۱۳۹۰ بهمن ۷, جمعه

“فریاد پناهجویان ایرانی در سوئد” ما برای حقوق سوسیال دولت سوئد خاک خود را ترک نکردیم



سیاستهای ناشفاف دولتهای اسکاندیناوی و دیگر کشورهای اروپایی موجب شده است که اخیرا جنبشهای پناهندگی حرکتهای هدفمندتر ومنسجم
تری را علیه رفتارهای غیردموکراتیک این کشورها انجام دهند. کشور سوئد که آوازه دموکراسی و رعایت اصول حقوق بشری در این کشور زبان زد خاص و عام است.اخیرا به عناوین مختلف پناهجویان بی دفاع ایرانی وغیرایرانی را تحت فشار قرار می دهد. یکی از دلایل اصلی گسترش چنین رفتارهای غیردموکراتیکی از سوی این کشور رشد پی در پی و بی وقفه ی مساله ی (راسیسم) است. راسیسم و نژاد پرستی یکی از مسایل ضدبشری است که یادآور رفتارهای نازیها در جنگ جهانی دوم می باشد
و دهه ی 30 نازیهای آلمان رفتارهای غیرانسانی خود را در قبال مردم بی دفاع به نمایش گذاشتند به طوری امروزه در سده ی بیست ویک روشنفکران آلمان آن رفتارها را تقبیح می کنند و نادرست می پندارند اما جای بسی تاسف است امروز پس از گذشت هفتاد سال از جنگ جهانی دوم، دولت سوئد دوباره همان رفتارهایی را با پناهجویان بی دفاع انجام می دهد که نازیها در 7 دهه ی گذشته انجام می دادند. پناهجویانی که برای داشتن زندگی بهتر و نیز رعایت عدالت اجتماعی، دیار و کاشانه ی خود را رها کرده و جان خود و خانوادهایشان دستخوش حوادثی کردند تا شاید به مامنی امن برسند اما آن چه که نصیب این پناهجویان شده حمله پلیس سوئد است که همراه با سگ و سوار بر اسب به چادر معترضین پناهجو یورش می برد. …
به همین جهت خبرنگاران فعال انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی در ترکیه که خود قربانی سیاستهای ضد بشری دولت ایران و دولت ترکیه شده اند این بار قلم خود را به سوی دولت سوئد و راسیسمها و نژادپرستهای این کشور به حرکت در می آورند و تلاش می کنند تا مشکلات پناهجویان بی دفاع ایرانی را درسوئد به تصویر بکشند.
گزارش زیر یکی از تازه ترین گزارشات این تشکل پناهجویی است که امید است بتواند گوشه یی از دردهای پناهجویان بی دفاع را در سوئد به تصویر بکشد.
گزارش از :
سیروان عنایتی /خبرنگار انجمن…دکتر گرشاسپ/همکار انجمن….دکتر مریم محمدی /همکار انجمن ریحانه زرگر/همکار انجمن
کشور سوئد به گونه یی در میان کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان از لحاظ دموکراسی شناخته شده است متاسفانه سیاست های غلط این کشور سبب شده که در سالهای اخیر سیاست خارجی ستیزی و راسیسم در میان مردم و پارلمان این کشور رشد بی سابقه ای داشته باشد. طی این سیاست افراد وگروههایی که تمایل به نژادپرستی دارند اخیرا در پارلمان این کشور نفوذ کرده اند وبا ترویج نژادپرستی و این که خاک سوئد وامکاناتی که در این کشور وجود دارد صرفا ملک قانونی مردم سوئد است در تلاش هستند تک تک شهروندان غیرسوئدی را سرکوب کنند. گزارشات اخیر واعتراضات گسترده ی جنبش پناهجویی که فدراسیون سراسری یکی از بخشهای آن است به جامعه ی جهانی ثابت می کند که در این کشور به شدت مساله ی راسیسم رشد یافته و همین مساله موجب شده است که دستاوردهای بشری در سده ی بیست ویک در این کشور یکی پس از دیگری به دست فراموشی سپرده شود.
در همین رابطه کمال محمدی به خبرنگاران انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی در ترکیه گفت:
بدون هیچ تردیدی دولتهای اروپایی ناجوانمردانه و صرفا به خاطر داشتن ارتباطات پنهانی وپشت پرده به عناوین مختلف در تلاش هستند که مصالح سیاسی و اقتصادی خود را بر مسایل حقوق بشری در اولویت کار خود قرار دهند. در مواردی که با دیپورت فعالین سیاسی و روزنامه نگاران مطرح روبه رو شده ایم، مقامات سیاسی ایران در پشت پرده از این دولتها در خواست کرده اند که افراد مورد نظر را به ایران دیپورت کنند. در موارد بسیاری دولت ایران با دولتهای اروپایی مراوده ها زیادی داشته اند و دولت ایران با دادن وعده های پی در پی به این دولتها در تلاش بوده است تا فریادهای اعتراضی را در خارج از ایران سرکوب کند.
سعید بهرامی یکی از فعالین کارگری در رابطه با مشکلات پناهجویان سوئد می گوید:
ما بارها وبارها در برابر پارلمان سوئد در استکهلم تجمعات اعتراضی داشته ایم و به همین جهت تلاش کرده ایم مقامات سوئد را در جریان وضعیت اسفبار پناهندگان قرار دهیم. اما همین دولتهایی که تا دیروز ادعای حقوق بشر را داشتند با اسبها و سگهای خود به داخل چادرهای پناهجویان یورش برده اند و در موارد بسیاری پناهندگان زیر لگد اسبهای پلیس نروژ و سوئد جان خود را از دست داده اند. بارها دیده ایم که چگونه پناهندگان در برابر یک کلیسا در نروژ در داخل یک چادر اعتصاب کرده اند و خواستار حق قانونی خود شده اند، اما پلیس های سوار بر اسب نروژ به چادر پناهندگان حمله ور شده اند وپناهجویان زیر لگد اسبهای پلیس زخمی شده و حتی جان خود را از دست داده اند.
دشتی جمال (دبیر دفاع از حقوق پناهندگان عراقی) گفت:
جنایتهای دولتهای اروپایی مانند سوئد تنها و تنها محدود به کشور ایران نمی شود و بسیاری از پناهجویان کرد عراق زمانی که به این کشورها پناه آوردند و زمانی که بسیاری از این پناهجویان در دریای یونان خوراک کوسه ها شدند و با تمام مشکلات خود را به این کشورها رساندند این دولتها ناجوانمردانه با امضای قراردادهای پنهانی با یکدیگر به جان پناهجویان می افتند و یکی پس از دیگری آنها را از سوئد ودیگر کشورهای اروپایی مدعی دموکراسی اخراج می کنند.
هیرش رضایی با اعتراض به روند سیاست دولت سوئد گفت:
تاکنون دیده ایم که صرفا با دخالت مستقیم فدراسیون توانسته ایم این دولت در موارد اضطراری تحت فشار قرار دهیم تا پناهندگان را دیپورت نکنند. کشور سوئد که در بسیاری از نشستهای ساختگی در برابر جامعه ی جهانی اعلام می کند که مقامات سیاسی سوئد از رفتار غیرانسانی دولت ایران در تهران ودیگر شهرهای ایران نگران است و باید به دانشجویان و کارگران احترام گذاشت اما خودشان با دست خودشان پناهجویان سیاسی و فعالین حقوق بشر را باهواپیماهای کشورسوئد به تهران دیپورت می کنند تا در شکنجه گاههای اوین خوراک برنامه های ضدبشری شوند.
لیلا کمالی از فعالین کارگری ومخالف حکومت جمهوری اسلامی می گوید:
ما بارها وبارها به دولت سوئد خاطر نشان کرده ایم که بسیاری از پناهجویان ایرانی نه تنها سربار دولت سوئد نیستند ومصرف کننده گی را دوست ندارند بلکه نقش تولید کننده را بازی می کنند و آنچه را که شهروندان سوئدی تخصصی توانایی انجام آن را ندارند ما با هزینه های کمتری برای دولت سوئد انجام می دهیم .ما بارها وبارها در برابر پارلمان سوئد با صدای اعتراض آمیز فریاد زده ایم :
ما خواستار حقوق سوسیال دولتها نیستیم. ما برای حقوق سوسیال دولت سوئد خاک خود را ترک نکردیم.آنچه موجب شده است ما پناهجویان از ایران بگریزیم، نبود دموکراسی است و نبود آزادی باورها و عقاید است.دولت سوئد خوب می داند که حکومت دیکتاتوری جمهوری اسلامی از سوی گزارشگران بدون مرز به عنوان دشمن قلم و دشمن اندیشه و تفکر شناخته شده ست و حقوق روزنامه نگاران و مطبوعات در این کشور به رسمیت شناخته نمی شود و درب ساختمان انجمن صنفی روزنامه نگاران پلمپ شده است.
آیا این کشورهای مدعی حقوق بشر نمی دانند که پناهندگی هم بخشی از حقوق بشر است و کسانی هم که در بخش پناهندگی کار می کنند فعالین حقوق بشرند؟
اگر پاسخ دولت سوئد مثبت است وخود را حامی پناهندگان به شمار می آورد پس چرا با ارتباطات پشت پرده با رژیم فاشیست جمهوری اسلامی هر روز حکم دیپورت یکی از ایرانیان را صادر می کند؟
چرا دولت سوئد مراقبتهای پزشکی که در اختیار شهروندان سوئدی است در اختیار پناهجویان ایرانی ودیگر کشورهای بی دفاع قرار نمی دهد؟
چرا پس از پذیرفته شدن به عنوان پناهنده ی رسمی باز هم پناهنده بودن ما را به رسمیت نمی شناسند وبا ترویج فرهنگ ضد بشری راسیسم تلاش می کنند تا ما پناهجویان بی دفاع را تحت فشار قرار دهند و در چنین شرایطی هیچ یک از پرانسیپهای حقوق بشری دیده نمی شود و ما از کمترین حقوق اجتماعی در این کشور پرادعا برخوردار نیستیم؟
فاضل رضایی یکی از پناهجویان در سوئد که از پناهجویان (یارسانی) است وبه خاطر مشکلات متعدد مدت زیادی را در کشور عراق سر می کند وبا اینکه اصالتا ایرانی است نه شناسنامه ی ایرانی دارد ونه شناسنامه ی عراقی وهمسر وفرزند این پناهجوی کرد در کشور نیوزیلند هستند و پس از آنکه فاضل از عراق با هزاران مشکل به سوئد فرار می کند پس از سالها زندگی پنهانی سرانجام چند هفته قبل پلیس سوئد وی را دستگیر و به زندان می اندازد.
در همین ارتباط خبرنگار انجمن پناهجویان ایرانی در ترکیه با دایی (فاضل رضایی) در سوئد تماس گرفته و درباره ی مشکل وی و همچنین نوع رفتار پلیس سوئد با فاضل رضایی گفتگوی تلفنی صورت گرفت:آقای محمد علی درباره ی مشکلات متعدد خواهرزاده اش می گوید:
دولتهای سوئد و نیوزیلند حاضر نیستند به خاطر مشکل شناسنامه اش وی را به عنوان پناهنده بپذیرند و از سوی دیگر خطر دیپورت وی به ایران وجود دارد. پس از فشار رسانه ها سرانجام پلیس سوئد ناچار می شود وی را آزاد کند اما هفته یی یکبار از وی امضا می خواهد.
فاضل رضایی و دیگر خویشاوندان یارسانی وی در سوئد و دیگر فعالین در (جنبش دموکراتیک یارسان) از تمامی رسانه های جهان می خواهند به خاطر چنین پرونده های پناهجویی در سوئد به دولت سوئد هشدار دهند. تنها روش برای کمک به این گونه پرونده ها اطلاع رسانی و همکاری رسانه ها و فشار مطبوعات است.
در همین زمینه مدیر سایت جنبش دموکراتیک یارسان (آقای بشیر امیرخانی) که یکی از خویشاوندان فاضل رضایی است از تمامی نهادهای حقوق بشری وسازمانهای فعال در بخش پناهندگی و نیز خبرنگاران متعهد می خواهد تا با تهیه ی گزارشات پی در پی از وضعیت اسفبار فاضل رضایی و دیگر پناهجویان یارسانی در سوئد و دیگر کشورهای اسکاندیناوی به یاری آنها بشتابند.
محمد.م یکی دیگر از پناهجویان در سوئد ومعترض به سیاست خارجی ستیزی و نژادپرستی دولت سوئد در رابطه با رشد فرهنگ راسیسم و نژادپرستی در پارلمان این کشور درباره ی اعتراضات گسترده ی جنبش های گسترده ی پناهجویی که فدراسیون یکی از حامیان این جنبش انسانی است به نقل از (فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی) به خبرنگاران انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی در ترکیه گفت:
تنها در روز3 دسامبر2011 در چند شهر مختلف سوئد چندین اعتراض گسترده و منسجم در دفاع از حقوق پناهندگان علیه دیپورت و اخراج پناهجویان به کشورهای نظیر جمهوری اسلامی ایران وهمچنین در اعتراض به راسیسم وخارجی ستیزی برگزار شد.
در استکهلم جمعیتی بالغ بر 300 نفر با وجود باران شدید تجمع کرده و سپس به محل پارلمان سوئد یک راهپیمایی گسترده واعتراض آمیز انجام دادند. این حرکت اعتراضی از سوی شبکه ی (جنبش پناهندگی) که فدراسیون یکی از اعضای این جنبش است سازماندهی شده بود. سخنرانان متعددی هر یک از زوایای مختلف سیاستهای غیرانسانی دولت سوئد در زمینه ی پناهندگی را مورد نقد قرار داده و خواستار توقف حکم اخراج پناهجویان واتخاذ یک سیاست انسانی تر برای پناهنده پذیری در کشور سوئد شدند. تظاهرات کنندگان اعتراض گسترده خود را از (راسیسم /خارجی ستیزی ونژادپرستی) به نمایش گذاشتند. در شهر بورس نیز شبکه ی جنبش پناهندگی با برگزاری یک تظاهرات هدفمند شروع تازه یی را آغاز نمودند. در تظاهرات روز دسامبر بورس نمایندگانی از شاخه ی جوانان حزب سوسیال دموکرات و حزب چپ سوئد و همچنین نماینده ای از سوی حزب سوسیال عدالتخواه سوئد سخنرانی کردند.
امید صالحی از سوی فدراسیون سراسری پناهندگان به ایراد سخنرانی پرداخت : پلیس چنان با پناهجویان رفتار می کند که گویی سوئد در جنگ جهانی به سر می برد.رفتار پلیس سوئد با پناهجویان زمانی که با آنان مانند مجرمین برخورد می کند یادآور اعمال نازیستها در دهه ی 30 است..
دکتر زینب محمدی یکی از زنان ایرانی معترض به رفتارهای غیر دموکراتیک سوئد در حق پناهجویان در این کشور به خبرنگاران انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی در ترکیه بیان کرد:
یکی از برگهای برنده برای ما پناهجویان غیرسوئدی این است که بتوانیم مردم سوئد را علیه راسیسمهای این کشور به حرکت واداریم. اگر صدها اعتراض از سوی ما پناهجویان خارجی و غیرسوئدی علیه دولت سوئد، صورت پذیرد به اندازه یی مهم نیست که یک خبرنگار مطرح سوئدی در برابر دوربینهای (بی.بی.سی)و(سی.ان.ان) علیه دولت سوئد و رفتارهای غیردموکراتیک آن اعتراض کند. به بیان دیگر اگر ما پناهجویان بتوانیم با روشهای دموکراتیک و از طریق اطلاع رسانی در تشکلهای پناهجویی و با زبانهای انگلیسی و سوئدی و دیگر زبانهای جهان کاری کنیم که روشنفکران و اساتید دانشگاهها و روزنامه نگاران مطرح در عرصه ی بین الملل به عناوین مختلف از طریق رسانه ها مقامات سیاسی سوئد را که بر اساس خط ومش راسیسم حرکت می کنند به چالش بکشانیم، بدون تردید فشار رسانه ها و دوربین خبرنگاران می تواند مقامات سوئدی را در پارلمان این کشور که راسیسم را ترویج می دهند تحت فشار قرار دهند و این فرهنگ ضد بشری وپناهنده ستیزی را برای همیشه متوقف کنند.
تهیه و تنظیم : سیروان عنایتی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ-
Anjoman.help.ir@gmail.com
فاضل رضایی که در این گزارش به وی اشاره شد به شدت نیازمند است.آدرس ایمیل مدیر سایت جنبش دموکراتیک یارسان آقای بشیر امیرخانی در اختیار شما قرار داده می شود و از شما بزرگواران می خواهیم تا برای کمک به وی با مدیر سایت یارسان در ارتباط باشید:
آدرس ایمیل آقای بشیر امیرخانی
yarsan-dm-site@hotmail.com

۵ نظر:

  1. "پناهجویان ایرانی"؟ این جوک 2012 هست؟ همین هایی که تا گذرنامه های کشور میزبان رو گرفتن پشت در سفارت ایران هستن که گذرنامه ایرانی دوباره بگیرن و سفر کنن یوروهاشونو به رخ ملت بکشن؟؟!
    این نوشته ها رو بروید جاهایی پخش کنید که نمی دونن در جامعه ایرانیان اروپا چی می گذره!
    از همه طلبکاریم!

    پاسخحذف
  2. what a bullshit!
    just give a name of a person who has died under the police horses
    !
    if you've ever lived as a normal human being in Sweden, you'd lough to this text! keep this report only for those who're inside Iran and do not know how it's in a democratic country.

    پاسخحذف
  3. شما سياسيهای قلابی عوض اينکه برين سوئد اقامت گدايی کنين برگردين کشور خودتون. مگه سوئد خط داده که به 75 ميليون ايرانی اقمت بده. اميدوارم همتونو مثل سگ بندازه بيرون که خون شما از 75 ميليونی که اينجا دارن مبارزه می کنن رنگين تر نيست.

    پاسخحذف
  4. با اینکه وضعیت پناهجو در تمامی‌ کشورهای اروپایی‌ اسفناکه هیچ شکی درش نیست.

    ولی‌ به عنوان کسی‌ که بد از ۸ سال پناهجویی در سوئد اقامت گرفتم باید یه
    سری توضیحاتی بدم.

    دوست عزیز! اگه یه عارضه در جامعه وجود داشته باشه، درشتنمایی و تحریف
    واقعیت برای نشون دادن این عارضه (حالا دلیل هرچی‌ می‌خواد باشه) صد
    برابر از خود اون عارضه بدتره. چون این همون سانسور وارونه است، چون این
    سو استفاده از اعتماد مخاطب به نگارندهٔ مطلبه، چون این غیر شفاف بودن و
    استفاده از وسایل ارتباط جمعی برای مسائل و هدفهای شخصی یا گروهی است.

    در جایی‌ به مساله راسیسم در پارلمان و جامعه اشاره کردید، این معضل نه
    فقط به سوئد مختص نمی‌شه بلکه مشکلی‌ همه گیر در تمام اروپا است. سوئد
    جزٔ آخرین کشورهای اروپاس که حزب خارجی‌ ستیز "دمکراتهای سوئد" طی‌ یک
    انتخابات دکمکراتیک علیرغم تلاش دیگر احزاب برای جلوگیری از ورود اونها
    به پارلمان با یه اقلیت ۵% وارد پارلمان شدند. محض اطلاع دیگر احزاب سوئد
    بر خلاف دیگر کشورهای اسکاندیناوی و اروپایی از همکاری با این حزب
    خودداری میکنند تا مخالفت خود را با گسترش این حزب نشون داده و به مردم
    پیام بدن که این حزب حتی با ورود به مجلس هم در سیاستهای کلی‌ تاثیر گذر
    نخواهد بود.

    در ثانی‌ شما با این مقاله خود بنیانگذار تفکر راسیسم هستید. مگر
    مهاجرین از لحاظ انسانی‌، ارزش انسان بودن و کیفیت کاری چه چیزی از
    شهروندان سوئدی کمتر دارند که قرار باشه همون کار رو با قیمت پایینتر
    انجام بدن؟ (رجوع شود به نقل قول خانم لیلا کمالی).

    دوست عزیز، کمک هزینهٔ اجتماعی که شما به عنوانه حقوق سوشال ازش نام
    بردین از بزرگترین افتخارات این کشور است. این کمک هزینه از مالیات ما
    شهروندان دارای شغل و کار به دیگر شهروندان توان خواه یا نیازمند داده
    می‌شه. دریافت یا عدم دریافت این کمک هزینه هیچ امتیازی از لحاظ انسانی‌
    یا شهروندی نیست و رواج دهندهٔ راسیسم و خارجی‌ ستیزیست. اتفاقا حزب
    خارجی‌ ستیز از این همین ارگومنت شما برای توجیه سیاست خود استفاده
    میکنند ولی‌ به صورت وارونه به این صورت که میگن همه خارجیها برای کمک
    هزینه‌های دولتی کشور خود را ترک میکنند.

    در جایی‌ مطلبی گفتید که پناهجویی در سوئد جان خود را زیر سمّ اسب یا
    حملهٔ سگ پلیس از دست داد، ممنون میشم اگه بتونید ذکر منبع خبری بکنید.
    چون چنین خبری رو علیرغم جستجو در منابع خبری طی‌ ۳۰ سال گذشته پیدا
    نکردم.

    دوست عزیز، بهتره پدیدهٔ دمکراتیزه شدن رو از خود شروع کنیم. فدراسیون
    سراسری پناهندگان ایرانی‌ در این کشور با وجود بودجهٔ چند صد هزار کرونی
    از همین دولت شفاف نیست و آمار و ارقام به اعضای خود نمیده. انتخابها
    انتصابی و بدون دخالته اعضای اونه و در آخر اخبار و مطالب واژگونه بدون
    رسم صیانت از امانتی که در اختیارشه انتشار میده!

    پاسخحذف
  5. پناهندگی سیاسی حق کسانی‌ است که در کشورشان جانشان در خطر باشد. تویی که بعد از دریافت پناهندگی نوروز را در کنار فامیل در حال تعریف خاطراتِ "خارج" بودی، تویی که با دروغ "تعویض دین"، با خود را "فعال سیاسی" جا زدن و ... پناهندگی گرفتی‌، تویی که حقوق پناهندگی را از سوئد گرفتی‌ و در تهران با آن مغازه اجاره کردی، وقتی‌ لبهای دوخته شده هموطن اعتصاب غذا کرده ات که واقعاً به کشور دیگری پناه آورده بود برای نجات جانش، چه حسی پیدا کردی؟ وقتی‌ میبینی‌ قضات کشور ‌های خارجی‌ انقدر دروغ از امثال تو شنیدند که حرف‌های امثال ممد رهسپار را باور نمیکنند و او مجبور به خودکشی‌ میشود، چه حسی پیدا میکنی‌؟ تو که بعد از گرفتن پناهندگی خود و دانستن راه و چاه، برای پسر عمو‌هایت هم اقدام میکنی‌، در مقابل فرزند یتیم شده ممد احساس گناه نمیکنی‌؟ تو و دروغ‌هایت به اندازه رفتار شرم آور رژیم در خراب کردن چهره "ایران" نقش داری

    پاسخحذف