۱۳۹۲ آبان ۶, دوشنبه

مجلس به دو وزير پيشنهادی رأی اعتماد و به يک وزير رأی عدم اعتماد داد

نمايندگان مجلس شورای اسلامی امروز با بررسی صلاحيت سه وزير پيشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش،‌ علوم و ورزش و جوانان در دو نوبت کاری در نهايت به علی اصغر فانی،‌ گزينه پيشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش و رضا فرجی‌دانا، وزير پيشنهادی علوم رأی اعتماد داد اما رضا صالحی اميری، گزينه پيشنهادی وزارت ورزش و جوانان از کابينه يازدهم جا ماند.
علی اصغر فانی،‌ گزينه پيشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش با ۱۸۵ رای مثبت،‌ وزير آموزش و پرورش شد و فرجی‌دانا وزير پيشنهادی علوم نيز توانست موافقت ۱۵۹ نماينده مجلس را کسب کند اما صالحی اميری، وزير پيشنهادی ورزش و جوانان با مخالفت ۱۴۱ نماينده، از مجلس رای اعتماد نگرفت.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، صبح امروز جلسه علنی خود را در حالی آغاز کردند که بررسی رای اعتماد به سه وزير پيشنهادی آموزش و پرورش، علوم، تحقيقات و فناوری و ورزش و جوانان را پيش روی داشتند.
اين جلسه به رياست علی لاريجانی و با حضور رييس‌جمهور آغاز شد؛ روحانی نيز در صحن مجلس طی سخنانی از وزرای پيشنهادی خود دفاع کرد. پس از آن نمايندگان وارد بررسی صلاحيت فانی، وزيرپيشنهادی آموزش و پرورش شدند.
ايرانپور که بخشی از وقت خود را به عبدالرضا عزيزی داد، اولين مخالف فانی بود.

اظهارات مخالفان و موافقان وزير پيشنهادی آموزش و پرورش
ايرانپور: چه برنامه‌ای برای رفع مشکل فرسودگی مدارس داريد؟
يک نماينده اصولگرای مجلس از وزير پيشنهادی آموزش و پرورش خواست تا درباره برنامه‌اش در خصوص سياست دولت گذشته در خصوص اخراج معلمان پيش دبستانی توضيح دهد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی ايرانپور در صحن علنی امروز (يکشنبه) در جريان بررسی صلاحيت فانی، وزير پيشنهادی آموزش و پرورش با عنوان مخالفت اين وزير پيشنهادی گفت: وزارت آموزش و پرورش از اهميت بالايی برخوردار است که طبيعتا بايد توان مديريتی خوبی در آن حاکم شود.
وی وزارت آموزش و پرورش را بخش زيربنايی و تاثيرگذار در ساير بخش‌های جامعه خواند و گفت: قطعا سکان‌دار هدايت چنين وزارتخانه‌ای بايد از توان مديريتی و اراده بالايی برخوردار باشد.
ايرانپور همچنين با بيان اينکه وزارت آموزش و پرورش دارای يکی از حساس‌ترين سرمايه‌های انسانی کشور است گفت: تعليم و تربيت فرزندان اين کشور در اين وزارتخانه انجام می‌شود که قطعا در روند پيشرفت کشور بسيارتاثيرگذار است.
نماينده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با طرح اين پرسش از وزير پيشنهاد آموزش و پرورش که برنامه‌هايش برای استفاده از توان عظيم فرهنگيان کشور چيست؟ افزود: در برنامه‌های شما تنها به بخشی از جامعه بزرگ وزارت آموزش و پرورش توجه شده است و به نظر می‌رسد که با نگاه جزيی‌نگری در برنامه‌های خود کمتر از نقاط قوت و ضعف درونی و بيرونی اين وزراتخانه سخن گفته‌ايد.
ايرانپور با اشاره به دوران سه ‌ماه سرپرستی فانی در وزارت آموزش و پرورش گفت: طبيعتا شما در طول اين سه ماه به اين موضوع پی برده‌ايد که آيا می‌توانيد مديريت اين وزارتخانه را در طول چهار سال بر عهده بگيرد يا خير.
وی با اشاره به يکی از برنامه‌های فانی در مورد ارتقای مديريت در وزارت آموزش و پرورش گفت: انتظار می‌رفت که در برنامه‌هايتان سخنی از چابکسازی در وزارت آموزش و پرورش را نيز به ميان می‌آوريد.
ايرانپور با طرح اين پرسش که نظر شما در مورد اخراج معلمان پيش دبستانی چيست گفت: در سال‌های گذشته به دليل اتخاذ سياست‌های غلط برخی از معلمان پيش دبستانی اخراج شدند که سوال ما اين است برنامه شما در اين رابطه چيست؟ طبيعتا نظر ما در رای نمايندگان تاثيرگذار است.
وی با تاکيد بر لزوم ارائه برنامه شفاف و عملياتی از سوی وزير پيشنهادی گفت: سال ما اين است که شيوه شما برای تربيت منابع انسانی موجود دراين وزارتخانه چيست؟
نماينده مردم مبارکه همچنين با اشاره به مشکل فرسودگی برخی مدارس در کشور گفت: چه برنامه‌ای برای حل اين مشکل داريد.
ايرانپور همچنين از رييس جمهور خواست که در مورد وضعيت رودخانه زاينده رود و گاوخونی اقدامات لازم را انجام دهد.
به گزارش ايسنا، عبدالرضا عزيزی رييس کميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که بخشی از وقت ايرانپور را گرفته بود در مخالفت با وزير پيشنهادی گفت: در زمان سرپرستی شما طرح خوبی قرار بود در کشور اجرا شود مبنی بر اينکه رييس مدارس، معلمان و انجمن اوليا را تعيين کند که اين طرح کامل اجرا نشد سوال اين است که آيا شما در صورت وزير شدن اين طرح را اجرا می‌کنيد؟
وی همچنين گفت: معلمان حق التدريسی با حداقل دستمزد و بدون بيمه در حال تدريس هستند؛ سوال اين است که آيا شما برنامه‌ای برای حل مشکل آنها داريد؟
وی همچنين از فانی خواست که در مورد نحوه انتخاب مديران وزارت آموزش و پرورش توضيح دهد و بگويد در اين راستا با نمايندگان مشورت می‌کند يا خير.
پس از او عزيزی فارسانی به بيان نظرات خود در موافقت با فانی پرداخت.
عزيزی فارسانی: برای تحقق سند بنيادين آموزش و پرورش به فانی رای دهيد
نماينده مردم اردن و فارسان در مجلس شورای اسلامی تدوين و اجرای برنامه جهت ارتقاء جايگاه آموزش و پرورش را از مهمترين برنامه‌های وزير پيشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد و از نمايندگان خواست که برای تحقق سند بنيادين آموزش وپرورش به فانی رای بالايی بدهند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، حميدرضا عزيزی فارسانی که به عنوان موافق وزير پيشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی صبح امروز (يکشنبه) سخن می‌گفت اظهار کرد: مخالفان آقای وزير با برنامه‌های ايشان مخالفتی نداشتند و عمدتا سوالاتی را طرح کردند از جمله اين که می‌گويند راهکار و برنامه‌ی آقای فانی چيست؟ اين راهکارها در آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالا دستی موجود است و تمام برنامه‌هايی که برای رسيدن به تعالی الهی در آموزش و پرورش وجود دارد در سند تحول دقيقا به آن اشاره شده اما دليلی که اجرا نشده اين بوده که ما نقشه راه نداشتيم. در حالی که در برنامه‌های آقای فانی به نقشه راه برای رسيدن به هدف اشاره شده است.
اين عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينکه با توجه به هدف قرار گرفتن دستاوردهای علمی و فرهنگی کشورمان از سوی دشمنان اهميت نظام آموزش و پرورش صد چندان است ياد آور شد: وضعيت موجود کشور ما در آموزش و پرورش بر اساس گزارش‌های يونسکو در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به اين شکل است که با توجه به جمعيت ۱۵ ميليون نفری در بدنه آموزش و پرورش رتبه‌ی ۷ شاخص توسعه‌ی انسانی و رتبه‌ی ۸۸ جهانی را داريم و از نظر شاخص، رتبه‌ی ۱۵ منطقه را داريم.
نماينده مردم اردن و فارسان در مجلس با اشاره به ويژگی‌های شخصيتی وزير پيشنهادی آموزش و پرورش وی را شخصيتی انسانی‌، اخلاقی و متدين و شجاع توصيف کرد و گفت: در بعد علمی ايشان فردی متخصص، پژوهشگر و طراح چندين پروژه‌ی علمی و فرهنگی است و رشته‌ی تحصيلی ايشان نيز با پست پيشنهادی مرتبط است. ضمن اين که آقای فانی در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده‌اند، با چالش‌های اين حوزه آشنا هستند.بنابراين به راحتی مورد قبول افراد ستادی و معلمان هستند.
عزيزی فارسانی با بيان اين که فانی وابسته به هيچ جناح خاصی نيست، برنامه‌های پيشنهادی وی را با اسناد بالادستی منطقی دانست و تصريح کرد:‌ ايشان همچنين برای رسيدن به هدف نقشه راه دارند و به اقتصاد آموزش و پرورش و عملياتی کردن بودجه و ارتقاء بهره‌وری و تامين منابع جديد توجه لازم را دارند.
نماينده‌ی مردم اردل و فارسان در مجلس توجه وزير پيشنهادی آموزش و پرورش به ارتقاء کيفيت آموزش در مناطق محروم را مورد اشاره قرار داد و گفت: بسط عدالت آموزشی و تربيتی کاهش تمرکز و تفيذ اختيارات به ادارات استان‌ها و مناطق از جمله برنامه‌های ايشان است.
اين عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس استاندارد سازی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و توجه به توسعه همکاری‌های بين‌المللی را از ديگر برنامه‌های وزير پيشنهادی آموزش و پرورش عنوان و خاطر نشان کرد: ايشان همچنين اجرای برنامه‌های درسی ملی با تاکيد بر متناسب سازی محتوا و حجم منابع درسی را مورد توجه دارد.
وی در پايان گفت: يکی از نگاه‌ها و برنامه‌های مهم آقای فانی تدوين و اجرای برنامه جهت ارتقاء جايگاه آموزش و پرورش است و ما اميدواريم ايشان در سال آينده از عملياتی شدن برنامه‌هايشان به مجلس گزارش دهند.
ديگر نماينده مدافع وزير پيشنهادی آموزش و پرورش سلطانی بود.
سلطانی: سکان هدايت آموزش و پرورش را به فردی درد آشنا با مسائل تربيتی بسپاريم
نماينده‌ی مردم بروجن در مجلس، رشد و شکوفايی استعدادهای فطری و فراهم کردن زمينه‌ی آموزش و پرورش نسل جديد را رسالت خطير وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و از نمايندگان خواست با رای قاطع به وزير پيشنهادی اين وزارت‌خانه رسالت بزرگ کمک به تحول بنيادين در آموزش و پرورش را انجام دهند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، امير عباس سلطانی که به عنوان موافق وزير پيشنهادی آموزش و پرورش سخن می‌گفت، تربيت دينی، اخلاق گرايی، عقلانيت، تقويت هويت ايرانی و اسلامی را محور اصلی برنامه‌های وزير پيشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش به عنوان مهمترين نهاد آموزشی امری حاکميتی قلمداد می‌شود و بايد ضمن توسعه‌ی همکاری‌های بين دستگاهی زمينه تربيت پذيری نسل جوان را فراهم آورد.
وی افزود: در يک تقسيم بندی کلی بانک جهانی برای توسعه‌ی کشورها، به ۳ عنصر سرمايه‌ی انسانی، فيزيکی و طبيعی توجه شده و بر اين اساس کشوری توسعه يافته قلمداد می‌شود که سهم سرمايه‌ی انسانی‌اش بيشتر باشد.
نماينده مردم بروجن در مجلس ادامه داد: خروجی آموزش و پرورش، ورودی جامعه و دانشگاه است لذا معلم در جامعه نقشی کليدی دارد و سکان هدايت آموزش و پرورش بايد به فردی درد آشنا با مسائل تربيتی و دانش آموخته‌ی رشته‌ی مربوط سپرده شود تا شاهد آموزش و پرورشی پويا و زنده باشيم.
سلطانی در ادامه برنامه جامع و مدون برای به‌سازی و بازسازی نيروی انسانی و توسعه مسير شغلی را مورد توجه وزير پيشنهادی آموزش و پرورش دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اين که سالهاست در کشور کميت‌گرايی اصل و اساس برنامه‌های آموزش و پرورش قرار گرفته ما نيازمند تحولات مبنايی و محتوايی در نظام آموزش و پرورش هستيم.
وی اعتقاد به منزلت اجتماعی و ارتقاء کيفيت نظام تربيت معلم را در اولويت برنامه‌های فانی دانست و افزود:‌ رعايت اصل شايسته سالاری و پرهيز از مسائل جناحی هم مورد توجه ايشان است زيرا آموزش و پرورش نهادی فرهنگی و علمی است و نه پايگاه يک جناح سياسی خاص.
طلا در کسوت مخالف فانی سخن گفت.
طلا: انتظار است افراد تندور در وزارتخانه‌های زيربنايی حضور نيابند
نماينده مردم تهران در مجلس ضمن انتقاد از برنامه‌های ارائه شده توسط وزير آموزش و پرورش، خواستار تحول در نظام آموزشی شد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين طلا که در مخالفت با برنامه‌های وزير پيشنهادی آموزش وپرورش سخن می‌گفت، اظهار کرد: مخالفت بنده نه به جهت سخن وزير پيشنهادی بلکه به دليل ابهاماتی است که در برنامه وی ارائه شده است.
اين نماينده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی برنامه‌های ارائه شده خطاب به وزير پيشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای زيرساختی و با هدف توسعه پايدار است. شما با توجه به افق ۱۴۰۴ بايد تبيين کنيد که چه نوع نگاه و کارکردی را در اين وزارتخانه دنبال خواهيد کرد.
نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع تحول در نظام آموزشی گفت: براساس ماده ۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه مشخص شده که عملا بايد در راستای تحول در نظام آموزشی اقدامات لازم به عمل آيد اما اکنون که نظام ۳-۳-۶ به مدت يک سال است که اجرايی شده است آيا اطلاعی از نقاط ضعف و قدرت اين سيستم داريد؟ آيا اين برنامه را دنبال خواهيد کرد يا اينکه نه مسير ديگر را پيگيری می‌کنيد.
حسين طلا همچنين در راستای توجه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای گفت: ماده ۱۹ قانون برنامه پنجم می‌گويد بايد بسترسازی مناسب برای به دست آوردن شايستگی در مهارت‌ها برای افراد فراهم شود اما در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصيل می‌کنند در حالی که برای فنی و حرفه‌ای ۳ هزار رشته تبيين شده که متاسفانه تنها ۴۱ رشته در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است بنابراين به نظر می رسد که بايد در تحقق آنچه تبيين شده گام برداشت.
اين نماينده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ضمن تاکيد بر به‌روز بودن تجهيزات آموزشی به الزامات و شرايط تاسيس مدارس غيردولتی و نحوه فعاليت آنها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در حال حاضر مجتمع آموزشی دخترانه در غرب تهران شهريه‌ای را دريافت می‌کند که اختلاف زيادی با نرخ مصوب دارد به عنوان مثال در مقطع راهنمايی نرخ مصوب ۱ ميليون و ۷۶۴ هزار تومان است که حدود ۴ ميليون تومان اخذ شده است يا در مقطع متوسطه ۴ ميليون و ۱۴۹ هزار تومان نرخ مصوب تعيين شده که ۶ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان اخذ می‌شود و يا در مقطع پيش دانشگاهی از مبلغ مصوب ۶ ميليون و ۱۴۳ هزار تومان متاسفانه ۱۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان اخذ می‌شود و اينها نمونه‌ای از موضوعاتی است که انتظار می‌رود وزير آموزش و پرورش به جد آنها پيگيری کرده و رسيدگی کند.
طلا همچنين به مسائلی از قبيل عدم پرداخت اضافه کار، عدم پرداخت حق‌الزحمه مربيان حق‌التدريسی‌ و مشکلات پرسنلی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت‌: نظام آموزش و پرورش نظام طبقه‌بندی شده است و ۶۰ درصد کل کشور و ۷۰ درصد پرسنل آموزش و پرورش در تهران را خانم‌ها تشکيل می‌دهند که هم نقش معلم و هم نقش مادری دارند لذا ضروری است که تسهيلات لازم برای امکان ادامه فعاليت آنها فراهم شود به عنوان مثال قانونی که مجلس برای افزايش مرخصی زايمان تصويب کرد توسط اين وزارتخانه ابلاغ و اجرايی شود تا از مجموعه‌ای اين افراد در آموزش و پرورش محروم نشويم.
وی در پايان خواستار توجه به مشکلات صندوق ذخيره فرهنگيان شد و گفت: عده‌ای با راه‌اندازی فتنه در سال ۸۸ شادی را تلخ کردند انتظار است که اجازه ندهيم افراد تندرو در وزارتخانه‌های زيربنايی حضور يابند.
اسداللهی ديگرموافق وزير پيشنهادی آموزش و پرورش بود.
اسداللهی: صاحب‌نظران آموزش و پرورش فانی را قبول دارند
نماينده‌ مردم تربت جام با بيان اينکه صاحب‌نظران آموزش و پرورش فانی را قبول دارند گفت: آقای فانی کار خود را از معلمی آغاز کرده به همين دليل با تمامی ارکان اين وزارت‌خانه آشنا است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) غلامرضا اسداللهی به عنوان موافق وزير پيشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی امروز (يکشنبه) گفت: بسياری از صاحب‌نظران تعليم و تربيت، آموزش و پرورش را به عنوان بزرگترين فصل مشترک دولت و مردم معرفی می‌کنند؛ لذا انتظار می‌رود دولت اقدامات لازم را برای تقويت اين وزارت‌خانه به کار گيرد تا وزارت آموزش و پرورش با پشتيبانی دولت و مجلس بتواند رسالت بزرگ خود را در پرورش نسل آينده و تامين منابع انسانی به عنوان موتور محرکه توسعه کشور به کار گيرد.
وی در ادامه مهمترين مولفه و ويژگی‌ وزير پيشنهادی آموزش و پرورش را فعاليت در اين وزارت‌خانه از سال ۴۹ تاکنون عنوان و اظهار کرد: آقای فانی فردی پاک است که تمامی مدارج علمی را در وزارت‌خانه‌ی آموزش و پرورش طی کرده است.
اسداللهی با بيان اينکه طبق اعلام معاونت نظارت مجلس برنامه‌های ارائه شده فانی با اسناد بالا دستی برنامه‌ی پنجم توسعه و سند چشم انداز منطبق است گفت: انتقادات مطرح شده در اين رابطه مبنی بر اين که برنامه‌ها چقدر در راستای تحقق سند چشم انداز است وارد نيست.
نماينده‌ مردم تربت جام در پاسخ به پرسش مطرح شده مبنی بر اين که ارزيابی وزير پيشنهادی از نظام ۶-۳-۳چيست؟ گفت: آقای فانی قبل از سرپرستی وزارت آموزش و پرورش در کميته تعليم و تربيت شورای انقلاب فرهنگی مسئوليت داشتند و خودشان جزو برنامه‌ريزان نظام ۶-۳-۳ بودند. ايشان قطعا در طول سه ماهه دوران سرپرستی نيز ارزيابی لازم را از اين موضوع کسب کردند.
وی همچنين با بيان اينکه در برنامه‌ی فانی مواردی در خصوص مهارت آموزی آموزشهای فنی و حرفه‌ای به دانش آموزان ارائه شده است گفت: برنامه‌های ايشان تاکيد ويژه‌ای بر کسب مهارت‌ها و تامين نيازهای صنفی دانش آموزان دارد.
اسداللهی همچنين گفت: اگر بخواهيم که آموزش و پرورش به رسالت خود عمل کند دولت و مجلس بايد پشتيبانی لازم را انجام دهند.
اسدللهی ادامه داد: انتظار می‌رود که آقای فانی ايرادات گذشته در مورد تامين منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش را رفع کرده و ساماندهی نمايد.
به گفته‌ی وی، اگر به مهارت آموزی و ايجاد انگيزه در نيروهای آموزش و پرورش مطابق با شان معلمی توجه شود بسياری از مشکلات مرتفع خواهد شد. امروز معلمان به عنوان بزرگترين و تاثيرگذار ترين افراد در حوزه‌ی فرهنگ و انديشه به لحاظ معيشت در تنگنا هستند و بسياری از آنها در مناطق دور افتاده انگيزه لازم را ندارند.
به گفته‌ی وی در باب تامين نيروی انسانی در مناطق محروم مشکلات عديده‌ای وجود دارد که انتظار می‌رود فانی بعد از وزير شدن برنامه‌های لازم را عملياتی کنند.
حجت‌الاسلام محمد باقری ديگر موافق وزير پيشنهادی آموزش و پرورش بود.
باقری: فانی به کار کارشناسی اعتقاد دارد
اين عضو مجمع نمايندگان روحانی مجلس، وزير پيشنهادی آموزش و پرورش را فردی آشنا به مفهوم اعتدال به عنوان شعار اصلی دولت يازدهم دانست و تاکيد کرد که فانی معتقد به کار کارشناسی و جمعی است
به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، حجت‌الاسلام محمد باقری اظهار کرد: دکتر فانی را معلمان و نخبگان جامعه می‌شناسند، ايشان فردی است که کار خود را از مدرسه شروع کرده و سپس با طی کردن مراحل مختلف از مدرسه به منطقه و سپس به استان و کشور رفته و تمامی مراحل مديريتی را تجربه کرده است.
وی در ادامه خطاب به جهانگيری معاون اول رئيس جمهور گفت: آقای جهانگيری هر چند انتقادات بسياری به دولت در مورد انتخاب استانداران دارم و گلايه‌های خود را مطرح خواهم کرد از آقای فانی دفاع می‌کنم که اين دفاع در جای خود و انتقادات نيز در جای خود است.
اين نماينده اصولگرای مجلس با بيان اين که فانی اعتدال را به خوبی می‌شناسد گفت: آقای فانی فردی پخته است که به کار کارشناسی اعتقاد دارد، در حالی که اعتقاد دارد مشکلی که اکنون کشور با آن درگير است بحث‌های کارشناسی است که آقای فانی به آن معتقدند.
باقری با بيان اين که فانی از بدنه‌ی وزارت آموزش و پرورش است گفت: ايشان در طرح‌های بزرگ اين وزارت‌خانه همچون روش سالی واحدی ، سرباز معلم نقش اساسی داشته است و به نظر می‌رسد يکی از بهترين گزينه‌ها است.
باقری در ادامه به ارائه‌ی نصيحت‌هايی پرداخت و گفت: اکنون فضای سياسی کشور خوب نيست، بنده طلبه جوانی هستم اما لازم می‌دانم اين مطالب را مطرح کنم.
وی افزود: از لحاظ تقوای سياسی بسياری از کارهای انجام شده و مطالب منتشر شده در رسانه‌ها مطلوب نيست، غيبت و افترا ديده می‌شود که خواهش می‌کنم برای آن چاره انديشی صورت گيرد، تا کی قرار است تهمت و دروغ و افترا باشد.
وی با طرح اين پرسش که آيا در کشور نهادهای امنيتی و قوه قضاييه وجود ندارد گفت: مگر اين نهادها وجود ندارند که اين همه تهمت و دروغ و افترا مطرح می‌شود؟
وی افزود: ۳۴ روز از فصل پاييز می‌گذرد و شاهد بارش رحمت الهی که نماد آن باران است نيستيم، آيا اين معنايی جز افزايش تهمت‌ها و اعمالی از اين دست نيست خواهش می‌کنم قوه قضاييه و دستگاههای ا منيتی ورود کنند.
باقری گفت: اگر خودمان به اين موارد رسيدگی و رعايت نکنيم آمريکا و انگليس و اسراييل رعايت نمی‌کنند.
در پايان هم اين فانی بود که ضمن دفاع از برنامه‌های خود، به انتقادات پاسخ داد.
فانی:اجرای قوانين مصوب مجلس را تکليف می‌دانم/ کيفيت‌بخشی راهبرد آينده آموزش و پرورش است
وزير پيشنهادی آموزش و پرورش با تاکيد بر لزوم ارتباط بيشتر آموزش و پرورش با دستگاه‌های فرهنگی، گفت: تصور عموم اين است که نقش‌آفرينان اصلی در زمينه فرهنگ صداوسيما، وزارت فرهنگ، سازمان تبليغات و شهرداری‌ها هستند در حاليکه همه فرزندان ما ساعات زنده و اصلی عمرشان را در مدارس می‌گذرانند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی‌اصغر فانی در جلسه علنی صبح امروز (يکشنبه) مجلس، نيروی انسانی را سرمايه اصلی هر کشور برای توسعه همه‌جانبه و صحيح عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش زيرساخت منابع انسانی را تامين می‌کند و در آموزش و پرورش و مدارس است که فردای جوامع ساخته می‌شود. من با ۴۳ سال تجربه مستقيم در آموزش و پرورش و مدارس و طی تقريبا همه مراحل از معلمی تا مديريت‌های خرد و کلان استانی و ستادی و تحصيلات مرتبط معتقدم برای تربيت نيروی انسانی کارآمد، متعهد و متدين در نظام اسلامی، آموزش و پرروش بايد به سمت يادگيری خلاق به جای تکيه بر حافظه و ايجاد رفتار اجتماعی و فرهنگی متناسب با جامعه و تقويت باورهای دينی، مذهبی و آموزش مهارت‌های و حرفه‌های مورد نياز جامعه حرکت کند.
وی با تاکيد بر لزوم توجه به معلمان در نظام آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است زيرا اين معلم است که می‌تواند با دانش و رفتار خود بيشترين تاثير را بر شاگردانش داشته است از اين رو همه همت ما در آموزش و پرورش بايد اين باشد که معلمينی با انگيزه داشته باشيم، افرادی آشنا با شيوه‌های تدريس و آموزش‌های غيرمستقيم، دارای دانش ارتباط با مخاطب و رفتار نيکو و برای داشتن و نگهداشتن معلمان اين‌چنين که در حال حاضر از آنها فراوان داريم مراکزی برای تربيت معلم اهميت مضاعف دارد.
وزير پيشنهادی آموزش و پرورش با بيان اينکه با تاسيس دانشگاه فرهنگيان و توسعه آن زمينه تحول در آموزش و پرورش فراهم خواهد شد، تصريح کرد: معلمان نبايد دغدغه معيشت داشته باشند.
وی در ادامه بر لزوم ارتباط بيشتر آموزش و پرورش با ساير دستگاه‌های فرهنگی جهت هم‌افزايی اين دستگاه‌ها تاکيد کرد.
فانی ادامه داد: موضوعات مهم ديگری از قبيل عدالت آموزش، شيوه اجرا و رسيدن به آن، مشکلات مدارس تيزهوشان، امور تربيتی، ورزش، هنر، کتاب‌های درسی، دانش‌آموزان استثنايی و صدها مشکل ديگر در آموزش و پرورش وجود دارد که ان‌شاءالله به مدد نمايندگان نسبت به حل اين مشکلات اقدام می‌کنيم.
وزير پيشنهادی آموزش و پرورش افزود: اينجانب خدمت در آموزش و پرورش را در هر سطحی فرصت و نعمتی بابرکت برای خودم می‌دانم و خدا را سپاسگزارم که توفيق داده همه عمرم را در راه تعليم و تربيت صرف کنم و حالا که توسط رييس‌جمهور معرفی شده‌ام ضمن تشکر از حسن نظر و اعتماد ايشان در صورت انتخاب وظيفه خود می‌دانم با تبعيت از رهنمودهای رهبری که همواره بر اهميت آموزش و پرورش تاکيد داشته‌اند، در چارچوب سياست‌های دولت تدبير و اميد بدون سياست‌بازی و با اتخاذ مشی اعتدال از همه ظرفيت و نيروهای انقلابی و ارزشی استفاده کنم.
وی آموزش و پرورش را بزرگ‌ترين فصل مشترک ملت و حاکميت توصيف کرد و گفت: از خدا مسئلت دارم من را معلمی پيرو پيامبر و ائمه قرار دهد و اگر توفيق در کسوت وزارت را داشتم با حمايت شما نمايندگان برای فردای روشن‌تر فرزاندمان آستين بالا می‌زنيم.
فانی ارتقای کيفيت در آموزش و پرورش را راهبرد اصلی دانست و يادآور شد: تعداد دانش‌آموزان ما در حال حاضر دو سوم سال‌های اوج دانش‌آموزی است بنابراين ما فضا و تجهيزات خوبی داريم و راهبردی که برای آينده آموزش و پرورش بايد اتخاذ شود راهبرد کيفيت‌بخشی است.
وی ساماندهی و بهسازی نيروی انسانی آموزش و پرورش، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، مديريت بر منابع آموزش و پرورش و ارتقای کيفيت مديريت آموزشگاهی را چهار اولويت کاری خود عنوان کرد.
فانی: طبق اطلاع من حقوق مهرماه معلمان پرداخت شده اما باز هم پيگيری می‌کنم
به گزارش ايسنا، در پايان سخنان وزير پيشنهادی آموزش و پرورش، محمدحسن ابوترابی‌فرد تذکر مکتوب نادر قاضی‌پور به فانی در مورد تعيين تکليف مربيان پيش دبستانی و حق‌التدريسی را مورد توجه قرار داد که فانی در اين باره گفت: اين تکليف من است که نسبت به اجرای قوانين مصوب مجلس اقدام کنم و يکی از آنها استخدام مربيان پيش‌دبستانی است که اميدواريم اجرای اين قانون را تا قبل از انقضای مهلت قانونی انجام دهيم.
وی درباره پرسش مکتوب يکی ديگر از نمايندگان درباره دليل عدم پرداخت حقوق مهرماه معلمان و کادر اداری آموزش و پرورش نيز يادآور شد: تا جايی که من طلاع دارم حقوق‌ها پرداخت شده اما با اين وجود بعد از جلسه امروز مجلس اين موضوع را پيگيری خواهم کرد.
اظهارات مخالفان و موافقان وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری
بعد از اظهارات وزير پيشنهادی آموزش و پرورش، نوبت به بررسی صلاحيت وزيرپيشنهادی علوم رسيد که نماينده قائنات به عنوان يکی از مخالفان وزارت فرجی‌دانا سخن گفت.
هروی: برنامه فرجی دانا کليشه‌ای است
نماينده مردم قائنات گفت: برنامه آقای دکتر فرجی دانا کليشه‌ای است و فکر می‌کنم ايشان حتی يکبار هم فرصت نکردند که کليات برنامه پنجم توسعه را بخواند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، جواد هروی عنوان کرد: همه اصولگرايان و اصلاح‌طلبان بايد انتخاب وزير علوم جدی را بگيرند و به دور از مسائل سياسی به سوگندی که برای حفظ منافع و مصالح مردم خوردند، پايبند باشند.
او ادامه داد: اگر درسالهای گذشته مديران مدبر به کار گرفته می‌شدند که رويکرد غيرسياسی داشتند امروز در رديف صادرکنندگان علمی و دارای اقتصاد دانش بنيان بوديم. امروز فضای دانشگاه‌ها و انتخاب روسای دانشگاه‌ها به قدری سياسی شده که انتخاب سياسی روسای دانشگاه‌هايی مثل دانشگاه آزاد و پيام نور و يا همه دانشگاه‌های ديگر عادی و معمولی شده است.
اين نماينده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: رشد غيرمنتظره کمّی دانشگاه‌ها همان بلايی را سرمان می‌آورد که تبليغ وارونه جمعيت بر سر ما خواهد آورد. به قدری در رشد وارونه جمعيت تبليغ کرديم که امروز جمعيت پير جايگزين جمعيت جوان شده است. اشتغال‌زايی ناشی از اين حرکت وارونه دانشگاه‌ها را چه کسی برعهده می‌گيرد. امروز در حالی سخن از رشد علمی می‌گويم از رشد معنادار علمی غافل هستيم.
هروی با بيان اينکه امروز بايد تمنای مرد روئين‌تن را برای وزارت علوم داشته باشيم،گفت: آنچه باعث شده سومين وزير پيشنهادی در دولت يازدهم به باد انتقاد گرفته شود ضرورت توجه به توليد علم است. مقام عظمای ولايت بارها به اشاعه بحث علم اشاره کردند و تاکيد داشتند که اگر غرب هم به جايی رسيده از توسعه علمی بوده است اما ما بر اين مسئله تکيه نکرده‌ايم.
نماينده مردم قائنات تصريح کرد: تبلور عقلانيت که شعار اصلی دولت است در فضاهای دانشگاه‌ها کليد می‌خورد و تمام راه‌ها به دانشگاه ختم می‌شود به همين دليل سکان آموزش عالی را بايد به دست بهترين و عالم‌ترين شخص غيرسياسی بدهيم.
او سپس به طرح برخی مشکلات و موضوعات موجود در دانشگاهی اشاره کرد و گفت: چندين سال است اسلامی کردن دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته اما آيا دانشگاه‌ها واقعا اسلامی‌تر شدند يا غيراسلامی‌تر؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت که وزرای علوم ما دغدغه توسعه علمی نداشتند امروز رقابت کمی،‌کيفيت را به فنا برده است و مقام استاد و معلم همچنان سنگ تيپا خورده‌ای گشته و اين جای تاسف است هر خرمهره‌ای را به نام علم می‌فروشند و در چنين شرايطی سردمداران علمی کشور در خواب خرگوشی هستند اين به اين دليل است که وزرای علوم ما کارآمد نيستند.
نماينده مردم قائنات افزود: کرسی‌های آزادانديشی به دست نسيان سپرده شده‌اند؛ چرا امروز هر نهادی که در حوزه آموزش عالی است فقط بر طبل خودش می‌کوبد؟ پاسخ اين است که چون نخواسته‌ايم وزرای علوم عالم و فرهيخته باشند هر کسی بر طبل خودش کوبيده است؛ نقش وزير علوم در اين ميانه کجاست؟ وزير علوم بايد دغدغه داشته باشد و من چنين دغدغه‌ای در وجود دکتر فرجی دانا کمتر می‌بينيم. وزير علوم بدون دغدغه نمی‌تواند ادعای دانش‌افزايی کند بايد به جای فرياد و هياهو اندکی تامل کنيم و اگر قرار باشد اقتصاد دانش بنيان جايگزين اقتصاد نفت باشد بايد تحولی در آموزش عالی صورت بگيرد؛ جهاد اکبر را خيلی وقت است شروع کرده‌ايم ولی چون در اين امر قصور کرديم به نتيجه نرسيديم.
او تاکيد کرد: آموزش عالی ستون فقرات نظام است و وزير علوم بايد حساس‌ترين شخص علمی باشد و با کفايت‌ترين و با درايت‌ترين کارنامه را داشته باشد تا بتواند با وجود اين همه گرداب کشتی آموزش عالی را به سلامت به مقصد برساند اما آيا آقای فرجی دانا قدرت کافی برای دست گرفتن سکان کشتی آموزش دارد و آيا می‌تواند از پس اين جايگاه برآيد؟
هروی در ادامه به نقد رويکرد آموزشی وزير پيشنهادی علوم پرداخت و گفت: ايشان کوچکترين اطلاعی از برخی مسائل ندارد برای مثال آيا از ترکيب هيات امنای دانشگاه آزاد اطلاع دارد؟ آيا ايشان با چند سال رياست يک دانشگاه می‌تواند استنباط دقيقی از دانشگاه‌های کشور داشته باشد؟ ۲۵۰۰ دانشگاه در اين کشور وجود دارد و ايشان فقط با اداره کردن دانشگاه تهران می‌تواند چنين ديدگاهی به دست آورد؟ آيا ايشان تخصص و توان تحول در علوم انسانی را دارد؟ تخصص در رشته ايشان غيرانسانی است با چنين پيشينه‌ای چگونه می‌خواهد بر جايگاه علوم انسانی اشراف داشته باشد.
اين نماينده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آموزش عالی ما متاسفانه آموزش محور است کسی بايد سکان آن رابه دست بگيرد که با پژوهش يگانه باشد نه بيگانه. در کارنامه آقای فرجی دانا حتی يک کتاب هم ديده نمی‌شود تمام مقالات ايشان يا کارگروهی است يا کار دانشجويان ايشان است. يک وزير علوم بايد سلامت علمی و پژوهشی مملکت باشد اما اين مسئله در کارنامه آقای فرجی دانا مشاهده نمی‌شود .آنهايی که از سابقه و کارنامه درخشان ايشان دم می‌زنند بفرمايند ايشان چند کتاب دارد و چگونه بدون حتی يک کتاب ربته استاد تمامی را به دست آورده است. ايشان چگونه می‌تواند مهار آموزش عالی سرکش را در دست بگيرد؟ اين سوالی بود که پرسيديم و ايشان سکوت کردند.
هروی افزود: دکتر فرجی دانا تنها از يک هفته قبل قانع شدند که می‌توانند وزير علوم باشند چطور می توانند با مجلس و يا ساير نهادها تعامل کنند وزير علوم بايد با مجلس و کميسيون آموزش بيشترين تعامل را داشته باشد اما ايشان احتمالا حتی نمی‌توانند به اين سوال ساده که تعداد اعضای کميسيون آموزش چند نفر است پاسخ دهند. رويکرد تعاملی سابقه می‌خواهد که ايشان ندارند. ايشان پاسخ ندادند که سهم پژوهش که بايد سه درصد توليد ناخالص علمی باشد چرا به ۴۲ صدم درصد کاهش پيدا کرده است. ايشان در برنامه هايش نياورده است که تفاوت و تبعيض فاحش حقوق و بازنشستگی استادان دانشگاه‌ها را چگونه حل می‌کند و برای اين تبعيض چه راهکاری دارد؟
هروی در پايان به طرح اين پرسش پرداخت که وزير پيشنهادی علوم برای رشد ناموزون کيفی دانشگاه‌ها و خالی شدن صندلی‌ها که کاهش چشم‌گير داشته است چه راهکاری ارائه خواهند کرد.
نماينده ابهر که موافق وزارت فرجی دانا بود، جلوگيری از خروج نخبگان را از برنامه‌های "فرجی‌دانا" عنوان کرد.
نماينده ابهر: جلوگيری از خروج نخبگان از برنامه‌های "فرجی‌دانا" است
اين نماينده موافق وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری گفت: حرمت نهادن به مالکيت فکری در محيط دانشگاه‌ها با هدف جلوگيری از خروج نخبگان در برنامه‌های وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری وجود دارد.
خان‌محمدی گفت: دکتر فرجی‌دانا عالمی بزرگ و استاد تمام دانشگاه تهران و مقيد به امور دينی و اخلاقی و فردی است که با سلامت نفس خود قدرت سازندگی و تعامل قوی با اساتيد و دانشجويان را دارد.
وی با تاکيد بر اينکه علم، دين، تحصيل، اخلاق، بينش و شعور سياسی و تلاش برای پيوند صنعت و دانشگاه بايد در محيط دانشگاه‌ها محقق شود، گفت: توجه به همه اين مسائل در برنامه‌های دکتر فرجی‌دانا بيان شده است.
خان‌محمدی با اشاره به سخنان هروی مخالف وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری، گفت: دکتر فرجی‌دانا در علوم انسانی متخصص نيست ولی بايد به اين مساله توجه داشت که اگر فردی با گرايش علوم انسانی وزير شود پس ساير حوزه‌ها چه می‌شوند؟ به تجربه اثبات شده که ۲۰ درصد تخصص فردی و ۸۰ درصد استعدادهای مديريتی برتر ملاک عمل مديريت کلان دستگاه‌ها بايد قرار گيرد.
وی افزود: دکتر فرجی‌دانا در رشته بسيار سختی پنجاه مقاله علمی معتبر و چندين طرح پژوهشی دارد که اگر يک سوم اين مقالات را هم می‌داشتند باز شايسته استاد تمامی بودند. تجربه و سابقه ايشان نيز مشهود است. ايشان تمام سطوح مديريتی را در نظام آموزش عالی طی کرده‌اند. دکتر فرجی‌دانا به صراحت يا تلويحا در برنامه‌هايش افزايش سهم پژوهش از ۴۹ صدم درصد به ۳ درصد را پيش‌بينی کرده‌اند، همچنين رشد علمی و اخلاقی در محيط دانشگاه نيز جزو برنامه‌های ايشان است.
نماينده مردم ابهر در مجلس رعايت کرامت و منزلت دانشگاهيان، اعتقاد به آموزش و پرورش و توجه به تحصيل ايثارگران را از ديگر برنامه‌های وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری برشمرد و افزود: دانشگاه بايد پرچمدار انتقال ارزش‌ها به نسل جوان باشد که اين مهم نيز جزو برنامه‌های فرجی‌دانا است.
وی متذکر شد: برخی از خواسته‌های نماينده مخالف در قالب سياست‌های وزارت علوم که در آينده بايد تدوين شود، بايد مطرح شود نه در محورهايی که توسط وزير پيشنهادی ارائه شده است.
خان‌محمدی تصريح کرد: کمک به ارتقای علم و فناوری در جهان اسلام و ارتقای صد پله‌ای نظام آموزش عالی کشور در سطح جهان و تبادل استاد و دانشجو بين دانشگاه‌های جهان نيز جزو برنامه‌های ايشان است.
نماينده مردم ابهر، هدفمند کردن توسعه آموزش عالی و کاربردی کردن علوم توسعه‌ای و پژوهشی، اصلاح متون درسی دانشگاهی در علوم پايه و فنی، توجه به آمايش منطقه‌ای و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای برای تحصيل جوانان را از ديگر برنامه‌های وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری دانست.
وی در پايان از موافقت کميسيون آموزش عالی و رييس اين کميسيون با رای اعتماد به وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری خبر داد.
نماينده زنجان هم به عنوان ديگر موافق فرجی دانا به بيان نقطه‌نظرات خود پرداخت.
نماينده زنجان: فرجی‌دانا توان پياده کردن ديدگاه‌ها و نظرات رهبری در دانشگاه‌ها را دارد
نماينده مردم زنجان و طارم گفت: فرجی‌دانا در نماد علمی کشور سال‌ها مديريت کرده است و حتما توان پياده‌سازی ديدگاه‌ها و نظرات مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را دارد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی مردانی در موافقت با وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری گفت: پيشرفت همه‌جانبه کشور و تبديل ايران به مرجع جهان اسلام توسط مقام معظم رهبری تعريف شده است. اين مهم بدون اعتلای علمی و فرهنگی کشور محقق نمی‌شود.
اين عضو کميسيون اجتماعی مجلس افزود: امروز ايران حامل گفت‌وگوی مترقی انقلاب اسلامی است و در نظامات سياسی دنيا به الگو مبدل شده است پس بر ماست که دانشگاه‌ها را به فردی لايق بسپاريم که به سرعت دادن به اين روند اعتقاد دارد.
وی افزود: فرجی‌دانا در نماد علمی کشور سال‌ها مديريت کرده است و حتما می‌تواند نظرات رهبری در دانشگاه‌ها را محقق کند. فرجی‌دانا به مسائل دانشگاه‌ها به صورت عميق آشناست.
مردانی با تاکيد بر اينکه دانشگاه بايد هدايت‌گر صنعت و توليد باشد،‌ گفت: يقينا با پرورش متخصصان خلاق و مبتکر بايد نقش هدايت‌گری دانشگاه‌ها در حوزه صنعت و توليد را پررنگ‌تر کرد. اين مهم با پيوند زدن سرمايه‌های انسانی به منابع و ذخاير عظيم کشور قابل تحقق است اما لازمه اين کار بروزرسانی نظام آموزش عالی است که جزو برنامه‌های وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری است.
نماينده مردم زنجان تصريح کرد: افزايش انگيزه دانشگاهيان و انطباق بيشتر برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها با سياست‌های کلان نظام تنها در صورت حضور مديری شايسته در راس نظام آموزش عالی قابل تحقق است.
وی افزود: فرجی‌دانا در جامعه علمی به عنوان دانشمند شناخته شده است. اساتيد و دانشجويان دانشگاه تهران شاهدان زنده ابتکارات علمی و مديريتی ايشان هستند. وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری با تعامل شايسته با نهادهای دانشجويی و پرهيز از افراط و تفريط توانسته است نظر مثبت دانشجويان را جلب کند بنابراين بايد از اين توان در سطح وزارت علوم، آموزش و تحقيقات استفاده کرد.
علی مردانی در پايان تاکيد کرد:‌ با حمايت قوی مجلس از دکتر فرجی‌دانا سهم وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در حوزه‌های علمی، اقتصادی و سياسی افزايش معناداری خواهد يافت.
علی‌اکبر آقايی هم موافقت خود را با وزارت فرجی‌دانا ابراز کرد وخواهان رای بالای مجلس به او شد.
آقايی: مجلس با رای بالا به فرجی دانا تعهد خود را نشان بدهد
يک نماينده موافق گزينه پيشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم در دفاع خود از رضا فرجی‌دانا ضمن تشکر از کميسيون آموزش مجلس که موافقت خود را با اين گزينه اعلام کرده است، تاکيد کرد: لازم است مجلس و دولت با درک متقابل به پيشرفت علمی کشور کمک کنند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، علی‌اکبر آقايی نماينده مردم سلماس گفت: نقطه اميد جامعه تحقق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، برنامه‌های پنج ساله توسعه، پيشرفت علمی کشور و ساير مواردی است که در آن‌ها چشم اميد به دانشگاه‌هاست. دانشگاه با ويژگی‌های ممتاز و تربيت نخبه می‌تواند نقش اساسی در توسعه علمی بازی کند.
آقايی ادامه داد:‌ توجه ويژه به فرمايشات رهبری، سند چشم‌انداز، برنامه‌های پنج ساله توسعه، قانون اهداف وزارت علوم، حمايت از شرکت‌های دانش بنيان، قانون نقشه جامع علمی کشور و دانشگاه‌ اسلامی از برنامه‌های دکتر فرجی‌داناست. البته علی‌رغم دستاوردهای مهم وزارت علوم با چالش‌هايی هم روبروست که دکتر فرجی‌دانا با توانمندی، تعهد و آموخته های خود در آموزش عالی می‌تواند دانشگاه را به سرانجام مطلوب برساند.
اين عضو کميسيون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: فرجی دانا با درجه علمی دکترا عضو هيات علمی دانشگاه تهران است و در مدت انقلاب فرهنگی و تعطيلی دانشگاه‌ها فعاليت خود را در سپاه پيوسته ادامه داده است. توجه خاصی به حوزه علوم و فناوری، گسترش دانشگاه‌ها، توسعه تحصيلات تکميلی، تنوع در نظام آموزشی کشور، ورود بخش خصوصی، ارتباط دانشگاه با صنعت، توسعه پارک‌های علم و فناوری و توسعه فناوری‌های نوين در برنامه‌های خود دارد.
وی همچنين به بالا بودن نرخ بيکاری و مهاجرت در ميان نخبگان و تحصيلکردگان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: عدم انسجام در سياست‌گذاری در وزارت علوم توجه ويژه دولت و مجلس را می‌طلبد. اسلامی شدن دانشگاه‌ها، به سرانجام رساندن کرسی‌های آزادانديشی و نظريه‌پردازی در دانشگاه‌ها و تمرکز زدايی مهمترين اهداف فرجی‌داناست. هم‌هدفی و اقبال مجلس و دولت در اين زمينه می‌تواند نقطه عطفی در درک مسائل و تحقق اهداف وزارت علوم باشد.
آقايی با تاکيد بر اينکه رای مثبت بالا به وزير پيشنهادی علوم نشانه اهميت بالای اين جايگاه است، در پاسخ به مخالفان وزير پيشنهادی گفت: من از مخالفين سوال می‌کنم آقای دکتر هروی در مخالفت خود سوال کرده‌اند که آيا می‌دانيد تعداد اعضای کميسيون آموزش مجلس چند نفر است؟ حالا من می‌گويم بدانند يا ندانند، آيا اگر آقای فرجی دانا بداند که چند نفر عضو کميسيون هستند شما قطعا به ايشان رای مثبت می‌دهيد؟آيا اين از ويژگی‌های وزير است؟ شما بگوييد که ايشان دانش‌آموخته کجاست؟ تحصيلاتش چيست؟ آيا او را از خارج آورده‌ايم؟ آخر اين چه سوالی است که مطرح می‌کنيد؟
اين نماينده موافق گزينه پيشنهادی برای تصدی وزارت علوم همچنين خطاب به طبيب‌زاده نوری نماينده ديگر مخالف وزير پيشنهادی گفت: شما تمرکز خود را در موضوع اعتبارات گذاشته‌ايد اما اعتبارات را ما (مجلس) مصوب می‌کنيم و هيات دولت آن‌ها را پيشنهاد می‌کند. مگر مساله اعتبارات در وظايف وزير است. وزير از خدا می‌خواهد که اعتبارات عمرانی و جاری وزارتخانه‌اش بيشتر باشد. اين چيزی است که ما در اختيار وزرا می‌گذاريم.
آقايی ادامه داد: گفتيد که تفکيک جنسيتی لازم است. وزير در برنامه‌های خود تاکيد به اسلامی‌ کردن دانشگاه‌ها دارد نه تنها يک مورد تفکيک جنسيتی بلکه به جميع موارد اسلامی کردن دانشگاه‌ها توجه داشته‌اند. اما زمينه اين کارها را بايد مجلس و دولت فراهم کند.
اين نماينده موافق گزينه پيشنهادی برای تصدی وزارت علوم با اشاره به برنامه‌های فرجی‌دانا برای وزارت علوم گفت: ايشان ۲۱ بار در ۲۸ صفحه برنامه خود به تبعيت از رهبری اشاره کرده‌اند و اعتقاد به ولايت، امام(ره) و انقلاب دليل پيوستنشان به سپاه بوده است. تمام نمايندگان بايد در اين زمينه به وظايف خود عمل کنند. با توجه به دفاع کميسيون و دفاع آقای ابوترابی از اين گزينه پيشنهادی، همچنين دفاع مجمع نمايندگان شمال غرب از ايشان انتظار داريم که مجلس با رای بالا تعهد خود را اعلام کند.
طبيب‌زاده ديگر مخالف وزير پيشنهادی علوم بود.
طبيب‌زاده: برنامه‌های فرجی دانا بيشتر راهبردی است تا عملياتی
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: برنامه‌های وزير پيشنهادی علوم تحقيقات و فناوری بيش از آنکه عملياتی و اجرايی باشد راهبردی است و اين در حالی است که نه امکانات مالی و نه زمان تصدی مسئوليت چهار ساله ايشان اجازه اجرای بسياری از اين راهبردها را نمی‌دهد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، زهره طبيب‌زاده نوری که به عنوان مخالف وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: وجه تمايز يک مدير اجرايی نسبت به ساير مديران در عرصه کلان مديريتی تسلط و اشراف بر قوانين و مقررات، اطلاع از مشکلات موجود، توانايی اجرای راهکار عملی و منابع مالی در اختيار اوست و انتظار نمايندگان در همين راستا از وزير پيشنهادی بيان راهکارهای عملی در چارچوب مقدورات از طرف وزير پيشنهادی است.
وی خطاب به وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری گفت: متاسفانه برنامه پيشنهادی شما به صورت شعاری با عبارات کلی و بدون در نظر گرفتن منابع تدوين شده که در آن تمام موضوعات مرتبط با نظام علم و فناوری فارغ از اهميت و اولويت نوشته شده است و هيچ مسير روشنی و زمان‌بندی مشخصی برای دسترسی به اهداف و حل مشکلات جدی کشور و اجرای راهبردهای برنامه وجود ندارد.
طبيب‌زاده افزود: اين در حالی است که در شرايط هجمه و تحريم‌های سنگين غرب عليه کشورمان، وزير علوم به عنوان سکاندار کشتی علم و فناوری در کشور بايد برنامه‌ی خود را برای تقويت ساخت درونی قدرت و به تاکيد مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری به طور مشخص بيان نمايد و به جرات می‌توان ادعا کرد در برنامه پيشنهادی شما به اين نياز پرداخته نشده و حتی گاهی به طور متناقض نيز شعار داده شده است.
وی با اشاره به بندی از برنامه وزير پيشنهادی علوم در ارتباط با پاسخگو بودن دانشگاه‌ها نسبت به عملکردشان اظهار کرد: از طرفی به لزوم پاسخگو کردن دانشگاه و اعضای هيات علمی تاکيد می‌شود و از طرفی به افزايش بدون حد و مرز استقلال و اختيارات دانشگاه تاکيد شده و اين نوعی تناقض است، همچنين مواردی در برنامه مطرح شده است که در حدود اختيارات وزير نيست و فرا دستگاهی است و در حوزه مسئوليت دستگاه‌های اجرايی ديگر است و شاهد اين مثال بند ۱۲ از برنامه ارائه شده است که در ارتباط با ساماندهی بودجه و دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی است و الزام آن‌ها به تامين منابع مورد نياز پژوهش‌ها فرادستگاهی است و از عهده شخص وزير علوم خارج است.
نماينده مردم تهران افزود: من از وزير پيشنهادی سوال می‌کنم با کدام منابع مالی حمايت مادی و تسهيلاتی از موسسات آموزش عالی غيردولتی را خواهيد داشت؟ لطفا بودجه جاری دانشگاه‌های دولتی را تامين کنيد بعد به مراکز خصوصی قول بدهيد، همچنين بر اساس کدام مجوز قانونی بخش خصوصی دانشگاهی را مشمول معافيت مالياتی، گمرکی، کمک و وام می نماييد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر