۱۳۹۱ آبان ۱, دوشنبه

مردم به ذخیره‌سازی کالا روی آورده‌اند


خبرگزاری فارس گزارش کرد فروش نفت ایران دو‌ سوم کاهش یافته٬ نقدینگی در جامعه به مرز ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و مردم به سمت ذخیره‌سازی کالا در خانه‌ها روی آورده‌اند.
این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران روز یکشنبه (۳۰ مهر) نوشته که جمهوری اسلامی پول فروش نفت خود را به سختی دریافت می‌کند و قیمت اسمی دلار به بالا‌ترین حد خود در ۵۰ سال اخیر رسیده است.
آن‌طور که خبرگزاری فارس نوشته است در حال حاضر مطالبات معوق بانکی به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده٬ نرخ تورم بالای ۲۰ درصد است و صنعت و کشاورزی ایران با مشکلات بی‌پایانی مواجه هستند.
این خبرگزاری افزوده است: «مردم، نگران از وضعیت آتی قیمت‌ها و تورم روزافزون، متقاضی کالاهای مصرفی‌اند و هر کس تلاش می‌کند کالاهای مصرفی خود را در خانه ذخیره کند.»
خبرگزاری فارس پس از اعلام این آمار در بخش دیگری از یادداشت خود به انتقاد از عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی در انکار وضعیت موجود اقتصادی پرداخته است.
به نوشته این خبرگزاری «واقعیت اقتصادی و صحبت‏‌های برخی مسئولان، تناقضاتی در ذهن عموم ایجاد می‌نماید که برای آنان پاسخی ارائه نمی‌‏شود.»
فارس افزوده است: «مردم از خود سوال می‌کنند، چگونه ممکن است صادرات نفتی به کمتر از نصف کاهش یابد، بسیاری از صنایع با نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار باشند و آنگاه اقتصاد با شکوفایی و رشد همراه شود؟»
این خبرگزاری وابسته به سپاه در ادامه نوشته است: «گفتار و رفتار تناقض آمیز عده‌ای موجب کاهش سرمایه اجتماعی کشور شده است. نشانه‌های این کاهش سرمایه را می‌توان در تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی، تعداد شرکت‌های ورشکسته، تعداد بزهکاری و جرایم اقتصادی، تعداد پرونده‌های مفتوحه در مراجع قضایی و امثالهم مشاهده نمود.»
علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد دو مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی هستند که همواره ادعا می‌کنند وضعیت اقتصادی کشور برخلاف واقعیت‌های موجود٬ رو به رشد و پیشرفت است.
این دو مقام جمهوری اسلامی سال‌هاست که ادعا می‌کنند تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران تاثیر نداشته و شرایط معیشتی مردم وخیم نشده است.
اقتصاد ایران در ماه‌های اخیر در وضعیت بسیار نامناسبی قرار گرفته و بسیاری از محافظه‌کاران حامی خامنه‌ای تلاش می‌کنند احمدی‌نژاد را مسئول این وضعیت اقتصادی معرفی کنند.
رهبر جمهوری اسلامی در سفر خود به خراسان شمالی تلاش کرد اثر تحریم‌ها را انکار کرده و به طور غیرمستقیم اعلام کند که وی مسئول فشار‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها بر مردم ایران نیست.
برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از علی خامنه‌ای به خاطر پافشاری بر ادامه برنامه هسته‌ای تهران به عنوان مهم‌ترین عامل مشکلات کنونی اقتصاد ایران نام می‌برند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر