۱۳۹۰ دی ۱۰, شنبه

بحران تنگه هرمز؛ معامله تسلیحاتی آمریکا و امارات


رادیو آلمان: وزارت دفاع آمریکا از عقد یک قرارداد تسلیحاتی با امارات متحده عربی خبر داده. طبق این قرارداد که ۲۵ دسامبر منعقد شده، موشک و تجهیزات رادار به امارات ارسال خواهد شد. حجم معامله بالغ بر ۴۸/ ۳ میلیارد دلار می‌شود.
بنا بر اعلام وزارت دفاع آمریکا، معامله تسلیحاتی با امارات متحده عربی شامل ۹۶ موشک، لجستیک فناوری و کمک‌های آموزشی می‌شود. پنتاگون هدف این معامله را تقویت توان دفاع موشکی امارات عنوان کرده است.
وزارت دفاع آمریکا خبر داده که کنسرن تسلیحاتی لاکهید مارتین نیز در ساخت ترمینال و سیستم دفاعی مربوط به این قرارداد همکاری خواهد داشت. هم‌چنین اعلام شده که این نخستین فروش خارجی سیستم دفاع موشکی پیشرفته THAAD به یک کشور خارجی است.

موشک‌های موسوم به THAAD برای رهگیری بالستیک کوتاه برد و میان برد ساخته شده‌اند. این نوع موشک حاوی مواد منفجره نیست، بلکه هدف مورد حمله خود را با ضربه نابود می‌کند. امارات متحده عربی یکی از نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه است.

معامله تسلیحاتی با عربستان سعودی
چند روز پیش‌ از این نیز دولت آمریکا از فروش جت‌های جنگده از نوع F-15SA به ارزش ۳۰ میلیارد دلار به عربستان سعودی خبر داده بود. طبق این معامله، قرار است ۸۴ فروند جنگنده از این نوع به عربستان سعودی تحویل داده ‌شده و ۷۰ جنگنده قبلی این کشور نیز مجهز به فناوری جدید شوند.
نشریه تایمز مالی در شماره روز ۳۱ دسامبر خود با اعلام جزییات یادشده، با اشاره به برنامه آزمایش موشکی ایران نوشته که «جمهوری اسلامی بار دیگر نفس جهان را با این برنامه‌ در سینه حبس کرده است.»
تایمز مالی در ادامه آورده که آمریکا نیز در برابر این اقدام‌ها ساکت ننشسته و گام‌هایی برای حفظ "ثبات منطقه" در خلیج فارس برداشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر