۱۳۹۱ مرداد ۲۳, دوشنبه

واکنش نمایندگان مجلس به عملکرد تلویزیون ایران در مورد زلزله


 با گذشت دو روز از وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی، انتقاد نمایندگان مجلس و رسانه های ایران به نحوه پوشش اخبار زلزله توسط شبکه های تلویزیونی حکومتی شدت گرفته است.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در جلسه علنی دوشنبه ۲۳ مرداد (۱۳ اوت) مجلس، علی لاریجانی رئیس قوه مقننه از مسئولان رادیو – تلویزیون ایران خواست با "درک شرایط سخت مردم" با آنها همدردی کنند.
این تذکر بعد از آن مطرح شد که عده ای از نمایندگان مجلس به گلایه از عملکرد تلویزیون ایران پرداختند و به ویژه، پخش یک برنامه تلویزیونی طنز به نام "خنده بازار" را در شامگاه یکشنبه مورد انتقاد قرار دادند.
در واکنش به پخش این برنامه، یونس اسدی نماینده مشکین شهر در صحن علنی مجلس گفت: "مسئولان صداوسیما خجالت بکشند. آنجا مردم جان خود را از دست داده اند و اینجا خنده بازار پخش می کنند، بیگانگان با ما ابراز همدردی می کنند ولی صداوسیمای ما نه."
در واکنشی دیگر، نادر قاضی پور نماینده ارومیه با گلایه از اعلام نشدن عزای عمومی توسط سازمان صدا و سیما و رئیس جمهور اظهار داشت: "آیا جان ما آذربایجانی ها عزیز نیست؟"
مسعود پزشکیان نماینده تبریز نیز با ناکافی دانستن اطلاع رسانی تلویزیون از زلزله اخیر گفت: "انگار که نه انگار بین ۷۰ تا صددرصد ۲۰۰ روستا تخریب شد و ۳۰۰ نفر کشته شدند و جمع زیادی بی‌خانمان شدند."
انتقاد از نحوه پوشش خبر زلزله توسط تلویزیون در شرایطی صورت می گیرد که دیروز هم برخی نمایندگان مجلس، به انتقاد شدید از مسئولان این رسانه پرداخته بودند.
روز یکشنبه علیرضا منادی سفیدان نماینده مردم تبریز، در مصاحبه با ایسنا اظهار داشت: "مردم از انعکاس خبری صدا و سیما در خصوص زلزله روز شنبه بسیار گله‌مند بودند و علی‌رغم اینکه شب گذشته صدها نفر زیر آوار بودند، در برنامه‌های تلویزیونی و سحرگاهی اشاره‌ای به وقوع این فاجعه نشد."
غلامحسین مسعودی ریحان نماینده اهر و هریس در مجلس هشتم نیز در مصاحبه با ایلنا گفت که "شبکه‌های خارجی خیلی بهتر از صدا و سیما عمل کردند" و افزود: "اگر اطلاع رسانی به موقع توسط صدا و سیما انجام می‌شد، کمک‌های مردمی و حتی کمک‌های خارجی به این مناطق سرازیر می‌شد".
وی روز یکشنبه، همچنین در گفتگویی تلفنی با مسیح علینژاد یکی از روزنامه نگاران مقیم خارج از کشور اظهار داشت: "از دیروز که حوالی ساعت پنج، زلزله شش و نیم ریشتری رخ داد تا صبح امروز، اصلا امداد رسانی خصوصا در روستاها خیلی خوب نبود و حتی خبررسانی هم خوب نبود. مثلا بی بی سی بهتر از رسانه ملی خودمان گزارش های مربوط به زلزله را پخش کرد."
منتقدان نحوه اطلاع رسانی تلویزیون، این رسانه را به عدم پوشش لحظه به لحظه اخبار زلزله در روزهای شنبه و یکشنبه، نپرداختن کافی به این حادثه و جوانب آن در بخش های خبری و ایجاد نکردن تغییرات لازم در اولویت پخش برنامه های عادی تلویزیونی متهم می کنند.
انتقاد رسانه ها به تلویزیوندر انتقادی دیگر به عملکرد تلویزیون حکومتی ایران در مورد زلزله، امروز سایت محافظه کار خبرآنلاین یادداشتی از محمد مهاجری سردبیر این سایت را منتشر کرده که در آن، خواستار عذرخواهی رادیو – تلویزیون از مردم به خاطر عملکرد آن شده است.
این سایت با ذکر اینکه از زمان وقوع زلزله "شبکه های اجتماعی در رسانه های ضد انقلاب پر است از حمله و هتاکی و فحاشی به سازمان صدا و سیما" تاکید کرده: "متاسفانه سکوت رسانه ملی در برابر این حجم از حملات، باعث شده سایت های اپوزیسیون و رسانه ای بیگانه فضای جامعه را ملتهب کنند."
همزمان، تعدادی دیگر از سایت های محافظه کار منتقد دولت، از جمله عصرایران، تابناک و شفاف نیوز، با انتشار مقالات جداگانه ای به عملکرد رادیو – تلویزیون پس از وقوع زلزله انتقاد کرده اند.
روز گذشته هم، خبرگزاری ایسنا با انتقاد از عدم "اطلاع‌رسانی به موقع سازمان صداوسیما برای کمک بهتر و سریع‌تر" نوشت: "تلویزیون بلافاصله پس از این اتفاق آماری دقیق از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان زلزله ارائه نداد، تا کسانی که این حادثه را تنها از طریق تلویزیون‌ و رادیو پیگیری می‌کردند، متوجه عمق فاجعه اتفاق افتاده در شمال‌غرب کشور نشوند."
یکشنبه، همچنین سایت بازتاب امروز مطلبی انتقادی را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود: "شاید مسئولان صداوسیما تصور کنند با پرداختن به مشکلات مردم زلزله زده، فرایند دعوت به شرکت در راهپیمایی روز قدس تحت الشعاع قرار گیرد و شاید فکر کنند، کشته شدن صدها انسان به اندازه برگزاری اجلاس سران عدم تعهد ارزش خبری ندارد."
در پی وقوع زلزله روز شنبه ۲۱ مرداد در حوالی شهرهای اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی ایران، منابع داخلی تاکنون از کشته شدن حدود ۳۰۰ و مصدومیت حدود ۵۰۰۰ بر اثر این حادثه خبر داده اند.
بی بی سی :

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر