۱۳۹۲ بهمن ۱۱, جمعه

دفاع مجدد رییس قوه قضاییه ایران از مجازات اعدام

رادیو فردا : صادق آملی لاريجانی، ریيس قوه قضایيه جمهوری اسلامی ایران، پيش‌نويس گزارش جديد گزارشگر ويژه سازمان ملل درباره حقوق بشر در ايران را سرشار از موارد «کذب، خلاف واقع و استنباط‌های نادرست» دانست و از آنچه که «معيارهای دوگانه غربی‌ها» در برخورد با قوانين داخلی کشور‌ها خواند، انتقاد کرد.
 
به گزارش خبرگزاری ايلنا، آقای لاريجانی روز چهارشنبه نهم بهمن در جلسه مسئولان عالی قضايی ايران، با دفاع مجدد از مجازات اعدام، گفت که اين مجازات «در قوانين بسياری از کشور‌ها از جمله آمريکا نيز وجود دارد اما آنان با چنين فشارهايی از سوی مدعيان حقوق بشر مواجه نيستند.»

ايران جزو سه کشور نخست جهان در زمينه اجرای مجازات اعدام است.
 
ریيس قوه قضاييه با اشاره به پيش‌نويس آخرين گزارش احمد شهيد درباره حقوق بشر در ايران، افزود که در اين متن نوشته شده قضات «تقريبا به طور انحصاری صرفا براساس گزارش‌های نهادهای امنيتی تصميم‌ می‌گيرند» اما به گفته او «اين ادعا دروغی بيش نيست.»

صادق آملی لاريجانی معنای اين ادعا را آن دانست که «در دستگاه قضايی قضات مختلف در دادسرا‌ها و دادگاه‌‌ها خود هيچ تحقيقی انجام نمی‌دهند که دروغ بودن آن چنان واضح است که نياز به توضيح ندارد.»
آخرين موضع رسمی منتشرشده درباره وضعيت حقوق بشر در ايران توسط احمد شهيد به ۲۱ ژانويه (اول بهمن) باز می‌گردد که آقای شهيد در بيانيه مشترکی با کريستوف هينز، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در مورد اعدام‌های فراقضايی، فوری و خودسرانه، از دولت ايران خواستند تا با توقف فوری صدور و اجرای حکم اعدام، روند رو به رشد اين مجازات در کشور را متوقف کند.
در سال‌های اخير، تعداد زيادی از زندانيان سياسی، خانواده و وکلای آنها و فعالان حقوق بشر، قضات را به تبعيت از نهادهای امنيتی و صدور احکام قضايی بر اساس نظر پرسنل اين نهادها متهم کرده‌اند.
ریيس قوه قضاييه با رد اين ادعاها، «بيشتر مواد مندرج» در گزارش‌های مختلف حقوق بشری درباره ايران را «مستند به اظهارات چهره‌های ضدانقلاب و مخالفان جمهوری اسلامی» عنوان کرد و گفت که «انتظار طبيعی و عقلانی از هر گزارشگری آن است که بی‌طرف باشد، در حالی که گزارش‌های حقوق بشری درباره ايران با يک‌جانبه‌گرايی تصويری نادرست از کشور و نظام اسلامی ارائه می‌دهد.»

در هفته‌های اخير، حملات مقام‌های قضايی و سياسی ايران به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ايران شدت گرفته است.
 
از جمله، مصطفی پورمحمدی، وزير دادگستری، احمد شهيد را «فردی فاسد و عمله سياسی» توصيف کرد و محمدجواد اردشير لاريجانی، ریيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه نيز او را «احمق شرير» خواند.
گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ايران که پيش از اين ابراز اميدواری کرده بود با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، زمينه برای بهبود وضعيت حقوق بشر در ايران فراهم شود، واکنش‌ها عليه خود از سوی مسئولان جمهوری اسلامی را بيانگر «رفتار متناقض» مقام‌های ايران، بويژه از زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی توصيف کرده است.
 
دولت حسن روحانی نيز مانند دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده که اجازه ورود آقای شهيد به ايران را صادر نمی‌کند.
 
حکومت ايران متهم به نقض سازمان‌يافته حقوق بشر به ويژه در حوزه زنان، اقليت‌های قومی، دينی و زبانی، آزادی‌های سياسی و اجتماعی و ... است اما مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گويند اين اتهام‌ها درست نيست و تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی ميان کشورهای اسلامی با غربی، سبب بروز اختلاف درباره حقوق بشر است.
 
ریيس قوه قضائيه ايران در سخنان روز چهارشنبه خود همچنین با انتقاد شديد از دولت ايالات متحده آمريکا گفت که «آنچه نظام سلطه را می‌ترساند گسترش يافتن الگوی برآمده از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به ديگر نقاط جهان به ويژه دنيای اسلام است زيرا در اين صورت غرب با چالشی جدی و بزرگ روبرو می‌شود.»

صادق آملی لاريجانی گفت که «غربی‌ها و نهادهای تحت سيطره آنان در حالی از قوانين داخلی ما انتقاد می‌کنند که خودشان حتی اجازه تحقيق و اظهار نظر درباره هولوکاست را به کسی نمی‌دهند.»

دستبوسی از ملاحسنی (تصویر)

۱۳۹۲ بهمن ۱۰, پنجشنبه

هاشم شعبانی‌نژاد و هادی راشدی دو زندانی سياسی عرب اعدام شدند


دو زندانی سياسی عرب به‌نام‌های هاشم شعبانی‌نژاد و هادی راشدی که از اواخر آذرماه سال گذشته به مکانی نامعلوم منتقل شده بودند، اعدام شدند.
راديو زمانه ـ کريم دحيمی، فعال حقوق بشر به زمانه گفت: «اداره اطلاعات اهواز امروز نهم بهمن‌ماه به خانواده اين دو زندانی اطلاع داد که سه روز پيش فرزندانشان اعدام شده‌اند.»
به گفته آقای دحيمی اين دو زندانی سياسی پس از انتقال بلافاصله اعدام شده‌اند، اما اداره اطلاعات اعلام کرده که اجرای حکم اعدام آنان سه روز پيش صورت گرفته است.
پيشتر بار‌ها خانواده اين دو زندانی به نهادهای امنيتی و قضائی مراجعه کرده بودند، اما پاسخ مشخصی به آنان داده نشده بود.
تا اين لحظه پيکر هادی راشدی و هاشم شعبانی به خانواده‌ها تحويل داده نشده است.
هاشم شعبانی‌نژاد و هادی راشدی همراه با محمدعلی عموری‌نژاد، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه عضو موسسه فرهنگی «الحوار» بودند.
افزايش نگرانی‌ها
چندی پيش سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بيانيه‌ای نسبت به وضعيت اين دو زندانی ابراز نگرانی کرده بود.
اين دو زندانی عرب همراه با محمدعلی عموری‌نژاد، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه در سال ۲۰۱۱ توسط نيروهای امنيتی بازداشت و درتاريخ هفتم جولای ۲۰۱۲ از سوی دادگاه انقلاب به اتهاماتی مانند «محاربه» و «اقدام عليه امنيت ملی» به مجازات اعدام محکوم شدند.
در‌‌ همان سال اعترافات تلويزيونی هاشم شعبانی‌نژاد و هادی راشدی پخش شد.
احکام اعدام زندانيان يادشده در ژانويه ۲۰۱۲ از سوی ديوان عالی کشور تائيد شده بود.
انتقال زندانيان عرب به مکانی نامعلوم و سپس اعدام مخفيانه آنان پيش‌تر هم صورت گرفته است.
چهار زندانی سياسی ديگر به‌ نام‌های عبدالرحمان حيدريان، طا‌ها حيدريان، عباس حيدريان و علی شريفی در ژوئن ۲۰۱۲ سرنوشتی مشابه داشتند.
آنان هم پس از انتقال به مکانی نامعلوم اعدام شدند و تاکنون خانواده‌ها از محل دفن پيکر فرزندانشان اطلاعی ندارند.
سازمان عفو بين‌الملل بارها تاکيد کرده است که «بی‌اطلاعی خانواده‌ها از محل نگهداری فرزندانشان»، «امتناع حکومت از تحويل پيکرهای اعداميان» و همچنين «عدم دسترسی به محل دفن» آنان ازجمله اقدام‌هايی است که در تضاد با تعهدات بين‌المللی ايران به شمار می‌رود.
اعدام‌های مخفيانه
اواخر دی‌ماه سال جاری ۱۳ نهاد حقوق بشری در بيانيه‌ای خواستار پايان دادن به اعدام‌های مخفيانه شهروندان عرب شده‌ بودند.
در بيانيه اين ‌نهاد‌ها آمده بود: «در دو سال گذشته‌ حداقل دو بار احکام اعدام فعالان سياسی و فرهنگی عرب در مکان‌هايی نامعلوم و بدون اطلاع وکلا و خانواده‌های قربانبان اجرا شده‌ است. در هر دو مورد اعدام‌ها به صورت گروهی و مخفيانه انجام شده است. پس از ماه‌ها نگرانی از سرنوشت اين زندانيان، مسئولان قضايی يا افراد نزديک به آن‌ها که تحت عنوان دلال و واسطه کار می‌کنند، خانواده‌های قربانيان را از وقوع اعدام مطلع کرده‌اند.»
نهادهای مدافع حقوق بشر در پايان بيانيه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته‌ بودند: «تا با صدور قطعنامه‌ای به اعدام‌های دسته‌جمعی و مخفيانه گرو‌ه‌های اتنيکی و اقليت‌های مذهبی که‌ در چند ماه‌ اخير در ايران شدت گرفته‌ است، واکنش لازم نشان دهد.»
اين ۱۳ نهاد گفته بودند با توضيحات ضد و نقيضی که‌ مقام‌های قضائی به خانواده آنان داده‌اند مبنی بر اين‌که حکم اعدام آن‌ها اجرا شده و يا آن‌ها برای بازجويی‌های بيشتر به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شده‌اند، خانواده اين زندانيان سردرگم شده‌اند.
پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی دست کم ۲۲ زندانی عرب، بلوچ و کرد در زندان‌های ايران اعدام شدند.
اين در حاليست که روحانی بار‌ها در سخنرانی‌ و بيانيه‌های خود بر رفع تبعيض عليه اقليت‌ها تاکيد داشته است.

انحلال شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب؛ تنزل رتبه قاضی پيرعباسی، گزارش "عدالت برای ايران"

عدالت برای ايران، ۹ بهمن ۱۳۹۲: با انحلال شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، يحيی پيرعباسی، قاضی اين دادگاه که در سال‌های اخير احکام سنگينی را برای فعالان سياسی و مدنی صادر کرده بود، به يکی از دادگاه‌های عمومی کيفری تهران منتقل شد.
به گزارش شماری از وکلای دادگستری، کم شدن پرونده‌های امنيتی يکی از دلايل انحلال شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب عنوان شده است. با اين حال انتصاب پيرعباسی به رياست دادگاه عمومی که پرونده‌های کيفری در آن بررسی می‌شود، تنزل رتبه برای او محسوب می‌شود. همچنين برخی از صاحب‌نظران اعتقاد دارند در گذشته نيز برخی از مقاماتی که به دليل نقش‌شان درنقض حقوق بشر در فهرست تحريم‌های حقوق بشری قرار گرفته‌اند، از سمت‌های خود عزل و به پست‌هايی که خارج از توجه رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر است گمارده شده‌اند.

۱۳۹۲ بهمن ۹, چهارشنبه

اسرائيلی داوطلب جاسوسی برای ایران به زندان محکوم شد

یک یهودی افراطی اسرائیلی که با سیاست‌های دولت این کشور مخالف است، به دلیل تلاش در همکاری اطلاعاتی با جمهوری اسلامی در کشور خود به چهار سال و شش ماه زندان محکوم شد.
به گزارش دویجه وله ، او در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳ و پس از آن که مدت‌ها تحت نظر پلیس و سرویس امنیتی اسرائیل بود، دستگیر شد.
این یهودی افراطی در ژانویه سال ۲۰۱۱ به برلین سفر کرده و سپس در سفارت جمهوری اسلامی به دیدار چند مقام ایرانی رفته است. آن گونه که در کیفرخواست دادگاه آمده، او در ملاقات با سه نفر در سفارت، پیشنهاد همکاری اطلاعاتی به آن‌ها را داده است.
در کیفرخواست دادگاه آمده که ماموران ایرانی با استقبال از پیشنهاد او، یک ایمیل با رمز ورود به او داده ‌و نام مستعار "حاجی‌بابا" بر او نهاده‌اند.
وی پس از بازگشت به اسراییل بارها از تلفن‌های عمومی با سفارت ایران تماس گرفته است. او در بازجویی‌ها، انگیزه‌اش از این اقدام را "نفرت از صهیونیسم" و "دریافت پول" عنوان کرده است.
این ارتدوکس ۴۶ ساله به یک جمعیت مذهبی خاص به نام "نتوری کارته" وابسته است که اعضای آن با "صهیونیسم" مخالفند. این جریان معتقد است که تشکیل یک کشور اسرائیلی کار خداست وهیچ سیستم سیاسی حق دخالت در چنین امری را ندارد.
بسیاری از اعضای این جمعیت در سال ۲۰۰۶ به تهران رفته و در کنفرانس جنجال برانگیز هولوکاست شرکت کردند که به ابتکار محمود احمدی‌نژاد تشکیل شد.
جمعیت "نتوری کارته" موضوع منتهی به دستگیری متهم یاد شده را "مضحک" و نامربوط به فعالیت این گروه دانسته است.

تجاوز به یک دختربچه 4 ساله ایرانی

پلیس هند روز سه شنبه اعلام کرد که مردی را در منطقه توریستی گوا، واقع در جنوب غرب هند دستگیر کرده که متهم به تجاوز به دختر چهار ساله ایرانی است که به همراه مادرش برای تعطیلات به هند سفر کرده بود.
به گزارش فرارو به نقل از خبرگزاری فرانسه، پلیس گوا گفت روز دوشنبه مرد 32 ساله ای را دستگیر کرده که گفته می شود در 22 ژانویه در روستای شمالی "آرپورا" به یک دختر بچه ایرانی حمله کرده بود.
این دختر روز دوشنبه وقوع این حادثه را با مادرش در میان می گذارد و همین امر باعث می شود وی به پلیس شکایت کند.
به گفته پلیس، آنها توانستند در عملیات جستجویی، فورا این مرد را دستگیر کنند و این در حالی است که مرد با اطلاع از این شکایت قصد فرار داشته است.
پس از اعتراضات سال گذشته مردم هند به رفتاری که با یک دانشجو در دهلی نو شد و تجاوز گروهی به وی، مرگ این دختر را در پی داشت، خشونت جنسی در این کشور بیش از پیش مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.
ضمن اینکه خشونت جنسی علیه خارجی ها در این کشور مقوله جدیدی نیست. در ماه دسامبر بود که پلیس گوا یک مربی یوگا را به جرم تجاوز به یکی از دانش آموزان آلمانی خود دستگیر کرد.

اوایل ماه جاری بود که انگلیس و فرانسه مشاوره مسافرتی خود را توجیه کردند تا به مسافران هند در مورد خطر حملات جنسی در این کشور هشدار دهد.

۱۳۹۲ بهمن ۸, سه‌شنبه

رفسنجانی آدرس غلط ندهد، میزان حال فعلی است

به گزارش تریبون مستضعفین، سخنان و راه امام خمینی به عنوان الگو و مرامنامه انقلاب اسلامی همواره مورد تاکید نیروهای اصیل انقلابی بوده و استناد به آن همواره فرصت‌طلبانی را که در پی دگرگونی در مسیر و اهداف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بوده اند را دلگیر نموده است.
روز گذشته سایت انتخاب پنجمین قسمت از مصاحبه‌ با هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص نظام را منتشر کرد. هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه با نادیده گرفتن فرازهای واضحی از وصیت‌نامه امام خمینی به تشریح شان نزول یکی از مواردی پرداخته که امام خمینی (ره) در آن از عبارت «ملاک حال فعلی افراد است» استفاده می کنند.
سوال کاملا جهت دار و خلاف عرف ژورنالیستی «انتخاب» به این صورت مطرح شده است که:
این سال ها همواره بحثی در فضای سیاسی کشور، در مورد این سخن حضرت امام(ره) وجود دارد که « ملاک حال فعلی افراد است » از این سخن حضرت امام در سال های اخیر از ناحیه چهره هایی که نه تنها سابقه ای در انقلاب نداشتند بلکه با اندیشه ها و سخنان حضرت امام (ره) مخالفت می کردند؛ بارها و بارها برای مقابله و هتک شخصیت های اصیل و برجسته انقلاب استفاده شده . آنطور که از سابقون انقلاب شنیده ام، شأن نزول این فرمایش حضرت امام چنین بود که برخی از انقلابیون در استفاده از پاره ای افراد که سابقه ای در انقلاب نداشتند ؛ مخالفت می ورزدیدند . حضرت امام از باب رافت اسلامی و ضرورت استفاده از همه کسانی که توانایی ارائه خدماتی به کشور داشتند ؛ چنین فرمودند. حضرتعالی به عنوان یکی از افرادی که در آن مقطع حساس، رابطه بسیار نزدیکی با حضرت امام (ره) داشتید، در این مورد توضیح دهید.
هاشمی نیز به چنین سوال هدفمندی پاسخ مثبت می دهد و می‌گوید:
بله، سوء‌استفاده که می‌شود. هم این طرف و هم آن طرف؛ همة کلمات امام(ره) را به میل خودشان تفسیر می‌کنند. سخنان امام(ره) موقعی بود که یک دفعه‌ این نگاه اوج گرفته بود که همة نیروهایی را که در زمان شاه ‌کار می‌کردندیا با انقلاب همراهی نمی کردند ؛ از کار برکنار کنند و خیلی کارهای تند دیگر. ایشان آن تذکر را در آنجا دادند و گفتند : اگر اینها آدم‌های قابل استفاده و مفیدی هستند و الان دیگر آن حالت را ندارند ؛ از آنها استفاده شود. البته گناهانی هست که بخشیده نمی‌شود مثلاً دین که به عهده‌شان هست و باید این را بپردازند، مال مردم یا دولت را که خوردند باید بپردازند. کارهایی هم هست که مجازات‌هایی دارد. آنها بحث دینی است و اصول زیادی هم دارند.
○ انتخاب:‌ شان نزولش را هم شما بفرمایید
بله، اشاره درستی کردید. شأن نزول آن جمله این بود که در حذف نیروهای کاردان سابق افراط نکنند که این یک مسأله بود. الان که بحث می‌کنند ؛ هر کسی به میل خودش استفاده می‌کند. مثلاً به سلیقه فلان جریان فلان کس الان مسیر خوبی ندارد و در گذشته هم افتخاراتی داشت. می‌گویند افتخارات گذشته جدا، ولی الان خوب نیست. این می‌تواند در جایی درست باشد ؛یعنی کسی قبلاً خیلی خدمات داشته و خوب بوده و خدوم بوده و الان نیست، بله این می‌تواند درست باشد. ولی با تحلیل آنها؛ برای خودشان و با سلیقه آنهاست و می‌گویند هرکس با ما نیست، الان حالش خوب نیست که اگر این باشد؛ حرف بی‌ربطی است. هر کسی با سلیقه خودش و با تفکّر خودش و با قانون و ملاک‌های عمومی موجود؛ فکر و عمل می کند. لذا نباید این گونه بحث کرد. البته کل مسأله درست است. یعنی اگر بخواهیم در موردکسی قضاوت کنیم ؛ باید وضع فعلی‌اش را در نظر بگیریم . افتخارات گذشته به جای خود است و نمی‌خواهیم آنها را فراموش کنیم.به نظرم امام (ره) اولین بار در فرمان هشت ماده ای خود و برای رسیدگی به صلاحیت کارمندان و متصدیان امور ؛ از اشکال تراشی های جاهلانه تندروها گله و تاکید کده اند که افراد مفید و موثر با بهانه های واهی کنار گذاشته نشوند.
فکر می کنم «غمض عین از بعضی از لغزش های زمان رژیم پهلوی» را آوردند و گفتند:«میزان حال فعلی اشخاص است.»
با استناد به این سوال طراحی شده و پاسخ‌های تأیید آمیز هاشمی رفسنجانی کارکرد این فرمایش امام (ره) تنها منحصر به غیرانقلابی‌ها و همراهان رژیم گذشته است و ابدا نمی توان از آن در مورد کسانی که از مواضع تند انقلابی به سمت خرسندی ضدانقلاب حرکت کرده اند استفاده نمود.
اما، امام خمینی حداقل ۳ بار از عبارت «ملاک حال فعلی افراد است» را به کار برده اند که دو بار مخاطب آن دستگاه قضایی و اجرایی بوده است و یک بار آن مخاطب عموم مردم هستند.
ایشان در «فرمان هشت ماده‌ای» درباره حقوق مردم، قانون، قوه قضاییه و لزوم اسلامی شدن روابط و قوانین مورخ ۲۴ آذر ۶۱ می‌نویسند:
رسیدگی به صلاحیت قضات و دادستانها و دادگاهها با سرعت و دقت عمل شود تا جریان امور، شرعی و الهی شده و حقوق مردم ضایع نگردد. و به همین نحو رسیدگی به صلاحیت سایر کارمندان و متصدیان امور، با بیطرفی کامل بدون مسامحه و بدون اشکال تراشیهای جاهلانه که گاهی از تندروها نقل می‌شود، صورت گیرد تا در حالی که اشخاص فاسد و مفسد تصفیه می‌شوند اشخاص مفید و مؤثر با اشکالات واهی کنار گذاشته نشوند. و میزان،حال فعلی اشخاص است با غمض عین از بعض لغزشهایی که در رژیم سابق داشته‌اند، مگر آنکه با قرائن صحیح معلوم شود که فعلاً نیز کارشکن و مفسدند.
و بار دیگر در ۱۵ دی ماه ۶۱ در «حکم انحلال هیأتهای گزینش در سراسر کشور، و تأسیس هیأتهای دارای صلاحیت» با تاکید بر این مساله که دستگاه‌های اجرایی بدون افراط و تندروی به بررسی صلاحیت‌های افراد بپردازند می‌نویسند:
ستاد موظف است دراسرع وقت دستور دهد تا هیأتهایی به جای هیأتهای منحله، از افراد صالح و متعهد و عاقل و صاحب اخلاق کریمه و فاضل و متوجه به مسائل روز تعیین تا درگزینش افراد صالح، بدون ملاحظه روابط اقدام نمایند، و گزینش زیرنظر آنها. انجام گیرد، و دقت شود تا این افراد، تنگ نظر و تندخو و نیز مسامحه کار و سهل انگار نباشند. و چنانچه قبلاً تذکر داده‌ام میزان درگزینش، حال فعلی افراد است، مگر آنکه از گروهکها و مفسدین باشند، یا حال فعلی آنها مفسده جویی و اخلالگری باشد. و اما کسانی که در رژیم سابق به واسطه جو حاکم یا الزام رژیم ستمگر مرتکب بعضی نارواها شده‌اند ولی فعلاً به حال عادی و اخلاق صحیح برگشته‌اند، تندرویهای جاهلانه درحق آنها نشود که این ظلم است و مخالف دستور اسلام، و باید ممنوع اعلام شود.
آنچه در وصیت‌نامه سیاسی الهی رهبر فقید انقلاب اسلامی خطاب به آحاد مردم نوشته شده امری واضح و آشکار است که هیچ تأویلی را برنمی تابد. امام خمینی در پایان وصیت‌نامه خود ۴ تذکر مهم قید می‌کنند که آخرین آن‌ها بدین قرار است:
من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسی و اسلام نمایی بعضی افراد ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده‌ام، که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند، و نباید از آن مسائل سوء استفاده شود. و میزان در هرکس حال فعلی او است.

این دقیقا همان امری که در این سال‌ها در مورد گردش رفتارهای برخی یاران انقلاب اسلامی از سابقه انقلابی و ضدیت کردارشان با آرا و اندیشه‌های امام خمینی مورد استناد قرار گرفته و باعث اعتراض کسانی شده که از یک طرف خود را به امام خمینی نزدیک می دانند و از طرف دیگر با عملکردشان در خلاف جهت منویات و اهدافی که امام در نظر داشتند و عمر شریف شان را در آن صرف کردند حرکت می کنند.

تایید ابتلای ۲۵۶ نفر به وبا در ایران

ایرنا : معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی آخرین آمار مبتلایان به بیماری وبا را در کشور 256 نفر اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، دکتر « محمود نبوی » که در کنگره بیماری های عفونی و گرمسیری ایران در تهران سخن می گفت، افزود: امسال 243 هزار و 64 نمونه مشکوک به آزمایشگاه های تشخیص وبای کشور ارسال شد که از این تعداد 256 مورد قطعی ابتلا به ویبرو کلرای التور با سرو گروپ O1 تایید شد.
وی که با عنوان بررسی اپیدمیولوژیکی بیماری وبا در کشور - سال 1392 در این کنگره سخنرانی می کرد، افزود: این بیماری در محدوده پوشش خدماتی 19 دانشگاه علوم پزشکی از مجموع 53 دانشگاه علوم پزشکی گزارش شده است.
نبوی گفت: بر اساس این بررسی که به صورت توصیفی مقطعی بر روی کل بیماران مبتلا به وبا طی سال 1392 در کشور انجام شد، اتباع خارجی 83 درصد و اتباع ایرانی نیز 17 درصد موارد ابتلا به وبا در کشور را تشکیل می دهند.
دکتر نبوی گفت: ایران هر چند پیشرفت های زیاد بهداشتی داشته است اما وبا هنوز هم به عنوان یک اولویت مهم بهداشتی به شمار می آید و باید برنامه ریزی آمادگی مقابله احتمالی با اپیدمی های وبا مورد توجه قرار گیرد.

۱۳۹۲ بهمن ۷, دوشنبه

واریز یارانه برای 5 میلیون نفر بیشتر از جمعیت کشور

نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی که جمعیت ایران طبق آخرین سرشماری نفوس ۷۵ میلیون نفر است ماهیانه برای بیش از ۸۰ میلیون نفر یارانه واریز می‌شود.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی خانه کارگر استان اردبیل منصور حقیقت‌پور در جلسه‌ای که برای بررسی مسایل کارگری در محل خانه کارگر استان اردبیل تشکیل شده بود اظهار داشت: سال‌های سال ما مسئولین با بی‌توجهی‌های خود کار را به جایی رسانده‌ایم که قشر کارگر کشور با این همه منابع و ثروت باید گرفتار مشکلات معیشتی و محتاج ۴۰ هزار تومان یارانه باشند.
حقیقت‌پور در پاسخ به مشکلات طرح شده از حقوق معوقه برخی واحد‌ها از جمله ذوب آهن اردبیل گفت: به اعتقاد من در ذوب آهن اردبیل باید برای خلع ید مالک اقدام شود چرا که اینگونه رفتار‌ها که حقوق عده‌ای انسان زحمتکش را تحت تاثیر قرار می‌دهد نشان دهنده عدم صلاحیت است.

مذاکرات ایران و 1+5 برای توافق نهایی اواخر بهمن ماه در نیویورک برگزار می شود

ایرنا : یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 به منظور دستیابی به توافق نهایی اواخر بهمن ماه در نیویورک برگزار می شود.
این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: این مذاکرات با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران و نیز کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 در نیویورک برگزار خواهد شد.
این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه آغاز مذاکرات توافق اولیه نیز در نیویورک بود، تصریح کرد: در نشست آینده نیویورک برای توافق نهایی، درباره دستور کار مذاکرات، سطح و نحوه ادامه آن به منظور حصول به توافق نهایی تصمیم گیری خواهد شد.
مذاکرات واقعی و جدی محرمانه است/ نتایج مذاکرات شفاف اعلام می شود
این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای درباره انتقادها در مورد محرمانه بودن مذاکرات و اصرار برخی نمایندگان مجلس بر انتشار مذاکرات و متن توافق های شفاهی برای اجرای توافق ژنو (non paper)گفت: مذاکرات قبل از رسیدن به توافق محرمانه بود چرا که هر مذاکره جدی محرمانه است. مذاکره ای که در رسانه ها پخش شود، جدی نیست و صرفا نمایش مذاکره است.
وی با اشاره به نقش و اقدامات فرانسه در به شکست رساندن مذاکرات ژنو 2 هسته ای اظهار داشت: بعد از شکست 1+5 در مذاکرات ژنو 2، پایگاه صهیونیستی دبکا فایل مطالب اشتباهی را عامدانه منتشر کرد که البته فرد مطلعی هم آن را نوشته بود و می خواستند آب را گل آلود کنند و متاسفانه برخی رسانه های داخلی هم آن مطالب را منتشر کردند.
این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: در آینده نیز لازم باشد مذاکرات محرمانه خواهد بود چرا که مذاکره واقعی و جدی، محرمانه است اما نتایج آن بصورت کاملا شفاف اعلام خواهد شد.

۱۳۹۲ بهمن ۵, شنبه

بازرسان آژانس انرژی‌ اتمی در ایران دو برابر می‌شوند

دویجه وله  :  ۳۵ کشور عضو شورای حکام "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" روز جمعه (۲۴ ژانویه) پشتیبانی خود را از بازرسی‌های گسترده‌ی مراکز هسته‌ای ایران اعلام کردند. اکنون آژانس می‌تواند تعداد بازرسان خود را دو برابر کند.
"آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" می‌تواند برای بازرسی گسترده از مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران روی پشتیبانی قاطع بین‌المللی حساب کند. روز جمعه (۲۴ ژانویه، ۴ بهمن) ۳۵ عضو شورای حکام آژانس در نشست تازه‌ی خود به این پشتیبانی رای دادند. این نشست در وین برگزار شد.
با تایید شورای حکام، بازرسان آژانس اکنون می‌توانند بازرسی گسترده‌تر مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی را آغاز کنند. شورای حکام ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو بودجه درخواستی آژانس را برای انجام بازرسی‌های گسترده‌تر تصویب کرد. به‌گزارش خبرگزاری آلمان با تصویب این بودجه، آژانس تعداد بازرسان خود را در ایران به دو برابر می‌رساند.
هدف این پشتیبانی‌ها آن است که آژانس بتواند ظرف ۶ ماه آینده به‌گونه‌ای که تا کنون سابقه نداشته است، صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مورد بررسی دقیق قرار دهد. این اقدامات بخشی از توافق‌هائی است که در ماه نوابر سال ۲۰۱۳ میان ایران و گروه ۵+۱ حاصل شد.
اعتماد آمریکا به آژانس
همزمان با تصویب بودجه و پشتیبانی شورای حکام از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نماینده‌ی ایالات متحده آمریکا در آژانس اعلام کرد که کشورش به اقدامات این نهاد بین‌المللی اعتماد کامل دارد.
به‌گفته یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، انجام توافق‌های مقدماتی ماه نوامبر، پیش‌شرط دست‌یابی به راه‌حل کامل سیاسی بحران هسته‌ای میان ایران و جهان غرب است. تا رسیدن به این هدف، راه درازی در پیش است. روز ۸ فوریه امسال نمایندگان ایران و آژانس در نشست مشترکی برای تنظیم برنامه بازرسی‌های جدید شرکت می‌کنند. آمانو، باید در ماه مارس گزارش خود را درباره بازرسی‌های تازه در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار دهد.
تهران روز دوشنبه ۳۰ دی‌ماه امسال غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف و برنامه غنی‌سازی خود را به حداکثر ۵ درصد محدود کرد. همزمان اعلام شد که کاهش غلظت اورانیوم‌های ۲۰ درصد غنی‌شده‌ی موجود کشور نیز آغاز شده است.
به این ترتیب ایران پس از یک دهه تنش با جهان غرب، سرانجام به برنامه‌ای قابل کنترل برای عقب‌نشینی از بخش عمده‌ی برنامه اتمی خود تن داد. در برابر آمریکا و اتحادیه اروپا پذیرفتند که بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را لغو کنند، از جمله صدور محصولات پتروشیمی ایران آزاد شد.

واکنش‌ها به سخنان روحانی درباره احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در تهران

روزنامه‌های اعتماد و قانون از قول حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی نوشته‌اند: «بازگشایی سفارت آمریکا در تهران غیرممکن نیست.»
به گزارش رادیو فردا، روزنامه اعتماد ضمن انتشار گزارشی از حضور حسن روحانی در اجلاس داووس نوشته است: «مهم‌ترین حاشیه این نشست که بر سایر حواشی آن غالب شد شاید سخنان مهم و صریح وی درمصاحبه با تلویزیون ملی سوئیس باشد که از بازگشایی سفارت آمریکا در تهران سخن گفت و غیرممکن نبودن فشردن دست همتای آمریکاییش در یک ملاقات.»
به نوشته این روزنامه، حسن روحانی همچنین گفته است: «اگر هر دو کشور بخواهند و تلاش کنند، تبدیل سه دهه دشمنی میان آمریکا و ایران به دوستی امکان‌پذیر است.»
همزمان ابراهیم اصغرزاده یکی از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان که در سال ۱۳۵۸ از طراحان حمله و اشغال سفارت آمریکا در تهران بود به روزنامه اعتماد گفته است: «بازگشایی سفارت آمریکا در تهران آسان‌ نیست و حالا حالاها این قضیه فراز و فرود خواهد داشت.»
روزنامه اعتماد همچنین از قول ابراهیم اصغرزاده نوشته است: «هم روحانی و هم اوباما گام‌های خوبی برداشته‌اند که نشان می‌دهد طرفین هم به برداشت مناسبی از منافع ملی خود به ویژه پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی دست یافته‌اند و هم اراده کرده‌اند در مقابل تندروهای داخلی عقب‌نشینی نکنند.»
ابراهیم اصغرزاده در عین حال گفته است که «با وجود مواضع افراطی در هر دو سوی ماجرا سخنان روحانی و اوباما درباره پیشرفت امور نه سیاه است نه سفید، و هر دو در منطقه خاکستری حرکت می‌کنند و این قدم مهمی است که برداشته‌اند، باید طرفین از مطلق‌نگری و بازی صفر و صد دست بردارند».
روزنامه قانون نیز واکنش‌های صادق زیباکلام و پرویز سروری به اظهارات حسن روحانی درباره بازگشایی احتمالی سفارت آمریکا در تهران را منتشر کرده است.
صادق زیباکلام به این روزنامه گفته است: «رئیس جمهوری اسلامی قبل از این که این موضوعات را مطرح کند باید زمینه بحث درباره آن را در بین اصحاب قلم، نخبگان جامعه و اندیشمندان به وجود آورد» چرا که «مسئله بنیادی‌تر که باید مطرح شود دلیل دشمنی ایران و آمریکاست».
این استاد  دانشگاه به روزنامه قانون گفته است: «دشمنی با آمریکا بر سر مسائل بنیادی حقیقت ندارد و دشمنی با آمریکا از سوی ایران آغاز شده است.»
صادق زیباکلام همچنین گفته است که «نفوذ چپ مارکسیستی در سال‌های اولیه انقلاب زمینه دشمنی بین ایران و آمریکا را فراهم کرد و تا امروز شاهد این دشمنی‌ها هستیم، اما اکنون که روحانی بازگشایی سفارت و دوستی با آمریکا را مطرح می‌کند در گام نخست باید افکار عمومی را آماده کند و به سوالات مردم جواب دهد که آمریکا دیگر دشمن ایران به شمار نمی‌رود، بلکه این کشور هم یکی از قدرت‌های جهان مانند چین، روسیه و فرانسه است که می‌توانیم در چارچوب منافع ملی با آمریکا هم رابطه داشته باشیم».
به نوشته روزنامه قانون، صادق زیباکلام همچنین با اشاره به مواضع اصولگرایان تندرو و تعیین شرط از سوی اصولگرایان تندرو برای برقراری رابطه با آمریکا تاکید کرده است که «اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد عملا صحبت روحانی در حاشیه اجلاس داووس غیر قابل اجراست».
پرویز سروری از چهره‌های اصولگرا در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی به روزنامه قانون گفته است: «طرح بازگشایی سفارت آمریکا و عادی شدن روابط ایران و آمریکا زود است» و «پیش از طرح این مسائل باید پالس‌های تغییر رفتار آمریکایی‌ها را دریافت کنیم».
رئیس پیشین بسیج کارمندان و عضو فعلی شورای شهر تهران با تاکید بر این که «آمریکایی‌ها هیچ تغییری در ادبیات، رفتار و توطئه‌هایشان در قبال ایران نداده‌اند» به روزنامه قانون گفته است: «در ماه‌های اخیر با وجود این که جمهوری اسلامی ایران تلاش داشت با گروه ۱+۵ به توافق برسد، این آمریکایی‌ها بودند که بیشترین فشار را به ما وارد کردند، و از هر فرصتی برای ضربه زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند.»
به نوشته روزنامه قانون، این چهره اصولگرا با تاکید بر این که «سیاستی پشت ورود روحانی به این بحث وجود دارد» گفته است: «شاید رئیس‌ جمهور به دنبال آن است که نشان دهد جمهوری اسلامی ایران با مردم آمریکا خصومتی ندارد و در صورتی که رفتارشان اصلاح شود و گذشته را جبران کنند زمینه‌ها برای عادی شدن روابط بین دو کشور فراهم شود.»

۱۳۹۲ بهمن ۴, جمعه

هشدار آمریکا درباره حضور شرکت های اروپایی در ایران

وزیر وزارت خزانه‌داری آمریکا علی‌رغم استقبال گسترده شرکت‌های اروپایی و حتی آمریکایی مبنی بر حضور در ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور گفت: شرکت‌های تجاری درباره از سرگیری تجارت با ایران محتاطانه رفتار کنند.
به گزارش ایسنا ، جک لیو در گفت‌وگو با شبکه خبری بی بی‌سی در حاشیه اجلاس داووس گفت: شرکت‌های تجاری باید محتاطانه با ایران روبرو شوند.
وی در اظهاراتی اعلام کرد: تنها برخی از تحریم‌های محدود برداشته شده است و بسیاری دیگر باقی مانده است.
لیو اضافه کرد: من فکر می‌کنم که اشتباه بزرگی خواهد بود که شرکت‌ها بدون بررسی چگونگی از سرگیری تجارت با ایران وارد عمل شوند.
وی گفت: هر شرکتی که تحریم‌های باقی علیه ایران را نقض کند باز هم مورد مجازات قرار می‌گیرد و ما به نظارت خودمان ادامه می‌دهیم.
به گزارش ایسنا، براساس اجرای برنامه اقدام مشترک میان ایران و 1+5 از 20 ژانویه، آمریکا برخی از تحریم‌های خود را به خصوص در زمینه فروش محصولات پتروشیمی،‌ خودروسازی و غیره به مدت شش ماه به حالت تعلیق درآورد.
همچنین اتحادیه اروپا نیز پس از تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تعهداتش در برنامه اقدام مشترک برخی از تحریم‌های خود را علیه ایران لغو کرد.

اخبار زندانیان سیاسی

مادر مسلم رشیدی خواستار توقف اعدام فرزندش شد
مادر مسلم رشیدی از محکومان به اعدام در مریوان با انتشار نامه ای به توطئه چینی برای اعدام فرزندش اعتراض کرده و از مقامات ارشد نظام خواسته تا هرچه سریعتر جلوی اعدام فرزندش گرفته شود.
به گزارش سحام٬ مسلم رشیدی قرار است روز شنبه اعدام شود. مسلم رشیدی متهم به همکاری با هیواتاپ یکی از مقامات ارشد اسبق اطلاعات استان کردستان است.

وی در بخشی از نامه خود آورده است : اگر فرزندم با میل واراده شخصی مرتکب قتل کسی شده است مقتول را معرفی تا رضایت اولیای دم را تحصیل کنیم. در غیر این صورت قصاص حق است. و ما هم تسلیم اما اگرمعلوم شد. به دلیل تضادهای قبیله ای باند جانی و خائن «هیوا تاپ» که در اطلاعات سپاه مر یوان شکل گرفته و دست به جرم وجنایت زده اند. فرزندم را طعمه قرار داده تا در راستای اهداف شومشان از موقعیت و شهرت خانوادگی ما از وجودش در سپاه سوء استفاده کنند. نوع وماهیت اتهامات فرزندم با آنچه تا کنون یکطرفه شکل گرفته است. تغییر یافته چه بسا از اعدام به برائت تبدیل گردد.
... اگرمقامات مافوق هیوا تاپ افراد هوشمند و مطلعی بودند. چنین باندی در دل سپاه چون غده سرطانی شکل نمی گرفت. اکنون که این اتفاق نا گوار افتاده کسانی مثل پسر من معلول همان علت هستند. ضعف مدیریت حفاظت اطلاعات و دیگر رده های فرماندهی است. چرا من مادر و مادران کشته شدگان بی گناه با ید تاوان ندانم کاری مقامات نظامی وامنیتی را باید بدهیم این انصاف است. شما را به خون شهید محسن لاجوردی ها که از منزل خود ما و از زیر قرآن ما راهی خط مقدم جنگ شد ودر پنجوین یه شهادت رسید.سوگند می دهم رسیدگی فر مایید. اگر پسر من بد ذات بود از خانواده ایثار گران و فرزند رزمنده اسلام را به همسری بر نمی گزید.
ممانعت از آزادی فرزاد مددزاده با وجود پایان محکومیت
 فرزاد مددزاده که محکومیت ۵ ساله خود را بدون مرخصی در زندان سپری کرده است، با وجود پایان دوران محکومیت با ممانعت از آزادی روبرو شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرزاد مددزاده زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج که بنا به قرار قبلی باید در تاریخ ۳ بهمن ماه با پایان دوره محکومیت از زندان آزاد می‌شد، با ممانعت مسئولین روبرو شده است.
دوستان و بستگان وی که از ظهر روز پنج‌شنبه ۳ بهمن ماه در مقابل زندان رجایی شهر به انتظار نشسته‌اند با مسئولین زندان صحبت کرده و مسئولین به ایشان اطلاع داده‌اند که فرزاد یک پرونده باز دارد.
یکی از ایشان به گزارشگر هرانا گفت: «فرزاد مددزاده در تابستان سال ۹۰ به همراه صالح کهندل و محمدعلی (پیروز) منصوری و یک زندانی سیاسی دیگر به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و پرونده‌ای با اتهام تبلیغ علیه نظام برای ایشان مفتوح شد. چند ماه بعد به دستور دادگاه انقلاب هر چهارنفر از اتهام مزبور تبرئه شدند. ولی اکنون اجرای احکام زندان اعلام کرده که نام فرزاد در لیست نیست. این درحالی است که قرار بازداشت صادره از سوی دادگاه انقلاب ۲ ماهه بوده است و اگر به فرض نام فرزاد از قلم افتاده باشد نیز اکنون که بیش از ۲ سال گذشته باید وی را آزاد کنند.»
فرزاد مددزاده از تاریخ یکم اسفند ماه ۱۳۸۷به همراه خواهرش شبنم مددزاده توسط نیروهای امنیتی بازداشت و هرکدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

۱۳۹۲ بهمن ۳, پنجشنبه

یک اعدام گروهی دیگر در ایران؛ واکنش سازمان ملل

خبرگزاری حکومتی مهر: دادستان استان کرمانشاه امروز پنج شنبه از اجرای حکم اعدام پنج قاچاقچی مواد مخدر و قصاص دو قاتل در کرمانشاه خبر داد.
به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، طی سه هفته اخیر بیش از 55 نفر در شهرهای مختلف ایران اعدام شدند.
اعدامهای فزاينده در سه هفته اخير واکنش گزارشگران ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر را برانگيخته و آنان با انتشار گزارشی خواستار جلوگيری از اعدامها در ایران شدند.
در گزارش گزارشگران سازمان ملل آمده است، شمار اعدامها از آغاز سال ميلادی جهش داشته و اين افزايش به طور مرتب و به شکل نگران کننده ای ادامه يافته است.

هفته گذشته نيز سازمان عفو بين الملل در گزارش مشابهی اعلام کرده بود حکومت ایران طی دو هفته اول سال جدید میلادی، دستکم 40 نفر را اعدام کرده است.

اخلال در دفن اجساد بهاییان شهر تبریز

خبرگزاری هرانا – مسئولین از غسل و دفن اجساد بهاییان شهر تبریز با تابوت ممانعت به عمل آوردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از تخریب بسیاری از گورستانهای بهائیان ایران، از مرداد ماه سال ۹۰ جامعه بهائی شهر تبریز نیز اجازه غسل عزیزان از دست رفته خود را ندارند.
بعد از فوت خانم فاطمه سلطان زارعی از طرف گورستان تبریز (وادی رحمت) اعلام شد که اجازه غسل و استفاده از تابوت (طبق تعالیم دیانت بهائی) را ندارند و یا از دفن این شهروند بهائی جلوگیری خواهد شد.
این در حالی است که بهائیان در گذشته در تامین هزینه گورستان تبریز (وادی رحمت) نیز مشارکت داشته‌اند و تا تاریخ فوق همواره بدون مشکل در کنار دیگر شهروندان دفن می‌شدند.
بهائیان این شهر از طریق قانونی از تمامی مسئولین از جمله «استانداری، شهرداری، دفتر امام جمعه، دفتر وادی رحمت، کمسیون فرق و ادیان، شورای شهر، بیت رهبری، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس» پیگیر رفع این مشکل بوده‌اند ولی تمامی مسئولین به شکلی سر باز می‌زنند.
در پیگیری خانواده آقای «ثابت محمدی» آخرین متوفی به ایشان اعلام شد که جسد جوان از دست رفته خود را تحویل دهند و تا ظهر‌ همان روز، محل تدفین تامین خواهد شد، که باز هم با خلف وعده همراه بوده و این مشکل تا این لحظه پا برجاست.

گفتنی است در ۱۱ مورد قبل، اجساد بدون تابوت و غسل، در شهر می‌اندوآب به فاصله بیش از یک و نیم ساعت از تبریز، که این فاصله (بیش از یک ساعت) نیز خلاف موازین دیانت بهائی است دفن شده‌اند.

۱۳۹۲ بهمن ۲, چهارشنبه

درآمد یک میلیارد تومانی برج میلاد در هر ماه

مدیرعامل برج میلاد تهران از درآمد یک تا 1.2 میلیارد تومانی این برج در هر ماه خبر داد.
: فرزاد هوشیار پارسیان، با بیان این مطلب افزود: برج میلاد یک مرکز درآمد - هزینه برای شهرداری تهران محسوب می‌شود که مستقیما زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی است و فعالیت‌های آن در گستره‌ی فرهنگ شهری تعریف می‌شود.
وی با اشاره به بازدید روزانه بیش از 4000 نفر از برج به تناسب روزها، گفت: بیش از 20 درصد مهمانان خارجی هستند که بیش از 40 راهنما مسلط به زبان انگلیسی و شش زبان زنده دنیا آنها را راهنمایی و همراهی می‌کنند.
وی با اشاره مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد و فعالیت‌هایی که در 63 هکتار فضای پیرامونی برج صورت می‌گیرد، اعلام کرد: در ماه رمضان و مراسم‌های سوگواری محرم هر شب بیش از 25 هزار نفر به برج میلاد آمده‌اند.
وی همچنین افزود: امروزه در برج بیش از 20 رستوران داریم که فرهنگ غذایی بخش‌های مختلف جهان و ایران در آن حضور دارد.
هوشیار با بیان اینکه تدبیر شهردار تهران این است که برج میلاد مکانی برای عموم مردم باشد، گفت:‌ مانیفست در پایگاه اینترنتی ما موجود است و هزینه بخش‌های مختلف در آنجا آمده است.
وی با بیان اینکه در دنیا هزینه بازدید از یک برج مخابراتی بیش از 60 دلار است، گفت: حتی برای برج‌های اطراف، هزینه بازدید بین 400 تا 700 هزار تومان است اما برای بازدید از قطورترین بخش برج میلاد در تراز 280 متری زمین 9 هزار تومان پرداخت می‌شود و هزینه بازدید از بالاترین قسمت آن که گنبد آسمان است، 35 هزار تومان است.
وی تاکید کرد:‌ بازدیدهای دانش آموزی 7000 تومان هزینه دارد و کودکان بی سرپرست و مجموعه‌های تحت پوشش بهزیستی می‌توانند با نامه‌هایی که می‌گیرند به صورت رایگان از برج دیدن کنند. همچنین در روز میلاد پیامبر (ص) 50 زوج جوان مراسم عقد خود را در بالاترین نقطه تهران در گنبد آسمان برج میلاد، برگزار کرده‌اند.
هوشیار در رابطه با پروژه دلفیناریوم با معرفی این پروژه به عنوان اولین پارک غیرساحلی خاورمیانه، گفت: تیم جوانی که میانگین سنی آن‌ها 27 سال است طراح این دلفیناریوم بوده‌اند و سه ماه است که اجرا شده و امیدواریم برای نوروز فاز دوم آن آماده شود.
وی همچنین به وجود 63 هکتار فضای پیرامونی و 7000 متر مربع نمایشگاه اشاره کرد.
به عقیده مدیر عامل برج میلاد، رستوران گردان این برج بسیار ارزان است، به علاوه این رستوان بزرگترین رستوران گردان جهان است و قیمت‌های آن در حد رستوران‌های سطح دوم شهر تهران است.
وی به علاوه در رابطه با شکایت‌های مردم از وضعیت پارکینگ با بیان اینکه بیش از 2000 پارکینگ داریم اما هنوز 1600 پارکینگ کم است،‌اعلام کرد: لایحه‌ای به شورای شهر ارائه شده است تا پارکینگ بیشتری احداث شود.
هوشیار در رابطه با برنامه‌های آتی برج میلاد، به جشنواره فیلم و موسیقی فجر، اشاره کرد و گفت: برای نوروز، پارسال بیش از 500 هزار نفر بازدید کننده داشتیم و پیش‌بینی می‌شود امسال این آمار به 700 هزار نفر برسد و برای این ایام، دو روز از 9 صبح تا 9 شب میزبان شهروندان تهرانی، ‌هم میهمان و مهمان‌های خارجی هستیم.
وی همچنین درباره‌ برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلاد، به وجود در بخش بین الملل، فیلم خارجی و نقد و بررسی آثار که با حضور بیش از 600 خبرنگار انجام می‌شود اشاره کرد و افزود: زیر ساخت 12 استودیو را برای پخش زنده آماده کرده‌ایم و پهنای باند مناسب اینترنت برای خبرنگاران در نظر گرفته‌ایم؛ هم اینترنت وای فای و هم سیستم‌های کامپیوتری و بیش از 20 اتاق VIP‌برای مهمانان خارجی و هیئت داوران در نظر گرفته‌ایم.
هوشیار همچنین در رابطه با ویژگی‌های برج میلاد با بیان اینکه این برج به عنوان نماد شهر تهران و ششمین برج بلند مخابراتی دنیا در مرحله طراحی و ساخت کاملا ایرانی است، افزود: جزیره سازه راس، قطورترین سازه راس مخابراتی دنیا است و بالای آن 12 طبقه داریم که 12 هزار متر مربع است.
وی با اشاره به وجود 12 طبقه در برج میلاد گفت: یک طبقه بخش فنی است و کاربرد مخابراتی دارد و یک طبقه کاربرد تلویزیونی، یکی هم کاربرد تاسیساتی دارد و بقیه که 9 طبقه است، 8 طبقه آن توریستی و فرهنگی هستند.
وی اعلام کرد در طبقه پایین تراز ستون‌ها، آنتن تلویزیون تهران به زودی روشن خواهد شد و تست آن شروع شده است.
وی همچنین به تجهیز یکی از طبقات با مجسمه‌های مومی مفاخر ایران زمین اشاره کرد.
هوشیار همچنین در ابتدا از حرکت نمادین مدیران شهری در چهارمین روز از هفته هوای پاک خبر داد که بر اساس آن در این روز مدیران شهری برای رفتن به سرکار خود، از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وی از مردم هم خواست که در صورت امکان، به این حرکت بپیوندند.

توضیحات بان کی مون در مورد لغو دعوت ایران: فکر می کردم با ظریف به تفاهمی شفاهی رسیده ام

به گزارش انتخاب،  اسوشیتدپرس نوشت: سخنگوی بان کی مون گفت که دبیر کل سازمان ملل معتقد بود که با وزیر خارجه ایران به تفاهم شفاهی رسیده است.
 بان کی مون روز دوشنبه دعوت خود از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو2 را پس گرفت و گفت که عمیقا از سخنان مقامات ایرانی که از آنچه گفته بودند، متفاوت بود، دلسرد شده است.
فرهان حق سخنگوی بان کی مون گفت: دبیرکل تصور می کرد که تفاهم شفاهی به تفاهمی مکتوب منتهی شود، اما چنین اتفاقی نیافتد.
وی افزود: برعکس،‌ایران به مواضع گذشته خود بازگشت و این مساله‌ باعث ناخرسندی‌ بان کی مون شد و او را بر آن داشت تا دعوت از ایران را  پس بگیرد.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به اقدام اخیر دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: نداشتن شهامت بان کی مون برای عنوان کردن دلیل پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در ژنو 2 از پس گرفتن خود دعوت تاسف‌بارتر بود.
وی افزود: ما از اول اعلام کردیم که هیچ پیش شرطی را برای حضور ایران در اجلاس ژنو 2 نمی‌پذیریم زیرا ایران نقش مهمی در این منطقه داشته و نمی‌توانند این نقش را نادیده بگیرند. 

۱۳۹۲ بهمن ۱, سه‌شنبه

برخی تحریم ها لغو شده بار دیگر اعمال خواهد شود

امریکا: در صورت تخطی ایران از توافق ژنو
وزارت خارجه آمریکا نیز بدنبال گزارش روز گذشته بازرسان آژانس انرژی اتمی متن بیانیه ای را منتشر کرد که بموجب آن ایران به تعهدات خود در توافقنامه ژنو عمل کرده و بنابراین امریکا نیز گام‌های مهمی را در جهت کاهش جلوگیری از صادرات نفت خام ایران برمی دارد و اجازه می‌دهد که شش مشتری کنونی نفت ایران در سطح کاهش یافته کنونی از ایران نفت بخرند.
هم‌چنین دولت آمریکا با همکاری متحدانش و ایران کانال‌های مالی ایجاد خواهد کرد تا ایران قادر باشد برای هزینه‌های دارویی، شهریه‌های دانشگاه‌هایی دانشجویان ایرانی خارج از کشور و تعهدات به سازمان ملل را بتوان بپردازد.
دولت آمریکا اقدامات مهمی را در جهت تعلیق تحریم‌ها برای افراد غیرآمریکایی که معاملاتی با ایران در جهت صادرات پتروشیمی و تجارت طلا و فلزات گرانبها و تامین محصولات غذایی و خدمات بخش خودروسازی ایران دارد گام برمی دارد.
همچنین دولت آمریکا در جهت ارایه لیسانس، بازبینی و ارایه خدماتی در جهت ایمن‌سازی خطوط هوایی ایران اقداماتی انجام می‌دهد. تعلیق تحریم‌ها برای یک دوره شش ماهه انجام می‌گیرد. هم‌چنین تعلیق این تحریم‌ها به ایران اجازه می‌دهد که در این مدت به بخشی از سرمایه‌های خود در خارج از کشور دست یابد.
اگر تشخیص داده شود که ایران اجرای تعهدات خود را معوق کرده تحریم‌های محدود تعلیق شده بار دیگر اعمال می‌شود.

استقرار ناوهای آمریکایی در مرز روسیه

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از اعزام دو فروند ناو به دریای سیاه با هدف کمک به تامین امنیت بازی های المپیک زمستانی و خارج کردن افراد حاضر در سوچی در صورت لزوم خبر داد.
مهر: در حالیکه "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، وعده داده که مسکو به هر نحو ممکن امنیت بازی های المپیک زمستانی را تامین می کند اما، ایتارتاس به نقل از دریادار "جان کربی" از تصمیم واشنگتن برای اعزام دو ناو به دریای سیاه برای استفاده در مواضع اضطراری خبر داده است.
به گفته کربی، آمریکا همچنین چند هواپیما نیز در آلمان مستقر کرده تا تخلیه افراد حاضر در سوچی در صورت بروز تهدیدهای امنیتی در سریعترین زمان ممکن انجام شود.
در همین رابطه روز گذشته، وزارت دفاع آمريکا به روسيه پيشنهاد داد، آماده است برای حفظ امنيت بازيهای المپيک زمستانی که قرار است ماه آينده در شهر سُوچی روسيه برگزار شود، به طور کامل با آن کشور همکاری کند.
بر اساس این گزارش، پوتین برای برگزاری بدون دردسر بازی های المپیک زمستانی، دستورات امنیتی صادر کرده که به موجب آن پلیس روسیه بصورت آماده باش درآمده و تدابیر امنیتی در سوچی نیز افزایش یافته بطوریکه دسترسی به این شهر در سواحل دریای سیاه با دشورای های زیادی همراه است.
به نوشته رویترز، موفقیت یا شکست در برگزاری مسابقات المپیک تا حد زیادی در مشروعیت پوتین تاثیر خواهد گذاشت. البته تدابیر امنیتی در روسیه بعد از انفجارهای شهر ولگوگراد که 34 کشته برجا گذاشت افزایش یافته بود اما از امروز سه شنبه این تدابیر شدیدتر شده اند.
تدابیر امنیتی در روسیه در حالی شدت می یابند که "دکو عمراف" رهبر افراطیون حاضر در قفقاز، از نیروهای خود خواسته تا تمام توان خود را برای جلوگیری از برگزاری مسابقات المپیک در سوچی به کار بگیرند.
در همین رابطه از روز هفتم ژانویه، تمام افرادی که مسئول تامین امنیت میهمانان شرکت کننده در بازی های المپیک زمستانی هستند، به حال آماده باش درآمده اند. هزارن پلیس و ماموران وزارت کشور روسیه در حال اعزام به سوچی هستند تا امنیت بازی های المپیک را که از تاریخ 7 فوریه آغاز می شود تامین کنند.

افراطیون حاضر در منطقه قفقاز که تعدادی از آنها برای کمک به القاعده به سوریه سفر کرده اند، در حال برنامه ریزی برای برهم زدن اوضاع امنیتی روسیه هستند و اخباری نیز در رابطه با نقش عربستان در تحریک این گروه های افراطی منتشر شده و همین امر نگرانی های زیادی را در خصوص امنیت باری های المپیک به وجود آورده است.

۱۳۹۲ دی ۳۰, دوشنبه

یک ایرانی دیگر در سوریه کشته شد , پیشنهاد افزایش نرخ بنزین به 1800 تومان

به گزارش سایت مشرق (نزدیک به سپاه)  یک نفر دیگر به نام «حسین نصرتی» که به نوشته این سایت از مقبره حضرت زینب در سوریه دفاع میکرد،  کشته شد.
تاکنون بیش از 10 بسیجی و سپاهی در سوریه کشته شده اند.
پیشنهاد افزایش نرخ بنزین به 1800 تومان
رییس ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور با تشریح جزئیات جدید از طرح «آسمان من» برنامه‌های جدید ستاد سوخت را برای خروج خودروهای فرسوده اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، سیدمجتبی شفیعی با اعلام جزئیات طرح‌های خروج خودروهای فرسوده، گفت: با توجه به این که خودروهای فرسوده هزینه‌های بسیار سنگینی را در ابعاد اقتصادی، مصرف سوخت، منظر و مبلمان شهری و زیست محیطی برای کشور دارند دولت توجه ویژه‌ای را برای خروج خودروهای فرسوده در نظر گرفته است و در ماه‌های اخیر با تدابیری که اتخاذ شده شاهد اجرای خوب روند خروج خودرهای فرسوده هستیم.
وی در خصوص برنامه‌های ستاد برای تغییر سهمیه و قیمت سوخت در سال 93 گفت: 3 سناریو را به دولت پیشنهاد دادیم که سناریو اول حفظ قیمت فعلی سوخت بدون افزایش و با تغییر سهمیه است. سناریو دوم افزایش اندک قیمت و رساندن نرخ بنزین به 1100 تومان است و سناریو سوم افزایش بیشتر قیمت بنزین و نرخ 1800 تومانی است که چندین بار این سناریو تغییر کرده و دولت در مورد آن هنوز تصمیم‌گیری نکرده است.

احمدی نژاد همچنان روي نامه‌هائي كه به دست او مي‌رسد، دستور رسيدگي صادر مي‌كند

سایت سفیر: یک منبع نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، مدعی شد که رئیس دولت‌های نهم و دهم  همچنان روی نامه‌های مردمی که به دست او می‌رسد دستور رسیدگی می‌دهد.
وی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سفیر، اظهار داشت:« آقای احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته حلقه‌های بسته مدیریتی را شکسته و چند هزار نفر از  جوانان و افراد شایسته‌ای که به حلقه مدیریتی راه داده نشده بود را وارد سیستم اجرایی کرده است و این نیروها آنقدر کارآمد بوده‌اند که تعداد قابل توجهی از آن‌‌ها همچنان در پست‌های خود در دولت جدید مشغول به ادامه فعالیت هستند.»
این منبع نزدیک به احمدی‌نژاد تصریح کرد:« آقای احمدی‌نژاد علی‌رغم اینکه دیگر رئیس‌جمهور نیستند اما هنوز از نفوذ و محبوبیت قابل توجهی در بدنه دولت و حتی رده‌های مدیریتی برخوردار است و با توجه به اینکه همچنان مردم برای رسیدگی به مشکلات‌شان به وی نامه ‌می‌نویسند و آقای دکتر احمدی‌نژاد هم که همواره به دنبال رفع مشکلات مردم بوده‌اند دستورات و توصیه‌هایی برای رفع آن‌ها می‌دهند و این نامه‌ها غالبا به نیروهای وفادار به ایشان در دولت تدبیر و امید ارجاع می‌شود و کار مردم سریعا انجام می‌شود.»

۱۳۹۲ دی ۲۹, یکشنبه

کارگردان چماقدار بعد از انفجار مرگبار دوباره فعال شد

ایرانیان آزادیخواه در فیس بوک: فیلمبرداری معراجی های مسعود ده‌نمکی چماقداری که به فیلم سازی روی آورده، بعد از انفجار و کشته شدن دست کم پنج نفر و شماری زخمی پس از یک هفته توقف، دوباره آغاز شد! اما جعفر پناهی، کارگردانی که در سطح بین‌المللی افتخارات زیادی برای ایران کسب کرده، به جرم فیلمی که هیچگاه نساخت به شش سال زندان و بیست سال محرومیت از هرگونه فعالیتی تا سال ۱۴۰۸ (۲۰۳۰) محکوم شد! «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به منافع شما نرسد» لازم به ذکر است مسعود ده‌نمکی در گذشته نیز در گرفتن جان انسان‌ها نقش بسیار پر رنگی‌ داشته است. ده‌نمکی همان چهره شناخته شده انصار حزب‌اللهی بود که در جریان بررسی‌ قتل‌های فجیح فروهر‌ها در مصاحبه با روزنامه ایران به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی‌ توصیه کرده بود که عاملان قتل‌ها را از میان خود "دگراندیشان و روشنفکران" پیدا کنند ( ایران -۲۳ آذر ۱۳۷۷ ) و همچنین در جریان حمله به خوابگاه دانشجویان، مسعود ده نمکی و لباس شخصی ها با باتوم و زنجیر به جان عزت الله ابراهیم نژاد افتادند و قوزک پا، ران، کتف و دو دست او را شکستند و پشت بدن او همه جای زنجیر بود و از فاصله یک متری به صورتش شلیک کردند و او را کشتند و بعدها در حالیکه او زیر خروارها خاک آرامیده بود قوه قضاییه برای عزت الله ابراهیم نژاد دادگاه تشکیل داد ! و توسط دادگاه انقلاب متهم به «اقدام علیه امنیت ملی» شد! که این کار آنها برای مصونیت دادن به قاتلینش (بنا به شهادت شاهدان و گزارش ها، قاتلین او مسعود ده نمکی و مهدی صفری تبار، پسر امام جمعه اسلامشهر و چندین لباس شخصی دیگر) بودند! بصیر نصیبی مینویسد: به هنگام تهیه شبه فیلمی با عنوان معراج از کارچرخان حکومتی و چماقدار مشهور ده نمکی جان ۶ انسان بی‌گناه گرفته شد! گزارش شده است که این کارچرخان مشغول تهیه جدیدترین شبه فیلمش بوده است که مواد منفجره مربوط به سکانسی از فیلم منفجر می شود. حوادث این چنینی به هنگام فیلمبرداری دیگر منسوخ شده است اما در جمهوری اسلامی رایج است. وقتی چماقدار می شود کارچرخان جان انسانها چه ارزشی دارد؟ ده نمکی جز باند‌های حکومتی است برای این حادثه هم یک دلیل مذهبی میتراشند واقعیت را نه ج. اسلامی بر ملا می کند نه بی‌بی سی و نظایرش! 

عکس؛ نتیجه 30 سال تلاش برای اسلامی کردن مملکت

عکسی که مایه خجالت ایرانیان است

۱۳۹۲ دی ۲۸, شنبه

آمریکا: ایران 100 میلیارد دلار پول بلوکه شده و غیرقابل انتقال دارد

یک مقام آمریکایی رقم پول های بلوکه شده و غیرقابل انتقال ایران در بانک های جهان را 100 میلیارد دلار اعلام کرد.
به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت: ایران حدود 100 میلیارد دلار سپرده های ارزی غیرقابل انتقال و بلوکه شده در مناطق مختلف جهان دارد که براساس توافق ژنو تنها می تواند حدود 4.2 میلیارد دلار آن را برداشت کند.
براساس بخشی از توافق ژنو، ایران می تواند 4.2 میلیارد دلار از این مبلغ را در 8 قسط و در مدت 6 ماه آینده دریافت کند.
این مقام رسمی آمریکایی که به شرط پنهان ماندن نامش سخن می گفت اظهار داشت: سپرده های ارزی ایران در کشورهای مختلفی، توقیف یا غیرقابل انتقال هستند. بخش عمده این پول مربوط به صادرات نفت ایران است.
این مقام آمریکایی افزود: انتخاب با دولت ایران است که کدام بخش از پول های توقیف شده اش در بانک های جهان را آزاد کند.
وی ادامه داد: مقامات غربی براساس توافق ژنو، دسترسی ایران به مقدار معین و مشخص از پول های توقیف شده اش در بانک های جهان را تسهیل خواهند کرد البته به شرطی که تهران نیز تعهدات هسته ای اش در توافق ژنو را رعایت کند. این پول ها در چند قسط در اختیار ایران قرار می گیرد.
کاخ سفید در گزارش خلاصه خود از توافق با ایران برای اجرای توافقنامه ژنو نیز به این رقم 100 میلیارد دلار مربوط به پول های بلوکه شده و غیرقابل انتقال ایران در بانک های جهانی اشاره کرده بود.

اتحادیه اروپا برای لغو بخشی از تحریم‌های ایران تصمیم می‌گیرد

دویچه وله : اتحادیه اروپا دوشنبه هفته آینده در مورد لغو بخشی از تحریم‌های ایران تصمیم خواهد گرفت. شرط این تصمیم این است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کنند که ایران به مصوبات توافق‌نامه‌ی ژنو پای‌بند بوده است.
اتحادیه اروپا در صدد است طی اجلاسی در روز دوشنبه (۳۰ دی/ ۲۰ ژانویه) بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را موقتا لغو کند. این تحریم‌ها تا ۶ ماه دیگر به حال تعلیق در خواهد آمد.
دیپلمات‌ها روز جمعه (۲۷ دی/ ۱۷ ژانویه) در بروکسل گفتند که وزیران خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست خود در بروکسل در مورد تعلیق قسمتی از تحریم‌های ایران تصمیم می‌گیرند.
شرط برداشتن بخشی از تحریم‌ها این است که "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" صبح دوشنبه تأیید کند که تهران به آنچه که در ماه نوامبر در توافق ژنو متعهد شده بود، پای‌بند است.
روز جمعه رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به خبرگزاری فارس گفت که بازرسان آژانس شنبه (۲۸ دی) برای نظارت بر اقدامات ایران در مورد توافق ژنو به تهران خواهند رفت.
نجفی افزود که بازرسان در راستای نظارت بر توقف غنی‌سازی ۲۰ ‌درصدی اورانیوم دوشنبه (۳۰ دی) به سایت‌های نطنز و فردو خواهند رفت. وی در ادامه گفت که بازرسان به علاوه بر اکسید کردن اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده نیز نظارت خواهند کرد.
قرار است که اتحادیه اروپا روز دوشنبه رسما تصمیم خود را اعلام کند. پس از آن این تصمیم وارد مرحله اجرایی خواهد شد.
یک دیپلمات بلندپایه‌ی اتحادیه اروپا روز جمعه (۲۷ دی) گفت: «کار تنظیم همه اوراق به پایان رسیده است. ما باید فقط در لحظه درست دکمه را فشار دهیم.»
اجرای بخشی از توافق ژنو
تعلیق قسمتی از تحریم‌ها بخشی از توافق انجام شده میان ایران و قدرت‌های بزرگ موسوم به گروه ۱+۵ است، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان که در ۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۳ در ژنو سوئیس انجام گرفت.
ایران باید پیش از همه غنی‌سازی بیش از ۵ درصدی اورانیوم را متوقف سازد. به علاوه ایران باید به نصب سانتریفوژهای جدید برای غنی‌سازی خاتمه دهد و فعالیت نیروگاه آب سنگین اراک را نیز به حال تعلیق در آورد.
در عوض اتحادیه اروپا تحریم‌ علیه صادرات محصولات پتروشیمی و خرید و فروش طلا و فلزهای گرانبها را معلق خواهد کرد. اروپا همچنین محدودیت‌های اعمال‌شده در نقل و انتقال‌های مالی را کاهش خواهد داد و بیمه حمل و نقل نفت ایران به چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه را مجاز خواهد کرد.
اما واردات نفت از ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان مشمول تحریم خواهد بود. ایران همچنین بر پایه تصمیم ‌آمریکا به حدود ۲ / ۴ میلیارد دلار که تا کنون به دلیل تحریم‌های ایالات متحده بلوکه شده بود دسترسی پیدا خواهد کرد. (بیشتر بخوانید: آغاز بازگرداندن دارایی‌های بلوکه‌شده ایران)
بنا بر تخمین‌های آمریکا، در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای ایران در خارج از این کشور مسدود مانده است.
توافق قابل تمدید و موقت شش‌ماهه میان ایران و ۶ کشور یادشده، قرار است شرایط را برای رسیدن به مذاکرات بعدی در مورد حل و فصل کامل مناقشه اتمی مهیا سازد.
کشورهای غربی به برنامه اتمی ایران مظنون‌اند و آن را پوششی برای ساخت احتمالی بمب اتمی می‌دانند. تهران این اتهام را رد می‌کند.
اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۷ علیه ایران سلسله‌ تحریم‌هایی وضع کرده که در روزهای گذشته از شدت آنها کاسته است.

۱۳۹۲ دی ۲۷, جمعه

"روحانی نما" رسما شغل شد (تصویرروحانی نما

به گزارش پارسینه: در لیست مشاغلی که در شبکه آنلاین ثبت دادخواست و شکواییه در سایت رسمی قوه قضاییه وجود دارد؛ (که وارد کردن شغل طرفین دعوی الزامی است) در مقابل قسمت شغل روحانیت سه گزینه پیشنهادی "روحانی، روحانی نما، کادر روحانی" وجود دارد.

مورد عجیب عابران در چهارراه ولیعصر (تصاویر)

پس از افتتاح زیرگذر چهارراه ولیعصر تهران بسیاری از عابرین از زیرگذر استفاده نمی کنند و از میان نرده های حایل میان خیابان و پیاده رو عبور می کنند.

















۱۳۹۲ دی ۲۵, چهارشنبه

رژیم آخوندی، عامل طلاق و فروپاشی خانواده‌ها

امام جمعه جیرفت با اشاره به عوامل طلاق و فروپاشی خانواده‌ها و راه‌های برون‌رفت آن، گفت: ازدواج اجباری، دخالت خانواده‌ها، طولانی شدن دوران عقد، ازدواج‌های خیابانی و رواج فرهنگ بیگانه و یا بدحجابی از جمله این عوامل است.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام اصغرعسکری در نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان، بیان کرد: ازعوامل طلاق و فروپاشی خانواده‌ها که تاکنون در جلسات شورا مطرح شده، 14 عامل بیان شده‌اند که اعتیاد، ازدواج اجباری، بیکاری، دخالت خانواده‌ها، طولانی شدن دوران عقد، ازدواج‌های خیابانی، بالا رفتن توقعات زوجین و رواج فرهنگ بیگانه و یا بدحجابی از جمله آن است.
وی با بیان اینکه عوامل دیگر در این زمینه عدم آشنایی عمیق قبلی زوجین و ازدواج دیر و یا زودهنگام است، افزود: آغاز ازدواج با گناه نیز یکی دیگر از معضلات فرهنگی جامعه و عوامل طلاق است.
امام جمعه جیرفت با بیان اینکه هدیه ازدواج را که مودت است، خداوند می‌دهد، تصریح کرد: ازدواج‌هایی که با گناه آغاز می‌شود پایان آن هم با شیطان است، اما زندگی‌هایی که با معیارهای دینی و مذهبی شکل می‌گیرند بر خلاف این است.
عسکری عنوان کرد: استفاده غلط از وسایل ارتباط جمعی جدید مانند پیامک و چت کردن نیز موجب فروپاشی خانواده‌ها می‌شود و از عوامل طلاق است، ضمن آنکه چشم و هم‌چشمی نیز عمده دلیل فروپاشی خانواده‌ها است.
وی تصریح کرد: یکی از راه‌های برون‌رفت از معضلات فرهنگی ورود صدا و سیما در این زمینه است که باید راهکارها را به شکل جدی مطرح کند، زیرا همه به این موارد دسترسی دارند.
عسکری بیان کرد: ورود بهزیستی از طریق مشاوره با راهنمایی زوجین و همچنین مطبوعات با آگاهی دادن در مورد مباحث و مضرات طلاق در این زمینه موثر است.

امام جمعه جیرفت در پایان با اشاره به دادگاه‌های خانواده‌ای به عنوان راهی دیگر در این زمینه، اظهار کرد: آموزش حقوق به خانواده‌ها و آیین همسرداری و بیان پیامدهای مفاسد طلاق از دیگر راه‌های برون‌رفت از معضل طلاق هستند.

رسوايی مداحان؛ اوباش حکومتی به جان هم افتادند

سایت «بصیرت» وابسته به اداره سیاسی سپاه پاسداران به نزدیکان و منصوبان علی خامنه‌ای هشدار داد کوچک‌ترین «لغزش» آن‌ها به نام رهبر تمام می‌شود و محمود کریمی (مداح هفت تیرکش) باید از شاکی خود «دلجویی» کند.
به گزارش دیگربان، این سایت حکومتی از ماجرای تیراندازی محمد کریمی٬ یکی از مداحان رهبر به عنوان «درسی بزرگ از گلوله‌ای کوچک» یاد کرده است.
«بصیرت» در یادداشت خود به طور تلویحی نوشته که تیراندازی کریمی به سمت زوجی جوان در یکی از اتوبان‌های تهران منجر به افزایش حملات به علی خامنه‌ای شده است.
این سایت نوشته «دشمن از هرگونه، اشتباه، لغزش، سرپیچی از قانون و تخلفی که از سوی یکی از منسوبین به رهبری سر بزند، بیشترین استفاده را برای ضربه زدن و هجمه و عملیات روانی علیه ولایت فقیه و ولی فقیه» می‌کند.»
«بصیرت» اضافه کرده «بدون شک هرچه انتساب افراد به رهبری نزدیک‌تر بوده و لغزش و اشتباه بزرگ‌تر باشد، سوءاستفاده دشمن نیز بیشتر خواهد بود.»
این سایت ادامه داده «ماجرای تیراندازی اخیر باید هشداری به تمام کسانی باشد که به نوعی به رهبری وابسته‌اند که کوچک‌ترین لغزش آنان بهانه‌ای» برای حمله به علی خامنه‌ای است.
«بصیرت» در پایان یادداشت خود با توجه به رضایت شاکی محمود کریمی٬ از این مداح خواسته از وی و خانواده‌اش «دلجویی» کند.

محمود کریمی چندی پیش در یکی از اتوبان‌های شهر تهران به سمت زوجی جوان تیراندازی کرد که جنجال این اقدام وی همچنان ادامه دارد.

۱۳۹۲ دی ۲۴, سه‌شنبه

شرط گذاری انگليس برای حضور ايران در ژنو ۲

تسنيم ـ وزير خارجه انگليس ادعا کرد در صورتی که ايران «اشاره ای قوی» برای موافقتش با انتقال سياسی در سوريه نشان دهد، می تواند در کنفرانس ژنو ۲ مشارکت کند.
تسنيم به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: «ويليام هيگ» وزير خارجه انگليس، روز سه شنبه خاطرنشان کرد ايران همچنان از «بشار اسد» رئيس جمهوری سوريه حمايت می کند. اين کشور در صورتی که برای مشارکت در کنفرانس ژنو ۲ تمايل داشته باشد بايستی موافقت خود را با اصول توافقی «ژنو ۱» در سال ۲۰۱۲ از جمله تشکيل دولت انتقالی در سوريه، اعلام کند.
هيگ گفت: «ارسال پيامی از ايران مبنی بر حمايت از دولت انتقالی در سوريه، در مشارکت دادن اين کشور در ژنو ۲ بسيار مفيد واقع خواهد شد.»
وزير خارجه انگليس افزود: «تاکنون هيچ طرفی بويژه کشورهای غربی با (حضور) ايران اعلام مخالفت نکرده است.»
به گفته هيگ، انگليس در پاسخ به درخواست سازمان ملل برای جمع آوری کمک به آوارگان سوريه، «کمک مالی قابل توجهی ارائه کرده است.»
اين در حالی است که «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران، روز دوشنبه، در پايان سفرش به لبنان اعلام کرد، طرف هايی که مانع از حضور ايران در کنفرانس ژنو ۲ می شود، به خاطر عدم مشارکت تهران در امر دستيابی به راهکاری سياسی برای حل بحران سوريه «پشيمان خواهند شد.»
ظريف خاطرنشان کرد، در صورتی که دعوت نامه ای رسمی و بدون پيش شرط به ايران ارسال شود، آن شرکت خواهد کرد.

وزير ارشاد: ۴ ميليون ايرانی عضو فيس‌بوک هستند

شرق: شب پيروزی روحانی بود که برخی کاربران اينترنت با اتفاق عجيبی روبه‌رو شدند، اتفاقی خوشحال‌کننده، ورود به «فيس‌بوک» بدون فيلترشکن، اما اين اتفاق خيلی دوام نياورد و از فردای آن روز «فيس‌بوک»بازها دوباره دست به دامن «فيلترشکن‌»ها شدند. حالا پس از گذشت چندماه از اين حادثه، وزير ارشاد باز هم تاکيد کرده است: «دير يا زود بايد محدوديت استفاده از «فيس‌بوک» برداشته شود.» او ابراز اميدواری کرده «همه ايرانی‌ها بتوانند به اين «شبکه اجتماعی» دسترسی داشته باشند.»او همچنين خبر داده «چهار‌ميليون ايرانی عضو «فيس‌بوک» هستند.»
اين برای اولين‌بار است که تعداد کاربران ايرانی «فيس‌بوک» به‌طور رسمی از سوی مقامات کشور منتشر می‌شود. جنتی وزير ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار الجزيره انگليسی اين سخنان را مطرح کرده است. اين شبکه خبری به منظور بررسی تحولات ايران پس از روی‌کارآمدن «حسن روحانی»، رييس‌جمهوری اين گفت‌وگو را با «علی جنتی» انجام داده.
در ابتدای اين گفت‌وگو «استيون کول»، خبرنگار «الجزيره» از جنتی اين‌طور می‌پرسد: «رييس‌جمهور ايران قول داده است که آزادی‌های زيادی را به رسانه‌ها خواهد داد. رييس‌جمهور و وزير امورخارجه و ديگر مقامات ايران صفحاتی برای خود در «توييتر» و «فيس‌بوک» دارند. آيا شما هم در «توييتر» و «فيس‌بوک» صفحه‌ای داريد؟»علی جنتی در پاسخ می‌گويد: «من عضو «فيس‌بوک» هستم اما در «توييتر» خير. اين هم به مدت‌ها قبل از وزارت من بازمی‌گردد. من بيش از سه‌سال است که در «فيس‌بوک» عضويت دارم و با دوستان مختلفی در سرتاسر دنيا مرتبط هستم.»
جنتی در پاسخ به اينکه آيا عضويت شما در «فيس‌بوک» نقض قانون نيست؟ می‌گويد: «البته در ايران برخی معتقدند که اين نوعی قانون‌شکنی است چون «فيس‌بوک» در ايران فيلتر شده است، اما به هر حال ما سعی می‌کنيم که قانون را حفظ کنيم و تلاش ما هم بر اين است که با همکاری ساير وزرايی که در دولت هستند بتوانيم شرايطی فراهم کنيم که همه در ايران به «فيس‌بوک» دسترسی داشته باشند برای اينکه اين فقط يک وسيله ارتباطی است که افراد می‌توانند با يکديگر گفت‌وگو و مکاتبه کنند و ديدگاه‌هايشان را بيان کنند.»
جنتی درباره اينکه «چه زمانی همه ايرانی‌ها می‌توانند به «فيس‌بوک» بروند يا از «توييتر» استفاده کنند، بدون اينکه اين سايت‌ها فيلتر شده باشد؟» به خبرنگار الجزيره پاسخ می‌دهد: «من فکر می‌کنم الان همه ايرانی‌ها از اينها استفاده می‌کنند و بر اساس برخی آمارهايی که ما داريم الان چهار‌ميليون‌نفر از ايرانی‌ها عضو «فيس‌بوک» هستند و عملا از اين سايت استفاده می‌کنند. دير يا زود اين محدوديت که برای استفاده از «فيس‌بوک» برقرار شده است بايد برداشته شود.»
او در پاسخ خبرنگار که می‌پرسد: «ما به سبب اين سياست گشايش و آشتی جديد است که گفت‌وگو می‌کنيم، ‌فضای جديدی حاکم شده است. آيا اين فضای جديد به قوه‌قضاييه نيز بسط می‌يابد؟» می‌گويد: «به هر حال رييس قوه‌مجريه عوض شده ولی (رييس) قوه‌قضاييه عوض نشده و همان وضع سابق را دارد. طبيعی است که دستگاه قضايی ما هم بايستی خودش را با تحولات جديدی که در کشور پديد آمده است همراه کند. ما اميدواريم اين تغييرات را در دستگاه قضايی هم شاهد باشيم.»
در بخش ديگری از گفت‌وگو، جنتی درباره اينکه «آيا الان وقت مناسبی است که عموم مردم روی قوه‌قضاييه و عناصر تندروتر در تهران تاثير بگذارند؟» پاسخ می‌دهد: «قطعا افکار عمومی تاثير خودش را روی قوه‌قضاييه و روی پارلمان ما نيز که بيشتر آنها از اصولگرايان هستند، خواهد گذاشت.»

۱۳۹۲ دی ۱۲, پنجشنبه

گفت‌وگو با روح‌الله مومن نسب، نظريه‌پرداز، کارشناس و مدافع فيلترينگ در ايران

حاشيه ـ محسن بوالحسنی - روح‌الله مومن نسب در دوره رياست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در مقطعی مدير واحد اينترنت مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و البته چند سمت ديگر هم داشت که امروز ندارد. امروز به او کارشناس اينترنت می‌گويند و اگر می‌خواهيد بيشتر با او آشنا شويد بايد بگوييم همان کسی است که يکی از خلاقيت‌هايش که اتفاقا در اين گفت‌وگو هم خيلی به آن تاکيد داشت «رمی جمرات گوگل، فيس بوک و يوتيوب» در نمايشگاه رسانه‌های ديجيتال سال ۹۰ بود. به او نظريه‌پرداز فيلترينگ هم می‌گويند و يکی از پرحاشيه‌ترين چهره‌های شايد به نوعی تند و حامی فيلترينگ در ايران است. چندصباح پيش هم گفته بود که استفاده از فيلترشکن به مثابه فکّ پلمب است که مصداق عمل مجرمانه است. البته کارشناسان حقوقی هم اين گفته را رد کردند و گفتند اصلا چنين چيزی نيست. روح‌الله مومن نسب ميزبان اين هفته دوئل بود؛ در ساختمانی چند طبقه که بالاخره نفهميديم دقيقا کجاست و وابسته به کجا. مک بوکی که ويندوز روی آن نصب شده بود و وب کمش که با يک برچسب پوشانده شده بود، چهره او را حاشيه دارتر نشان می‌داد. با او درباره فيس بوک و به قول او ديگر اهريمنان و شياطين حرف زديم. در اين گفت‌وگو «محمدرضا نورشيد» (کارشناس‌ای تی) همراه، همکار و هم پای من بود.
* اگر نياز باشد شما بنا بر يک ضرورت، خيلی سريع به سايتی مراجعه کنيد و اطلاعات و آماری از آن سايت به دست بياوريد و ببينيد که آن سايت فيلتر است، چه می‌کنيد؟
- اگر بخواهيم به جامعه آزاد اطلاعاتی برسيم، حقوق شهروندی زير سوال نرود و فضا، فضای سالم و آرامی برای شهروندان باشد، حاکميت ناچار است ورود پيدا کند. اگر پليس‌ها از خيابان‌ها برداشته شوند، خب بديهی است که شهر به هم می‌ريزد. آزادی به معنای مطلقش هيچ جای دنيا وجود ندارد چون قانون برای اين آمده است که محدودکننده باشد. در فضای مجازی هم شما بالاخره ناچار هستيد عده‌ای را محدود کنيد. اين محدودسازی که از طرف شما به فرض به عنوان حاکميت اتفاق می‌افتد به ابزارهايی نياز دارد؛ اين ابزارها يا نرم‌افزاری است يا عامل انسانی است و در هر دو هم امکان خطا هست، پس از يک عامل سومی استفاده می‌کنيم که درواقع استفاده از هر دو اين ابزار به صورت همزمان است. در اين شرايط خطا به حداقل می‌رسد. فيلترينگ هم تابع همين شرايط است. فيلترينگ زمانی ماشينی بود و امکان اشتباهش زياد چون نرم‌افزار شعور ندارد. عامل انسانی هم که جايزالخطاست. همان‌طور که گفتم باز با همه اين ابزارها هم امکان خطا هست.
* فرآيند فيلترشدن مساله سوال ما نيست. طور ديگری مطرح می‌کنم: شما همين الان می‌خواهيد به سايتی برويد و اطلاعاتی از آن به دست بياوريد که خيلی مهم است و سايت فيلتر است. چه می‌کنيد؟
- سايت يا اشتباه فيلتر شده است يا براساس قانون. حالا سوال شما اينجاست که من چه می‌کنم. اينکه برای بازکردن اين سايت بروم و از يک ابزار غيرقانونی استفاده کنم، آيا کار درستی است و مشکل را حل می‌کند؟ هرکسی برود يک راهی برای دور زدن قانون پيدا کند، آيا اصل مشکل حل می‌شود؟
* من می‌خواهم سايت «اورشليم پست» را که اتفاقا خود شما هم بارها درباره مطالب آن صحبت کرده ايد ببينم. چه بايد بکنم؟ ممکن است اطلاعاتی که در اين سايت هست سه دقيقه بعد از سايت حذف شود. همه که مثل شما از اينترنت بدون فيلتر استفاده نمی‌کنند.
- در هر حال، من وقتی با يک سايت فيلتر شده مواجه بشوم، اگر به نظرم اشتباه فيلتر شده باشد، می‌روم و درخواست بررسی سايت را از طريق درگاه internet.ir به مرجع ذی صلاح ارسال می‌کنم که اگر سايت به اشتباه فيلتر شده است، رفع فيلتر شود. البته شما اگر شغل تان اين است، که حتما اينترنت بدون فيلتر داريد اگر هم نه، می‌رويد و درخواست می‌دهيد که بنا بر ماموريتی که داريد به شما اينترنت بدون فيلتر ارائه شود. من در اين شرايطی که شما می‌گوييد قرار گرفته‌ام و واقعا همين‌طور که گفتم عمل کردم. الان تمام نهادها و سازمان‌های ما بنا بر نياز، اينترنت بدون فيلتر دارند. من هم هر وقت ماموريت داشتم از اينترنت بدون فيلتر استفاده کردم. صادقانه می‌گويم که هيچ‌وقت از ابزارهای غيرقانونی استفاده نکرده‌ام و هميشه از ابزارهای قانونی استفاده کردم. ما اگر بی قانونی کنيم، بی مسووليتی و بی فرهنگی کرده‌ايم. نمونه اش همين بی آبرويی‌ای بود که روی صفحه «ليونل مسی» اتفاق افتاد. ۱۰۰هزار نفر رفتند و روی صفحه اش فحش نوشتند و اساسا بی قانونی، بی فرهنگی می‌آورد.
* بله خيلی زشت بود ولی اين رقم خيلی کمتر از رقم کاربران ايرانی فيس بوک است.
- نه چرا می‌گوييد کم است. شما اين آمار را از کجا داريد؟
* بالاخره شما يک چيزی می‌شنويد ولی ما اين شنيده‌های شما را می‌بينيم چون شما در فيس بوک عضو نيستيد.
- کی گفته است عضو نيستم؟ من بنا بر ماموريت‌ها و الزامات شغلی می‌روم و اتفاقا فضا را هم رصد می‌کنم. من بيش از ۲۰۰ اکانت در فيس بوک دارم.
* شما برای چه ماموريتی رفته ايد و از طرف کجا؟ گفته بوديد اين محيط، محيط نجسی است و از سخنان حضرت امام (ره) استفاده کرده بوديد که چون اسرائيلی است (بنا بر استناد خودتان) پس نجس است. چطور به اين محيط نجس رفته بوديد؟
- من از نهادهای مختلف ممکن است ماموريت بگيرم تا برای بررسی و مطالعه و رصد به سايت‌های اين چنينی بروم و اوضاع را ببينم. به عنوان کارشناس از من دعوت می‌شود تا اين کار را انجام دهم. خاک دشمن است. می‌روم برای عمليات. بنده می‌گويم افراد اگر می‌روند، باهدف و ماموريت مشخص بروند. من شخصا هميشه با وضو وارد اينترنت می‌شوم. سعی می‌کنم وقتی وارد اين فضا می‌شوم، مواظب باشم. ما نمی‌توانيم بگوييم بايد گوشه عزلت بگيريم. ما بايد وسط جامعه زندگی کنيم و هدف داشته باشيم. حرف من درباره فيس بوک همين است. اگر می‌خواهيم برای سرگرمی و ارتباط با دوستان مان از آن استفاده کنيم خب از شبکه‌های داخلی استفاده کنيم. حالت دوم اين است که قرار است ماموريتی جهت اهداف نظام و انقلاب انجام شود که در اين صورت بايد آموزش‌های لازم را ديده باشيم و هدف را در نظر بگيريم. من خودم از منتقدان جدی اينترنت کشور هستم. بنده معتقدم که اگر فضا، فضای آزادی برای گفت‌وگو و مکالمه باشد حتما حرف حق راه خودش را پيدا می‌کند و ما خوب است که گفت‌وگو کنيم. فضا و بستر اينترنتی ما فضای عادلانه و منطقی نيست. مزيت‌های اينترنت فعلی ما به نفع غربی‌هاست. به اين دليل که فضاهايی که به اصطلاح از آمريکا ساپورت می‌شوند (هاست) می‌شوند خيلی بهتر و راحت قابل استفاده هستند تا دامنه‌هايی که از ايران امکانات دريافت کرده اند.
* شما حرف از شبکه‌های اجتماعی داخلی زديد ولی هيچ‌وقت اين شبکه‌های اجتماعی داخلی که اتفاقا متاسفانه خيلی هم زياد هستند، نتوانسته اند حتی در حد و اندازه‌های کم، رقيبی برای شبکه‌ای مثل فيس بوک باشند. آنچه مسلم است آمار بالای کاربران ايرانی در فيس بوک است…

بابک در اوین، سعید در سفر

ایرنا : در حالی که بابک زنجانی میلیاردر ایرانی  توسط دادستانی تهران دستگیر و زندانی شد، اما هنوز در مورد تخلفات مالی سعید مرتضوی در تامین اجتماعی اقدامی صورت نگرفته و اخیرا نیز یک منبع آگاه اطلاع داده که وی برای گذراندن تعطیلات به مسافرت رفته است.

«پیمان حاج محمود عطار» وکیل دادگستری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حقوقی و قضایی ایرنا اظهار داشت : باید در این خصوص از مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه سئوال شود که چرا به رغم گذشت چند هفته از قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی هنوز این گزارش به قوه قضاییه و دادسرای تهران ارسال نشده است.
این وکیل دادگستری گفت: جرایم علیه اموال عمومی و دولتی و مفاسد اقتصادی جرایمی هستند که باید در دادسرا خارج از نوبت و اوقات عادی رسیدگی قضایی شود زیرا موضوع اینگونه پرونده ها اموال عمومی جامعه و بیت المال است.
حاج محمود عطار اضافه کرد:به رغم گذشت چند هفته از قرائت این گزارش و اعمال جرم نمایندگان مردم علیه مدیران سابق سازمان تامین اجتماعی و در راس آنها سعید مرتضوی، پرونده ای در این رابطه به دادسرای تهران واصل نشده و گزارش تحقیق و تفحص بلا اقدام مانده است.
وی گفت: عدم ارسال گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از تامین اجتماعی به قوه قضاییه، این شائبه و ذهنیت را در اذهان عمومی جامعه پدید می آورد که گزارش یاد شده بدون اقدام مثبتی رها خواهد شد بنابر این باید مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه برای جلوگیری از بدبینی مردم نسبت به این موضوع، سریعا رسیدگی به تخلفات تامین اجتماعی را آغاز کنند و به رسانه های گروهی پاسخگو باشند.
این وکیل دادگستری اضافه کرد: این پرسش نیز مطرح است که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از تامین اجتماعی، نام بابک زنجانی در کنار سعید مرتضوی در راستای سوء استفاده های کلان اقتصادی برده شده است ولی فقط آقای زنجانی مورد تعقیب قضایی قرار گرفته و برای وی قرار تامینی بازداشت موقت از سوی شعبه 15 بازپرسی کارکنان دولت صادر شده است.
حاج محمود عطار توضیح داد: هر چند این اقدام به موقع دادسرای تهران در تعقیب قضایی زنجانی و صدور قرار تامینی برای وی جای تقدیر و ستایش دارد اما این ابهام کماکان بوجود می آید که چرا در خصوص اتهام سوء استفاده کلان مالی در سازمان تامین اجتماعی هنوز مرتضوی تحت تعقیب قضایی قرار نگرفته است؟
وی یادآور شد: نکته جالب توجه این است که پرونده اتهامات بابک زنجانی به شعبه 15 بازپرسی یعنی همان شعبه ای که اتهامات قبلی مرتضوی در آن مطرح و در حال رسیدگی است، ارجاع شده و این امیدواری می رود که بزودی شاهد باشیم بازپرس شعبه پانزدهم به جهت احاطه ای که بر اتهامات متعدد مرتضوی و زنجانی دارد، پس از دستگیری زنجانی، آقای مرتضوی را نیز بابت اتهامات مختلف از جمله اتهامات مندرج در گزارش تحقیق و تفحص مجلس تحت تعقیب قرار دهد.