۱۳۹۱ آذر ۲۳, پنجشنبه

۵+۱ پيشنهادات جديدی به ايران ارائه کرد


ايلنا ـ «هلگا اشميد»، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در گفت و گويی تلفنی با معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران درباره زمان و مکان دور جديد مذاکرات هسته ای به بحث پرداخته است.

اتحاديه اروپا نسبت به برگزاری دور جديدی از مذاکرات ميان ايران و ۱+۵ در اولين زمان ممکن ابراز اميدواری کرده است.

به گزارش ايلنا ايالات متحده و شرکای اين کشور در گروه ۱+۵، اخيراً بر سر ارائه پيشنهادی بازنگری شده به ايران در مذاکرات هسته ای به توافق رسيده اند؛ مذاکراتی که احتمال می رود تا حدود يک ماه آينده ميان دو طرف برگزار شود.
با اين حال،يک مقام آمريکايی گفته پيشنهاد مذکور، بازبينی همان مواردی است که در ماه مه گذشته در بغداد به ايران ارائه شده بود و يک برنامه کاملاً جديد و يا «معامله ای بزرگ» که همه دغدغه های جامعه بين المللی را به طور يکجا پوشش دهد، به شمار نمی رود.

شب گذشته نيز اعلام شد «هلگا اشميد»، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در گفت و گويی تلفنی با علی باقری، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران درباره زمان و مکان دور جديد مذاکرات هسته ای به بحث پرداخته است.

بلومبرگ در گزارش خود گفت و گويی با «توماس پيکرينگ»، نماينده اسبق آمريکا در سازمان ملل نيز انجام داده است. به گفته وی، آنچه در دوره های پيشين مذاکرات ارائه شد، آنقدر واقع گرايانه نبود که طرف مقابل آن را جدی بگيرد.

بر اين اساس، به اعتقاد وی گروه ۱+۵ بايد هر چه سريعتر پيشنهادی واقع گرايانه به ايران ارائه داده و منتظر واکنش ايران باشد.

آنچه در دوره های پيشين مذاکرات به عنوان بسته پيشنهادی به ايران ارائه شده بود، شامل ضرورت توقف غنی سازی ۲۰ درصدی، خارج کردن اورانيوم غنی شده با اين درصد از کشور و تعطيلی تأسيسات هسته ای «فردو» بود. در مقابل، غرب تنها حاضر بود پاره ای همکاری های فنی، قطعات لازم برای هواپيما و نيز کمک های تحقيقات پزشکی هسته ای در اختيار ايران قرار دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر