۱۳۹۰ دی ۳, شنبه

تاراج حساب ذخیره ارزی توسط اجمدی نژاد

دولت نهم، بیش از ۱۰۸ میلیارد دلار از حساب ذخیره برداشته است


 دولت نهم، در سال‌های برنامه چهارم (۱۳۸۸-۱۳۸۴)، بالغ بر ۱۰۸.۶ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشته است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرد، این میزان برداشت از صندوق ذخیره ارزی که قرار بود برای پس انداز و سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرد، تنها آمار برداشت میلیارد ها دلار توسط دولت نهم (دولت اول احمدی نژاد) است و شامل آمار برداشت های دولت فعلی نمی شود.

حساب ذخیره ارزی مطابق قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، برای مقابله با نوسان‌ درآمد نفت و ایجاد ثبات در میزان درآمدهای نفتی، تبدیل دارایی‌های حاصل از فروش نفت خام به دیگر انواع ذخایر و نیز افزایش سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و فراهم کردن امکان تحقق فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده در برنامه‌های توسعه، ایجاد شد.

به موجب این قانون که با پیگیری دولت اصلاحات به تصویب رسید، دولت مکلف شد از سال ۱۳۸۰ مازاد درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام را در حساب سپرده دولت نزد بانک مرکزی تحت عنوان "حساب ذخیره ارزی درآمد نفت خام" نگهداری کند.

بر اساس قوانین برنامه سوم و چهارم توسعه، دولت در صورتی می‌توانست از موجودی حساب ذخیره ارزی برداشت کند که درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت خام کمتر شود.

همچـنین‌ برداشت از حسـاب ذخیره ارزی برای تأمین کسری ناشی از عـواید غیرنفتی بودجه عمـومـی ممنوع بوده‌ است.

اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد که در سال ۸۵ میزان برداشت از حساب ذخیره بیش از دو برابر نسبت به سال قبل آن بوده و عدد ۲۳ میلیارد دلار برای آن ثبت شده است.

موجودی حساب ذخیره ارزی پس از سال ۱۳۸۷ اعلام نشده ‌است. بر اساس آخرین اطلاعات، درحالی که موجودی حساب ذخیره ارزی در سال ۱۳۸۶ با ۱۴۲.۵ درصد رشد نسبت به سال قبل آن مواجه بوده، اما در پایان سال ۱۳۸۷ موجودی این حساب نسبت به سال قبل ۴۳.۳ درصد کاهش یافت.

موجودی نقد حساب ذخیره‌ ارزی در سال ۱۳۸۶ رقمی معادل ۲۳ میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار بوده که این رقم در سال بعد به ۱۳ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار کاهش یافت.

همچنین میزان برداشت از این حساب در سال ۱۳۸۶ معادل ۲۸ میلیارد و ۱۵ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۱۳۸۷ به رقم ۴۵ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار افزایش یافته که افزایش ۶۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

در حالی میزان برداشت‌های دولتی از این حساب در سال ۸۷ نسبت به سال قبل ۸۲.۱ درصد رشد داشته که میزان برداشت برای اعطای تسهیلات ۱۸.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین گزارش های تازه مشخص کرده است که برداشت از حساب ذخیره ارزی در سال ۱۳۸۷ به ۴۵ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار افزایش یافته است.
ندای سبز آزادی :

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر