۱۳۹۲ فروردین ۶, سه‌شنبه

نامه شيرين عبادی به احمد شهيد در خصوص اعتصاب غذای دراويش در زندان

شيرين عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده نوبل صلح در سال ۲۰۰۳ در پی اعتصاب غذای تعدادی از دراويش که در زندان بسر می برند، در نامه ای به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران، گزارشی در خصوص اين افراد را به اين مقام سازمان ملل متحد ارائه کرد.
خانم عبادی در نامه خود به آقای شهيد با اشاره به سابقه برخورد با دراويش در جمهوری اسلامی ايران، گفته است که دراويش صرفاً به دليل اعتقادات خود از سوی مأموران حکومتی تحت انواع فشارهای غير قانونی از قبيل بازداشت، شکنجه، تحقير، توهين و تهديد قرار دارند و چون نا اميد از اجرای عدالت بوده و دادگاهی را برای دادخواهی نمی يابند به ناچار دست به اعتصاب غذا زده اند.
رونوشت نامه اين مدافع حقوق بشر برای دفتر آقای "بان کی‌ مون، دبير کل سازمان ملل متحد"، "دفتر ناوی پيلای، کميساريای عالی‌ حقوق بشر"، "گزارشگر ويژه آزادی مذهب و عقيده" و "اتحاديه بين المللی وکلای دادگستری" نيز ارسال شده است.
به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه شيرين عبادی به احمد شهيد که در تاريخ ششم فروردين ماه ۱۳۹۲ ارسال شده، به شرح زير است:
جناب آقای دکتر احمد شهيد
گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران
همانگونه که در گزارش های قبلی به اطلاع رسانده ام، تعدادی از دراويش گنابادی به صرف داشتن عقايد مذهبی در زندان بسر می برند. در شهريور ماه ۱۳۹۰، چهار وکيل دادگستری به اسامی مصطفی دانشجو، فرشيد يداللهی، امير اسلامی و اميد بهروزی که وکالت تعدادی از دراويش را برعهده داشتند، به همراه سه درويش ديگر به اسامی افشين کرم پور، حميد رضا مرادی سروستانی و رضا انتصاری دستگير و زندانی شدند. پس از مدتی برای افراد فوق الذکر محاکمه ای ترتيب داده شد ولی آنان به علت اعتراض به صلاحيت دادگاه انقلاب و نيز شيوه غيرقانونی بازداشت خود، از حضور در دادگاه سرباز زده و حاضر به دفاع نشدند. به همين دليل مسئولان مربوطه برای مجازات و تنبيه بيشتر آنان از تاريخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۱ همگی را به سلول انفرادی منتقل کرده و شرايط بسيار سختی را بر آنان تحميل کردند.
چون به اعتراض های زندانيان نامبرده و بستگان آنها توجهی نشد، بنابراين دو نفر از دراويش به اسامی صالح الدين مرادی و کسری نوری که قبلا دستگير شده و در زندان بودند، به دليل همدردی با وکلای خود، از تاريخ ۲۷ دی ماه ۱۳۹۱ دست به اعتصاب غذا زدند و چون باز هم مسئولان قضايی به اعتراض های زندانيان رسيدگی نکردند، از اول فروردين ۱۳۹۲ اعتصاب خشک خود را شروع کرده و هم اکنون در شرايط جسمی وخيمی بسر می برند.
همچنين در اعتراض به بی توجهی مسئولان زندان و قضات پرونده، از تاريخ اول فروردين ۱۳۹۲ دو نفر ديگر از دراويش گنابادی که در زندان هستند، به اسامی عليرضا روشن و مصطفی عبدی نيز شروع به اعتصاب غذا کردند و احتمال می رود که در روزهای آتی تعداد ديگری نيز به اعتصاب کنندگان ملحق شوند.
جناب آقای شهيد
دراويش گنابادی همگی مسلمان و پيرو مذهب شيعه هستند که سابقه آنها به چند قرن قبل باز می گردد. آنها پس از تأسيس جمهوری اسلامی، صرفاً به دليل اعتقادات خود از سوی مأموران حکومتی تحت انواع فشارهای غير قانونی از قبيل بازداشت، شکنجه، تحقير، توهين و تهديد قرار دارند و چون نا اميد از اجرای عدالت بوده و دادگاهی را برای دادخواهی نمی يابند به ناچار دست به اعتصاب غذا زده اند که هر لحظه بيم حادثه ناگواری می رود.
گزارشگر محترم
متأسفانه دادگاه های ايران، خصوصاً محاکم انقلاب، استقلال خود را از دست داده و تبديل به شعبه ای از وزارت اطلاعات شده اند و مسئوليت چنين وضعی مستقيماً متوجه رئيس قوه قضاييه است.
با اعلام مراتب فوق، خواهشمندم اين نامه در پرونده دولت ايران ضبط و هنگام تهيه گزارش و رسيدگی مورد توجه و عنايت قرار گيرد.

با احترام
شيرين عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده نوبل صلح در سال ۲۰۰۳
ششم فروردين ماه ۱۳۹۲
رونوشت:
دفتر آقای بان کی‌ مون، دبير کل سازمان ملل متحد
دفتر خانم ناوی پيلای، کميساريای عالی‌ حقوق بشر
گزارشگر ويژه آزادی مذهب و عقيده
اتحاديه بين المللی وکلای دادگستری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر