۱۳۹۲ تیر ۶, پنجشنبه

از مصریها یاد بگیریم؛ حکومت مرسی در آستانه سقوط


رئیس جمهور اسلامگرای مصر پابرهنه در حال فرار در برابر اعتراضات مردم
به گزارش رادیو آلمان، محمد مرسی٬ رئیس‌جمهوری اسلام‌گرای مصر٬ در آستانه سالگرد انتخاب خود٬ اعلام کرد که ناآرامی ها کشور را "فلج" خواهد کرد. قرار است روز یک‌شنبه تظاهراتی گسترده با خواست کناره‌ گیری مرسی انجام شود.
یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تظاهرات فراگیری که قرار است روز یکشنبه در مصر انجام شود گفت، تا پیش از این مرسی از یک مشروعیت ناشی از برگزاری انتخابات برخوردار بود اما اگر این تظاهرات فراگیر اتفاق بیفتد و حجم وسیعی از مردم در آن شرکت کنند این مشروعیتی که دولت از آن برخوردار است زیر سوال می رود و راهی جز کناره گیری برای مرسی باقی نمی ماند.
حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با سایت فرارو گفت، همه احزاب مخالف دولت در مصر مردم را برای تظاهرات فراگیر روز 30 ژوئن که یکشنبه آینده است دعوت کردند تا حجم مخالفت با دولت را نشان دهند.
وی ادامه داد، این مخالفت در ابعاد مختلف است و در اولین سالگرد به قدرت رسیدن مرسی صورت می گیرد.
وی افزود، انتظار این بود که آقای مرسی در سخنرانی شب گذشته خود پیشنهادی برای حل مسئله بدهد. اما مرسی چیزی تحت عنوان پیشنهاد برای حل مشکل نداد و تا حدودی معترضین را تهدید هم کرد و اعلام کرد با معترضان برخورد خواهد شد.

سخنرانی مرسی برای مردم قانع کننده نبود
به گزارش تلویزیون بی بی سی، سخنرانی شب گذشته محمد مرسی رئیس جمهور مصر برای مردم این کشور قانع کننده نبود.
گزارشگر این تلویزیون درباره سخنرانی شب گذشته محمد مرسی گفت، شور و هیجان حاضران در محل سخنرانی رئیس جمهور مصر شامل این مرد (وزیر دفاع مصر) نبود. او در مدت دو ساعت و نیم زمان سخنرانی محمد مرسی ساکت بود.
عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر چند روز پیش به طور بی سابقه ای تاکید کرد ارتش در برابر تهدید و ترساندن ملت ساکت نخواهد ماند.
رسانه های مصری این سخنان السیسی را هشداری به محمد مرسی و طرفدارانش و حمایت از مخالفان مرسی در آستانه تظاهرات میلیونی مخالفان دانستند. تصاویر استقرار نیروهای ارتش مصر در خیابانهای شهرهای مختلف این کشور، این تحلیل را تقویت کرد.
در ادامه این گزارش آمده است، البته محمد مرسی در سخنرانی خود تلاش کرد پیامش خطاب به ارتش مصر آشتی جویانه باشد. مرسی در مقابل پیام های تهدید آمیزی را خطاب به مخالفان خود بیان و آنها را به تلاش برای سرنگونی نظام حاکم در مصر متهم کرد. مرسی خواستار تشکیل کمیته ای از همه احزاب به منظور پیشنهاد اصلاح قانون اساسی شد.
سران مخالفان مصری پیش از این، پیشنهاد مرسی را در این خصوص رد کرده بودند، زیرا می گویند پیشنهادهای او جدی نیست.

گزارشگر تلویزیون بی بی سی افزود، واکنش تحصن کنندگان در میدان التحریر قاهره به طور کامل شبیه واکنش های مردمی به سخنرانی های حسنی مبارک در زمان انقلاب مصر بود. مصریها در میدان التحریر بار دیگر فریاد "ملت خواهان سرنگونی نظام است" سردادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر