۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

نقش نهاد تحت امر خامنه ای در کاهش سرعت دسترسی به اینترنت


کلمه : در کشورمان ایران که به ادعای محمود احمدی نژاد آزادترین کشور جهان است، با گذشت سال ها از اختلالات اینترنتی هنوز نهادهای مختلف حکومتی انگشت اتهام را یا به سوی یکدیگر نشانه می روند و هریک دیگری را در این نابسامانی ها دخیل می دانند. یا دیواری کوتاه تر از فیبرهای نوری زیر دریا و لنگر کشتی ها نمی یابند که آن را عامل این اختلالات معرفی کنند.
اما بررسی های بیشتر نشان می دهد که ریشه این دستکاری ها را باید در شورایی جست که به دستور شخص رهبری ایجاد شده است: مجموعه ای با عنوان «شورای عالی فضای مجازی».
شورای عالی فضای مجازی زیر نظر کیست؟
دستور تشکیل «شورای عالی فضای مجازی» به ۱۷ اسفند سال ۹۰ باز می گردد که با دستور آیت الله خامنه ای این شورا با هدف اعمال مدیریت حاکمیت بر فضای اینترنت ایجاد و اعضای آن نیز از سوی وی مشخص شدند.
«مقابله با آسیب‌های اینترنت و استفاده از فرصت‌های» از جمله اهدافی بود که در تشکیل «شورای عالی فضای مجازی» از سوی رهبری به آن اشاره شده است.
طی دو سال گذشته محدودیت‌های فراوانی برای کاربران اینترنت در ایران اعمال شده است٬ اما حکومت به نتایج دلخواه خود از این محدودیت‌ها دست نیافته است.
حضور سپاه٬ وزارت اطلاعات و پلیس در این شورا خود حاکی از نگرش امنیتی بر فضای «شورای عالی مجازی» بوده که همزمان با انتخابات برنامه های تازه ای از سوی آنها برای محدودیت دسترسی به اینترنت اعمال شده است.
تشکیل این شورا در شرایطی است که مصلحی وزیر اطلاعات نیز پیشتر گفته بود: «سرویس‌های اطلاعاتی اینترنت را به‌وجود آورده‌اند و اطلاعاتی به شما می‌دهند که در واقع آن چیزی که شما می‌خواهید نیست بلکه آن‌چه که خود می‌خواهند به شما می‌دهند و اطلاعات شما را می‌گیرند.»
سخنانی که نمایانگر ترس شدید حاکمیت از حجم عظیم کاربران اینترنت و تاثیر آن ها در انتشار جهانی اخبار و اطلاعات است.
وبلاگ ها، وبسایت ها و شبکه های اجتماعی مجازی مختلف را باید  تنها رسانه های آزاد از کنترل حکومتی تلقی کرد که با وجود محدودیت های گسترده تا امروز نقشی عمده در سازماندهی اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ و با گذر از آن مقطع در انعکاس صحیح رویدادهای داخلی ایفا کرده اند که حاکمیت حالا در صدد محدودسازی بیشتر آنها در آستانه انتخابات برآمده است.
رضا تقی پور، وزیر پیشین ارتباطات احمدی نژاد که پیشتر اذعان کرده بود کندی سرعت اینترنت در ایران دلایل امنیتی دارد، نیز هر گونه شک و شبهه در مورد عامل اصلی دستکاری های اینترنت و فضای مجازی را رفع کرده و گفته است: شورای عالی فضای مجازی سرمنشا کاهش سرعت اینترنت است.
تقی پور ضمن تایید وجود اختلال در شبکه اینترنت اظهار کرده: «مستقل عمل کردن شورای عالی فضای مجازی مانند داستان بستن vpn‌ها و یا فیلتر سایت‌های گوگل ابهام‌آمیز است و ما نمی‌دانیم اگر مرکز شورای عالی فضای مجازی سر منشا کاهش سرعت اینترنت است، چرا جواب‌گوی این مشکلات به مردم نیست.»
سلیمانی افزوده است: «بنده خود همین امروز صبح به سختی توانستم gmail خود را باز کنم که آن هم در آخر باز نشد. در صورتی که من از سایت دانشگاه و استفاده از اینترنت دانشگاه این کار را کردم و این بدان معنی است که علاوه بر من همه دانشجویان و محققان دچار این مشکل هستند که باعث می‌شود به کسب و کار مردم ضربات جبران‌ناپذیری وارد شود.»
مطابق حکم صادره از سوی رهبری اعضای حقوقی این شورا عبارتند از: رئیس جمهور(رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعضای حقیقی: حمید شهریاری، سیّدجواد مظلومی، مهندس مسعود ابوطالبی، کامیار ثقفی، رسول جلیلی، محمد سرافراز و علیرضا شاه‌میرزایی هستند که برای مدت سه سال تعیین شده اند.
آنچه در حکم نخست خامنه ای برای این شورا تعیین شد، آن است که وظیفه داشته مرکزی به نام مرکز ملّی فضای مجازی کشور ایجاد نماید تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد.
اما حالا به نظر می رسد هدف واقعی از تشکیل این مرکز، چیزی غیر از محدود کردن روزافزون دسترسی کاربران داخلی به شبکه جهانی اینترنت و روابط نسبتا خارج از کنترل حکومت نبوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر