۱۳۹۲ فروردین ۴, یکشنبه

نگرانی سپاه از عادی شدن رابطۀ اسرائیل و ترکیه


رادیو فرانسه: سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به عذرخواهی نخست وزیر اسرائیل از ترکیه مدعی شد که انگیزۀ این اقدام اثر گذاری بر مقاومت منطقه و "بیداری اسلامی" است.
سردار جزایری دولت ترکیه را نمایندۀ آنچه وی "اسلام آمریکایی" نامید توصیف کرد و افزود که هدف آمریکا و اسرائیل جایگزین کردن "اسلام ناب" توسط "اسلام آمریکایی" است که به تعبیر سردار جزایری بخشی از طرح "اسلام ستیزی" به شمار می رود.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در جای دیگری از سخنانش افزود که اسرائیل و آمریکا قصد دارند "اسلام آمریکایی" را جایگزین سرمشق جمهوری اسلامی در دنیای اسلام کنند.
دیروز نخست وزیر اسرائیل در یک گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، بابت کشته شدن 9 شهروند ترک توسط نیروهای اسرائیلی در سال 2010 از مردم ترکیه عذرخواهی کرد. این گفتگوی تلفنی که در حضور باراک اوباما صورت گرفت به تنش میان دو متحد مهم آمریکا در منطقه پایان داد و به یک معنا آخرین دستاورد دیپلماتیک باراک اوباما در جریان سفرش به منطقه به شمار می رود.
دفتر نخست وزیر ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که رجب طیب اردوغان عذرخواهی نخست وزیر اسرائیل را پذیرفت و دو طرف به زودی قراردادی را برای پرداخت غرامت به قربانیان حادثۀ سال 2010 امضا خواهند کرد.
عادی شدن مناسبات ترکیه و اسرائیل نگرانی دولت اسلامی ایران را تشدید می کند تا آنجا که ترکیه از مهمترین طرفداران سرنگونی رژیم بشار اسد، متحد اصلی تهران، در منطقه نیز به شمار می رود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر