۱۳۹۲ خرداد ۲, پنجشنبه

خرج 46 میلیارد دلاری در پارس جنوبی در حالیکه حتی یک فاز جدید به بهره برداری نرسیده است



به دلیل عدم اجرای سیاست‌های "اقتصاد مقاومتی" در شرکت ملی نفت ایران و با وجود سرمایه‌گذاری 46 میلیارد دلاری در طول 3 سال گذشته اما حتی یک فاز جدید و استاندارد پارس جنوبی هم تا پایان سالجاری در مدار بهره برداری قرار نمی‌گیرد.
25 خرداد ماه سال 1389 قرارداد طرح توسعه 35 ماهه هشت فاز پارس جنوبی امضا  شد و هم اکنون با ورود به سومین سال امضای این قراردادها، پیشرفت اجرایی هیچ یک از این فازهای 35 ماهه پارس جنوبی حتی به 65 درصد هم نرسیده است.
بر اساس آخرین گزارش رسمی اعلام شده توسط شرکت نفت و گاز پارس پیشرفت فیزیکی ساخت و توسعه فاز 13 به 61 درصد، فاز 14 به 47 درصد، فاز 19 به 61 درصد، فاز 20 و 21 به 46 درصد و فاز 22 تا 24 پارس جنوبی هم به حدود 60 درصد رسیده است.
از سوی دیگر با اعمال تغییرات متعدد مدیریتی در سطح مدیران پیمانکاران و حوزه کارفرمایی، عدم تعریف اولویت بندی تامین مالی، کالا و تجهیزاتی توسط شرکت ملی نفت و ناکارآمدی نظام جریمه و تشویق پیمانکاران موجب شده است که حتی تا سال آینده هم امکان آغاز تولید زودهنگام گاز طبیعی در این پروژه‌های مشترک فراهم نشود.
با این وجود احمدی نژاد زمستان سال گذشته تاکید کرده بود: با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی تا پایان فعالیت دولت دهم ظرفیت تولید گاز ایران از این میدان مشترک 2 برابر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر