۱۳۹۲ تیر ۷, جمعه

مشایی هر بیست روز کجا می رفت؟

روز گذشته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از ارسال پرونده شکایت اظهارات مشایی به نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور خبر داد. مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: پرونده‌ای در خصوص اظهارات مشایی در مورد مکتب ایرانی، انبیا، مدیریت داوود نبی و حضرت مسیح و رژیم صهیونیستی در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفت و برای رسیدگی به مبادی ذی‌ربط ارسال شد.
شفاف نیوز: سفرهاي دولت و كابينه اش موضوعي است كه اين روزها در كميسيون‌هاي مختلف مجلس مطرح مي شود.علاوه بر سفرهاي اعضاي كابينه دولت به همراه خانواده هايشان به نيويورك كه چندي پيش در كميسيون اصل نود مورد بررسي قرار گرفت، 96 سفر مشائي به خارج از كشور نيز از سوي احمد توكلي مطرح و به همين دليل وزير امور خارجه به مجلس دعوت شد. البته اين تنها موضوعي نيست كه پاي مشائي را به مجلس كشانده است بلكه به گفته افضلي فر اظهار نظرهاي مشائي نيز از سوي نمايندگان مورد بررسي قرار گرفته و پرونده آن به وزارت اطلاعات ارسال شده است.
ارسال پرونده به وزارت اطلاعات
روز گذشته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از ارسال پرونده شکایت اظهارات مشایی به نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور خبر داد.مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: پرونده‌ای در خصوص اظهارات مشایی در مورد مکتب ایرانی، انبیا، مدیریت داوود نبی و حضرت مسیح و رژیم صهیونیستی در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفت و برای رسیدگی به مبادی ذی‌ربط ارسال شد.
به نظر مي رسد تنها نمايندگان مجلس نهم شاكيان اين پرونده نيستند چرا كه به گفته افضلي فر این پرونده با شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی تنظیم شده و تعدادی از نمایندگان مجلس هفتم و هشتم نیز در این میان هستند.وي گفته است: پرونده‌های کمیسیون اصل نود مجلس عمدتا به نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور فرستاده می‌شود.
هر 20 روز يك سفر
اما مطرح شدن موضوع سفر هاي مشائي از سوي احمد توكلي به دو سال پيش باز مي گردد. زماني كه وي هنوز رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس را بر عهده داشت در نشستي اين موضوع را مطرح كرده و عنوان كرده بود كه اين موضوع در كميسيون امنيت ملي مطرح است.
احمد توكلي درباره سفرهاي مشائي گفته بود: در مدت 5سال آقای مشایی 96 سفر خارجی داشته‌اند و اکنون این مطالب مطرح است که آقای مشایی کجا رفت، چرا به این سفرها رفت و اینکه چه ضرورتی برای این تعداد سفر خارجی برای رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور وجود داشته است. به گفته توكلي كه در ديدار با صالحي وزير امور خارجه و در جلسه كميسيون امنيت ملي مطرح شده است، مشایی هر ۲۰روز یک سفر خارجی داشته و ملاقات‌هایی انجام داده که قابل‌تامل است از اين رو سوال مطرح شده اين بود كه نقش اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس‌ دفتر سابق رییس‌جمهور در سیاست خارجی چیست؟
نقوي حسيني عضو كميسيون امنيت ملي در اين‌باره به شفاف مي‌گويد: سفرهاي آقاي مشائي هم مربوط به زمان حضورش در پاستور مي شود هم زماني كه رياست جنبش عدم تعهد ها را بر عهده داشت. وزارت امور خارجه مدعي است كه درباره همه اين سفرها گزارش وجود دارد و حتي آقاي صالحي عنوان كرد كه حاضر است درباره هر سفري كه در خواست شود گزارش مربوطه را به مجلس ارائه بدهد اما در جلسه كميسيون در اين باره تصميم گيري نشد.
وي مي گويد همه سفرهاي مشائي با ماموريت وزارت امور خارجه نبوده است بلكه سفرهاي متنوع و با موضوعات مختلي صورت گرفته كه مورد توجه سوال كننده همين سفرها است. به گفته نقوي حسيني ، وزیر امور خارجه با بررسی برخی سفرهای مشایی و اهداف و علت آنها، توضیح داد که اغلب این سفرها بدون ملاقات با مقامات کشورهای میزبان بوده است. صالحی گفته است: «در بسیاری از سفرها هم آقای مشایی رییس‌جمهور را همراهی کرده و سفر مستقل نبوده و برخی از سفرهای مشایی هم برای دیدار با ایرانیان خارج از کشور انجام شده است.»
بر اساس اين گزارش در زمان صدور حکم جدید رییس جمهور برای اسفندیار رحیم مشایی، حدس و گمان هایی از دلایل این انتصاب زده می شد چرا كه مشائي يكي از افرادي بود كه قصد حضور در رقابت انتخاباتي را به عنوان كانديداي پيشنهادي دولت داشت و نيازمند اين بود كه وجه بين المللي مناسبي براي خود كسب كند از اين رو همان گونه که انتظار می رفت، سفرهای رحیم مشایی در همان جهت برگزار شد.پيش از اين سمت پر سرو صدا نيز ، سفرهای اسفندیار رحیم مشایی به کشورهای خارجی و دیدارهای وی با برخی گروه های خاص به خصوص در حاشیه سفرهای احمدی نژاد به نیویورک با واکنش هایی در داخل مواجه شده بود.
در نهايت اين سفرهاي پرحاشيه پس از دو سال مورد بررسي قرار گرفت اما سوال اينجاست كه آيا اين موضوع تا پايان عمر دولت بررسي مي‌شود يا خير؟

نقوي حسيني درباره زمان رسيدگي به سوال از وزير كشور در صحن علني به شفاف، گفت: گزارش جلسه كميسيون با وزيرامور خارجه به هيات رئيسه داده شده است و سوال از وزير در دستور كار قرار دارد اما نكته اينجا است كه تعداد زيادي سوال از وزرا در هيات رئيسه هست كه در نوبت بررسي است.ظرفيت مجلس هم اين اجازه را نمي دهد كه در هفته بيش از يك سوال اعلام وصول شود.در ماه پاياني كار دولت هستيم و اين موضع اگر تا پايان دولت مرود بررسي قرار نگيرد ديگر كارآيي لازم را ندارد.بر اساس اين گزارش بايد ديد كه بهارستاني ها مي توانند اين موضوع را تا قبل از پايان كار دولت مورد بررسي قرار بدهند يا بايد در انتظار اين باشيم كه پس از اتمام دوره كاري دولت اين موضوع به فراموشي سپرده شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر