۱۳۹۲ بهمن ۲۸, دوشنبه

ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای عازم وین شدند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته ای برای آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 به منظور رسیدن به توافق جامع و نهایی بامداد روز دوشنبه عازم شهر وین پایتخت اتریش شدند.
ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای عازم وین شدند
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، ظریف را در این دور از مذاکرات، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و بین الملل وزیر امور خارجه، داوود محمدنیا مشاور وزیر امور خارجه همراهی می کنند.
همچنین محمد امیری مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی و نمایندگانی از این سازمان، وزیر امور خارجه را در دور جدید مذاکرات همراهی می کنند.
ایران و گروه 1+5 از روز سه شنبه (29 بهمن ماه جاری) دور جدید مذاکرات فشرده ، فنی و پیچیده خود را برای رسیدن به توافق جامع و نهایی در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر وین اتریش آغاز می کنند.
ریاست هیات ایرانی را محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و ریاست هیات 1+5 را کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارند.
ظریف دوشنبه شب یک شام کاری با خانم اشتون خواهد داشت و سپس طرفین در روز سه شنبه مذاکرات را با حضور نماینده 1+5 آغاز می کنند.
اشتون را در این دور از مذاکرات علاوه بر نمایندگان 1+5، هلگا اشمید معاون وی و استفان کلمنت دستیار ویژه اش.
ایران و 1+5 سوم آذرماه امسال در شهر ژنو سوئیس با یکدیگر به توافق اولیه دست یافتند که حاصل این توافق، برنامه اقدام مشترک ژنو بود که از روز 30 دی ماه اجرایی شد.
بر اساس برنامه اقدام مشترک ، غرب پس از سالها مذاکره بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، غنی سازی ایران را پذیرفت و توافق کرد که برنامه غنی سازی 5 درصد ایران ادامه داشته باشد.
بر پایه این برنامه اقدام مشترک، ایران نیز غنی سازی 20 درصد خود را بصورت داوطلبانه و برای مدت 6 ماه متوقف کرد و در حال اکسید کردن و رقیق سازی ذخیره اورانیوم 196 کیلو گرمی اورانیوم 20 درصد خود طی مدت 6 ماه است و در ازای آن غرب به ویژه آمریکا تلاش ها برای کاهش خرید نفت خام ایران را متوقف و بخشی از تحریم ها از جمله تحریم های پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها، صنعت خودرو و قطعات هواپیماها را لغو کرد.
همچنین 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی محدود شده ایران بر اساس این توافق در طول 6 ماه آغاز خواهد شد که تاکنون اولین قسط آن به مبلغ 550 میلیون دلار به حساب بانک مرکزی ایران واریز شده است.
عدم صدور قطعنامه های جدید تحریم هسته ای از سوی اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل و نیز خودداری دولت آمریکا در چارچوب اختیارات قانونی رییس جمهوری و کنگره این کشور از تحمیل تحریم های جدید هسته ای از دیگر تعهدات گروه 1+5 بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو است.
اکنون در دور جدید مذاکرات و بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، طرفین در تلاش هستند تا به گام آخر یعنی توافق نهایی دست یابند؛ توافقی که دستیابی به آن کمی دشوار اما امکان پذیر خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر