۱۳۹۲ مرداد ۲, چهارشنبه

هجوم دلالان سکه به بازار بورس

با سقوط قيمت سکه طلا در بازار در روزهاي گذشته هيچ جذابيتي براي خريد و فروش دراين بازار پر زرق‌وبرق وجود ندارد و موجب کوچ سرمايه‌ها به بازارهاي موازي همچون بازارسرمايه و رکوردشکني روزبه‌روز بازار سهام شده است براين اساس روز گذشته بازار سهام با ثبت رکوردي تازه در 58 قدمي قله 56 هزار واحد قرار گرفت.
نوسانات نرخ ارز دريک سال و نيم گذشته آثار فراواني بر قيمت کالاهاي اساسي و به تبع آن برسايرکالاها داشته است به نحوي که براساس آمارهاي بانک مرکزي مي‌توان گفت قيمت انواع کالاها به دليل نوسانات نرخ ارز در يک‌سال گذشته 50 تا 100 درصد افزايش داشته است.با خلق حماسه سياسي در روز 24 خردادماه ورق برگشت و بسياري از اتفاقاتي که در يک سال و نيم گذشته رخ داده بود، حالت معکوس به خود گرفت.بيشترين تاثيرانتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور دولت يازدهم در بازار ارز، سکه، طلا و بورس خودنمايي کرد تا آنجا که جو رواني ايجاد شده در بازار باعث کاهش شديد قيمت دلار از 3600 تومان به 3145 در روز گذشته و حتي پايين تر شد و در کنار آن نيز قيمت سکه و طلا روند نزولي به خود گرفت اما با توجه به افزايش بهاي جهاني طلا اين کاهش قيمت قابل توجه نبود.
بر اين اساس نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهارآزادي طرح جديد روزگذشته در بازار نسبت به ظهر روز دوشنبه تغييري نداشتند و به ترتيب يک ميليون و 27 هزار تومان و يک ميليون تومان به فروش رسيدند.
همچنين نيم سکه با 4 هزار تومان افزايش 552 هزار تومان، ربع سکه با 2 هزار تومان رشد قيمت، 232 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار 101 هزار تومان قيمت‌گذاري شد.همچنين نرخ هر گرم طلاي زرد 18 عيار در بازار داخلي 101 هزار تومان و نرخ هراونس طلا در بازارهاي جهاني 1332 دلار است.
در همين حال، صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را براي فروش 3 هزار و 145 تومان، هر يورو را 4 هزار و 175 تومان، هر پوند را 4 هزار و 835 تومان و هر درهم امارات را 860 تومان اعلام کردند.
با سقوط قيمت سکه طلا در بازار و کاهش تقاضا و با توجه به اينکه ميزان نوسانات به حداقل خود رسيده است بازار را در سکوتي مبهم فرو برده است.
براساس اين گزارش منحني تقاضا تقريبا خطي مستقيم را دنبال مي‌کند و هيچ جذابيتي براي خريد و فروش در اين بازار پر زرق‌وبرق وجود ندارد.
بسياري در بازار سكه سرمايه‌گذاري كرده‌اند و دوست ندارند كه قيمت سكه كاهش يابد و سيل عظيمي از مردم از اين اتفاق مهم خرسند هستند، زيرا گمان مي‌کنند اين کاهش ارزش ارز مي‌تواند اميدي براي کاهش قيمت‌ها در بازار داخلي باشد.هرچند بسياري از کالاهايي که وابسته به نوسانات ارز هستند هم‌اکنون دچار سردرگمي شده‌اند اما بايد ديد در روزهاي آينده چه بر سر سکه طلا خواهد آمد؟
اين در حالي است که در بازارهاي موازي همچون بازارسرمايه رکوردشکني روزبه‌روز به چشم مي‌خورد و سهامداران بيشتر مجذوب خريد و فروش سهام مي‌شوند، به‌طوريکه بورس تهران در ادامه روند صعودي که در يک ماه اخير در پيش گرفته، روز گذشته نيز با رشد 613 واحدي در چند قدمي قله 56 هزار واحدي قرار گرفت. از ابتداي هفته جاري شاخص پس از يک هفته استراحت و نوسان در کانال 54 هزار واحد، از نخستين روز کاري هفته جاري مجدد روند رو به رشد خود را البته با شيب ملايم تري نسبت به گذشته شروع کرد.
همچنين، از ابتداي هفته بورس تهران قله 55 هزار واحد را که در 19 تير ماه از آن عبور کرده بود، پس گرفت و با رشدي که امروز شروع کرد در آستانه فتح قله 56 هزار واحد قرار گرفت. البته دراين رشد شرکتهاي مخابرات، سرمايه گذاري غدير، پتروشيمي پرديس، ايران خودرو، توسعه معاون فلزات، مپنا و نفت وگاز تأمين بيشترين تأثير را داشتند.بر اساس اين گزارش، در حال حاضر بورس تهران در مقايسه با ساير بازارهاي موازي در شرايط مناسب تري قرار دارد و روز‌به روز به ارزش بازار و نقدينگي موجود اضافه مي‌شود. بطوري که براساس گزارشات در اين چند مدت اخير در حدود 3 ميليارد تومان از بازار ارز به بازار سرمايه نقل مکان مشاهده مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر