر شدیم که سرکار خانم عفت کاشانی، مادر وزیر امور خارجه جناب آقای دکتر محمد جواد ظریف، به رحمت خدا رفت. 
 
این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌نماییم و از خداوند متعال برای ایشان طلب مغفرت کرده و برای خانواده محترمشان صبر جمیل مسئلت می نماییم. 

۱۳۹۲ دی ۵, پنجشنبه

نگرانی از بالا رفتن آمار زندانیان در کشور

فریاد کارشناسان این روزها از خط قرمزهای حوزه آسیب‌های اجتماعی بالا رفته است. خط قرمزهایی که باعث می‌شود یکسری مگوهای خودساخته در ذهن مسئولان ایجاد شود که همین‌ها باعث می‌شود در غیاب فعالیت جدی مسئولان و ناآگاهی مردم، انواع آسیب‌های اجتماعی زیر پوست شهرها رشد کنند و فعال شوند، موضوعی که دیروز رئیس انجمن مددکاری هم هشدار آن را داد.

به گزارش تهران امروز، همانطور که رئیس مجلس شورای اسلامی‌هم دو روز پیش اعلام کرد باید آمار آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و... از محرمانه بودن در بیاید.سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی، در پنجمین همایش ملی آسیب‌های پنهان که دیروز برگزار شد، به بالا رفتن آمار آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و براساس آمارهای موجود، به ازای هر 100 هزار نفر در کشور 800نفر وارد زندان می شوند که نگران کننده است، چرا که در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی امروز خانواده ایرانی را نشانه گرفته است. اما اصلی‌ترین بخش از صحبت‌های چلک جایی است که به موضوع خط قرمزهای آسیب‌های اجتماعی اشاره می‌کند:« وقتی آسیب‌های اجتماعی را خط قرمز اعلام کنیم زیرزمینی می‌شود و در صورتی که آسیبهای اجتماعی زیرزمینی شود، مشکلات ما بیشتر خواهد شد. با آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک واقعیت تلخ باید برخوردی اجتماعی شود، نه نظامی و انتظامی.»

وقایع 88؛ خامنه ای: گناهی نابخشودنی+پوستر

رسانه های حکومتی: دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مناسبت سالروز حماسه 9دی پوستر «نابخشودنی» را منتشر کرد. (عکس زیر)
رهبر معظم انقلاب فرمودند: گناه بزرگ فتنه‌گران در سال 88 این بود که اگر خوشبینانه نگاه کنیم و بگوئیم اینها یک شبهه‌اى، خدشه‌اى در ذهنشان بود، این خدشه را به صورت ایجاد چالش براى نظام اسلامى مطرح کردند. این گناه بزرگ، قابل اغماض هم نیست؛ آثار آن هم همچنان در جامعه‌ى ما موجود است.


۱۳۹۲ دی ۴, چهارشنبه

استراو نیمه دوم دی ماه به ایران می‌آید

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس گفت که طبق مباحث مطرح شده در جلسه روز گذشته با کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس مقرر شد که سفر گروه پارلمانی دوستی انگلیس و ایران در نیمه دوم دی ماه انجام شود.
عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح جزئیات جلسه روز گذشته‌اش با حبیب‌الله زاده، کاردار غیرمقیم ایران در انگلستان، گفت: در این جلسه در مورد زمان حضور جک استراو و اعضای گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران به تهران مباحثی مطرح شد و مقرر شد که این سفر در نیمه دوم دی ماه انجام شود.
به گفته وی؛ هفته آینده در جلسه‌ای دیگر با کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس زمان دقیق سفر گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران به تهران و برنامه‌ها و چارچوب های سفر مشخص می‌شود.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس همچنین گفت: ممکن است آن‌ها درخواستی برای ملاقات هایی داشته باشند ولی چون ما میزبان هستیم جزئیات سفر و برنامه‌ها را تنظیم کرده و به اطلاع آن‌ها می‌رسانیم. تمامی این موارد در جلسه هفته آینده با آقای حبیب‌الله زاده قطعی خواهد شد.

یکی از نزدیکان روحانی: توقع رفع حصر حرف مفت است!

پارسینه: حسین دهباشی، سازنده فیلم انتخاباتی حسن روحانی و کلیپ نوسفر(صدروزگی دولت) در یادداشت کوتاهی در فیس بوک با کنایه به مصاحبه اخیر حسام الدین آشنا که عذرخواهی را شرط اصلی رفع حصر موسوی و کروبی توصیف کرده بود، نوشت: راستش حالا و با تفاسير اينجوركى، توقع پيگيرى رفع حصر آنهم با اين رفقاى آشنا و ناآشنايى كه ما داريم، حرف مفت است.

۱۳۹۲ دی ۳, سه‌شنبه

ظریف در فیسبوک: از سرگیری مذاکرات کارشناسی با ۱+۵ در هفته آینده

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در تازه‌ترین گزارش فیسبوکی خود، از آغاز مجدد مذاکرات کارشناسی با 1+5 از ابتدای هفته آینده خبر داده است.

به گزارش فارس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران تازه‌ترین گزارش خود را در مورد تازه‌ترین تحولات دستگاه دیپلماسی منتشر کرد. در این گزارش آمده است:

"دیروز میزبان خانم «اما بنینو» وزیر امور خارجه ایتالیا بودم. او اولین وزیر خارجه اروپایی است که در چندسال گذشته به ایران سفر کرده است. خانم بنینو را دوبار قبلا ملاقات کرده بودم و چند بار هم تلفنی صحبت کرده بودم. زن بسیار فعال و شجاعی است. مواضع او در مخالفت با جنگ بسیار قابل احترام هستند. خانم بنینو مانند بسیاری دیگر از دولتمردان اروپا و سایر نقاط دنیا معتقد است که انتخابات ریاست جمهوری و سیاست خارجی دولت جدید، به ویژه تفاهم ژنو، شرایط جدیدی را در سطح منطقه و حتی جهان ایجاد کرده است. واقعیت این است که هنوز تفاهم ژنو اجرایی نشده است ولی فضای روانی ضدایرانی شکسته و شرکت های خارجی که تا سه چهارماه قبل حاضر نبودند حتی با طرف های ایرانی گفتگوی تلفنی داشته باشند، اکنون برای حضور در ایران رقابت می کنند. به یاری خدا و با حمایت مردم خوب از سیاست های دولت تدبیر و امید، در چندهفته آینده وزرای بیشتری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تهران می آیند.

دیشب همچنین مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 بعداز چند روز مذاکره سخت و سنگین برای تعطیلات کریسمس تا هفته آینده متوقف شد. در تماس تلفنی خانم اشتون پس از مرور بر مهمترین موضوعات بحث توافق کردیم که مذاکرات کارشناسی اول هفته آینده از سرگرفته شود. همانگونه که قبلا هم چندین بار خدمت شما عرض کرده ام تمامی مراحل مذاکرات دشوار و پرپیچ وخم و پرفرازونشیب خواهد بود و ضرورت صبر و حوصله و دقت و هوشیاری در همه مراحل ضروری است. همکاران ما مذاکرات را با حسن نیت کامل و با هدف رسیدن به تفاهم ادامه می دهند و در تمامی مراحل با دقت از عزت، حقوق و منافع مردم بزرگ ایران حراست و پاسداری خواهند کرد.

موضوع دیگر، تصویب قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراط در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود(که مخفف انگلیسی آن WAVE یا «موج» است.) این قطعنامه بر اساس پیشنهاد ریاست محترم جمهوری در سخنرانی مهم شان در مجمع عمومی، توسط همکاران ما در نمایندگی ایران در ملل متحد تدوین و با سایر هیئت ها مذاکره شده بود. اهمیت این پیشنهاد و استقبال جهانی از آن، خنثی کردن پروژه گسترده امنیتی سازی ایران و ایجاد فضای ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی در سطح جهان است که توسط بدخواهان ایران در سال های گذشته و با سرمایه گذاری فراوان شکل گرفته بود. همانطور که ریاست محترم جمهوری در آغاز کار و در تبیین اصول برنامه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید اعلام کرده بودند، خنثی کردن برنامه امنیتی سازی ایران از مهمترین اولویت های ماست که با جدیت دنبال شده و آثار وسیعی داشته که برخی از ناظران خارجی آن را یک زلزله در منطقه و در سطح روابط جهانی قلمداد کرده اند. بهت و سردرگمی و عصبانیت نتانیاهو و دیگران از همین واقعیت است و هم چنین استقبال گسترده دوستان ایران و دیگران. توجه به تصویر کلان ضرورتی غیرقابل انکار برای فهم این تحول و ابعاد آن است.

اعتصاب در ایران خودرو

سندیکای کارگران فلزکار و مکانیک : پس از راه افتادن بخش های مختلف کارخانه پس از رفع محدودیت های تجاری و تحریم ،وکارکردن کارگران به روال گذشته، کارگران بخش جنوبی ایران خودرو که بخش های مونتاژ و تولید در آن قسمت وجود دارد از یکماه پیش تصمیم گرفتند نسبت به فشار کاری و عدم هماهنگی بین کار و دستمزد اقدام به اعتراض بکنند.هرچند که کارگران بخش شمالی ایران خودرو هم از این امر استقبال کردند اما متاسفانه به دلیل دوری و نبود تماس های لازم در روز شنبه 30 آذرکارگران بخشهای جنوبی ایران خودرو که مونتاژو تولید در آن قسمت قرار دارد با نخوردن غذا و نرفتن به رستوران اعتراض خود را به گوش مدیران ایران خودرو رساندند .با اینکه از طرف مدیران و سرپرستان به کارگران گفته می شد که این راه اعتراض نیست ولی کارگران با این اقدام هماهنگ اولین اعتراض خود را نسبت به سرعت خطوط تولید و کمی دستمزد ها اعلام کردند.
سرعت زیاد خطوط تولید باعث فشارعصبی و پرخاشگری در کارگران می شود که نمونه چند هفته پیش در ایران خودرو و اقدام به خودکشی یکی از کارگران ایران خودرو از نمونه های آن است. به هرحال این اولین هشدار به مدیریت برای جبران دستمزد ها و کاهش سرعت خطوط مونتاژ بود.
«سندیکای کارگران فلزکار ومکانیک ضمن حمایت از این اعتصاب و خواسته های کارگران امیدواراست که هماهنگی بین بخش های شمالی و جنوبی ایران خودرو به اتحاد کارگران ایران خودرو منجر شده و با اعتراضات هماهنگ به خواسته های خود برسند.» 

۱۳۹۲ دی ۲, دوشنبه

سنای آمریکا فشار جمهوری اسلامی بر بهائیان را محکوم کرد

سنای آمریکا طی قطعنامه‌ای از دولت ایران خواست بهائیان زندانی در این کشور را آزاد کند. قطعنامه اخیر سنای آمریکا در ادامه هشدارهای قطعنامه‌های اخیر کنگره این کشور در همین رابطه صادر شده است.
سنای آمریکا خواستار آزادی زندانیان بهائی در ایران و به رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌های دینی به عنوان یکی از ارکان حقوق بشر در این کشور شد. مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در گذشته نیز نقض حقوق اقلیت‌های بهائی در ایران را محکوم کرده بودند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه قطعنامه سنای آمریکا که روز جمعه ۲۰ دسامبر/ ۲۹ آذر به وقت محلی، در روزهای پایانی سال جدید میلادی تصویب شد، خواستار آزادی هرچه سریع‌تر هفت نفر از رهبران بهائيان و ۱۲ معلم بهائی است که در این کشور زندانی هستند.
در این قطعنامه آمده است که سنای آمریکا " نقض حقوق اقلیت بهائی در ایران را که از طرف دولت این کشور حمایت می‌شود و همچنین ادامه نقض قوانین بین‌المللی از طرف ایران را محکوم می کند". قطعنامه اخیر سنای آمریکا در ادامه هشدارهای قطعنامه‌های اخیر کنگره آمریکا در همین رابطه صادر شده است.
این قطعنامه بدون هیچ اختلاف نظری تصویب و از حمایت موافقان تفاهم‌نامه شش‌ماهه با ایران بر سر برنامه‌های اتمی این کشور نیز برخوردار شد.
صویب این قطعنامه در حالی است که چندی است بحث در آمریکا بر سر تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه ایران مطرح است. اوباما روز جمعه ۲۰ دسامبر از سنای این کشور خواست تحریم‌های جدیدی علیه ایران برقرار نکند و منتظر پایان گفت‌و‌گوهای هسته‌ای با این کشور باشد.
طرح صدور قطعنامه در سنا در باره بهائیان ایران را سناتور آمریکایی مارک کیرک مطرح کرد. او که از مخالفان شدید سیاست جمهوری اسلامی ایران است، خواستار تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است. او در نظر دارد در همکاری با سناتورهای دیگر طرح اوباما برای تعامل با ایران و گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی این کشور را متوقف کند.
جمهوری اسلامی ایران بهائیت را که در قرن نوزدهم میلادی در این کشور بوجود آمد، ارتداد می‌داند. بهاالله، رهبر بهائیان، در سال ۱۸۱۷ در ایران به دنیا آمد. معتقدان این دین او را آخرین فرستاده الهی در سلسله پیامبران پیشین می‌دانند. مرکز بهائیان در شهر حیفا در اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی تاسیس شد.
پیشنهادهای هفت زندانی بهائی به روحانی
روز دوشنبه (۲۵ آذر/ ۱۶ دسامبر) هفت نفر از رهبران بهائی زندانی در ایران با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی دربارۀ «منشور حقوق شهروندی» پیشنهادی او نظر دادند. آنها در این نامه به رنج و دردی که بر بهائیان ایران می‌رود اشاره کردند.
این هفت نفر در نامه خود، تهیه و تدوین سندی برای تعیین حقوق شهروندی مردم را گامی مهم در راه پیشرفت کشور دانستند، اما تاکید کردند که اگر این سند "به دقت تدوین نشود و یا بدتر از آن اگر عمدا برای ایجاد جدایی تنظیم شود می‌تواند به وسیله‌ای برای اعمال تبعیض و تداوم سرکوب تبدیل گردد."
این هفت رهبر بهائی در ادامه خواستار وضع قوانینی شدند که با صراحت کامل حافظ حقوق شهروندی باشد و بوجود آمدن ساختارهای لازمی که "اجازه ندهد اجرای این قوانین موکول به تفسیرهای مستبدانه و دلخواهانه گردد."
این هفت نفر با تاکید بر ضرورت این ساختارها در نامه خود به نقض حقوق شهروندان بهائی در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و نوشتند: «احکام صادره برای هزاران نفر از بهائیان در اخراج از مشاغل دولتی، اعدام بیش از ٢٠٠ نفر از بهائیان، اخراج هزاران نفر از جوانان دانشجو از دانشگاه‌ها در گذشته و همچنین احکام صادره در هشت سال اخیر برای صدها شهروند بهائی و وقایع وارده بر ما هفت نفر و روند قضایی که منجر به محکومیت هریک از ما به بیست سال زندان گردید، دلایلی گویا بر اهمیت این نکته است و ضرورت وجود ضمانت برای اجرای این قوانین را صد چندان مورد تاکید قرار می‌دهد.»
نویسندگان نامه بهروز توکلی، وحید تیزفهم، مهوش ثابت، جمال الدین خانجانی، سعید رضایی، فریبا کمال‌آبادی و عفیف نعیمی هستند.
قوه قضائیه ایران بیش از پنج سال پیش این رهبران بهائی را به "جاسوسی" برای اسرائیل متهم و آنها را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد. نهادهای حقوق بشری جهانی این اقدام ایران را به شدت محکوم کردند.

سناتور دموکرات: هنوز به تحريمها نياز است



سناتور چاک شومر روز يکشنبه گفت به تحريمها عليه رژيم تهران هنوز نياز است تا اين رژيم مجبور به ادامه مذاکره بر سر برنامه اتمی اش باشد.
اين سناتور دموکرات از ايالت نيويورک در مصاحبه با شکبه تلويزيونی آن بی سی گفت، رژيم تهران برای حسن نيت به پای ميز مذاکره نيامده است. اين تحريمهای سخت بود که آنها را به پای ميز مذاکره کشاند، ما بايد سر سخت باشيم.

۱۳۹۲ دی ۱, یکشنبه

روحانی مراقب پوست خربزه اصلاح طلبان باشد

این احتمال وجود دارد که هدف جریان اصلاحات از طرح بحث اختیار انحلال مجلس، وارد کردن آقای روحانی به عرصه هایی باشد که نتیجه اش از هم اکنون معلوم است.

«من معتقدم حتی اگر قرار باشد قانون اساسی عوض شود، باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زود هنگام برگزار کند تا مردم رای دهند و سیستمی هماهنگ پدید آورند».
تصور کنید چنین جمله ای در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد یا رئیس جمهوری اصولگرا، از سوی یکی از حامیانشان مطرح می شد، آنوقت می دیدیم که اصلاح طلبان مدعی، از جمله گوینده این جمله یعنی سعید حجاریان چه ها که نثار گوینده و تبار وی نمی کردند! ولی ازچند روز پیش که نظریه پرداز اصلاحات این پیشنهاد را مطرح کرده است همقطارانش تقریبا" هیچ واکنش جدی به این اظهارات نشان نداده اند؛ چرا؟
متاسفانه تبارگرایی و قبیله بازی در زیر نام مدرن تحزب، مهمترین دلیل این سکوت تایید آمیز است.
بد نیست این افراد واکنش جریان اصلاحات را به سخن نادرست اما به مراتب رقیقتر احمدی نژاد که مجلس را در راس امور نمی دانست مرور کنند تا متوجه شوند تفاوت از کجاست تا به کجا!
شاید برخی، اصولگرایان را هم به چنین کنش ها و واکنش های قبیله ای متهم کنند، من در صدد نفی مطلق این اتهام نیستم اما یادآوری می کنم در دوران احمدی نژاد(هرچند نه او خود را اصولگرا می دانست و نه بسیاری اصولگرایان) در بسیاری موارد از جمله همین مورد که او مجلس را در رأس امور نمی دانست، بخشی از تندترین واکنش ها از سوی اصولگرایان بود.
نکته و سؤال دیگر، چرایی طرح این موضوع در این مقطع است.
یک احتمال، اشتباه حجاریان و اصطلاحاً گاف تلقی کردن این سخن اوست؛ موضوعی که سابقه دارد؛ هنگامی که وی جنبش دانشجویی را حرف مفت خواند! البته این اشتباه خصوصاً در شرایطی که جریان اصلاحات برای تصاحب مجلس دهم برنامه ریزی کرده است، اشتباه بزرگی است چرا که معلوم می شود این جریان برای مجلس و نمایندگان آن،اصالتی قائل نیست. احتمال دیگر پوست خربزه گذاشتن زیر پای دولت روحانی است تا او را وارد عرصه هایی کنند که نتیجه اش از هم اکنون معلوم است؛ نکته ای که روحانی و دولت او باید حواسشان جمع باشد و موضع قاطع و صریحی در برابر این اظهارات بگیرند.
یاد آوری این سابقه خالی از لطف نیست که در سال ٦٨ و هنگام بازنگری در قانون اساسی، برخی پیشنهاد امکان انحلال مجلس را به عنوان یکی از اختیارات مصرح رهبری، مطرح کردند ولی رهبر دور اندیش انقلاب طی نامه ای به مرحوم آیت الله مشکینی از ایشان خواستند این موضوع را از دستور خارج کنند.
ضمناً نباید فراموش کنیم که جریان متبوع آقای حجاریان بر خلاف همه ادعاهایش، هم به لحاظ نظری و هم عملکرد، به شدت تمامیت خواه و انحصار طلب است و هر گاه میدانی پیدا کرده است همه رقبا را حذف کرده و بدنبال افزایش اختیارات خود بوده است.

موج گسترده عزل مدیران و برکناری نیروها پس از دوم خرداد ٧٦ و تئوریزه کردن آن رفتار و طراحی یکی از لوایح دو قلو برای افزایش اختیارات رییس جمهور در زمان خاتمی از جمله همین موارد است. کسانی که مخالف اختیارات قانونی ولی فقیه بودند و آنرا اقتدار گرایی قلمداد میکردند، خود برای افزایش اختیاراتشان و بر خلاف قانون چه تکاپویی که نکردند. اظهارات این تئوریسین اصلاحات بر ملا شدن دوباره این روحیه و جلوه دیگری از تمامیت خواهی این جریان است.

هشت سال زندان در آمریکا برای کمک به پرتاب ماهواره ایرانی

راديو فردا ـ به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس یک شهروند آمریکایی به جرم کمک به جریانی که به نخستین پرتاب یک ماهواره ایرانی انجامیده است، به هشت سال زندان محکوم شد.
نادر مدانلو، روز جمعه ۲۹ آذر ماه، حکم خود را از دادگاه فدرال ایالات متحده دریافت کرد.
وکیل او درخواست کم‌تر از ۲۷ ماه زندان را برای حکم نهایی کرده بود، اما دادستان خواسته بود تا آقای مدانلو بین ۱۶ تا ۲۰ سال را در زندان بگذراند.
دادگاه این شهروند را به اتهلم شکستن تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران، برای کمک به ایران در پروژه‌ای که به پرتاب ماهواره سینا-۱ از روسیه انجامید، مجرم شناخته است.
دادستان گفته است مدانلو و همدستانش ۱۰ میلیون دلار برای کمک به این پروژه دریافت کرده است.
روند محاکمه آقای مدانلو از اردیبهشت ماه سال جاری در ایالت مریلند آمریکا آغاز شده بود.
قاضی دادگاه در آغاز این محاکمه گفته بود پرونده او ابعاد پیچیده‌ای دارد. به گفته دادگاه آقای مدانلو از مغایرت فعالیت‌های خود با قوانین تحریمی علیه ایران با خبر بوده است.
از سوی دیگر وکیل مدافع مدانلو با انتقاد از کیفرخواست موکل خود در جریان دادگاه گفته بود که به این پرونده قضایی ایرادهای فراوانی وارد است.
مقام‌های آمریکایی گفته‌اند این شهروند در کار خود پنج همدست نیز داشته است.
این شش نفر در سال ۱۳۸۹ بازداشت شده بودند.
در آن زمان خبرگزاری فرانسه گفته بود که او با «حمید مالمیریان» که خود را نماینده دولت ایران معرفی کرده و مسئولان شرکت «پولیگلات» روسی دیدار کرد تا قراردادی را برای پرتاب ماهواره ببندد.
ماهواره سینا-۱ در آبان ماه سال ۱۳۸۴ سوار بر موشکی روسی از پایگاه فضایی پلستسک روسیه به فضا پرتاب شد و به این ترتیب برنامه‌های ماهواره‌ای ایران نیز شکلی عملی به خود گرفت.
ایران چندین ماهواره دیگر نیز ساخته است که در این میان می‌توان از ماهواره‌های امید، مصباح یا زهره یاد کرد اما اکثر آنها به فضا پرتاب نشده‌اند.
تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران که در سال ۱۹۹۵ به اجرا گذاشته شد، شهروندان آمریکایی را از عرضه کالا، خدمات یا فناوری به ایران منع می‌کند.

۱۳۹۲ آذر ۳۰, شنبه

"شماری از مهاجران غیر قانونی در مرز ترکیه با ایران دستگیر شدند"

 نیروهای ژاندارمری ترکیه در عملیاتی 26 مهاجر خارجی غیر قانونی را که ادعا شده قصد داشتند بطور قاچاق از مرز ایران وارد ترکیه شوند، دستگیر کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، عملیات دستگیری نیروهای ژاندارمری ترکیه در منطقه سلطان توپو از توابع آرالیک استان مرزی آغری در نزدیکی مرز ایران صورت گرفت.
خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت : در این عملیات تیم های ژاندارمری ترکیه 14 تبعه افغانستان و 12 پاکستانی را دستگیر کرد که دو نفر از اتباع افغانستان زن هستند.
به نوشته خبرگزاری نیمه دولتی ترکیه ، هر یک از این مهاجران غیر قانونی برای انتقال آنان به استانبول با پرداخت مبلغی با قاچاقچیان انسان به توافق رسیده بودند که نیمی از این مبلغ را پرداخت و نیمی دیگر را قرار بود در استانبول پرداخت کنند.
مهاجران غیر قانونی دستگیر شده به شعبه افراد بیگانه شهربانی آغری انتقال و سپس از این کشور اخراج خواهند شد.
ترکیه اخیرا با امضای قراردادی با اتحادیه اروپا متعهد شده است که ضمن جلوگیری از ورود پناهجویان خارجی که قصد پناهندگی به اروپا را دارند، آندسته از پناهجویانی را که از طریق خاک این کشور به اروپا متواری شده اند، بازپس گرفته و آنها به کشوری که آمده اند، اخراج کند.
ترکیه برای اجرای تحقق تعهدات خود با اتحادیه اروپا، نیروی ویژه ای نیز تشکیل خواهد داد. اتحادیه اروپا نیز در یک دوره سه و نیم ساله بر عملکرد آنکارا به تعهداتش نظارت کرده و در مقابل صدور روادید برای شهروندان ترکیه به کشورهای اروپایی را لغو خواهد کرد.

رشوه گیری؛ فرزندان دو وزیر ترکیه روانه زندان شدند

دادگاه رسیدگی کننده به پرونده رشوه و فساد مالی در استانبول در مورد پرونده 16 نفر از 53 نفری که توسط دادستانی این شهر به این دادگاه ارجاع شده بود، حکم بازداشت صادر کرد که فرزندان وزیران کشور و اقتصاد و مدیرعامل ˈهالک بانکˈ از جمله این افراد هستند.
به گزارش ایرنا، پلیس استانبول اواخر هفته گذشته عملیاتی را با عنوان ˈرشوه بزرگˈ در این شهر انجام داد که تزلزلی جدی در صحنه سیاسی ترکیه ایجاد کرد.
پلیس ترکیه در این عملیات 53 نفر را دستگیر کرد که فرزندان سه نفر از وزیران، مدیرعامل هالک بانک ، رییس شهرداری منطقه ˈفاتحˈ استانبول و شماری از روسای شرکتهای بزرگ ساختمانی و کارفرمایان این کشور از جمله دستگیر شدگان بودند.
پس از طی مراحل قانونی پرونده 53 نفر از بازداشت شدگان به دادسرای استانبول ارجاع شده است.
دادستانی استانبول پس از بررسی پرونده ها، 22 نفر را آزاد و در مورد چهار نفر از متهمان حکم ممنوعیت خروج از کشور صادر و پرونده دیگر افراد را با درخواست بازداشت به دادگاه ارجاع کرد.
این دادستانی در مورد 49 نفر از متهمان با اتهام قاچاق طلا، رشوه ، تخلف در ساختمان سازی و صدور پروانه ساختمان سازی، پولشویی، فساد مالی، جعل اسناد، تشکیل سازمان زیرزمینی، سوء استفاده از قدرت نفوذ، درخواست صدور حکم بازداشت کرده بود.
دادگاه استانبول در اولین ساعات بامداد امروز بعد از اتمام رسیدگی اولیه به پرونده ارتشا و فساد، حکم دستگیری 16 نفر از این متهمان ، فرزندان وزیر کشور و وزیر اقتصاد و ˈسلیمان آسلانˈ مدیرعامل هالک بانک را صادر کرد و آنان را روانه زندان نمود .
بر اساس این گزارش ، در پنجمین روز عملیات ارتشا و فساد مالی از مجموع 89 نفری که در سطح ترکیه دستگیر شده بودند، 24 نفر بازداشت و 65 نفر آزاد شدند.
دولت آنکارا واکنش تندی به این عملیات نشان داد و دست به یک تسویه گسترده در دستگاه امنیتی ترکیه زد و ضمن عزل رییس شهربانی استانبول، جایگاه بسیاری از مدیران و افسران نیروی انتظامی در پست های حساس را در استانبول و آنکارا تغییر داد . گفته می شود عملیات پاکسازی پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه از سوی دولت این کشور همچنان ادامه خواهد داشت.

ادعای جنگ قدرت و ستیز بین ˈجماعت گولنˈ و دولت ˈرجب طیب اردوغانˈ با شروع عملیات بزرگ رشوه با مرکزیت استانبول، ابعاد بسیار گسترده ای به خود گرفته که از آن به عنوان ˈتزلزل سیاسیˈ در ترکیه یاد می شود.

۱۳۹۲ آذر ۲۸, پنجشنبه

ظریف : نظر سردار جعفری محترم است اما من چنین اعتقادی ندارم

شرق : «محمدجواد ظریف» در دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات «سردار جعفری»، فرمانده سپاه پاسداران مبنی بر اینکه «در توافقنامه ژنو چیز زیادی دادیم و چیز کمی به دست آوردیم»، گفت: «نظر ایشان محترم است البته من بیشتر مذاکره کرده‌ام و چنین اعتقادی ندارم. معتقدم آنچه به دست آورده‌ایم قابل توجه بوده است.»
وزیرخارجه در ادامه این گردهمایی، با انتقاد از برداشت‌های اشتباه از سخنانش در کویت در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج‌فارس، گفت: «خبرنگاری در کویت از من درباره جزایر سه‌گانه سوال کرد، بنده بر اساس موضع همیشگی ایران که ما آماده گفت‌وگو با امارات درباره معاهده 1971 هستیم، پاسخ دادم؛ دوستان آمدند من را به وادادگی متهم کرده‌اند. می‌دانید یعنی چی؟ آمده‌اند از تمامیت ملی و منافع ملی برای یک دعوای سیاسی خرج کرده‌اند.» «ظریف» در ادامه با انتقاد از برخی رسانه‌های داخلی افزود: «آمده‌اند برای اسراییل نامشروع در پای میز مذاکرات مشروعیت درست کرده‌اند. ما می‌گوییم منبع شما کجاست؟ کدام مقام رژیم‌صهیونیستی این جرأت را داشته که بگوید من می‌خواهم بیایم در برابر ایران بنشینم و مذاکره کنم؟ هیچ منبعی نیست به جز یک سایت ایرانی. چرا برای رژیم‌صهیونیستی موقعیت و مشروعیت ایجاد می‌کنیم تا بتواند چنین ادعایی کند؟»

عربستان : مجبوریم به تنهایی در مقابل ایران بایستیم

یک دیپلمات ارشد سعودی با نوشتن مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز ناراحتی شدید ریاض را از سیاست های برخی کشورهای غربی در منطقه خاورمیانه به ویژه آمریکا ، ابراز کرد.
به گزارش عصر ایران " محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود" سفیر عربستان در بریتانیا در  سرمقاله روز چهارشنبه روزنامه نیویورک تایمز آمریکا تصریح کرد که عربستان محبور است از این پس به تنهایی در برابر برنامه هسته ای ایران و جنگ داخلی در سوریه بایستد و نمی تواند در برابر توافق غرب با ایران و عدم مداخله جدی و موثر نظامی در سوریه، ساکت و بی عمل باشد.
وی سیاست های برخی پایتخت های غربی(آمریکا) در منطقه خاورمیانه را باعث ایجاد خطر و بی ثباتی در این منطقه خواند و تصریح کرد عربستان مجبور است از این پس در سیاستی تهاجمی تر به تنهایی در برابر آنچه که خطر برنامه هسته ای ایران خوانده و نیز حکومت بشار اسد در سوریه بایستد.
این دیپلمات سعودی نوشت؛ عربستان سعودی هم به لحاظ اقتصادی و هم از منظر سیاسی دارای مسئولیت های زیادی در منطقه و جهان است و ریاض نمی تواند بدون واکنش ایستاده و سیاست های غرب را در همکاری با ایران و عدم توسل به زور در سوریه را تماشا کند.
وی نوشت:" ما به مسئولیت های خودمان با حمایت یا بدون همراهی شرکای غربی مان ، عمل خواهیم کرد. غرب اجازه داده است یک رژیم (حکومت بشار اسد ) همچنان باقی بماند و دولتی دیگر(ایران) به برنامه غنی سازی هسته ای خود با تمامی پیامدهای خطرناک ناشی از تسلیح اتمی اش ادامه دهد."
این دیپلمات سعودی خشونت های جاری در سوریه را که به مرگ بیش از 100 هزار سوری انجامیده است، محکوم کرد و بر حمایت همه جانبه ریاض از گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه تاکید کرد.
عربستان و اسراييل از مهم ترین مخالفان توافق اخیر ژنو بین ایران و قدرت های جهانی اند.

۱۳۹۲ آذر ۲۴, یکشنبه

احتمال افزایش ۳ماهه مدت خدمت سربازی

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام اینکه تامین سربازان مورد نیاز نیروهای مسلح با مشکل مواجه شده است گفت: این احتمال وجود دارد که در سال 93 تمام یا بخشی از کسر خدمت ها برداشته شود و مدت خدمت سربازی به 24 ماه برسد.
شهرخبر: سردار موسی کمالی در نشست خبری با خبرنگاران که پیش از ظهر یکشنبه 24 آذر برگزار شد درباره آخرین مقررات مربوط به خدمت سربازی اعلام کرد: آخرین قانون خدمت وظیفه عمومی در تاریخ 22 آبان ماه سال 90 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و تا کنون سه آیین نامه آن تحت 7 عنوان آیین نامه اجرایی قانون خدمت وظیفه عمومی، آیی نامه اجرایی معافیت کفالت، ایثارگران و امدادجویان و آیین نامه معافیت تحصیلی تصویب و ابلاغ شده است و دو آیین نامه با عنوان معاینه و معافیت پزشکی و بیمه خدمات درمانی کارکنان وظیفه در کمیسیون مربوط در دولت در دست بررسی است، پیش بینی می شود حدود 20 تا 25 درصد معافیتهای پزشکی کاهش پیدا کند و بقیه آیین نامه ها نیز به مرور تبیین و در سر مراحل تصویب قرار خواهد گرفت تا زمینه های اجرای کامل قانون خدمت وظیفه عمومی فراهم شود.
وی همچنین درباره مدت خدمت دوره ضرورت نیز گفت: بر اساس بند الف ماده 4 قانون خدمت وظیفه عمومی مدت خدمت سربازی 24 ماه است و در صورتی که مشمول مازاد یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشد ستاد کل می تواند آن را به کمتر یا بیشتر 24 ماه تغییر دهد. در سالهای گذشته با توجه به آمار موالید و تامین نیاز نیروهای مسلح مدت خدمت بین 14 تا 18 ماه بوده است و اکنون به ازای خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی 6 ماه، مناطق محروم و بد آب و هوا 5 ماه و سایر مناطق نیروهای مسلح 3 ماه کسب خدمت بین 18 تا 21 ماه است.
وی ادامه داد: موالید کشور سیر نزولی دارد برای نمونه موالید سال 59 حدود 2 میلیون و 451 هزار نفر، سال 60 حدود 2 میلیون و 419 هزار نفر، سال 63 تعداد دو میلیون و 68 هزار نفر، سال 65 تعداد دو میلیون و 256 هزار نفر، سال 68 تعداد یک میلیون و 789 هزار نفر، سال 70 تعداد یک میلیون و 592 هزار نفر، سال 74 تعداد یک میلیون و 305 هزار نفر، سال 78 تعداد یک میلیون و 174 هزار نفر و سال 80 تعداد یک میلیون و 100 هزار نفر بوده است. بنابراین با بررسی های به عمل آمده تامین سربازان مورد نیاز نیروهای مسلح با مشکل مواجه شده است. در نتیجه این احتمال وجود دارد که در سال 93 تمام یا بخشی از کسر خدمت ها برداشته شده و خدمت به 24 ماه برسد. بنابراین این برداشتن کسر خدمت شامل کسانی که تا پایان سال 92 وارد خدمت شده اند نمی شود.
سردار کمالی همچنین با بیان اینکه تقسیم مشمولان وظیفه در دو مرحله انجام می شود گفت: در مرحله اول نیروی محل خدمت (ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و ...) و محل آموزش آنان مشخص می شود. در مرحله دوم همه سربازان بعد از آموزش به سراسر کشور تقسیم می شوند.
وی ادامه داد: پادگانهای آموزشی در بعضی از شهرها وجود دارند ولی اعزام مشمول به یک پادگان به منزله خدمت در آن شهر نیست. بعضاً جوانان وقتی به پادگان عجب شیر یا بیرجند یا کرمان اختصاص می یابند نگران می شوند در حالیکه آنها بعد از آموزش تقسیم خواهند شد. همان طور که وقتی کسی به پادگانی در تهران اعزام می شود ممکن است پس از اتمام آموزش برای خدمت به شهرهای دیگر واگذار شود.
جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: ملاک تقسیم مشمولین نیاز یگان های مختلف نیروهای مسلح که در شهرهای مختلف استقرار دارند و همچنین وضعیت خود سرباز از قبیل تخصص، تاهل، تک فرزند ذکور، مشکلات خانوادگی و ... است و حداکثر تلاش می شود سربازان در نزدیک استان محل سکونت خود به کار گرفته شوند مگر این که نحوه استقرار نیروهای مسلح چنین اجازه ای را ندهد.
جوانان بر اساس مقررات موجود تکلیف سربازی خود را مشخص کنند
سردار کمالی به جوانان در خانواده ها تاکید کرد که بر اساس قوانین و مقررات موجود و خبرهایی که از سوی ستاد کل و سازمان وظیفه عمومی اعلام می شود در خصوص تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند و به خبرهایی که بیشتر در حد نظریه و پیشنهاد است توجهی نکنند.
البته ستاد کل این خبرها را نیز رصد خواهد کرد. به عنوان مثال کسی بدون اینکه از مسایل امنیتی و دفاعی کشور، موالید، نیاز نیروهای مسلح، تهدیدات، راهبرد دفاعی، وضعیت اقتصادی و واقعیات موجود اطلاعی داشته باشد اعلام کند خدمت باید داوطلبانه یا حرفه ای شود اینها در عالم غیرواقعی شاید خوب است ولی وقتی بر اساس واقعیات موجود ملاحظه می شود سربازان وظیفه با حداقل بودجه و اعتبارات در تولید امنیت نقش کلیدی ایفا می کنند و اگر قرار باشد این نقش به کارکنان پیمانی سپرده شود حداقل در بحث حقوق و مزایا اعتبار نیروهای مسلح باید بالغ بر 10 برابر افزایش داشته باشد در حالی که تامین این اعتبار اکنون غیرممکن است.
وی گفت: حقوق سربازان حدود 65 تا 121 هزار تومان است و با حداقل حقوق پرسنل پیمانی تفاوت اساسی دارند.
جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره کاهش مدت خدمت سربازان متاهل نیز گفت: طرح کمیسیون فرهنگی مجلس درباره کاهش مدت خدمت سربازی متاهلان در دست بررسی است در عین حال معتقدیم که مشکل تاخیر ازدواج جوانان سربازی نیست چون نرخ رشد در دهه 60 با 27 ماه خدمت سربازی بوده است
کمالی ادامه داد: حدود 70 درصد جوانان بین 18 تا 20 ساله هستند که به خدمت سربازی می روند و بین سنین 21 تا 22 ساله ترخیص می شوند در حالی که متوسط سن ازدواج بیشتر است.
پرونده خرید خدمت سربازی بسته شده است
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره خرید خدمت سربازی نیز گفت: به دلیل تبعیض آمیز بودن آن خرید سربازی به هیچوجه مورد نظر ستاد کل نیروهای مسلح نیست و پرونده آن بسته شده است. همچنین درباره مشمولان خارج از کشور خرید خدمت وجود داشت که آن هم از سال 92 منتفی شد.
جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که استقبال جوانان به خدمت سربازی برخلاف تصور عامه بسیار خوب است گفت: 80 تا 85 درصد جوانان به موقع به سربازی می آیند و تنها 10 تا 15 درصد آنها مرتکب غیبت می شوند، البته تعدادی از آنها که اصلاً مراجعه نمی کند بسیار محدود است.
وی درباره سربازان فراری گفت: در مرحله اول اعلام کردیم سربازانی که تا پایان سال 86 فرار کرده اند مورد عفو قرار می گیرند انتظار بود این افراد مراجعه کند اما برخی از افراد اعلام حضور نکردند. مجوز دوباره ای گرفتیم و برای آن اعلام کردیم که تا سوم خرداد ماه سال 92 هر کسی که مراجعه کند مشمول عفو خواهد شد و اگر کسی بعد از این تاریخ مراجعه کند ابتدا باید به وضعیت او رسیدگی شود و درباره به کارگیری او تصمیم گیری شود.
سردار کمالی همچنین در مورد معافیت قانون سه برادری نیز گفت: از آنجا که نیروی مازاد نداریم قانون سه برادری از سال 90 لغو شده است.

آیا مامور سیا علنی در دفتر احمدی نژاد کار میکرد؟

فردانیوز: آسوشیتدپرس در گزارشی تحقیقی گفت که رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی که به طور مرموزی در سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش در ایران ناپدید شد، در حال انجام ماموریتی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا بود.
در این زمینه، رابرت بائر، مأمور سابق سی آی اِی به پرسش هایی در این زمینه پاسخ داده است.
-آیا انتشار گزارش فوق در زمانی که ایران و آمریکا در حال پیشبرد مذاکراتی حساس درباره برنامه اتمی ایران هستند، میتواند به اعتبار آمریکا ضرر بزند؟
مشکل این است که ایرانیها دیگر میدانند که لوینسون با سی آی اِی تماس داشته. دیگر مهم نیست که مأموریت داشته یا نه. در همان زمانی که لوینسون به ایران رفت، من هم رفته بودم...علناً بعنوان یک مأمور سایق سی آی اِی. من در دفتر احمدی نژاد، زمانیکه هنوز شهردار بود کار کردم. تا زمانیکه رو راست باشی، با سابقه ات مشکلی ندارند. لوینسون غیرقانونی وارد کیش شد و داوود صلاح الدین را ملاقات کرد. رابطه صلاح الدین هم با دستگاه اطلاعاتی کاملاً روشن است. ماجرا خیلی احمقانه بود. چه اتفاقی برای او افتاد، من نمیدانم. اما این که آیا به رابطه کنونی آمریکا-ایران صدمه میزند یا نه، به نظر من می زند و به همکاری آسیب می زند.
-گزارش چه تآثیری بر خود لوینسون خواهد داشت و آیا ممکن است باعث یک معامله شود؟

نمیدانم. حدس من این است که او را تحویل یک گروه افراطی داده باشند مثلا در بلوچستان ولی این گزارش میتواندبه او آسیب برساند. ما اینقدر با این مسئله بازی کردیم، در موردش دروغ گفتیم، قضیه را از خانواده اش پنهان نگه داشتیم که این گزارش میتواند به آتش دامن بزند.

۱۳۹۲ آذر ۲۳, شنبه

نقص توافق ژنو یعنی بازگشت بجای نخست

نماز جمعه امروز قم: اخيرا سران کاخ سفيد سخنانی بدون منطق و سست مطرح کرده اند که برخی شبکه های بين المللی مشروح آن را هم پوشش داده اند؛ آنها می گويند می خواهيم پيچ و مهره دستگاه غنی سازی جمهوری اسلامی را هم جمع کنيم در حالی که هنوز مرکب توافق ژنو خشک نشده است....مستکبران بدانند که عهد و پيمان شکنی و اقدامی خلاف توافق صورت گرفته با جوابی هوشمندانه و قدرتمندانه از سوی جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد. نقص مفاد توافق نامه ژنو از سوی آمريکا موجب می شود جمهوری اسلامی نيز به جای نخست بازگردد.

سازمان ملل: تحریمها به قوت خود باقی هستند

رئیس کمیته تحریم رژیم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تمام کشورهای عضو این سازمان را به پای‌بندی به تحریم‌ها علیه تهران فراخواند.
گری کوئینلان، سفیر استرالیا در سازمان ملل متحد که ریاست کمیته تحریم ایران در شورای امنیت را به عهده دارد، روز پنج‌شنبه (۲۱ آذر/ ۱۲ نوامبر) به ۱۵ عضو شورای امنیت این سازمان گفت که توافق‌نامه موقت هسته‌ای ژنو، تعهدات قانونی کشورها برای اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل را تعدیل نمی‌کند و این قطعنامه‌ها همچنان معتبر هستند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون چهار قطعنامه علیه تهران صادر کرده که تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران هسته اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. با این همه مصوبات این شورا تحریم‌های گسترده آمریکا و اروپا را شامل نمی‌شود.
بنا بر تاکید کوئینلان لغو یا تعدیل قطعنامه‌ها به تصمیم شورای امنیت بستگی دارد و تا آن زمان اجرای قطعنامه‌های موجود جزو وظایف کشورهای عضو سازمان ملل است.
به گزارش رادیو آلمان، رژیم ایران در هفته‌های اخیر تاکید داشته که توافق‌نامه ژنو ساختار تحریم‌های بین‌المللی را شکسته است و شرکت‌های مختلف نفتی و خودروسازی تماس‌های متعددی با ایران برقرار کرده‌اند تا امکان سرمایه‌گذاری در این کشور را بیابند.
مقام‌های غربی اما روایت دیگری از پیامدهای توافق دارند. ظرف روزهای اخیر هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا برخی از تحریم‌های جاری را تشدید کرده‌اند.
سفیر استرالیا بدون اشاره‌ای دقیق به شورای امنیت گفته است که یک شرکت ثبت‌شده در یکی از کشورها با ایران ارتباطاتی داشته که منطبق با مصوبات شورای امنیت نیست.

خبرگزاری رویترز به نقل از محافل آگاه نام این کشور را موریس ذکر کرده است. جزیره موریس در اقیانوس هند واقع است.

۱۳۹۲ آذر ۲۱, پنجشنبه

نقدی: آمریکا اطلاعات صحیح نظامی را از من بگیرد نه از مسئولان سیاسی

به گزارش ایسنا، محمدرضا نقدی صبح امروز در کنگره شهدای جهاد علمی با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه گفته که دیپلماسی، بیانیه خواندن نیست و باید به دنبال تعامل بود، خاطر نشان کرد: ما هم معتقدیم بیانیه خواندن کافی نیست. جمهوری اسلامی سالهاست که اعلام کرده که در فلسطین باید رفراندومی با حضور ساکنین اصلی این سرزمین برگزار شود. اکنون باید با دنیا تعامل کرد و اجماع جهانی برای برگزاری رفراندوم ایجاد کنیم.
نقدی در ادامه افزود: بعضی از دوستان برآورد نادرستی از قدرت تسلیحاتی ما ارائه دادند (جواد ظریف در سخنرانی خود گفته بود که آمریکا ترسی از سیستم دفاعی ایران ندارد و می‌تواند با یک بمب، تمام آن را از کار بیندازد) که کار درستی نبود و در واقع ناشی‌گری سیاسی بود. ما باید در مذاکرات خود را مقتدر نشان دهیم که اینگونه هم هست و ما هم مقتدر هستیم. آمریکا باید اطلاعات صحیح نظامی را از افرادی همچون من بگیرد تا از مسئولان سیاسی.
رییس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه اگر آمریکا دست از پا خطا کند کار به بسیجی‌ها نمی‌رسد، اظهار کرد: همان نیروهای مسلح ما سلاح‌هایی آماده کردند که آمریکا با آن سلاح‌ها تسلیم خواهد شد.
نقدی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها همه اطلاعات را درباره کشور ما ندارد، ولی از بسیاری از توانمندی‌های ما اطلاع دارند. آنها به دلیل فقدان وحدت داخلی و مشکلات اقتصادی توانمندی اقدام نظامی علیه کشور ما را ندارد، اما همواره بیان می‌کنند که گزینه نظامی روی میز است. 

علت واقعی استعفای امام جمعه خرمشهر



روزنامه جمهوری اسلامی: استعفای امام جمعه خرمشهر ربطی به لایحه بودجه ندارد بلکه وی در دفاع از زائرانی که می‌خواستند همزمان با اربعین حسینی از مرز شلمچه عازم کربلا شوند، استعفا داده است. در همین زمینه، رهباب نوشت: طبق گزارش‌های رسیده تعدادی از جوانان داوطلب خرمشهری با هماهنگی با امام جمعه شهر قصد داشتند در ایجاد مقدمات آسایش زوار و عبور زوار از شلمچه همکاری نمایند که با دخالت بعضی از مسئولین شهر این موضوع منتفی شد. امام جمعه در اعتراض به این موضوع از سمت خود استعفا داد و از این شهر رفت. بعضی از رسانه‌های مجازی دیروز، استعفای امام جمعه خرمشهر را به استعفای نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در اعتراض به ایرادهائی که به لایحه بودجه سال 1393 ارائه شده توسط رئیس‌جمهور به دولت داشتند مرتبط دانستند.

۱۳۹۲ آذر ۱۷, یکشنبه

«مزدور برو گم شو» در کیهان سانسور شد

روزنامه ی کیهان ماجرای سخنرانی حسین شریعتمداری، مدیر مسوول خود را سانسور کرد؛ به ویژه آنجا که دانشجویان از او با شعار «مزدور برو گم شو» استقبال کرده بودند.
به گزارش انصاف نیوز، پس از چند سال برگزاری همایش های یک طرفه، شنبه در یکی از برنامه هایی که به مناسبت روز دانشجو از سوی جریان اصولگرا در دانشگاه شریف برگزار شده بود، حسین شریعتمداری با اعتراض شدید دانشجویان حاضر مواجه شد.
برخی دیگر از شعارهایی که خطاب به شریعتمداری سر داده شد به این شرح است:
- مرگ بر طالبان، چه کابل چه تهران
- مزدور برو گم شو
- بسیجی واقعی همت بود و باکری
- کیهان، ‌اسرائیل مرگ بر جفتتون
- کیهان اسرائیل پیوندتان مبارک
شعارهای پیوند کیهان و اسرائیل، کنایه از هم صدایی آن دو در مخالفت با مذاکرات و توافقات ایران و کشورهای 5+1 در ژنو است.
شعارهایی مشابه در حاشیه ی همایش دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران نیز گزارش شده است.
همچنین دانشجویان هوادار اصلاحات در دانشگاه شریف به شریعتمداری یادآوری کردند که: «اصلاحات زنده باد خاتمی پاینده باد»
بیشتر: پایگاه خبری انصاف: برو گم شو کیهان سانسور شد 

قطر: نماینده 6 کشور جنوب خلیج فارس هم در مذاکرات با ایران حاضر باشد/ گروه مذاکرات، 2+5 شود!

قطر خواستار مشارکت دادن شورای همکاری خلیج فارس در مذاکرات قدرت های جهانی با ایران بر سر مسئله هسته ای این کشور شد.
به گزارش عصر ایران، خالد العطیه وزیر خارجه قطر در مصاحبه با رویترز گفت: کشورهای جنوب خلیج فارس باید در مذاکرات هسته ای ایران مشارکت کنند زیرا این کشورها نقش مهمی در حفظ ثبات منطقه ای دارند.
وی افزود: 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس حق دارند در میز مذاکرات بین المللی با ایران، جایی داشته باشد چرا که این کشورها از شرکای اساسی در ثبات منطقه ای هستند.
العطیه تاکید کرد: ما در منطقه هستیم ... به ما مربوط است. می دانم که ما روابط خوبی با آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر قدرت ها داریم و با این کشورها شریک استراتژیک هستیم. به همین دلیل آنچه معتقدم این است که طرف های مذاکرات با ایران نباید تنها محدود به  5 قدرت جهانی و آلمان باشد بلکه باید شامل 5 قدرت جهانی و شورای همکاری خلیج فارس باشد.
شورای همکاری خلیج فارس شامل 6 کشور عربی واقع در جنوب این دریا یعنی کویت، بحرین، قطر، عربستان سعودی، امارات و عمان است.
العطیه ادامه داد: در نهایت و در هر توافقی، شورای همکاری خلیج فارس در این توافق درباره منطقه، یک طرف است. آنچه که می خواهیم بگوییم این است که مذاکرات هسته ای با ایران باید با گروه 2+5 انجام شود.
هم اکنون گروه 1+5 مذاکرات بین المللی با ایران بر سر مسئله هسته ای ایران را برعهده دارد. گروه 1+5 شامل 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان است.
براساس خواسته وزیر خارجه قطر، شورای همکاری خلیج فارس نیز به گروه 1+5 اضافه شود.
این پیشنهاد وزیر خارجه قطر با استقبال اکثر مقامات کشورهای جنوب خلیج فارس روبه رو شد.
ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس هم در این باره گفت: این مهم است که باید ابزارهای جدیدی را بیابیم که بتوانیم از طریق آنها به صورت ویژه با کشورهای شورای همکاری، مشورت کنیم و به وسیله راه های جدیدی آنها را در روند مذاکرات هسته ای با ایران مشارکت دهیم.

۱۳۹۲ آذر ۱۴, پنجشنبه

آمریکا احتمالا خواستار حذف بخشی از نیروگاه اراک می‌شود

دویچه وله : رئیس مذاکره‌کنندگان آمریکا در مذاکرات ژنو می‌گوید، آمریکا احتمالا خواستار از بین رفتن بخش‌هایی از راکتور اتمی اراک خواهد شد. وندی شرمن گفت، توافق نهایی با ایران شامل حذف بخش‌های وسیعی از زیرساخت‌های اتمی ایران خواهد بود.
وندی شرمن، دیپلمات ارشد ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه (۴ دسامبر/ ۱۳ آذر) در واشنگتن تأکید کرد، آمریکا ممکن است ایران را تحت فشار قرار دهد تا در توافق نهایی اتمی با از بین بردن بخش‌هایی از راکتور هسته‌ای اراک موافقت کند.
طبق تفاهم‌نامه مقدماتی ماه گذشته (آبان‌) میان ایران و جامعه بین‌الملل ایران موافقت کرد تا تولید سوخت را در نیروگاه اراک متوقف سازد. نیروگاه تحقیقاتی ناتمام آب سنگین اراک یکی از موارد اختلاف در مناقشه هسته‌ای ایران است. غرب می‌گوید، تهران می‌تواند از این نیروگاه به منظور تولید پلوتونیوم برای ساخت بمب اتمی استفاده کند و ایران پاسخ می‌دهد که راکتور اراک برای ساخت ایزوتوپ‌های پزشکی در نظر گرفته شده است.
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در گفت‌وگو با برنامه خبری شبکه "پی بی اس" گفت، توافق جامع با ایران "شامل از بین رفتن زیرساخت‌های [اتمی] ایران در سطح وسیع" خواهد بود.
شرمن اضافه کرد که علت اصرار بر حذف بخش‌هایی از نیروگاه اراک عدم اطمینان غرب از مسالمت‌آمیز بودن فعالیت‌های این نیروگاه ۴۰ مگاواتی است.
وندی شرمن ریاست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات اتمی ماه گذشته (نوامبر) در ژنو سوئیس را بر عهده داشت.
راکتور اتمی نیمه‌تمام اراک یکی از تأسیساتی بود که در کانون اختلاف‌های مذاکرات ژنو قرار داشت. ایران سرانجام پذیرفت که فعالیت‌های این راکتور را برای شش‌ماه متوقف سازد و در عوض تسهیل بخشی از تحریم‌های کشور را دریافت کند. توافق ژنو برای دو طرف فرصت شش‌ماهه‌ای پدید آورد تا با ادامه گفت‌وگوها راه را برای توافق فراگیر و نهایی باز کنند.
نیروگاه اراک می‌تواند منبع تولید پلوتونیوم باشد؛ یکی از دو ماده‌ای که می‌تواند به ساخت بمب اتمی منجر شود.
ایران می‌گوید، در طول توافق شش‌ماهه با گروه ۱+۵ (شامل نمایندگان آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به ساخت راکتور اراک ادامه خواهد داد اما به ظرفیت سایت اضافه نخواهد شد و تولید سوخت جدید نیز انجام نمی‌شود. (بیشتر بخوانید: ظریف: ساخت‌وساز در نیروگاه هسته‌ای اراک ادامه خواهد داشت)
توافق ژنو مقدمه‌ای است برای توافق نهایی که در آن باید از جمله "تمامی نگرانی‌های مربوط به نیروگاه اراک" رفع بشود؛ اما روشن نیست که در نهایت قرار است تمام یا بخشی از نیروگاه اراک حذف شود.

موج تازه بازداشت وب‌نگاران، تنها ٢٤ نفر در استان کرمان بازداشت شده‌اند

گزارش‌گران بدون مرز موج تازه سرکوب فعالان اطلاع رسانی در ایران را محکوم می کند. از تاریخ ٢ آذر ماه در شهرهای مختلف کشور از جمله در شهرهای رفسنجان، کرمان و تهران دست کم ٢٤ نفر از سوی ماموران سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند.
در تاریخ ٢ آذر ماه دادستان شهر رفسنجان اعلام کرد که «هشت نفر ( هفت زن و یک مرد) که با انتشار مطالبی توهین آمیز در فضای مجازی، مقدسات دینی مردم و ارزش های اسلامی را به سخره گرفته بودند» بازداشت شده‌اند. وی بدون اعلام نام و یا اتهام مشخص این افراد تنها تأکید کرده است که «فعالیت کسانی که از این طریق قصد ضربه زدن به اعتقادات مردم و زیر پا گذاشتن ارزش های اسلامی را دارند با دقت تمام از طریق دستگاه قضایی و اطلاعاتی رصد می‌شود.... با این گونه افراد به شدت برخورد خواهد شد و کوچکترین مماشاتی با آنها صورت نخواهد گرفت.»
در تاریخ ١٣ آذر ماه بنا بر خبر انتشار یافته در خبرگزاری فارس ( نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) احمد قربانی معاون داستان بازداشت ١٦ فعال سایبری را از سوی اطلاعات سپاه پاسداران تأیید کرده است. وی «اتهام» آن‌ها « فعالیت در قالب یک شبکه پیچیده امنیتی-رسانه‌ای، اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با شبکه‌های بیگانه و طراحی سایت و تولید محتوی برای سایت‌های ضد انقلاب به منظور براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی.» اعلام کرده است.
یک روز پیشتر سایت نارنجی، رسانه‌ای فعال در عرصه فن‌آوری تازه، در صفحه نخست خود خبر داده بود که به دلیل بازداشت نویسندگان تحریریه و اعضای کادر فنی از سوی سپاه پاسدران، سایت تا اطلاع ثانوی به روز نخواهد شد. این نوشته چند ساعت بعد از روی سایت برداشته شد. بنا بر نوشته این سایت و تائید خبرنگاران محلی، علی‌اصغر هنرمند، عباس واحدی، علیرضا وزیری، نسیم نیک‌مهر، ملیحه نخعی، محمدحسین موسی‌زاده و سارا سجادپور پس از بازرسی منازل و ضبط برخی وسائل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته‌اند.
از سوی دیگر روز ١٢ آذر گیتی فاضل پور وکیل خانواده ستار بهشتی گفت « شعبه اول بازپرسی دادسرای جنایی اعلام کرده است، چون دادگاه قتل عمد را نپذیرفته و پرونده اتهام قتل عمد بسته شده، برای رسیدگی به اتهام شبه عمد باید مجددا طرح دعوا کنیم.» و اضافه کرده است که «طرح دعوای مجدد با اتهام قتل شبه عمد را فعلا قبول نکرده ام و در این باره باید با موکلم مشورت کنم.»
روز ١٣ آبان ١٣٩١ پیکر بی جان ستار بهشتی در سلول بازداشتگاه پلیس فتا( پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) پیدا شده بود. پس از یک سال و کارشکنی‌های بسیار در باره پرونده، قرار بود روز ٥ آبان نخستن جلسه دادگاه برگزار شود که به دلایل نامعلومی این محکمه به تأخیر افتاده است. بدرفتاری و فشار بر خانواده و وکیل ستار بهشتی از سوی مسوولان قضایی برای وادار کردن آن‌ها به دادن رضایت و یا پذیرش دست کم « قتل شبه عمد» ادامه دارد. امروز مسولان قتل وی از مصونیت کامل برخودار شده‌اند.

۱۳۹۲ آذر ۱۱, دوشنبه

وضعیت منابع آب، قرمز شد

مشاور وزير نيرو با قرمز دانستن وضعیت منابع آب در کشور گفت: وزارت نیرو می تواند بحران آب در کشور را مدیریت کند، به شرطی که اقدامات دیرهنگام نباشد.
به گزارش مهر، غلامرضا منوچهري گفت: رسيدن به نرخ هاي واقعي در بخش آب و برق و كاهش پِرت آب در بخش انتقال به خصوص در كشاورزي و يا كاهش آب در بخش توزيع، افزايش راندمان در بخش كشاورزي، كاهش برداشت از آب هاي زيرزميني و بستن چاه هاي غيرمجاز از جمله مهم ترين اقدامات اساسي است كه در وزارت نيرو بايد انجام شود.
مشاور وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بايد با مشكلات آبي كشور به صورت درست، علمي و اقتصادي رفتار كنيم اظهارداشت: همانطور كه مي دانيد ایران کشور خشک و كم آبي است و روز به روز با رشد جمعيت و رشد مصرف روبرو است. در چند سال اخير هم با ايجاد پديده هاي نامطلوب زيست محيطي و بحران شديد آب روبرو شده است، از طرف ديگر موضوع چالش آب مطرح شده كه بايد در اين وزارتخانه با جديت دنبال شود.
منوچهري با اشاره به اينكه متاسفانه امروز در مرحله اي هستيم كه تقريبا به نقطه قرمز در بخش آب رسيديم ادامه داد: خشک شدن تالاب ها و درياچه ها، پايين رفتن سطح آب زيرزميني، آلوده شدن منابع آبي و شور شدن آب هاي زيرزميني نشان از مشكلات جدي در بخش آب دارد كه وزارت نيرو با آنها روبرو شده و بايد هرچه سريعتر به آنها رسيدگي شود.
وي گفت: اين مشكلات برخورد همه جانبه و فراگيري را مي طلبد كه نه تنها وزارت نيرو بلكه دستگاه هاي مرتبط ديگر مانند وزارت جهاد كشاورزي، وزارت كشور و يا سازمان محيط زيست را هم بايد درگير كند و بايد با همكاري يكديگر بتوانيم اين بحران ها را پشت سربگذاريم.
این مقام مسئول در وزارت نیرو اضافه كرد: متاسفانه تاكنون آنچه كه در بخش آب انجام شده بسيار محدود بوده و اگر به صورت جدي پيگيري نشود مي تواند شرايط ما را بدتر كند. در نتيجه نيازمند اقدامات اساسي و كارساز در اين زمينه هستيم.

انتقاد فرمانده نیروی انتظامی از حضور مسئولان در فیس بوک

فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به استفاده برخی مسئولان دولتی از شبکه‌های اجتماعی و فیسبوک گفت: این روش که برخی مسئولان آرام آرام شروع به عبور از خط قرمز کرده و وارد فضاهایی می‌شوند که استفاده از آن برای شهروندان ممنوع است، چیز خوبی نیست و همه باید در این زمینه رعایت کنند.
به گزارش مهر، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم روز دوشنبه در حاشیه سومین نشست روسای پلیس فتا کشور افزود: نگاه ما به بحث اینترنت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، نگاهی مبتنی بر فرصت‌محوری است ولی برخی مسئولان باید به خاطر داشته باشند که با زیر پا گذاشتن قوانین راه را بر تخطی از قوانین هموار نسازند.
فرمانده ناجا، ساز و کار فعلی شورای عالی فضای مجازی در بحث فیلترینگ را کافی دانست و تاکید کرد: وقتی بحث فیلتر برای یک سایت و صفحه اینترنتی بوجود می‌آید خود دارای بار حقوقی است و این در حالیست که ممکن است نسبت به این قضیه صراحت قانونی وجود نداشته باشد.
وی جرایم سایبری را جرایمی نوظهور دانست و با اشاره به پیشرفت فضای مجازی در کشورمان، گفت: همزمان با پیشرفت فضای مجازی، جرایم سایبری نیز رشد داشته است که خوشبختانه ما به موقع پلیس فتا را تشکیل دادیم.
احمدی‌مقدم با بیان اینکه در دنیا حدود 20 تا 30 درصد جرایم فضای مجازی کشف می‌شود، ادامه داد: این در حالیست که در کشور ما حدود 80 درصد از جرایم کشف می‌شود.
فرمانده ناجا درباره مصادیق جرم در فضای مجازی نیز گفت: حضور در فضای مجازی جرم نیست، اما ابزار و نحوه استفاده از آن ممکن است به گونه‌ای باشد که منجر به عمل مجرمانه شود، همانطور که خرید اینترنتی عملی مجرمانه نیست، اما ممکن است از طریق همین سامانه، برداشت غیرمجاز اینترنتی صورت گیرد که این یک جرم است و پلیس با آن برخورد می‌کند. ممکن است عده‌ای نظیر هکرها بسترهایی را برای اقدامات مجرمانه فراهم کنند که این افراد نیز مشمول جرم‌اند و با آنان برخورد می‌شود. با این حال فکر نمی‌کنم که در بحث قوانین فضای مجازی نقصی داشته باشیم.