۱۳۹۱ فروردین ۳۱, پنجشنبه

بان كي مون: رژیم اسد به طرح کوفی عنان پایبند نیست



دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه 19-4-2012 گفت:" رژیم اسد به ناظران سازمان ملل اجازه ورود به استان حمص را نداده است، لذا برای اجرای کامل آتش بس در این کشور، ارسال یک پیام روشن، قاطع و رسمی از سوی شورای امنیت به دمشق ضروری است.

بان کی مون افزود وضعیت آتش بس در این کشور بسیار شکننده است ورژیم سوریه تاکنون به آتش پایبند نبوده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین از ارسال 300 ناظر از سوی سازمان ملل متحد برای مراقبت آتش بس به سوریه خبر داد.

وی افزود ناظران سازمان ملل متحد به مدت سه ماه درسوریه مستقر خواهند بود و سپس گزارش خود را به سازمان ملل و شورای امنیت ارائه خواهند داد.

به گزارش العربیه به نقل از خبرگزاری فرانسه بان کی مون در رابطه با سرکوب اخیر درشهرهای حمص، ادلب و حماه گفت :" علی رغم ارسال ناظران از سوی سازمان ملل و قبول آتش بس از جانب رژیم سوریه و نیز مخالفان، خشونت وسرکوب در سوریه پایان نیافته است و رژیم اسد به طرح کوفی عنان برای آتش بس عمل نکرده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت:" رژیم اسد اجازه نداده است تا ناظران سازمان ملل از شهر حمص بازدید کنند."

بر اساس همین گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد طی گزارشی، شورای امنیت را از عدم پایبندی رژیم اسد به برنامه آتش بس کوفی عنان آگاه کرده است.

این درحالی است که در 24 ساعت گذشته دست کم 48 نفر از مخالفان سوری به دست نیروهای امنیتی وارتش بشار اسد کشته شدند.

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه با وجود گذشت شش روز از اعلام آتش بس، و در حضور هیات ناظران بین المللی رژیم اسد هنوز از سرکوب وکشتار مردم سوری باز نایستاده است و آتش یبس را رعایت نکرده است.

همچنین روزگذشته بر اثر گلوله باران مناطق حمص، ادلب، درعا و عربين در حومه اطراف دمشق حداقل 48 تن کشته شدند.

بر اساس این گزارش 8 تن از نیروهای امنیتی بر اثر انفجار بمب کنار جاده ای در منطقه ورودی شهر ادلب کشه شدند.

نگرانی بین المللی از نقض آتش بس

به عقیده ناظران سیاسی نقض مداوم آتش بس از سوی رژیم اسد نگرانی جامعه بین المللی را دو چندان کرده است.

درهمین حال هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا ضمن اشاره به برنامه آتش بس کوفی عنان گفت:" اسد آخرین فرصت را از دست ندهد."

وی افزود سوریه اکنون در برهه حساسی میان پیشرفت به سوی صلح و گسترش جنگ وخونریزی قرار دارد و بر رژیم سوریه است که یکی را انتخاب کند .

او اظهار داشت:" اعمال خشونت توسط رژیم سوریه در حضور ناظران بین المللی بسیار نگران کننده است."

کلینتون ضمن هشدار به بشار اسد اظهار داشت :" اگر رژیم اسد به خشونت ها پایان ندهد آمریکا راههایی برای وارد کردن فشارهای بیشتر بر دولت بشار اسد پیدا خواهد کرد."

درهمین حال جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز از "بی صداقتی" دولت سوریه و ادامه حملات آن به مردم بی دفاع شدیدا انتقاد کرد.

او از جامعه بین المللی خواست در صورتی که سوریه به خشونت های خود خاتمه ندهد، اقدامات دیگری را علیه این کشوراعمال کند.

رجب طیب اردغان وزیر خارجه ترکیه نیز از دولت سوریه خواست برای پایبندی به طرح کوفی عنان و اتحادیه عرب، توپ و تانک ها و اسلحه سنگین خود را که در سرکوب مردم به کار گرفته است، از شهرها خارج کند.

به گفته دیپلمات ها ی سازمان ملل متحد در نیویورک هنوز شرایط لازم برای فعالیت اصلی ناظران کاملا مهیا نشده است، زیرا رژیم سوریه هنوز اجازه ورود به همه مناطق را به آنها نداده است.


سرهنگ احمد حمیش رئیس هیئت ناظران بین المللی به سوریه روز چهارشنبه گفت:" برای تکمیل ماموریت ناظران و گفتگو با احزاب مختلف به زمان نیاز داریم.

نشست جدید دوستان سوریه

ازسوی دیگر امروز دوستان سوریه برای یافتن راهکاری جدید در صورت عدم پایبندی رژیم سوریه به طرح آتش بس کوفی عنان گردهم می آیند.

برهان غلیون رئیس شورای ملی سوریه در زمینه نشست جدید دوستان سوریه گفت:" این نشست گامی دیگر در راستای وارد کردن فشار بیشتر بر رژیم اسد و جلوگیری از خونریزی بیشتر وحمایت مردم سوریه برگزار می شود.

وی از جامعه بین المللی خواست تا برای حمایت از مردم سوریه گام های موثری همچون راه حل هایی که برای کوسوو و مناطق دیگر اتخاذ کردند در نظر بگیرند.
دبی-العربیه.نت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر