۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

گران‌فروشی ۴۰ میلیون دلاری دکل‌های چینی به ایران


خبرگزاری تسنیم: درحالی ساخت ۱۴ دکل توسط شرکتهای ایرانی بلاتکلیف است که دکل های چنیی که حداکثر ۱۲۰ میلیون دلار می ارزد، با قیمت ۱۶۰ میلیون دلار وارد ایران می شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سال گذشته قرارداد ساخت 14 دکل حفاری خشکی با جهاد دانشگاهی بین وزارت نفت و این مجتمع آموزشی تحقیقاتی منعقد شد و براساس برنامه ریزی اولیه مقرر شد که هر 4 یا 5 ماه یک دکل حفاری در اختیار وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.
بر اساس گزارش‌ها، به نظر می رسد شرکت های نفتی داخلی استقبال خوبی از ساخت این دکل ها ی حفاری نکردند که به عنوان نمونه می توان به اظهارات اخیر هدایت الله خادمی مدیر عامل شرکت حفاری شمال در خصوص خرید دکل از خارج به جای استفاده از دکل های داخلی اشاره کرد.
در شرایطی که در داخل کشور با کمبود دکل حفاری مواجه هستیم واسطه ها سعی می کنند که این دکل ها را با قیمت ارزان تر از دکل های ساخت داخل به کشور وارد کنند.
به گزارش تسنیم، دکل های چینی که ارزش آنها 100 تا 120 میلیون دلار است، به پیمانکاران داخلی حتی به قیمت 140 تا 160 میلیون دلار فروخته می شود زیرا که این قیمت از قیمت تمام شده دکل های ساخت داخل نیز حدود 50 تا 60 میلیون دلار ارزان تر است.
این در حالی است که هم اکنون دکل هایی که از چین وارد می شود هم بدنه و هم موتورهایی که بر روی آنها نصب شده است، بی کیفیت هستند اما حداقل دکل های ساخت داخل از بدنه قوی و مستحکم تری برخوردار است و موتور هایی که بر روی این دکل ها نصب می شوند یا آمریکایی هستند و یا فرانسوی که در هر حالت از موتورهای چینی بسیار بهتر عمل می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر