۱۳۹۲ اسفند ۹, جمعه

خروج نام 11 مدیرکشتیرانی ایران از فهرست تحریم ها

مدیر دفتر حقوقی و دعاوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد : حکم خروج نام 11تن از مدیران این شرکت از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا ، قطعیت یافته است .

برپایه گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشتیرانی جمهوری اسلامی علاالدین سادات رسول گفت : خروج نام 11 تن از مدیران کشتیرانی جمهوری اسلامی از لیست تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا که به موجب حکم دیوان دادگستری اروپا صادر شده بود، پس از گذشت دوره قانونی و عدم تجدیدنظر خواهی نسبت به حکم صادره ، این حکم قطعیت یافته است.
وی تاکید کرد : براساس حکم صادره این حق برای افراد خارج شده از لیست تحریم ها محفوظ خواهد بود که نسبت به جبران خسارات وارده اعم از مادی و معنوی و همچنین هزینه های حقوقی مربوطه ناشی از اتهامات بی اساس مطروحه ، اقامه دعوی کنند.
مدیر دفتر حقوقی و دعاوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود : امیدوار هستیم که اتحادیه اروپا در شرایط رو به بهبود فرآیند مربوط به مذاکرات در حال انجام ژنو ، از وارد کردن مجدد اسامی مدیران گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به لیست تحریم ها خودداری کند، زیرا چنین اقدامی توجیه حقوقی و قانونی نخواهد داشت.

رانت و رانت خواری، در واردات مصالح ساختمانی غیراستاندارد

محمد فیروزی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص واردات مصالح ساختمانی غیراستاندارد به کشور گفت: استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد که عمدتا وارداتی هستند به تولید، اقتصاد، اشتغال و بخش صنعت ساختمان کشور ضربه می زند.
نماینده نطنز و قمصر در مجلس از وجود رانت در حوزه واردات مصالح ساختمانی خبرداد و گفت: مصالح ساختمانی غیراستاندارد که بعضا وارداتی هستند با رانت هایی  که وجود دارد  وارد کشور می شود که کاربرد این مصالح  به مردم، اقتصاد، اشتغال و تولید کشور ضربه می زند.
این نماینده در مجلس نهم با بیان اینکه عمده مصالح ساختمانی که وارد می شود از نظر کیفیت با تولیدات داخل برابری می کنند، تصریح کرد: این مصالح با استفاده از رانت های خاص وارد کشور شده و با قیمت ارزانتر به متقاضیان عرضه می شود به همین علت خریداران بیشتری را جذب می کند که این روند و استفاده از این مصالح به تولید، اشتغال و صنعت ساختمان سازی کشور آسیب می زند.

۱۳۹۲ اسفند ۸, پنجشنبه

عکس‌های خصوصی و دیده نشده‌ی یک کانادایی از ایران پیش از انقلاب

"کن راسک" یک کانادایی است که در فاصله سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ به همراه خانواده در ایران زندگی کرده و عکس‌های بسیاری گرفته است. یک ایرانی پس از ۴۰ سال این عکس‌ها را از انبار خانه‌ی کن بیرون آورده و آن‌ها را ظاهر کرده است.




جيش العدل: حکم اعدام ۵ گروگان صادر شده، می خواهيم يکی از سربازان را اعدام کنيم

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir): گروه تروريستی "جيش العدل" که ۵ مرزبان ايرانی را روز هفدهم بهمن به گروگان گرفت، ادعا کرد که قصد کشتن يکی از سربازان را دارد.
به گزارش «انتخاب»، گروهک تروريستی جيش العدل در صفحه ی توييتر خود مدعی شد که قصد اعدام يکی از گروگان ها را دارد.
اين گروه تروريستی ادعا کرد که يک نفر از اعضای آنها اعدام شده و آنها نيز قصد دارند يکی از گروگان ها را اعدام کنند.
ساعاتی پس از انتشار اين پيام در صفحه ی توييتر منتسب به گروه تروريستی، پيام ديگری مبنی بر صدور حکم اعدام ۵ سرباز منتشر شد.
در اين پيام جيش العدل در توييتر آمده است: حکم اعدام ۵ سرباز ايران در محکمه شرعی صادر شده است.

۱۳۹۲ اسفند ۷, چهارشنبه

نتانیاهو برای مرکل سبیل هیتلری گذاشت!


بخشنامه‌های پی‌درپی گمرک کار خود را کردند

سقوط 95 پله‌ای گمرک ایران در رده‌بندی جهانی
براساس تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده، رتبه گمرک ایران در رده‌بندی جهانی از 5 در هشت سال پیش به 100 در حال حاضر رسیده است. سقوط آزادی که شاید نمود بیرونی آن به راحتی از طریق مواردی مانند معطلی زیاد کالاها در گمرک، کند بودن خدمات‌رسانی به صاحبان کالا و امثال آن قابل مشاهده باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شاید برای کمتر کسی قابل باور باشد که روزی گمرک ایران در بین پنج گمرک برتر دنیا قرار داشته است. موضوعی که البته مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران به آن اشاره کرده و البته این را هم گفته که در هشت سال قبل رتبه گمرک ایران با 95 پله نزول به 100 رسیده است.
البته مجمع جهانی اقتصاد نیز چندی پیش در تازه‌ترین گزارش خود ایران را از نظر شاخص مطلوبیت فرایندهای گمرکی در بین 148 کشور دنیا در رتبه ضعیف 103 قرار داد. شاخص مطلوبیت فرایندهای گمرکی نشان می‌دهد که در هر یک از کشورهای جهان وضعیت فرایندهای مربوط به واردات و صادرات چه میزان کارامد هستند. ایران در این رده‌بندی رتبه ضعیف 103 را به خود اختصاص داده است. در بین کشورهای منطقه خاورمیانه ایران توانسته تنها بالاتر از دو کشور لبنان و یمن قرار گیرد. امارات، قطر و عمان هم بهترین وضعیت امور گمرکی را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص داده‌اند.
رئیس کل گمرک در چند ماه گذشته در مقاطع مختلف دلایل سقوط آزاد رتبه گمرک ایران در بین گمرک‌های جهان را نیز اعلام کرده که از آن جمله می‌توان به مواردی مانند اجرای طرح‌های "ایران‌کد" و "شبنم"، لزوم ثبت سفارش کالاها، معطلی کالاها برای ترخیص، الکترونیکی نشدن فعالیت‌های گمرک، ایجاد نشدن خط سبز گمرکی به شیوه مناسب و نظایر آن اشاره کرد.
البته اگر یادمان نرفته باشد صدور بخشنامه‌های پی‌درپی و متناقض از سوی گمرک در اواخر دولت دهم نیز قطعا می‌تواند از دیگر دلایل نزول رتبه گمرک ایران باشد. بخشنامه‌هایی که دردسرهای زیادی را نیز برای واردکنندگان و صادرکنندگان کشور به وجود آورد.
رئیس کل گمرک ایران اما در عین حال حذف طرح‌های ایران کد و شبنم، اجرای طرح گمرک الکترونیک و اعطای تسهیلات ویژه برای واردکنندگان مواد اولیه تولید و بازرگانان خوشنام را نیز از جمله راهکارهای بهبود رتبه گمرک ایران در عرصه جهانی اعلام کرده است.
دلایل سقوط آزاد رتبه گمرک ایران در جهان و راهکارهای بهبود این رتبه در حالی از سوی کرباسیان اعلام شده که هر روز معطلی کالا در گمرک به اندازه یک درصد کل ارزش کالا برای واردکننده هزینه در بر دارد که با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که هرگونه تعلل از سوی گمرک در نهایت باعث افزایش قیمت تمام شده کالای وارداتی و وارد شدن فشار بیشتر به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی می‌شود.
براساس تازه‌ترین آمارهای ارائه شده در 11 ماهه سال جاری ارزش تجارت غیرنفتی ایران بالغ بر 80 میلیارد دلار شد که از این میزان بیش از 42 میلیارد دلار آن مربوط به واردات کالا به کشور بوده است.

گمرک ایران تاکنون به صورت رسمی مدت زمان میانگین در گمرک‌های کشور برای ترخیص کالا را اعلام نکرده اما به طور قطع هرچه این زمان بیشتر کاهش یابد در نهایت سود آن به تولیدکنندگان و مصرف‌کننده داخلی خواهد رسید. 

۱۳۹۲ اسفند ۶, سه‌شنبه

فواید گاو بودن! (طنز)

 CowHumanComp.jpg

معلمی از دانش آموزانش خواست فواید گاو بودن را بنویسند و نوشته ای که در زیر می خوانید تمام و کمال انشای آن دانش آموز است:
با سلام خدمت معلم عزیزم و عرض تشکر از زحمات بی دریغ اولیاء و مربیان مدرسه که در تربیت ما بسیار زحمت میکشند و اگر آنها نبودند معلوم نبود ما الان کجا بودیم.
اکنون قلم به دست میگیرم و انشای خود را آغاز می کنم.
البته واضح و مبرهن است که اگر به اطراف خود بنگریم در می یابیم
که گاو بودن فواید زیادی دارد.
من مقداری در این مورد فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که مهمترین فایده ی گاو بودن این است که آدم دیگر آدم نیست. بلکه گاو است.
هرچند که نتیجه گیری باید در آخر انشاء باشد.
بیایید یک لحظه فکر کنیم که ما گاویم.
ببینیم چقدر گاو بودن فایده دارد.
مثلا در مورد همین ازدواج که این همه الان دارند راجع به آن برنامه هزار راه رفته و نرفته و برگشته درست می کنند.
وقتی گاوی که پدر خانواده است میخواهد دخترش را شوهر دهد، نگران جهیزیه اش نیست.
نگران نیست که بین فامیل و همسایه آبرو دارند.
مجبور نیست به خاطر این که پول جهاز دخترش را تهیه نماید، برای صاحبش زمین اضافه شخم بزند، یا بدتر از آن پاچه خواری کند.
هیچ گاوی نگران کرایه خانه اش نیست.
نگران نیست نکند از کار اخراجش کنند.
گاوها آنقدر عاقلند که میدانند بهترین سالهای عمرشان را نباید پشت کنکور بگذرانند.
گاوها حیوانات مفیدی هستند و انگل جامعه نیستند.
شما تاکنون یک گاو معتاد دیده اید؟
گاوی دیده اید که سر کوچه بایستد و مزاحم ناموس مردم شود؟
آخر گاوها خودشان خواهر و مادر دارند.
تا حالا شما گاو بیکار دیده اید؟
آیا دیده اید گاوی زیرآب گاو دیگری را پیش صاحبش بزند؟
تا حالا دیده اید گاوی غیبت گاو دیگری را بکند؟
آیا تا بحال دیده اید گاوی زنش را کتک بزند ؟
یا گاو ماده ای شوهر خواهرش را به رخ شوهرش بکشد؟
و مثلا بگوید از آقای فلانی یاد بگیر. آخر توهم گاوی؟! فلانی گاو است بین گاوها.
تازه گاوها نیاز به ماشین ندارند تا بابت ماشین 20 میلیون پول بدهند
و با هزار پارتی بازی ماشینشان را تحویل بگیرند و آخرش هم وسط جاده یه هویی ماشینشان آتش بگیرد.
هیچ گاوی آنقدر گاو نیست که قلب دیگری را بشکند.
دیده اید گاو نری به خاطر بدست آوردن ثروت پدر گاو ماده به او بگوید:
"عاشقت هستم"؟! سرت سر شیر است و دمت دم پلنگ؟!
دیده اید گاو پدری، دخترش را کتک بزند؟!
گاوها در جامعه شان فقر ندارند.
گاوها اختلاف طبقاتی ندارند.
آنها شرمنده زن و بچه شان نمی شوند.
رویشان را با سیلی سرخ نگه نمیدارند.
هیچ گاوی خودش و دیگران را با زنجیر و قمه نمیزند.
هیچ گاوی غصه ی گاوهای دیگر را نمی خورد.
هیچ گاوی غمباد نمی گیرد.
هیچ گاوی رشوه نمی گیرد.
هیچ گاوی اختلاس نمی کند.
هیچ گاوی آبروی دیگری را نمی ریزد.
هیچ گاوی خیانت نمی کند.
هیچ گاوی دل گاو دیگر را نمی شکند.
هیچ گاوی دروغ نمی گوید.
هیچ گاوی آنقدر علف نمی خورد که از فرط پرخوری تا صبح خوابش نبرد در حالی که گاو طویله کناریشان از گرسنگی شیر نداشته باشد تا به گوساله اش شیر بدهد.
هیچ گاوی گاو دیگر را نمی کشد.
هیچ گاوی...
لباس ما از گاو است، غذایمان از گاو، شیر و پنیر و کره و خامه ... همه از گاو ولی با همه منافع يادشده هیچ گاوی نگفت : من ... بلکه گفت: مـــــــــااااااا
اگر بخواهم هنوز هم در مورد فواید گاو بودن بگویم، دیگر زنگ انشاء می خورد و نوبت بقیه نمی شود که انشایشان را بخوانند.
اما به نظر من مهمترین فایده گاو بودن این است که "دیگر آدم نیستید ..."

دارو؛ گران‌ترين كالای سبد خانوار ايرانی

روزنامه اعتماد: در ساختار سلامت و درمان، دارو از آن دست مقولاتي است كه نتيجه هرگونه چالش يا سرمايه‌گذاري براي جبران اشكالات پيش آمده، حداقل 6 الي 12 ماه آينده آشكار مي‌شود. وقتي دولت دهم، در نيمه سال 91 دارو و تجهيزات پزشكي را از شمول ارز دولتي خارج كرد و با بخشنامه‌ ارزي بانك مركزي به بانك‌هاي كشور، دارو و تجهيزات پزشكي و مجموع كالاهاي اولويت دوم گروه‌بندي دهگانه كالايي، از دريافت ارز 1226 توماني محروم شدند، وارد‌كنندگان دارو راهي خريد ارز مبادله‌يي شدند تا قيمتي دو برابر گران‌تر از ارز دولتي بپردازند. اين تحريم داخلي در حالي بود كه ممنوعيت‌هاي خريد داروهاي گران قيمت از سوي توليد‌كنندگان خارجي كه تابع مقررات تحريم عليه ايران بودند هم بدون هيچ تغييري اعمال مي‌شد. هشدارهاي متوليان بهداشت و درمان در ماه‌هاي قبل‌ترش البته زمينه‌يي براي رويارويي با مشكلات آتي فراهم كرده بود. در حالي كه رييس وقت سازمان غذا و دارو از روزهاي پاياني سال 90 هشدار داده بود كه وضعيت در سال جديد مطلوب نيست و گراني و بازار نامطمئن در انتظار دارو خواهد بود، اين هشدار ناشي از آن بود كه در سال 90 از مجموع بودجه بهداشت و درمان فقط 45 درصد آن تخصيص داده شده بود و به دليل محقق نشدن سهم صددرصدي وزارت بهداشت از محل هدفمندي يارانه‌ها، در پي اين تخصيص ناكافي، بودجه خريد داروهاي وارداتي هم به نصف كاهش يافته بود چنانكه در ابتداي سال 91، ديوان محاسبات تاييد كرد كه در بودجه سال 90، فقط 5 درصد از يارانه دارو محقق شده است. افزايش 50 الي 100 درصدي قيمت دارو در سال 91 از ذهن هيچ يك از مخاطبان عرصه دارو پاك نمي‌شود. بيماران، داروخانه داران، وارد‌كنندگان و توليد‌كنندگان دارو كه اصلي‌ترين زيان‌دهندگان از بابت اين افزايش قيمت غافلگير‌كننده بودند هر يك با نوع و شدت متفاوت متحمل آسيب سنگين و گسترده‌يي شدند. آن هم در حالي كه دولت با ايجاد مركز مبادلات ارزي، به‌طور رسمي پاي خود را از عرصه اين ضرر و زيان‌ها بيرون كشيده بود و ابراز بي‌مسووليتي مي‌كرد. در حالي كه داروخانه‌داران به دليل كاهش نقدينگي ناشي از كم شدن سطح خريد مردم، با افزايش مطاالبات خود از سازمان‌هاي بيمه‌گر هم مواجه بودند، انجمن داروخانه داران و دارو‌سازان از تهديد به قطع فروش داروهاي بيمه‌يي خبر مي‌دادند. سود توليد‌كنندگان دارو از 5/21 درصد به كمتر از 5/16 درصد كاهش يافته بود در حالي كه بيش از 70 درصد مواد اوليه توليد همين داروها بايد با خريد ارز مبادله‌يي وارد مي‌شد. بيماران خاص دچار اختلال مصرف دارويي شده و بايد سهميه داروهاي خود را به‌طور روزانه يا با حداكثر لطف داروخانه‌هاي خاص، هفتگي خريداري مي‌كردند. با وجود آنكه ارزش ريالي بازار دارويي ايران در سال 91، 4600 ميليارد تومان بود، صنعت داروي ايراني حتي قادر به در اختيار گرفتن سهم يك درصدي از اين بازار 1000 ميليارد دلاري نبود و حداكثر تلاش ايران به سهم دو دهم درصدي منتج مي‌شد و كاملا روشن بود كه با بروز هرگونه مشكل در مسير واردات و تامين داروهاي وارداتي كه البته 95 درصد آنها داروي بيماران خاص و صعب العلاج بود، چه حجمي از بيماران از ادامه حيات نااميد خواهند شد. اما با اين حال، از ابتداي سال 91 تخصيص ارز دارو مشمول تسويه حساب‌هاي سياسي دولت با نظام سلامت شد كه نقطه پايان اين رفتار، عزل وزير بهداشت از سوي رييس‌جمهوري وقت بود. مصداق‌هاي قابل اشاره از رفتارهاي سياسي رئيس دولت دهم اين است كه تا هفتمين ماه از سال 91، فقط 35 درصد از بودجه وزارت بهداشت را تخصيص داده بود، با تاخير 9 ماهه در تخصيص ارز دارو هم تلاش مي‌كرد وزير بهداشت وقت را به انصراف از حمايت از خانواده لاريجاني‌ها وادارد. در حالي كه صمد كريمي؛ سخنگوي مركز مبادلات ارزي بانك مركزي اعلام مي‌كرد كه طي 9 ماهه اول سال 91، دو ميليارد و 500 ميليون دلار ارز براي واردات دارو تخصيص داده شده، علاوه بر وزير بهداشت وقت، حتي مجلسي‌ها هم معترف بودند كه به اعتبار اسناد موجود، فقط 850 ميليون دلار از سهم ارز دارويي وزارت بهداشت تخصيص يافته بود علاوه بر آنكه 90 درصد تجهيزات پزشكي هم از دريافت ارز مرجع محروم شده بودند. در حالي كه وزارت بهداشت در آستانه متهم شدن به مصارف غير دارويي از ارز دولتي قرار گرفته بود، حسينعلي شهرياري؛ رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس خبر داد كه طي سال‌هاي 90 و 91 براي واردات خودروهاي لوكس، چوب بستني، اسباب‌بازي و لوازم آرايشي، يك ميليارد دلار ارز مرجع اختصاص يافته است.

گزارش گمركات ايران هم تاييد مي‌كرد كه طي پنج ماه نخست سال 91، 16 هزار و 756 دستگاه خودرو به ارزش 341 ميليون دلار وارد كشور شده كه 78 درصد از اين محموله وارداتي از ارز دولتي استفاده كرده است. امروز و با گذشت يك سال از تغييراتي كه توسط دولت دهم در نظام سلامت ايجاد شد، دولت يازدهم تلاش مي‌كند زخم‌هاي وارد شده را به تدريج بهبود بخشد. در حالي كه قدم‌هاي دولت با سرعتي كند برداشته مي‌شود، قيمت دارو هم به تبعيت از همين سرعت، به سمت تنزل صعود ثانيه‌يي پيش مي‌رود. از نيمه مهر ماه امسال، با دستور رييس‌جمهوري براي اجراي تكاليف قانون برنامه پنجم توسعه و كمك به بيماراني كه تا امروز بيش از 70 درصد هزينه‌هاي درمان را از جيب خود پرداخت كرده‌اند، نخستين قدم براي ترخيص داروهاي انباشته در گمرك و ارزان كردن داروهاي بيماران خاص و صعب‌العلاج برداشته شده است. كاهش قيمت داروي بيماران خاص البته فقط با تخصيص اعتبار نقد و به وقت به سازمان‌هاي بيمه‌گر امكان پذير بود كه دولت هم براي همين منظور 1800 ميليارد تومان در اختيار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گذاشت تا بتواند ما به‌التفاوت قيمت داروي خريداري شده و پرداختي بيماران را از اين محل تامين كند. چندي قبل هم رييس سازمان غذا و دارو وعده داد كه داروهاي گران قيمت عرضه شده در داروخانه‌هاي بخش خصوصي هم از كاهش هفت درصدي قيمت برخوردار خواهد شد كه اين اتفاق متوجه نخستين وعده‌هاي تحقق يافته توافقنامه ژنو و امكان گشايش اعتبار براي واردكنندگان داروست. اما هنوز قيمت‌ها گران است. گران‌تر از ضريب رشد تورم و گران‌تر از قدرت خريد مردم. طي يك سال و نيم گذشته نمايندگان مجلس بارها هشدار داده‌اند كه مراجعات بي‌شماري در باب انصراف از درمان به دليل گراني هزينه‌هاي دارو داشته‌اند. در حالي كه هزينه دارو، بيش از 18 درصد هزينه‌هاي سلامت مردم را به خود اختصاص داده به نظر مي‌رسد كه ممكن است وعده ارزان شدن داروهاي وارداتي حتي براي سال 93 هم، چندان قابل تظاهر براي جيب بيماران نباشد زيرا كه بنا بر بررسي مركز پژوهش‌هاي مجلس درباره مقايسه سهم دارو در لايحه بودجه 93 و قانون بودجه 92، سهم دارو براي سال 93 معادل 18 درصد بودجه اختصاص يافته به سلامت و برابر با رقم تخصيص يافته سال 92 است.

۱۳۹۲ اسفند ۲, جمعه

نگرانی از اجرای حکم اعدام روح‌الله توانا

اول اسفند ۱۳۹۲—کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت که قوۀ قضاییۀ ایران باید حکم اعدام روح‌الله توانا را به جرم “سب النبی” به دلیل برخوردار نبودن از روند دادرسی و محاکمۀ عادلانه لغو کند و به روند رو به افزایش صدور و اجرای حکم اعدام برای جرائم گوناگون پایان دهد.
روح‌الله توانا، ۳۴ ساله، در مهر ماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای ادارۀ اطلاعات شهر مشهد در منزلش دستگیر شد. بر اساس حکم دادگاه که مورد مطالعۀ کمپین قرار گرفته، ماموران وزارت اطلاعات یک نوار ویدیویی آقای توانا را که روی کامپیوتر شخصی وی بوده است ضبط کرده اند که در آن وی در حالیکه تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده، ادعا می شود جمله ای گفته است که قاضی آن را توهین به پیامبر اسلام (“سب النبی”) تفسیر کرده است، که در قوانین ایران جرم محسوب می شود. اما همین قانون صراحتا اعلام می دارد که اگر متهم در حال مستی مرتکب جرم “سب النبی” شود، مجازات وی اعدام نیست.
هادی قائمی مدیر کمپین گفت: “شگفت انگیز است که در قرن بیست و یکم، قوۀ قضاییۀ ایران می خواهد مردی را برای گفتن یک عبارت غیر عمدی در فیلمی که خودش ضبط کرده و به صورت خصوصی نگهداری کرده به دار بیاویزد.” وی افزود: “اصرار قوه قضاییه برای صدور احکام اعدام تنها این شائبه را ایجاد می کند که این احکام سیاسی و برای مقابله با موج بین المللی اعتراض در خصوص روند فزآیندۀ اعدام ها در ایران است.”
پس از روی کار آمدن حسن روحانی به ریاست جمهوری، تعداد اعدام ها در کشور افزایش چشمگیری داشته است. تنها در ۳۰ بهمن، ۱۲ اعدام در شهرهای کرمان، قزوین، رشت، شیراز، رودبار وصومعه سرا انجام شده است. برخی از این اعدام ها در ملاء عام انجام شده است.
مادر روح الله توانا، فخری جمالی به کمپین گفت: “ما از همۀ مسولان درخواست عفو و بخشودگی کردیم. بچه‌ام توبه کرده است. پسرم داخل زندان نامه ای نوشت و اظهار پشیمانی کرد، اما هیچ اتفاقی نیفتاده است. دست ما هیچ جا بند نیست. مفت مفت او را دارند اعدام می کنند.”
مقامات ایرانی همواره ادعا می کنند که مجازات اعدام را برای جانیان خطرناک و قاچاقچیان مواد مخدر درنظر می گیرند. با این حال تحقیقات کمپین نشان می دهد که بسیاری از اعدام های صورت گرفته در نبود دادرسی عادلانه، نبود تناسب بین مجازات و جرم و اعمال نفوذ دستگاه های امنیتی انجام شده است.
شعبه پنجم دادگاه کیفری استان خراسان رضوی روح‌الله توانا را به اعدام محکوم و دادگاه تجدید نظر نیز این حکم را تایید کرد. در تاریخ چهارشنبه ۲۵ بهمن امسال نیز دیوان عالی کشور نیز این حکم را تایید کرد و این حکم اکنون ممکن است هر لحظه اجرا شود.
براساس ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی جدید ایران، “هرکس پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله وسلم و یا هر یک از انبیاء عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند ساب النبی است و به اعدام محکوم می شود.” مادۀ ۲۶۳ همچنین می گوید: « هر گاه متهم به سب، ادعاء نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است ساب النبی محسوب نمی شود.” تبصرۀ این ماده هم اضافه می کند: “هر گاه سب در حالت مستی یا غضب با به نقل از دیگری باشد و صدق اهانت کند، موجب تعزیر تا هفتاد و چهار ضربه شلاق است.”
به گفتۀ فخری جمالی، مقامات قضایی از دریافت نامه ای که در آن خانوادۀ روح‌الله توانا برای وی درخواست عفو کرده اند خودداری کرده اند و گفته اند تنها از افرادی که در ارتباط با جرائم مربوط به مواد مخدر محکوم به اعدام شده اند نامه دریافت می کنند. وی افزود که مبنای حکم اعدام یک ویدیوی خصوصی بوده که روح‌الله توانا از خودش و برادرش در خانه در حال شوخی و در حالی که تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده است ضبط کرده است. علاوه بر “سب النبی،” روح‌الله توانا همچنین متهم به “تولید مشروبات الکلی” شده است.
هادی قائمی همچنین گفت: “با این حکم قوه قضاییه و دستگاه های امنیتی ایران، می خواهند این پیام را منتقل کنند که شهروندان ایرانی حتی در پشت درهای بستۀ خودشان هم نمی توانند حرفی بزنند، شوخی کنند و حرفهایی را بزنند که جنبه خصوصی دارد.»”وی افزود: “قوۀ قضاییه باید پیش از اینکه بار دیگرفرد بیگناهی جان خود را از دست بدهد، جلوی اجرای این حکم را بگیرد و اجازه بدهد که متهم از یک دادرسی عادلانه برخوردار شود.”
فخری جمالی مادر روح‌الله توانا به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: “آنها گفتند حکم اعدام طی دو هفتۀ آینده به فرزندم در زندان وکیل آباد شیراز و وکیلش ابلاغ خواهد شد. پسرم هنوز خبر ندارد که حکم اعدامش از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است. مرتب از زندان زنگ می زند و می پرسد و ما بهش فقط امیدواری می دهیم. ما دیگر مجبور به مصاحبه با رسانه ها شدیم. تا به حال می ترسیدیم که اگر مصاحبه کنیم وضعیت فرزندم بدتر شود ولی الان چاره ای نداریم و از همه برای متوقف شدن حکم اعدام فرزندم کمک می خواهیم.”
مادر روح الله توانا محکوم به اعدام در خصوص آنچه منجر به دستگیری پسرش و در نهایت صدور حکم اعدام شد به کمپین گفت: “سه سال پیش یکی از دوستان پسرم به اداره اطلاعات مشهد زنگ زده و گفته بود که او در خانه اش اطلاعات ضد انقلاب و رهبری دارد. اداره اطلاعات مشهد هم به طور ناگهانی وارد خانه پسرم شد و همۀ کتاب ها و لوازم شخصی و هارد کامپیوترش را بازرسی کردند. در کامپیوترش یک فایلی بوده که پسرم با یکی از برادرانش در شب تولدش دو نفری از خودشان فیلم گرفته بودند. در این فیلم پسرم در حالیکه مشروب می خورد یک جمله ای می گوید که مستقیم هم آن جمله توهین به حضرت محمد نیست. او چاقو کیک تولدش دستش بوده و با اشاره به چاقو در فیلم می گوید: “…اما این فیلم شخصی بوده و به غیر خودش و برادرش کس دیگری در آن نبوده اند. پسرم سه ماه و نیم در انفرادی اداره اطلاعات می ماند و بعد به زندان وکیل آباد شیراز منتقل می شود.”
علاوه بر اتهام سب النبی، اتهام تهیه مشروبات الکلی هم درپرونده روح الله توانا وجود دارد. مقامات قضایی این اتهام را از فیلم های شخصی که از خانه او به دست آوردند متوجه وی کردند. مادر او در خصوص این اتهام نسبت به فرزندش که آن هم پس از تجسس در منزل او متوجه وی شده گفت که روح‌الله توانا هرگز تلاشی برای نشان دادن این فیلم به دیگران نداشته است. وی گفت: “یک فایلی در کامپیوترش بوده است که ماموران آن را پیدا می کنند. روح الله یک فیلمی در خلوت از خودش گرفته در حالیکه داشته در زود پز خانه مشروب درست می کرده و با شوخی طرز تهیه مشروب را توضیح می داده است اما همه اینها فایل های شخصی بوده و خود ماموران به شکل سی دی آنها را در می اورند و وارد پرونده اش می کنند.”
مادر روح الله توانا همچنین به کمپین گفت که خانوادۀ آنها یک نامه از پزشک قانونی دارند که تصریح می کند که فرزندش دچار اختلال شخصیت از نوع «ب» است و باید درمان شود.
روح الله توانا پس از دستگیری سه ماه و نیم در سلول انفرادی اداره اطلاعات شهر مشهد به سر می برد. او از اینکه ناسزا گفته است اظهار ندامت و پشیمانی کرده است. هم اکنون خانواده او هفته یک بار ملاقات کابینی و هر ۴۵ روز یک بار ملاقات حضوری دارند.
هادی قائمی گفت: “این یک بی حرمتی به کرامت انسانی است که برای یک فیلم که روح الله توانا در خانه اش ضبط کرده است و هیچکس حتی آن را تا زمانی که نیروهای وزارت اطلاعات به خانۀ او حمله کردند و منزل او را مورد تجسس قرار دادند ندیده بود، برای این فرد حکم اعدام صادر شود. اینکه این حکم در دادگاه تجدید نظر تنفیذ شده و در دیوان عالی کشور نیز تایید شده، نگرانی های جدی در مورد استقلال قوۀ قضاییۀ ایران و عدم وجود روند دادرسی عادلانه را افزایش میدهد.”

تکنیسینهای چینی لاک پشتهای نادر پارس جنوبی، را خوردند! (ویدئو)


۱۳۹۲ بهمن ۲۸, دوشنبه

اعدام دو محکوم در ملا عام در کرج

دو زندانی در کرج در ملا عام اعدام شدند.
به گزارش ایرنا، این افراد به اسامی ˈا- رˈ23 ساله و ˈن -جˈ 37 ساله به جرم پنج فقره آدم ربایی، جرح عمدی با چاقو، سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف خرداد ماه امسال توسط پلیس در کرج دستگیر شده بودند.
دادستان عمومی و انقلاب کرج به خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال چند مورد شکایت درمورد سرقت و تجاوز به عنف، امسال پرونده ای دراین زمینه تشکیل و شناسایی متهمان آغازشد.
 علی فرهادی ˈ افزود: این افراد دوازدهم خرداد ماه سال جاری حین ارتکاب جرم شناسایی و دستگیر شدند.
وی با اشاره به اینکه چهار زن شاکیان پرونده نامبردگان بودند، اظهار کرد: پرونده در شعبه دو کیفری البرز بررسی و برای تائید حکم نهایی به دیوان عالی کشورارجاع شد.
فرهادی گفت: با تائید حکم نهایی درقوه قضائیه ، صبح امروز این حکم در ملاء عام اجرا شد.
دو مجرم ساعت 6:15 صبح امروز به محل اجرای حکم انتقال یافتند و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و قرائت حکم توسط یکی از قضات، حکم اعدام ساعت 6:32 اجرا شد.
پس از اجرای حکم و تائید مرگ دو مجرم ، اجساد ساعت 7:20 با آمبولانس از محل خارج شدند.

ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای عازم وین شدند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته ای برای آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 به منظور رسیدن به توافق جامع و نهایی بامداد روز دوشنبه عازم شهر وین پایتخت اتریش شدند.
ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای عازم وین شدند
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، ظریف را در این دور از مذاکرات، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و بین الملل وزیر امور خارجه، داوود محمدنیا مشاور وزیر امور خارجه همراهی می کنند.
همچنین محمد امیری مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی و نمایندگانی از این سازمان، وزیر امور خارجه را در دور جدید مذاکرات همراهی می کنند.
ایران و گروه 1+5 از روز سه شنبه (29 بهمن ماه جاری) دور جدید مذاکرات فشرده ، فنی و پیچیده خود را برای رسیدن به توافق جامع و نهایی در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر وین اتریش آغاز می کنند.
ریاست هیات ایرانی را محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و ریاست هیات 1+5 را کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارند.
ظریف دوشنبه شب یک شام کاری با خانم اشتون خواهد داشت و سپس طرفین در روز سه شنبه مذاکرات را با حضور نماینده 1+5 آغاز می کنند.
اشتون را در این دور از مذاکرات علاوه بر نمایندگان 1+5، هلگا اشمید معاون وی و استفان کلمنت دستیار ویژه اش.
ایران و 1+5 سوم آذرماه امسال در شهر ژنو سوئیس با یکدیگر به توافق اولیه دست یافتند که حاصل این توافق، برنامه اقدام مشترک ژنو بود که از روز 30 دی ماه اجرایی شد.
بر اساس برنامه اقدام مشترک ، غرب پس از سالها مذاکره بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، غنی سازی ایران را پذیرفت و توافق کرد که برنامه غنی سازی 5 درصد ایران ادامه داشته باشد.
بر پایه این برنامه اقدام مشترک، ایران نیز غنی سازی 20 درصد خود را بصورت داوطلبانه و برای مدت 6 ماه متوقف کرد و در حال اکسید کردن و رقیق سازی ذخیره اورانیوم 196 کیلو گرمی اورانیوم 20 درصد خود طی مدت 6 ماه است و در ازای آن غرب به ویژه آمریکا تلاش ها برای کاهش خرید نفت خام ایران را متوقف و بخشی از تحریم ها از جمله تحریم های پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها، صنعت خودرو و قطعات هواپیماها را لغو کرد.
همچنین 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی محدود شده ایران بر اساس این توافق در طول 6 ماه آغاز خواهد شد که تاکنون اولین قسط آن به مبلغ 550 میلیون دلار به حساب بانک مرکزی ایران واریز شده است.
عدم صدور قطعنامه های جدید تحریم هسته ای از سوی اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل و نیز خودداری دولت آمریکا در چارچوب اختیارات قانونی رییس جمهوری و کنگره این کشور از تحمیل تحریم های جدید هسته ای از دیگر تعهدات گروه 1+5 بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو است.
اکنون در دور جدید مذاکرات و بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، طرفین در تلاش هستند تا به گام آخر یعنی توافق نهایی دست یابند؛ توافقی که دستیابی به آن کمی دشوار اما امکان پذیر خواهد بود.

۱۳۹۲ بهمن ۲۴, پنجشنبه

هشدار شورایعالی امنیت جمهوری اسلامی به رسانه‌ها

ایرنا: سخنگوی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی گفت: مصوبات و تصمیمات این شورا و دبیرخانه آن در ردیف اطلاعات محرمانه مرتبط با امنیت ملی بوده و هر گونه اقدامی که منجر به انتشار آن شود به عنوان عمل مجرمانه قابل پیگیرد قانونی است.
کیوان خسروی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد تنها مرجع انتشار اطلاعات مربوط به شورای عالی امنیت ملی، دبیرخانه آن است.
وی با اشاره به برخی اظهارات که طی روزهای گذشته با انتساب نادرست به شورای عالی امنیت ملی، موجب بروز سوءتفاهم در فضای افکار عمومی و بهره برداری فرصت طلبانه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است، افزود: رعایت ضرورت ها و ملاحظات حوزه امنیت ملی می بایست از سوی افرادی که دارای مسئولیت های حساس در کشور هستند، به صورت جدی تر مورد توجه قرار گیرد.

خسروی با تاکید بر اقدام قانونی بدون تنازل از سوی مراجع مسئول در مورد رفتار و گفتار مغایر با الزامات امنیت ملی، ضرورت توجه رسانه های گروهی کشور به عدم انتشار اطلاعاتی از این دست که از مرجعی به غیر از دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی منتشر می شود را یادآور شد و اظهار داشت: اعلام اخبار و اطلاعات مرتبط با شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن از سوی هیچ مقامی مجاز نبوده و مصوبات، تصمیمات و اخبار قابل انتشار در رسانه های گروهی صرفا از سوی دبیرخانه شورا اعلام می شود.

بازار سرمايه در ايران، در مدار خبرهای منفی

آرزو علی‌مدد ـ شرق: بستن اکثر نمادهای تاثير‌گذار پتروشيمی هم که از ابتدای هفته رخ داد، نتوانست تدبيری هرچند کوتاه‌مدت برای آرام‌کردن جو منفی بازار سرمايه باشد. البته بديهی بود که هيچ‌گاه با پاک‌کردن صورت‌مساله نتيجه مطلوب به دست نخواهد آمد. هرچند روز آغازين بازار، تلاش اندکی برای جمع‌کردن صفوف طويل فروش انجام شد اما از آنجايی که اين اقدام، عملی شتابزده و بی‌تعمق بود، نتوانست جوابگوی سيل خروشان فروشندگان بازار باشد. تعطيلی اواسط هفته هم که عمدتا معاملات را کم‌رمق می‌کرد، نتوانست از بلندای صفوف فروش بکاهد و حتی در روز پايانی مبادلات، تقاضای فروش‌ها بسيار قدرتمند شد و صفوف فروش بلندتر. عدم حمايت از بازار، سهامداران متضرر را تا جايی نااميد کرده که برخی از آنها با تجمع در مقابل تالارهای منطقه‌ای‌شان خواستار استعفای مديران بورسی بودند (خبرگزاری فارس). همچنين، شايعاتی مبنی بر تجمع‌های مختلف به‌منظور اعلام نارضايتی سهامداران در سايت‌های مختلف بورسی به چشم می‌خورد. هرچند اين‌گونه رفتارها پسنديده نيست اما سهامدارانی که تنها در چند روز گاه دارايی‌شان به نصف تقليل‌يافته به‌دنبال جواب و تدبيری از سوی مسوولانی هستند که سکوت پيشه کرده‌اند. نتيجه تمامی اين عوامل اين شد که شاخص بورس ۱۱۰۰واحد افت کرد.
انتقال نمادها آغازگر بحران شد
حسين خواجويی يکی از تحليلگران بازار سرمايه، با عنوان اين مطلب که کنترل شاخص و انتقال برخی از نمادها از بازار پايه به توافقی آغاز‌گر اين ريزش ناگهانی و بی‌دليل بازار بوده است، توضيح داد: «متاسفانه در چند ماه اخير شاهد دخالت بورس در ارايه گزارش‌های برخی از شرکت‌ها با هدف کنترل شاخص بوديم که نارضايتی آنها را در پی داشت. از سوی ديگر، انتقال برخی از نمادها از بازار پايه به توافقی که مشکلات عديده‌ای را برای سرمايه‌گذاران ايجاد کرده، سبب شد برخی ديگر از حقوقی‌های بازار نيز از اين تغيير به يکباره و شتابزده متضرر شوند. اين عوامل سبب شد تا حقوقی‌هايی که در ريزش‌های قبلی به ياری بازار می‌آمدند، از حمايت دست کشيده و بی‌تفاوت به نياز بازار به حمايت، تنها نظاره‌گر باشند و در برون‌رفت از بحران قدمی بر ندارند.» وی ادامه داد: «متاسفانه هدف مديران بورسی در چند سال اخير تنها ثبت رشد مداوم شاخص بوده است. به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد تصميمات ماه‌های اخير طوری اتخاذ شد که جلوی رشد شاخص گرفته شود و پتانسيل بالايی که در حال حاضر اين بازار دارد به سال آينده منتقل شود تا نشانگر تداوم رشد در سال‌های متوالی باشد. اما متاسفانه اين مديريت با اعمال برخی فشارها و دستورهايی که صورت گرفت دلخوری‌هايی را به همراه داشت. به اين ترتيب به اعتقاد بنده، گروه‌های مختلفی در بازار شکل گرفتند که با تکيه بر دلخوری‌هايشان، مسير لجبازی و مخالفت با يکديگر را در پيش گرفتند و هر يک با بی‌توجهی به نياز بازار و رويگردانی از آن، مسير نزول را هموار کردند.» خواجويی خاطرنشان کرد: «به اين ترتيب هر روز سناريوی جديدی مطرح شد و فضای بازار را مسموم کرد. يک روز شايعه ارتباط مديران بورسی با افراد خاص بود و روز ديگر استعفای مدير، فردايش نيز شايعه دستگيری برخی مديران متخلف. به اين ترتيب بازيگران و سهامداران بازار در ابهامی عميق فرو رفتند چراکه هرچند شايعه تغيير مدير به مفهوم تغيير سودآوری شرکت‌ها و صنايع نيست، اما تکرار اين شايعات ابهامی را پديد می‌آورد که سهامدار نوورود و کم‌آگاه را از بازار‌ گريزان می‌کند و با افزايش تنش‌ها و ترديد‌ها، جو حاکم رو به منفی‌شدن می‌گرايد. درواقع به نظر می‌رسد که بازار در مدار اخبار منفی‌گير افتاده است.»
اين کارشناس بازار سرمايه ادامه داد: «اين اخبار منفی هرروز از گوشه‌ای سر برون می‌زد و به موازات، صندوق‌ها نيز که از ابتدای تولدشان تجربه حضور در بازار منفی را نداشتند، با فشار ابطال‌ها مواجه شدند و با حضور پررنگشان در صفوف فروش، بر اين بحران افزودند.»
خواجويی گفت: «البته نبايد از اين نکته نيز غافل شويم که متاسفانه بسياری از سهام مطرح بازار قفل شده‌اند و همين امر سبب شده تا نقدينگی بسياری از فعالان بازار که حتی در صدد حمايت نيز هستند، آزاد نباشد. از سوی ديگر در برخی نمادها نيز تحليلی منطقی برای فروش و آزاد‌سازی سهم وجود ندارد چراکه از ارزش ذاتی‌شان پايين‌تر مبادله می‌شوند. گروه ديگر حقوقی‌ها نيز که نقدينگی لازم برای جمع‌کردن بازار را دارند به‌دليل دلخوريشان حاضر به حمايت نيستند.
اين کارشناس بازار در ادامه اشاره کرد: «متاسفانه ما هرگز شاهد چنين نزول بی‌دليلی نبوديم. شايد برای افت قيمت برخی صنايع مانند پتروشيمی‌ها بتوان دليلی نيز مطرح کرد اما بسياری ديگر در حال حاضر به کمتر از ارزش ذاتی‌شان مبادله می‌شوند و تحليلگران نمی‌توانند دليلی برای افت قيمتشان بيابند. به اين ترتيب می‌توان مدعی شد که بخش بزرگی از نزول بی‌دليل بازار به دليل ترس و سوءمديريت است چراکه به‌نظر من در برخی نمادها پتانسيل رشد به‌حدی پررنگ است که نمی‌توان توجيهی برای نزولش يافت. لجبازی مديران با تصميمات اتخاذشده در ماه‌های گذشته سبب اين بلاتکليفی و ضرر‌های هنگفت سهامداران شده و بازار خارج از مدار منطق در حال ريزش است. اما اگر در همين جو منفی کنونی، دولت که رشد شاخص را در اعلام برنامه‌های موفق اقتصاديش سرلوحه قرار داد، تصميم به حمايت بگيرد، قادراست به‌راحتی بورس را از بحران کنونی نجات دهد. در غير اين صورت و تداوم اين روند در هفته آينده، به‌طور حتم با بحرانی مواجه می‌شويم که برون‌رفت از آن بسيار مشکل خواهد بود.»
وی در پايان پيشنهاد کرد: «شايد بد نباشد که برای جلوگيری از تکرار چنين بحران‌هايی، متوليان برنامه بلند مدتی برای بالابردن سطح دانش و تحليلگری سهامداران نوورود و کم‌آگاه در بازار در نظر بگيرند و به موازات، از مداخله دستوری‌شان در ارايه گزارش‌های شرکت‌ها و الزام به مثبت نگهداشتن شاخص نيز بکاهند.»

۱۳۹۲ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

حسینیان : سپاه به فرمان دولت توجه نکرد و از هییت نظامی یک کشور مخالف آمریکا دعوت کرد

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، آخوند حسینیان نماینده تهران در مجلس و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی که در حوزه علمیه امام مهدی سخن با بیان اینکه آمریکا حقارت ما را می‌خواهد، اظهار داشت: دنیا به ایران نگاه می‌کند و می‌بیند که ملت ایران با دست خالی توانسته‌ پوزه آمریکا را به زمین بمالند.
وی با بیان اینکه انتقاد می‌کنیم، منتقدین را به بیسوادی یا کم‌سوادی متهم می‌کنند، تاکید کرد: بنده به عنوان یک طلبه آماده هستم که با آقای روحانی درباره فرآیند غنی‌سازی و استفاده از رآکتورها بحث علمی کنم، چندان هم بی‌سواد نیستم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه بی‌سوادان از جایی آب نمی‌خورند، افزود: ما دلمان نمی‌آید که روحانی شکست بخورد، نگرانیم که یک روحانی زیر برگه استعماری را امضا کند و نگرانیم که فردا ما را در ردیف قاجار بنویسند لذا معتقدیم سازشکاران قهرمان نخواهند شد.
حسینیان در پاسخ به این سوال که آیا زمان محاکمه سران فتنه فرا نرسیده است؟ گفت: نرسیده و نه می‌رسد، مصلحت این است که به همین شکل برخورد شود.
حسینیان درباره اینکه آیا مواضع وزیر امور خارجه را قبول دارید؟ اظهار داشت: دلمان می‌خواهد وزیر را استیضاح کنیم، اما باید مصالحی را نیز در نظر بگیریم که با این حال سوال می‌کنیم و حرف‌هایمان را خواهیم زد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در زمان شاه تصمیم می‌گرفتند که چه افرادی به ایران سفر کنند و یا سفر نکنند، تصریح کرد: هفته گذشته در مجلس شایعه شد که سفارت آمریکا در نیویورک مطلع شده که گروهی قرار است از یکی از کشورهای مخالف آمریکا  (کره شمالی) به ایران سفر کند و دعوت از طرف سپاه صورت گرفته است. نامه‌ای به سپاه نوشتند و از این نهاد خواستند که مسافرت این افراد را به تعویق بیندازند. اما سپاه به حرف‌شان اعتنایی نکرد و فرمان آنها را زیر پا گذاشت و از آنان دعوت کرد. این چه برخوردی است که انجام می‌دهند؟ مگر ما در دوران شاه هستیم که بگویند این افراد بیایند و یا نیایند.

دعوت به بهائیت در مترو با لوازم آرایشی

اخیرا تعدادی خانم در واگن های متروی تهران در خطوط مختلف آن به ویژه در خط یک و دو اقدام به دعوت از مردم به ویژه بانوان برای حضور در کلاس‌های فرقه ضاله بهائیت می‌کنند.
به گزارش جهان نیوز ،این خانم‌ ها در پوشش‌هایی مثل پیشنهاد برای کاشت رایگان ناخن و فروش لوازم آرایشی و … با مسافران شروع به گفت و گو و در نهایت اهداف خود را تشریح می‌کنند تا در کلاس‌های آموزشی فرقه ضاله بهائیت حضور پیدا کنند و با مبانی آن آشنا شوند.
همچنین این افراد، در قالب کلاس‌های انرژی درمانی نیز اقدام به ترویج فساد اخلاقی خانم‌ها و بی قید و بندی نسبت به حجاب و بنیان خانواده می‌کنند.
این افراد که به صورت تیمی (هرتیم متشکل از ۳ الی ۵ نفر) عمل ‌می ‌کنند در نقاط مختلف از جمله مترو با طرح بحث‌های مختلفی که به چند مورد از آن اشاره شد، اقدام به پیاده سازی موارد مورد نظر خود می کنند.

در نهایت هم زمانی این افراد نسبت به فرد مورد نظر اطمینان حاصل کردند آدرس و شماره تلفن محل این کلاس‌ها و کارشان که گفته شده درحوالی ورامین است، را به افراد متقاضی می‌دهند.

۱۳۹۲ بهمن ۲۱, دوشنبه

رتبه کیفیت زندگی در تهران؛ 94 در میان 95 شهر جهان

روزنامه شهروند : از مهم‌ترین موضوعاتی که همواره در میان مردم شنیده می‌شود، تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی است؛ ارتقای کیفیت زندگی در ضرب‌المثل‌های ایرانی هم جای دارد.  حتما بارها شنیده‌اید که می‌گویند: «طول زندگی مهم نیست بلکه عرض زندگی مهم است» و عرض زندگی همان کیفیتی است که همه به دنبال آن هستند. ارتقای کیفیت زندگی در تعاریف اقتصادی مشخص است.
به گزارش شهروند، استفاده از فضای آموزشی بهتر و بیشتر بودن آرامش و تفریح در زندگی،  استفاده از هوای پاک، آب پاکیزه، مواد غذایی خوب، در کنار آن کم بودن استرس‌ها، فشارهای اقتصادی و تامین اجتماعی بالا،  از طرف دیگر ترافیک و هدر رفتن فرصت‌های زیادی از زندگی در مسیرهای بین کار و منزل  از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. سازمان بهداشت جهانی، در گزارش تازه خود ۹۵ کشور دنیا را مورد مطالعه قرار داده و در این مطالعه کیفیت زندگی مردم را با هم مقایسه کرده است. 
کانبرای استرالیا در صدر جدول
در این مطالعه مشخص شد که بالاترین کیفیت زندگی در دنیا به ساکنان شهر کانبرای استرالیا تعلق دارد. شاخص کیفیت زندگی در این شهر برابر با ۹۸.۲۳۶ است که نسبت به تمامی دنیا
بالاتر است. دومین شهر دنیا از نظر کیفیت زندگی شهر اوتاوای کانادا است که شاخص کیفیت زندگی در این کشور برابر با ۷۷.۲۱۸ اعلام شده. شهرهای فرانکفورت آلمان و زوریخ سوییس در این رده‌بندی در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند.  اما قابل تأمل‌ترین بخش این گزارش در این‌جاست که نشان می‌دهد کیفیت زندگی مردم در تهران در میان تمامی ۹۵ کشور مورد مطالعه در جایگاه ۹۴ و تنها بالاتر از شهر کاراکاس ونزوئلا قرار دارد. در‌ سال گذشته میلادی شاخص کیفیت زندگی در تهران برابر با ۸۴.۲۸- و درکاراکاس معادل ۵۴.۳۵- گزارش شده است.
مهم‌ترین عواملی که باعث کاهش کیفیت زندگی در این ۲شهر شده است را می‌توان آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن در کنار رشد تورم و فشارهای اقتصادی دانست که هر ۲ عامل مانع از افزایش ساعت فراغت و تفریح ساکنان این ۲ شهر شده است. 
در این رده‌بندی شهر دوبی واقع در امارات متحده عربی در جایگاه هفدهم قرار دارد و شاخص کیفیت زندگی در آن برابر با ۶۴.۱۷۴ بوده است. این در حالی‌ است که برلین آلمان در جایگاه هجدهم و بعد از دوبی قرار دارد. در این رده‌بندی توکیوی ژاپن در جایگاه ۲۶ و مونترال کانادا در جایگاه بیست‌ونهم قرار دارند. شهر لندن در جایگاه ۴۹ و پاریس فرانسه در جایگاه ۵۱ قرار دارند و شاخص کیفیت زندگی در آنها به ترتیب برابر با ۹۴.۹۶ و ۵۱.۹۴ است. 

آغاز بررسی ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای رژیم تهران

خبرگزاری شینهوا به نقل از یک مقام آژانس گزارش داد این سازمان بررسی ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای رژیم ایران را آغاز کرده است.
به گزارش نامه نیوز به نقل از شینهوا، یک مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که آژانس به تازگی بررسی ابعاد نظامی برنامه هسته ای رژیم ایران را آغاز کرده است.

یک روز پس از حصول توافق 7 بندی رژیم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «ترو وارویرانته»، معاون یوکیا آمانو نیز ضمن اذعان به حصول پیشرفت در مذاکرات مدعی شده است که همچنان مباحث زیادی بین رژیم ایران و آژانس وجود دارد که حل نشده‌اند.

۱۳۹۲ بهمن ۱۸, جمعه

مطهری: ضرغامی برای در تنگنا گذاشتن دولت تحت فشار است

علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما برای در تنگنا قرار دادن دولت، از سوی «محافل خاصی» تحت فشار است.
این سخنان مطهری در واکنش ماجرای تاخیر در زمان پخش گفت‌و‌گوی تلویزیونی شامگاه چهارشنبه ۱۶ بهمن حسن روحانی از صدا و سیما و نامه ضرغامی به شورای نظارت بر صدا و سیما در این باره، عنوان شده است.
علی مطهری گفته است: «گاهی رئیس جمهور می‌خواهد گزارشی را به مردم ارائه کند، دراین صورت مجریان به طورحتم باید با موافقت رئیس جمهور انتخاب شوند، اما گاهی مقرر است مصاحبه‌ای چالشی انجام شود و مجریان مخالف و موافق حضور پیدا کنند، در این شرایط صدا و سیما می‌تواند در انتخاب مجریان نظر دهد و از هر دو طرف افرادی را معین کند.»
مصاحبه حسن روحانی با شبکه اول سیما که قرار بود ساعت ۲۱ پخش شد، با تاخیر یعنی در ساعت ۲۲:۵۳ پخش شد. خبرگزاری ایرنا در‌‌ همان هنگام گزارش داد که عزت‌الله ضرغامی مانع از پخش این گفت‌و‌گو می‌شود.
پس از آن، خبرگزاری فارس نوشت که روحانی در چینش مجری‌ها با صدا و سیما، اختلاف نظر پیدا کرده و خواستار حضور سونیا پوریامین به عنوان مجری برنامه است که مسئولان صدا و سیما با این خواست مخالفت کردند.
سپس ضرغامی در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما و معاون قوه قضاییه خواستار تعیین تکلیف در مورد انتخاب مجری‌ها شد. رئیسی روز پنجشنبه اعلام کرد که نامه رئیس صدا و سیما را بررسی می‌کند.
علی مطهری در اظهارات خود درباره این ماجرا ادامه داد: «درباره گفت‌و‌گوی شب گذشته رئیس جمهور، حرف دولت منطقی‌تر از صدا و سیما بود.»
او ضرغامی را شخصیتی «طرفدار اعتدال» دانست که از سوی «محافل خاصی تحت فشار است تا دولت را در تنگنا قرار دهد.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «ولی من معتقد هستم که ضرغامی باید استقلال خود را در مقابل اینگونه محافل حفظ کند.»
مطهری در ادامه اظهار داشت که این محافل با دولت گذشته «هم راستا» بودند.
از سوی دیگر، حسین فریدون دستیار ویژه حسن روحانی، ضرغامی را متهم کرد که با نوشتن نامه به شورای نظارت بر صدا و سیما، در پی «تطهیر عملکرد» خود است.
فریدون در این باره به خبرگزاری ایرنا گفت: «رئیس جمهوری موافق حضور مجری دوم بود، اما رئیس سازمان صدا و سیما با این موضوع مخالفت می‌کرد.»
وی ادامه داد: «نهایتا این موضوع مورد موافقت رئیس سازمان صدا و سیما قرار گرفت و برنامه با حدود یک ساعت تاخیر پخش شد.»

برت مک گورک : ایران هنوز از طریق عراق سلاح به سوریه می فرستد

صدای آمریکا : برت مک گورک، یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت دولت عراق باید برای جلوگیری از پرواز تسلیحات و نیرو از ایران به سوریه با استفاده از آسمان این کشور اقدام کند.
این مقام وزارت امورخارجه روز چهارشنبه در یک جلسه توضیحات به اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت عراق در این زمینه اقدام کافی نکرده است.
دولت نوری المالکی متهم است که به هواپیماهای ایران اجازه می دهد نیرو و تجهیزات نظامی به سوریه منتقل کنند و باعث تقویت رژیم اسد شود که واشنگتن آن را در ایجاد جنگ داخلی و مرگ ۱۳۰ هزار نفر از شهروندان سوریه مقصر می داند.
مقام وزارت امورخارجه آمریکا گفت دولت باراک اوباما آمریکا پیگیر این مورد خواهد بود و «افزایش و کاهش بازرسی ها» در عراق ناراحت کننده است.
اظهار نظر آقای مک گورگ در زمانی صورت گرفت که دولت اوباما خواهان تسریع در تحویل تسلیحات به دولت مالکی است که در حال مبارزه با تهدید شورشیان در نقاطی از کشور است.
شیعیان در هردو کشور ایران و عراق اکثریت دارند و دولت شیعه عراق روابط نزدیک خود را با ایران از بعد از خروج نیروهای آمریکا در سال ۲۰۱۱ از این کشور حفظ کرده است.
مک گورگ که در سمت دستیار معاون وزارت امور خارجه در امور ایران و عراق خدمت کرده است، گفت برای آمریکا بسیار مشکل است که اطلاعات دقیقی درباره این پروازها به دست آورد، اما اعتقاد بر این است که ادوات نظامی از طریق هواپیماهای مسافری به سوریه انتقال یافته است.
مک گورگ که در ماه گذشته دو بار به عراق سفر کرده است گفت مالکی سعی در موازنه فشارهای وارده از ایران و جاهای دیگر در منطقه دارد.
وی افزود: ایران بر سر مسائل مختلفی بر همسایگانش فشار وارد می آورد، ولی عراق هنوز بر اساس اولویت ها و منافع خود عمل می کند. مک گورگ گفت:
«تاکنون ما شاهد بوده ایم که دولت عراق در مقابل تلاش ایران برای ایفای نقش مستقیم امنیتی در عراق مقاومت کرده است.»
مک گورگ به قانونگذاران آمریکا گفت ایالات متحده اعتقاد دارد ایران کنترل بعضی از گروههای شبه نطامی در عراق را در دست دارد. 

۱۳۹۲ بهمن ۱۷, پنجشنبه

کنایه روحانی به دلیل تاخیر در گفتگوی تلویزیونی

سومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حسن روحانی با کنایه رییس جمهور به دلیل تاخیر در پخش این مصاحبه آغاز شد.
به گزارش فارس، حسن روحانی در ابتدای گفت‌وگوی خود با اشاره به تأخیر در پخش این گفت‌وگو گفت: می‌خواهم از مردم عزیز که مدت مدیدی پای تلویزیون نشستند و منتظر این برنامه ماندند تشکر کنم.
وی خطاب به سونیا پوریامین یکی از مجریان این گفت‌وگو تصریح کرد: خوشحالم که با این تأخیر شما را در این برنامه داریم.
به گزارش فارس، گفته می شود یکی از دلایل تاخیر در برنامه، اختلاف بر سر مجریهای این گفتگو بوده است.
کاظم روحانی‌نژاد، دیگر مجری این برنامه است.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به ایام دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک معجزه بزرگ تاریخی بود.

یکی از بیسوادان حامل پیام امام به گورباچوف بود

نگاهی به سوابق علمی برخی از منتقدان توافق‌نامه ژنو نشان می‌دهد، بسیاری از افرادی که رئیس‌جمهور آن‌ها را افرادی بی‌سواد خطاب کرد دارای مدارج بالای علمی از دانشگاه‌های معتبر اروپایی و آمریکایی هستند.
به گزارش جام نیوز ، سایت هم اندیشی نوشت: حسن روحانی منتقدان ژنو را افرادی بیسواد خطاب کرد که از جاهای معدود تغذیه می شوند، اما نگاهی به سوابق علمی برخی از منتقدان ژنو نشان میدهد بسیاری از آنها دارای مدارج علمی از دانشگاههای معتبر اروپایی و آمریکایی و همچنین دانشگاههای برجسته کشور همچون " دانشگاه تهران" دانشگاه صنعتی شریف" ودانشگاه شهید بهشتی هستند.
حجت الاسلام روحانی روز گذشته در جلسه ای با روسای دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و پژوهش گاه های کشور با اشاره به توافق نامه ژنو و در واکنش به منتقدین این توافقنامه گفت: «چرا یک عده بی‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند اما بزرگان،‌ دانشگاهیان و اساتید ما سکوت می‌کنند؟ چرا وقتی یک اتفاق بین‌المللی رخ می‌دهد،‌ اساتید نامه خصوصی به رئیس‌جمهور می‌نویسند؟ چرا فریاد نمی‌زنید؟ چرا وارد میدان نمی‌شوید؟ ما روحیه سقراط ‌وار می‌خواهیم. کسانی که در مذاکرات ژنو،‌ مذاکره کردند نیز از دانشگاه‌ها هستند و از اساتید دانشگاه‌های ما به حساب می‌آیند.»
پس از انشتار متن توافق ژنو "موسوم به اقدام مشترک" انتقادهای مختلف از سوی کارشناسان، اساتید حوزه و دانشگاه و دیپلمات های کشور به مفاد آن آغاز شد.
در ادامه می خواهد برخی منتقدان به قولِ آقای روحانی بیسواد، توافق ژنو را به طور مختصر معرفی نماید:
* دکتر محمد جواد لاریجانی
وی یکی از کسانی است که به توافق نامه ژنو انتقاداتی وارد کرده و طبق تعریف رئیس جمهور محترم ایشان هم در دایره منتقدان بی سواد این توافقنامه قرار می گیرند.
دکتر جواد لاریجانی فرزند آیت الله هاشم آملی (ره)است او مدتی در حوزه علمیه مشغول به تحصیل بوده است و پس از آن در دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی برق تحصیلات خودرا ادامه و برای تکمیل مطالعات خود به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی عزیمت نمود.
دکتر محمد جواد لاریجانی یکی از دیپلمات های با سابقه کشور محسوب می شود که از اعضاء دیپلماتیک حامل پیام حضرت امام خمینی(ره) به گورباچوف رهبر شوروی سابق بود.
وی مؤسس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و یکی از مبدعان "نظریه ام‌القری" در اواخر دهه شصت است.
* دکتر الیاس نادران
دکتر الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است که مدتی پیش به همراه چند تن از نمایندگان دیگر مجلس طی نامه ای به روحانی خواستار پاسخگویی وزیر خارجه درباره جزئیات توافق ژنو شدند.
نادران از دانشگاه کلرمون فران Clermont-Ferrand فرانسه در رشته" اقتصاد عمومی دکتری تخصصی" گرفته است.او همچنین، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و در دوره دکتری اقتصاد بخش عمومی در این دانشکده تدریس می‌کند و تاکنون یک کتاب و 12 مقاله علمی - پژوهشی از وی منتشر شده است.
* دکتر نادر ساعد
دکتر نادر ساعد از دیگر منتقدان توافق ژنو است. او استاد همان دانشگاهی است که حجت الاسلام روحانی در سخنرانی خود دریکی از سالن های آن منتقدان توافق ژنو را بی سواد خطاب کرد. دکتر نادر ساعد استاد یار رشته حقوق بین الملل در دانشگاه شهید بهشتی است و تاکنون چند مقاله در نقد علمی توافق نامه ژنو به تحریر در آورده است.
* حجت الاسلام و المسلیمن دکتر نبویان
حجت الاسلام دکتر محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است که چندی پیش مقاله مفصل او با عنوان " کالبد شکافی توافق ژنو " در40صفحه در رسانه های کشور منتشر شدکه به بررسی جزئی و انتقادی توافق ژنو پرداخته بود.
حجت الاسلام و المسلمین نبویان از منتقدان توافق ژنو به شمار می‌رود وی علاوه بر تحصیلات عالی حوزوی دارای مدرک " دکترای فلسفه تطبیقی "از موسسه امام خمینی (ره) است و از اساتید این موسسه نیز به شمار می رود.
* دکتر سید امیر حسین قاضی زاده
دکتر سید امیر حسین قاضی زاده، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی است. قاضی زاده نیز از جمله نمایندگانی است که انتقادات فراوانی به توافق ژنو وارد می داند.او علاوه بر تحصیل علوم مقدمات حوزه، دکترای جراحی سرو گردن دارد.
* دکتر علیرضا زاکانی
دکتر علیرضا زاکانی نماینده سه دوره مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است او مدتی پیش در نوشتاری با نقد برخی از مفاد توافق ژنو منافع آن را" بالقوه "و مضرات آن را "بالفعل" دانسته بود. علیرضا زاکانی مدرک پزشکی خودرا ازدانشگاه تهران گرفته است.
* محمد اسماعیل کوثری
کوثری یکی فرماندهان دوره هشت سال دفاع مقدس است و هم اکنون نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است.
کوثری در مقاطع مختلف، پس انعقاد توافق ژنو نسبت به آن انتقاد داشته است.کوثری یکی از ایرادات عمده این توافقنامه را امکان تفاسیر متعدد میداند و می گوید:" با وجود اینکه ما نسبت به تفاهمنامه ژنو انتقادات اساسی داشته و آن را مشکل‌دار می‌دانستیم با این حال حتی این تفاهمنامه نیز از سوی آمریکا اجرایی نمی‌شود. ما شاهد هستیم که کشورهای غربی با تفاسیر گوناگون به دنبال زیر پا گذاشتن حقوقی هستند که در تفاهمنامه ژنو ذکر شده است."
کوثری کارشناسی ارشد مدیریت امور دفاعی است و در حال حاضر دانشجوی دکتری علوم دفاعی و امنیت ملی و استاد دانشگاه امام صادق(ع) در امور دفاعی است.
* مهرداد بذرپاش
مهردادبذرپاش یکی دیگر از منتقدان جدی توافق ژنو است او دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بوده و تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دراین دانشگاه ادامه داده است.
مهرداد بذرپاش هم اکنون دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی است.
بذرپاش سابقه ریاست شرکت سایپا و همچنین ریاست بر سازمان ملی جوانان سابق را در کارنامه خود دارد.
البته تعداد کارشناسان اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین فعالان رسانه ای منتقد به توافق ژنو بسیار بیش از این ها است،که در اینجا فقط به چند نفر از آنها اشاره شد.

سخنان اخیر دکتر روحانی در بیسواد خواندن منتقدان ژنو در حالی انجام شد، که چندی پیش یکی از مشاوران رئیس جمهور در توهینی آشکار به قشر محترم و زحمتکش رانندگان تاکسی سخن آنان درباره مسائل روز کشور را فاقد هرگونه وجاهت و ارزشی دانسته بود.

۱۳۹۲ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

نمونه ای از بلبشو و هرج و مرج کامل در حکومت

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، در مطلبی با عنوان «رفتار ناشایست ماموران حراست استانداری سیستان و بلوچستان با مهمانان» نوشت: شماری از مهمانان دعوت شده به همایش توسعه و سرمایه گذاری استان سیستان و بلوچستان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور از آنچه که رفتار ناشایست کارکنان حراست استانداری با خود نامیدند، گلایه کردند.
این همایش دوشنبه شب با حضور جمع زیادی از منتخبان و مدیران سیستان و بلوچستان در سرسرای فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.
بر پایه این گزارش با وجود تعداد زیاد افراد دعوت شده که از یک هزار نفر فزونی داشت فقط یک در ورودی برای عبور مهمانان پیش بینی شده بود که به سبب پذیرش نفر به نفر، عده زیادی در سرمای شدید مجبور به انتظار طولانی مدت در پیاده رو خیابان دانشگاه شدند.
همچنین در حالیکه عده زیادی از افراد غیرمسوول صندلی ها را حتی در ردیف های جلو سالن اشغال کرده بودند جمعی از مهمانان از جمله مدیران استانی توسط ماموران حراست استانداری سیستان و بلوچستان از جا بلند شده و به طبقه بالا هدایت شدند.
این عده از مهمانان نیز با گلایه مندی از رفتار صورت گرفته و بی برنامه گی در اداره جلسه به نشانه اعتراض محل برگزاری جلسه را ترک کردند.

همچنین به سبب پر بودن صندلی ها، عده زیادی از افراد دعوت شده موفق به ورود و حضور در جلسه نشدند.

فرزند مهدی کروبی: پدرم نزد خدایان زمینی توبه نمی‌کند

رادیو فردا : فرزند مهدی کروبی در واکنش به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در خصوص لزوم «تاوان پس‌ دادن» افراد مرتبط با «فتنه» و اهمیت توبه و ابراز پشیمانی٬ ضمن تاکید بر این که پدرش خطایی مرتکب نشده است٬ افزود: «آقای کروبی معتقد به خدایان زمینی نیست که نزد خدایان زمینی توبه کند.»
محمدتقی کروبی٬ روز دوشنبه٬ ۱۴ بهمن ماه در گفت‌و‌گو با رادیو فردا با اشاره به تغییر محل حصر مهدی کروبی به منزل شخصی‌اش٬ گفت: «سایر ضوابط حصر کما فی‌السابق بنا است اعمال بشود و رفتن پدر من به منزلش به معنای تسهیل در آزادی‌های او نیست. البته این قدمی مثبت محسوب می‌شود که ایشان حداقل بتوانند از این به بعد به هوای آزاد و نور دسترسی داشته باشند و از این باب برای وضعیت جسمیشان بهتر است.»
به دنبال تغییر محل حصر مهدی کروبی٬ غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد که از مهدی کروبی رفع حصر نشده است و افزود «در سال ۸۸ فتنه عظيمی در کشور رخ داد و ظلم بزرگی به مردم و نظام شد» و «کسانی که مرتکب اين مسائل شده‌اند بايد تاوان خود را پس بدهند».
وی همچنین در ادامه گفت: «هر کس مرتکب جرمی شده باشد٬ اگر توبه کرده و جبران کند٬ از لحاظ شرعی و قانونی برخورد با او متفاوت خواهد بود٬ حتی اگر دستگیر شده باشد… اگر فرد پیشمان شود از لحاظ قانونی و شرعی با او برخورد دیگری می‌شود.»
فرزند مهدی کروبی که از لندن با رادیو فردا گفت‌و‌گو می‌کرد٬ در واکنش به این اظهارات گفت: «توبه بین انسان و خداست… آقای کروبی معتقد به خدایان زمینی نیست که نزد خدایان زمینی توبه بکند»
وی افزود: «آقای کروبی به سیاست‌هایی که به دنبال نادیده گرفتن حق مردم در قبال حکومت گرفتند افتخار می‌کنند... علنی کردن تباهی‌ها و بدی‌ها ایراد نیست که به خاطر آن از آقای کروبی بخواهند عقب‌نشینی کند٬ بلکه زدودن این بدی‌ها و تباهی‌ها وظیفه حکومت است.»
محمدتقی کروبی تصریح کرد: «پدر من بر باور و اعتقادش محکم ایستاده و حتی گفته است که آماده محاکمه در هر محکمه‌ای است و رای آن محکمه را هم می‌پذیرد٬ اما تنها شرطش علنی سخن گفتن با مردم است.»
مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و همسر او زهرا رهنورد از بهمن سال ۱۳۸۹ و بدون برگزاری دادگاه در حصر و حبس به‌سر می‌برند.
غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه با تاکید بر دوام حصر مهدی کروبی٬ تاکید کرد که نظامی «ارفاق بزرگی» به «سران فتنه» کرده است و «رافت زیادی» نسبت به آنها نشان داده است. سران فتنه عنوانی است که حامیان حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی٬ به این دو معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ اطلاق می‌کنند.
محمدتقی کروبی در گفت‌و‌گو با رادیو فردا با اظهار این که برخی از مقام‌های کشور رفتار خودشان را به پای اسلام می‌نویسند٬ گفت: «ین نوع رفتارها طالبانی هم نبود و حتی نام رافت طالبانی را هم نمی‌توان بر آن گذاشت.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «امروز نتیجه نادیده گرفتن حقوق مردم را می‌بینیم. ۷۰۰ میلیارد از درآمدهای کشور نابود شده. وضعیت اقتصادی٬ سیاسی و بین‌المللی کشور اسف‌بار است… این خروجی‌ای است که آقایان بر مردم تحمیل کردند؛ اگر خوب است٬ سرتان را بالا بگیرید و به آن افتخار کنید. اگر هم بد است٬ این شما هستید که باید از مردم ایران عذرخواهی بکنید.» 

۱۳۹۲ بهمن ۱۴, دوشنبه

مهدی کروبی از «حبس» به «حصر خانگی» منتقل شد

مهدی کروبی پس از ۳ سال حبس٬ سرانجام به حصر خانگی منتقل شد.
به گزارش سحام٬ طی دو سال گذشته خانواده کروبی بارها ضمن اعتراض به محل حبس ایشان٬ خواستار انتقال مهدی کروبی به منزلش در جماران شدند.
این زندانی دوران پیش و پس از انقلاب در حالی در بهمن ماه به منزلش در جماران منتقل می شود که طی ماه های اخیر به علت عدم دسترسی به نور مستقیم آفتاب و هوای تازه دچار آسیب های جسمی فراوان شده است.
محمدحسین کروبی٬‌فرزند ارشد مهدی کروبی با ذکر این خبر در صفحه فیس بوک خود آورده:”سرانجام پس از ۳سال که مسئولان قضایی و سیاسی جمهوری اسلامی برخلاف واقعیت اعلام می داشتند که آقای کروبی در منزل شخصی اش در حصر می باشد٬ ایشان ساعاتی پیش به منزل خود در جماران منتقل شد.”
لازم به توضیح است از هفته قبل نهادهای امنیتی شروع به آماده سازی منزل مهدی کروبی و انجام اقدامات اولیه نموده بودند.
با انتقال آقای کروبی به این مکان٬ ماموران امنیتی نیز در طبقه اول این ساختمان مستقر خواهند شد.
تاکید می شود که حصر خانگی ایشان با همان ضوابط و شرایط طی شده طی سه سال گذشته ادامه خواهد یافت.
فرزند ارشد مهدی کروبی همچنین از اعلام آمادگی مهدی کروبی برای حضور در یک دادگاه هر چند نمایشی خبر داده و گفته: ”همانطور که قبلا بارها اعلام نمودم خواهان محاکمه وتعیین هر قاضی از سوی حکومت هستم و هر حکمی هم صادر شود هیچ اعتراضی نخواهم کرد٬ واعضای هیات منصفه هم از قبیل آقایان نقدی٬ شجونی٬ مصباح یزدی٬ حدادعادل و شریعتمداری انتخاب شوند. منتها فقط خواستار محاکمه‌ای علنی هستم که دفاعیاتم در رسانه ها منتشر شود.”
متن یادداشت فرزند مهدی کروبی در اینباره را بخوانید:
“سرانجام پس از ۳سال که مسئولان قضایی و سیاسی جمهوری اسلامی برخلاف واقعیت اعلام می داشتند که آقای کروبی در منزل شخصی اش در حصر می باشد٬ ایشان ساعاتی پیش به منزل خود در جماران منتقل و مامورین امنیتی هم در طبقه اول ساختمان مستقر شدند و در واقع حصر خانگی ایشان بعد از سه سال با همان ضوابط و شرایطی که در این مدت طی شده بود٬ آغاز گردید.
این در حالیست که به خاطر شرایط بسیار بد محل حبس طی این مدت٬ پدرم چهار بار طی هشت ماه مورد عمل جراحی قرار گرفتند.
درآخرین ملاقاتم که با ایشان در بیمارستان داشتم٬ بر این نکته تاکید داشتند که “همانطور که قبلا بارها اعلام نمودم خواهان محاکمه وتعیین هر قاضی از سوی حکومت هستم وهر حکمی هم صادر شود هیچ اعتراضی نخواهم کرد٬ واعضای هیات منصفه هم از قبیل آقایان نقدی٬ شجونی٬ مصباح یزدی٬ حدادعادل وشریعتمداری انتخاب شوند. منتها فقط خواستار محاکمه‌ای علنی هستم که دفاعیاتم در رسانه ها منتشر شود.”
اکنون که پدرم پس از ۳ سال از حبس٬ به حبس و حصر خانگی منتقل شده است٬‌ امیدواریم در آستانه چهارمین سال حبس و حصر غیر قانونی تکلیف سران جنبش اعتراضی مردم مشخص گردد.

اعلان قرمز اینترپل در پی فرار خاوری از کانادا

رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی گفت: پلیس کانادا مدعی شده خاوری به یکی از کشورهای آمریکای جنوبی یا حوزه کارائیب فرار کرده است.
به گزارش مهر، سرهنگ مسعود رضوانی روز دوشنبه در حاشیه کارگاه یک روزه مبارزه با قاچاق انسان  در مورد آخرین وضعیت پرونده خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی اظهار داشت: پلیس کانادا ابتدا ادعا کرد که این فرد وارد کانادا نشده است و در صورت ورود هنوز توسط پلیس شناسایی نشده است. این در حالی است که ما آدرس و محل سکونت خاوری را به پلیس کانادا اعلام کردیم.
وی ادامه داد: چند روز قبل اینترپل کانادا در تماسی مدعی شد این فرد به یکی از کشورهای آمریکای جنوبی یا حوزه کارائیب متواری شده است البته ما هنوز این موضوع را تایید نمی کنیم و این آخرین اطلاعاتی است که پلیس کانادا در اختیار ما قرار داده است.
به گفته رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی اعلان قرمز صادر شده از سوی اینترپل را به تمامی پلیس های کشورهای آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب اعلام کردیم تا در صورت مشاهده این فرد وی را دستگیر و مسترد کنند.
رضوانی با اعلام اینکه هدف پلیس دستگیری این فرد است افزود: قصد داریم علاوه بر کانادا در صورتی که این فرد به کشورهای دیگری متواری شده است فضای بین المللی را برایش ناامن کنیم تا احساس ناامنی و خطر کند. در هر صورت باید فضای فعالیت این گونه افراد و مجرمان محدود شود.
وی با اشاره به اینکه ملاک برای اینترپل حکم تحت تعقیب است، تصریح کرد: اعلام قرمز برای خاوری صادر شده است و تمامی پلیس های عضو اینترپل مسئول پیگیری این موضوع و دستگیری این فردهستند. هدف اصلی ما دستگیری این مجرمان است.
به گفته وی احتمال دارد خاوری با مشخصات جعلی و تغییر هویت در کشورهای حوزه آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب در حال تردد باشد که این امر ناشی از ضعف پلیس این کشورها است.