۱۳۹۲ آبان ۱۹, یکشنبه

لوموند : باله دیپلماتیک و مواضع جدی فرانسه در مذاکرات ژنو

رادیو فرانسه : روزنامه لوموند، در مطلبی به قلم گزارشگر این روزنامه در ژنو می‌نویسد در ادامه باله لیموزین‌های دیپلماتیک، امروز سرگئی لاوروف- وزیر خارجه روسیه و یک نماینده بلندپایه چین نیز به مذاکرات اتمی وزرای خارجه کشورهای غربی و ایران پیوستند.
لوموند، می نویسد اگرچه نکات عمده یک توافق احتمالی میان هردو طرف همچنان محرمانه نگهداشته شده اما تجمع غیرمنتظره دیپلمات‌ها در ژنو حاکی از آن است که شاید نتیجه‌ای برای این مذاکرات در پیش‌رو باشد.
روزنامه بعد از شرح این موضوع که چگونه وزرای خارجه کشورهای غربی بگونه غیرمنتظره تصمیم گرفتند به ژنو بروند می نویسد: در گرماگرم دیدارهای متعددی که پشت پرده میان این وزرا صورت گرفته، لوران فابیوس- وزیر خارجه فرانسه، روی مواضع جدی دولت خود در پرونده اتمی ایران پافشاری نشان داده است.
لوموند می نویسد: فرانسه مایل است بداند مواضع اصلی ایران در مورد راکتور آب سنگین اراک، سرنوشت ١٨٦کیلوگرم اورانیوم غنی شده این کشور و چشم انداز غنی سازی اورانیوم در ایران در درازمدت، چگونه است.
به نوشته لوموند، کاترین اشتون- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جان کری- وزیر خارجه آمریکا و لوران فابیوس، بعد از ظهر دیروز درباره «نگرانی‌های ویژه» فرانسه در پرونده اتمی ایران با هم گفتگو کرده اند اما تنها نتیجه‌ای که دیروقت جمعه شب بدست آمده این است که حصول یک توافق، زمان بیشتری لازم دارد.
روزنامه فیگارو، نیز به مذاکرات جاری در ژنو توجه کرده و نوشته در آخرین گفتگوهای روز گذشته، فرانسه از ایران خواهان «تضمین های جدی» درباره پیشنهادات این کشور شده است.
روزنامه با توجه به پیشرفت های احتمالی که در این مذاکرات پیش بینی شده می نویسد: این پیشرفت‌ها تا هنوز چنان هم «تاریخی» نیست که عده ای عنوان کرده اند، بلکه فقط یک «برنامه کاری» ابتدایی است که ایران و کشورهای غربی در آخرین ساعات دیروز سعی داشتند در مورد آن به توافق برسند.
فیگارو، از قول منابع خود در پرونده اتمی ایران می نویسد که در مذاکرات جاری، ایران احتمالاً پذیرفته از غنی سازی ٢٠ در صدی اورانیوم دست بردارد، ظرف شش ماه آینده راکتور اراک را فعال نکند و سانتریفوژهای مدرن IR2 را مورد استفاده قرار ندهد.
به نوشته فیگارو، آمریکا در مقابل پذیرفته، درصورت رعایت نکات یاد شده از سوی ایران، تحریم ها علیه ایران را کاهش دهد.
آما آنچه که شاید انتظارش نمیرفت، این بار بجای آمریکا، فرانسه لحن تندی نسبت به مواضع ایران اختیار کرده و در متن طرح ابتدایی توافق ایران و کشورهای غربی، خواهان تضمین‌هایی درباره عدم استفاده از راکتور اراک، شفافیت در مورد سرنوشت ذخایر اورانیوم ٢٠درصدی و مسأله غنی سازی در ایران شده است.
فیگارو، سپس می نویسد که اما این تنها مواضع جدی فرانسه نیست که راه رسیدن به یک توافق را دشوار کرده است؛ مذاکره کنندگان ایرانی نیز تحت فشار جناح اصولگرایان رژیم، میخواهند تحریم های بین المللی از همان آغاز مراحل اولیه توافق کاهش پیدا کند.
می‌ماند اینکه، تا حصول توافق نهایی، ایران با داشتن ١٩هزار سانتریفوژ، ذخایر اورانیوم ٢٠درصد غنی شده، مراکز زیرزمینی هسته‌ای مثل تأسیسات فردو و بلاخره پیشرفت های مداوم در عرصه بالیستیک، به یک کشور بالقوه هسته ای مبدل شده است.
فیگارو معتقد است عدم توافق در پرونده اتمی ایران باعث خواهد شد ایران یک کشور بالقوه ای هسته ای باقی بماند و این دقیقاً همان چیزی است که مایه نگرانی اسرائیل است، کشوری که قدرت‌های غربی نمتیوانند در پرونده اتمی ایران، آن را نادیده بگیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر