۱۳۹۱ خرداد ۳۰, سه‌شنبه

" رایزنی‌های جدی از سوی وزارت خارجه ایران برای باز گشایی سفارت انگلیس در ایران"


 نزدیک به هفت ماه از تعطیل شدن سفارت انگلیس در تهران در پی اعتراضات گسترده دانشجویان ایرانی به سیاست‌های خصمانه انگلیس گذشت، اما در هفته‌های اخیر رایزنی‌ها برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران آغاز شده است.
به گزارش پایگاه خبری سفیر، بعد از آنکه دانشجویان خشمگین از سیاست‌های خصمانه و مداخله جویانه انگلیس علیه ایران و سایر کشورهای مسلمان، در هفته اول آذرماه سال گذشته تجمع‌های همزمانی مقابل سفارت انگلیس در تهران و باغ قلهک انجام دادند که در نتیجه آن برخی دانشجویان وارد محوطه سفارت و باغ شدند، کلیه کارمندان سفارت انگلیس در تهران از ایران خارج شدند و عملا این سفارتخانه در ایران تعطیل شد.
از سوی دیگر  در اقدامی متقابل، انگلیس نیز دستور تعطیلی سفارت ایران در لندن را صادر کرد و در پی آن دیپلمات‌های ایرانی به وطن بازگشتند.
اما اخبار رسیده به خبرنگار سفیر حاکی از آن است که رایزنی‌های جدی از سوی وزارت خارجه ایران در هفته‌های اخیر برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور آغاز شده است و در همین راستا چهار بار موضوع بازگشایی سفارت انگلیس در تهران و از سرگیری فعالیت سفارت ایران در انگلیس از سوی وزارت خارجه ایران پیگیری شده و دیدارهایی صورت گرفته و پیام‌هایی بین وزارت خارجه دو کشور رد و بدل شده است.
این تلاش‌ها اما با سفر علی اکبر صالحی به افغانستان به نظر می‌رسد شدت گرفته است، طبق اعلام وزارت خارجه انگلیس،روز 14 ژوئن در حاشیه کنفرانس «قلب آسیا»وزرای امور خارجه بریتانیا و ایران به درخواست آقای صالحی وزیر خارجه ایران با یکدیگر دیدار کردند.
در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است:«هیگ در ملاقات با همتای ایرانی خود به موضوع حمله به سفارت انگلیس در تهران اشاره کرد است. همچنین دو طرف ابراز امیدواری کرده‌اند که به زودی دفاتر حافظ منافع انگلیس و ایران ایجاد شود. به این ترتیب کشوری سوم، مسئولیت حفاظت از منافع را بر عهده می گیرد مانند آنچه سفارت سوئیس در 3 دهه گذشته در مورد منافع ایالات متحده در ایران انجام داده است.»
بر اساس اخبار رسیده در این دیدار نیز موضوع بازگشایی سفارت انگلیس در تهران از سوی صالحی مطرح شد تا این پنجمین اقدام ایران برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در خاک یکدیگر باشد.
به نظر می‌رسد علی‌رغم آنکه نفع انگلیس در بازگشایی سفارتش در ایران است و این کشور نسبت به این اقدام بسیار مشتاق‌تر است، اما در عین حال انگلیس که خصومتش نسبت به ایران سابقه‌ای تاریخی دارد، قصد آن دارد که از این آب گل آلوده ماهی گرفته و امتیازهایی از ایران بگیرد که لازم است مسئولان وزارت خارجه ایران این موضوع را مدنظر قرار دهند تا خدایی ناکرده این بازگشایی به هر قیمتی صورت نگیرد و منافع ملی کشور در این میان قربانی نشود. 

سایت سفیر:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر