۱۳۹۲ خرداد ۶, دوشنبه

"حسین طلا" نقش شورای نگهبان را بازی کرد

روزآنلاین: در حالیکه همه توجه ها به انتخابات ریاست جمهوری و ردصلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی از سوی شورای نگهبان است، کاندیداهای اصلاح طلب از سوی هیات های اجرایی و هیات های نظارت بر انتخابات شوراها بی سر و صدا حذف می شوند؛ کاندیداهایی که 3 تن از آنها در مصاحبه با "روز" از اعتراض شان گفته اند و عدم ارائه مستندات از سوی هیات های اجرایی و نظارت در باب عدم التزام آنها به اسلام یا ولایت فقیه یا عدم وفاداری شان به قانون اساسی.
چهره های شاخص جریان اصلاح طلب در انتخابات شوراها با استناد به ج و د ماده 26 قانون انتخابات ردصلاحیت شده اند؛ عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه و عدم وفادارای به قانون اساسی. مساله ای که در نامه هایی به آنها ابلاغ شده اما مستنداتی در این زمینه به آنها ارائه نشده است. این کاندیداها تنها دو روز دیگر فرصت دارند به هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها اعتراض کنند. محسن هاشمی، مدیرعامل سابق متروی تهران و فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی از جمله معترضین است که به "روز" میگوید روز گذشته نسبت به ردصلاحیت خود اعتراض کرده است.
اقای هاشمی پیشتر از سوی هیات اجرایی با عنوان عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه رد شده بود. اعتراض او به این امر اما منجر به تایید صلاحیت اش از سوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها نشد و این هیات نیز بر نظر هیات اجرایی اصرار کرد. او میگوید: در کلیات هنوز ردصلاحیت ها قطعی نشده و امکان اعتراض این بار به هیات عالی نظارت بر انتخابات وجود دارد و من دیروز نسبت به این امر اعتراض کردم.
علیزاده طباطبایی، حقوقدان و وکیل دادگستری نیز که سابقه عضویت در دوره اول شورای شهر تهران را دارد در مصاحبه با "روز" از اعتراض مجدد خود نسبت به ردصلاحیت اش خبر میدهد: هیچ مستنداتی دال بر عدم التزام من به اسلام و ولایت فقیه ارائه نشده و هیچ توضیحی نداده اند، فقط نامه ای با امضای فرماندار تهران به من داده شده با این مضمون که در هیات نظارت، اعتراض شما مورد قبول واقع نشد.
آقای علیزاده طباطبایی نیز از سوی هیات اجرایی به استناد بند ج و د ماده 26 قانون انتخابات، یعنی یعنی عدم التزام به اسلام و همچنین قانون اساسی، ردصلاحیت شده بود. اعتراض او هم از سوی هیات نظارت مورد قبول واقع نشده: حتی در موردمتهم هم در قانون اساسی داریم که اتهام همراه با دلایل اتهام باید به او ابلاغ و تفهیم شود، اینجا که دیگر بحث متهم و اتهام نیست بحث صلاحیت برای انتخابات شوراها است و براساس قانون باید مستندات ردصلاحیت را ارائه دهند اما نه توضیحی داده و نه مستنداتی ارائه کرده اند.
اومی افزاید: دو روز فرصت داریم که این بار به هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها اعتراض کنیم و من قطعا اعتراض میکنم.

رای دادن به موسوی ملاک ردصلاحیت؟
دکتر ولی الله شجاع پوریان، نماینده دو دوره مجلس و استاد دانشگاه اما در مصاحبه با "روز" می گوید او براساس همان بندی درانتخابات شوراها ردصلاحیت شده که پیشتر از سوی شورای نگهبان در انتخابات مجلس ردصلاحیت شده بود.
او توضیح میدهد: در انتخابات دوره هشتم مجلس به استناد بند الف و ج ماده 26 قانون اساسی مرا در حالیکه نماینده دوره هفتم مجلس بودم شورای نگهبان ردصلاحیت کرد. در اصل مرا متهم به عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه کردند و الان هم به استناد همان، مرا رد کرده اند. در واقع هیات های نظارت بر انتخابات شوراها این بار کسانی را که قبلا در انتخاباتی دیگر از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده اند بدون بررسی پرونده شان ردصلاحیت و همان ردصلاحیت قبلی را اینجا اعمال کرده اند.
او می افزاید: رئیس هیات نظارت برانتخابات شوراها در تهران، آقای حسین طلا است که سابقه همکاری با شورای نگهبان را دارد و همان روش و رویه شورای نگهبان را اینجا هم اعمال کرده است.
از این عضو جبهه مشارکت سئوال میکنم که آیا مستنداتی دال بر عدم الزام او به اسلام یا ولایت فقیه ارائه شده است؟ میگوید: نه. در انتخابات مجلس هشتم که ما را برهمین منوال ردصلاحیت کردند؛ دعوتی از سوی شورای نگهبان از نمایندگانی که ردصلاحیت شده بودند صورت گرفت. در این جلسه مواردی که عنوان کردند همگی برمیگشت به نطق هایی که من به عنوان نماینده مجلس در مجلس شورای اسلامی در جهت نقد و نقادی دولت محمود احمدی نژاد کرده بودم. آن زمان دولت احمدی نژاد خیلی تحت حمایت و عنایت ویژه بود و هیچ انتقادی از او و دولتش تحمل نمی شد. مشخصا به من گفته شد که مقام رهبری از سفرهای استانی دولت احمدی نژاد حمایت و شما در نطق های تان در مجلس، سفرهای استانی را نقد کرده و زیر سئوال برده اید و این تضعیف جایگاه رهبری است.
دکتر شجاع پوریان می افزاید: شما اگر به آرشیو مراجعه کنید و نطق های مرا در مجلس شورای اسلامی ببینید ملاحظه میکنید که بیشتر در جهت دفاع از دستاوردهای دولت اصلاحات و نقد دولت احمدی نژاد بوده؛امروز نقدهایی که آن زمان ما می گفتیم و به خاطر آن ردصلاحیت شدیم تندترش توسط خود آقایان نسبت به دولت احمدی نژاد و شخص او انجام می شود. در حقیقت جرم ما این بود که زودتر از اینها متوجه مسائل شدیم و هشدار دادیم. آن زمان آنطور ردصلاحیت کردند الان هم در شوراها باز به استناد همان بندها و همان ردصلاحیت ما را رد کردند و هیچ توضیح و مستنداتی هم ارائه ندادند.
دیروز محمدجواد کولیوند، رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها در جمع خبرنگاران گفت: "حامیان موسوی و کروبی را ردصلاحیت کردیم". او همچنین اعلام کردتمام کاندیداهایی که همچنان بر مواضع سران "فتنه" پافشاری و از آنها در سخنرانی ها و گفتگوها حمایت می کنند رد صلاحیت شده اند.
در همین زمینه از دکتر شجاع پوریان سئوال میکنم.میگوید: از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها انتظار میرود عملکردش، همانند عملکرد شورای نگهبان نباشد و با نگاه حقوقی مسائل را ببیند نه سیاسی. انتظار این است که براساس آئین نامه های بررسی صلاحیت ها رفتار کنند. در هیچ کدام از مواد قانونی، اصطلاحی که آقایان به کار می برند و بدان استناد میکنند وجود ندارد. آقای موسوی و آقای کروبی کاندیداهایی بودند که توسط شورای نگهبان صلاحیت شان تایید شده بود و کسانی که از آنها حمایت کردند براساس فرایندی قانونی در انتخابات شرکت کردند. براساس اعلام خود آقایان حداقل 14 میلیون نفر به آقای موسوی رای دادند. این اعلام رسمی خودشان است و اگر هر نفر را با خانواده اش در نظر بگیریم و میانگین دو یا سه نفره را محسوب کنیم حداقل یک سوم جمعیت کشور می شود.
این نماینده سابق مجلس می افزاید: اگر مدرک مستندی وجود دارد که کسی در کارهای غیرقانونی شرکت کرده یا سخنی گفته که به زعم این آقایان باعث تضعیف نظام بوده خب مستندات را ارائه دهند. خود من مسول ستاد آقای موسوی در خوزستان بودم، بعد از انتخابات اما به عنوان یک فرد دانشگاهی درگیر تدریس و دانشگاه و درس شدم و هیچ گونه اظهارنظری له یا علیه نداشته ام. اگر صرف شرکت در انتخابات و رای دادن به آقای موسوی جرم و ملاک ردصلاحیت است من می گویم و با افتخار هم می گویم که بله ما از آقای موسوی حمایت کردیم و به آقای موسوی رای دادیم اما وقتی کسی هیچ اظهارنظری و مصاحبه ای در خصوص انتخابات نکرده،و در هیچ تجمعی هم حضور نداشته به چه دلیلی باید ردصلاحیت شود؟ مگر اینکه صرف حمایت و رای دادن به آقای موسوی ملاک باشد.
سئوال میکنم به شما گفته اند التزام به اسلام نداریدو در این زمینه هم مستنداتی ارائه نداده اند اما اگر مبنا توضیحات شورای نگهبان به شما در زمان انتخابات مجلس هشتم باشد آیا نطق های شما در مجلس در باب انتقاد از احمدی نژاد می تواند مبنای عدم التزام شما به اسلام قرار گیرد یا حمایت شما از میرحسین موسوی ربطی به التزام یا عدم التزام شما به اسلام دارد که اکنون در شوراها هم برهمین اساس ردصلاحیت شده اید؟ آقای شجاع پوریان میگوید: اصلا اینجا اشکالات متعددی وجود دارد. این مساله هیچ توجیه قانونی و جایگاه حقوقی، منطقی و شرعی ندارد. هیات های اجرایی و نظارت شوراها از افراد عادی و معتمدین محل انتخاب می شوند. با چه جراتی به آنها اجازه میدهند درباره التزام به اسلام افراد اعلام نظر کنند؟ من سابقه مبارزاتی از قبل از انقلاب دارم، جانباز این مملکت هستم، رئیس دانشکده الهیات و نماینده مجلس بوده ام. آدم مذهبی و متشرعی هستم و... چگونه یک جوان 30 ساله یا بالاتر و کمتر از این سن اجازه می یابد درباره دین و اسلام من اظهار نظر کند؟ واقعا فاجعه بزرگی است که اتفاق افتاده. این نوع رفتارها به اعتقادات دینی و باورهای مذهبی مردم آسیب جدی خواهد زد.
این نماینده سابق مجلس می افزاید: تاسف بار است که 35 سال ما به عنوان افرادی مذهبی، مبارز و انقلابی شناخته می شدیم و مردم هم به همین چشم ما را نگاه میکردند اکنون با این مواجه می شویم که ما اسلام نداریم! جواب مردم را چگونه می خواهند بدهند؟ اصلا چه کسی حق دارد درباره دین و باورهای دینی و مذهبی آدم ها و اسلام آنها نظردهد؟ توضیح و مستنداتی هم ارائه نمی دهند درحالیکه براساس قانون باید مستندات را ارائه دهند و بگویند براساس چه مستنداتی می گویند به اسلام التزام نداریم.
آقای شجاع پوریان نیز می گوید که نسبت به ردصلاحیت خود به هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها اعتراض خواهد کرد تا از سویی فرایند قانونی را تا آخر پی گیری کرده باشد و از سوی دیگر حجت شرعی برای فردا و فرداها داشته باشد که اعتراض و پی گیری کرده است.
پیشتر اکرم مصوری منش، نماینده مجلس ششم هم به "روز" گفته بود که براساس بند ج ماده 26 او را ردصلاحیت کرده اند: گفته اند عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه.

او درپاسخ به این سئوال که چگونه به شما که نماینده مجلس در داخل همین سیستم حکومتی بوده اید گفته اند به اسلام و ولایت فقیه التزام ندارید، گفته بود: اینها را باید از خود آقایان سئوال کنید که براساس چه معیار و مبنایی مرا متهم به عدم التزام به اسلام کرده و صلاحیت ام را رد کرده اند. آنها باید توضیح دهند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر