۱۳۹۲ آبان ۹, پنجشنبه

دیده بان حقوق بشر خواستار تعلیق اعدام ها در ایران شد

سازمان دیده بان حقوق بشر خواستار تعلیق فوری اعدام ها در ایران شد. این درخواست پس از اعدام های هفته اخیر در ایران که اعتراض های بسیاری از سازمان های بین المللی را برانگیخت٬ مطرح می شود.
به گزارش خبرنامه گویا٬‌ دیده بان حقوق بشر با اشاره به اعدام های "تلافی جویانه" هفته گذشته در سیستان و بلوچستان و اعدام بدون اطلاع دو زندانی کرد٬‌ به نقل از سارا له ویلتسون٬ مدیر بخش خاورمیانه این سازمان می نویسد:" کدام دستگاه قضایی می‌تواند" در پاسخ" به کشته شدن مزربانان در درگیری مسلحانه۱۶٬‌زندانی را بدون دلیلی که نشانه ارتباط این افراد با این جرایم بوده است اعدام کند؟ اعدام های تلافی جویانه در ایران باید زنگ خطر را برای ناظران بین المللی به صدا در بیاورد. اعدام ها باید فورا در ایران متوقف شوند و دستگاه قضایی باید مورد بازنگری اساسی قرار گیرد."
دادستان سیستان و بلوچستان در مورد اعدام این افراد گفته بود که در اقدامی تلافی جویانه به دلیل حمله اعضای گروه جیش العدل و کشتن مرزبانان ایرانی انجام شد. وی مدعی شد که اعدام این افراد با این امید که دست از اقدامات خود کشیده اند معلق شده بود.
دولت ایران مدعی است تا کنون بیش از ۳۵۰۰ نفر از نیروهای امنیتی اش در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر و گروههای تندروی سنی مذهب در این منطقه کشته شده اند.
در همان روز حبیب الله گلپری پور نیز در کردستان اعدام شد. احسان مجتوی٬ وکیل مدافع وی به دیده بان حقوق بشر گفت که اعدام وی بدون اطلاع قبلی صورت گرفته است.
به گفته وی خانواده گلپری پور روز قبل از اجرای حکم از انتقال او به انفرادی خبردار شدند و برای پیگیری مسئله از سنندج به ارومیه آمدند. اما صبح روز ۴ آبان مقامات قضایی به اطلاع آنها رساندند که فرزند آنها شب قبل اعدام شده است و از تحویل جنازه وی به خانواده اش نیز خودداری کردند. حبیب الله گلپری پور متهم به عضویت در پژاک بود.
همچنین دیده بان حقوق بشر می گوید فعالین کرد خارج کشور به اطلاعش رساندند که در همان روز رضا اسماعیلی دیگر زندانی کرد متهم به عضویت در پژاک نیز اعدام شده است. این سازمان صحت این خبر را تایید نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر