۱۳۹۲ مرداد ۲۷, یکشنبه

شورای علمای مصر اخوان المسلمین را مرتد خواند

همشهری‌ آنلاین: شورای علمای شریعت در مصر، گروه اخوان المسلمین را با استناد به حدیثی از پیامبر (ص) مرتد دانست. این تصمیم را احمد کریمه، استاد فقه تطبیقی دانشگاه الازهر اعلام کرد.
شورای علمای مصر با اشاره به حدیث پیامبر ص گفت: حدیث "من حمل علینا السلاح فلیس منا" از پیامبرص به این معناست که چنین فردی از اسلام خارج خواهد شد و نه تنها از خروج‌کنندگان، بلکه حتی جزو مرتدان خواهد بود.
احمد کریمه اظهار داشت: باید از دارایی اخوان‌المسلمین و اعضای آن برای جبران تخریب‌هایی که به بار آورده‌اند استفاده شود.

بررسی انحلال اخوان المسلمين
سخنگوی کابینه مصر اعلام کرد نخست وزیر این کشور (الببلاوی) پیشنهاد انحلال گروه اخوان المسلمین را مطرح کرده و این پیشنهاد در دولت مصر در دست بررسی است.
این منبع افزود: دولت مصر چارچوب قانونی انحلال اخوان المسلمین را بررسی می‌کند.

امکان توافق با اخوان المسلمين وجود ندارد
تحلیلگر مصری تبار فرانسوی گفت احتمال توافق با اخوان المسلمین در مصر ناممکن است.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، میرا داریدان پژوهشگر و نویسنده مصری تبار گفت متاسفانه اخوان المسلمین آماده است تا پای مرگ به مبارزات خود ادامه دهد. اعضای این گروه همواره فرهنگ شهادت پروری را ترویج کرده اند. هنگامی که با افرادی سر و کار دارید که آماده اند برای آرمان خود کشته شوند، چه کار می توانید بکنید؟
وی افزود: امروز اکثر افرادی که در مسجد الفتح پناه گرفته بودند، بیرون آمدند. اما اکثر آنهایی که موضع آشتی ناپذیر در پیش گرفته اند، کشته خواهند شد. این مسئله روز گذشته و در چهاردهم اوت به اثبات رسید. آنان آماده اند بیشترین افراد را قربانی کنند تا به جهانیان ثابت کنند، خودشان قربانی هستند.
وی گفت: در این بین برخی از اعضای اخوان مسلح هستند و از روی پلهای قاهره تیراندازی می کنند. در قاهره برخی از پلها بین دو ساختمان قرار گرفته اند. آنان از روی پلها به داخل ساختمانها تیراندازی می کردند و مردم غیرنظامی را در خانه هایشان می کشتند. به همین علت مردم مصر بیش از پیش از اخوان المسلمین نفرت پیدا کرده اند و این بسیار خطرناک است. خطر اصلی برای مصر این است که غیر نظامیان نیز درگیر این مناقشه شوند.
میرا داریدان ادامه داد امید دموکراسی در مصر هنوز از بین نرفته است. مصریها عقیده دارند امید به دموکراسی در دستان افراد متعصب مذهبی نیست. آنان می گویند اخوان المسلمین در زمان حکومت خود شبانه روی درهای خانه های قبطی ها علامت گذاری می کرد و این تداعی کننده مسائل بسیار خطرناکی است.

وی ادامه داد رئیس جمهور دولت موقت کنونی فردی نظامی نیست. برای اولین بار از سال 1952 یکی از روسای جمهور مصر (پس از رئیس جمهور اسلامگرای سابق) فردی غیرنظامی است. اقدام نظامی قطعا محدود به دوره کوتاه زمانی می شود. مردم مصر از نزدیک اوضاع را دنبال می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر