۱۳۹۱ اردیبهشت ۷, پنجشنبه

مدیر انجمن اسلامی ایران در هند به اتهام جاسوسی اخراج شد


ونداد اولادعظیمی , دهلی :  روز گذشته یک سایت خبری هند خبر اخراج یک جاسوس ایرانی توسط پلیس شهر پونا را اعلام کرد.
طبق این گزارش پلیس ویژه شهر پونا در هند , یک ایرانی 40 ساله به نام حمید کشکولی دانشجوی دکترای دانشگاه پونا را از این کشور اخراج کرد.
اتهام وی جاسوسی اتباع اسرائیل و یهودیان ساکن شهر پونا اعلام شده است.پلیس شهر پونا می گوید جاسوسی این شخص برای پلیس امنیت ایران محرز است .
گفته میشود پلیس شواهدی از فعالیتهای غیرقانونی آقای کشکولی در مدت اقامت در این شهر که موجب اخراج وی توسط دادگاه و در ماه گذشته شده را اخیرا اعلام کرده است .
آقای کشکولی در قالب دانشجوی مقطع دکتری در سال 2007 وارد دانشگاه پونا شده بود
موضوع پایان نامه آقای کشکولی , سیاست خارجی جمهوری اسلامی در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی بوده است .
آقای کشکولی همچنین مدیر انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در پونا بوده و پلیس معتقد است که نامبرده به عنوان جاسوس مخفی دولت ایران و در پوشش دانشجو در پونا فعال بوده است . وی به بهانه تحصیل به در واقع مرکز یهودیان پونا را تحت نظر داشته است.
او اطلاعات مربوط به مراجعه کنندگان به مراکز یهودیان و کنیسه ها را برای مقامات امنیتی تهران ارسال می کرده است.
یک افسر امنیتی پلیس هند می گوید :
سوظن به وی زمانی بیشتر شد که  سفرهای منظم وی با ماشین شخصی به کنسولگری ایران در بمبئی مورد توجه قرار گرفت.
وی در این سفرها از راننده ای محلی استفاده می کرده که بعد از سوظن , توسط پلیس بازداشت شد .
این راننده که طی مدت استخدامش , به خوبی با آقای کشکولی آشنا شده بود , در دادگاه گفته است که وی کارمند دولت ایران است و مقامات عایرتبه دولت ایران برای دیدار و گفتگو با وی به  بمبئی سفر می کرده اند.
همچنین در این گزارش آمده است که مقامات امنیتی هند زمانی آقای کشکولی را زیر نظر گرفته اند که در سال 2011 و در بررسی ها مشخص شد که وی  طی 4 سال پیش از آن تاریخ قادر به گذراندن دوره دکتری خود نشده و گزارشی از پیشرفت کارش دریافت نمی شد.
تحقیقات بعدی از کنسولگری ایران هم بر نقش وی به عنوان کارمند دولت ایران صحه گذاشت  و با بررسی ایمیلهای وی نقش محرز وی به عنوان جاسوس ایران اثبات شد.
در بررسی ایمیل ها ارسال اطلاعات زیادی در رابطه با یهودیان ساکن در پونا و کسب و کار آنها و … و همچنین تصاویر زیادی در این رابطه توسط آقای کشکولی کشف شد . تحقیقات پلیس هند نشان داد که او در ارتباط با سایر ایرانیان در دهلی نیز فعال بوده و تحقیقات در اینباره همچنان ادامه دارد.
لازم به توضیح است که ماجرای دستگیری آقای کشکولی در سکوت مطلق خبری و مدتها پیش اتفاق افتاده و اکنون پس از حدود یکماه از اخراج وی , در یک سایت محلی جزئیاتی از ماجرا رسانه ای شده است .
به نظر می رسد یکبار دیگر مسائل اقتصادی و دلارهای نفتی سفارت ایران در دهلی تا حدودی کارساز بوده و تا حد زیادی از ابعاد افشای یک رسوایی دیگر برای سیاست خارجی ایران کاسته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر