۱۳۹۲ شهریور ۳, یکشنبه

مصر؛ اخوان المسلمین در آستانه فروپاشی کامل

تنها چند هزار نفر از هواداران محمد مرسی، رییس جمهور برکنار شده مصر، روز جمعه در قاهره به تظاهرات پرداختند. خبرگزاری‌های جهان این تعداد را نسبت به تظاهرات پیشین اخوان المسلمین کم توصیف کرده و آن را نشانه‌ای برای ناتوانی این حزب در بسیج طرفداران خود دانسته‌اند.
به گزارش رادیو فرانسه، روز گذشته نیز طبق روال هر جمعه، اخوان المسلمین هواداران خود را به تظاهرات میلیونی علیه آن چه حکومت کودتا می‌نامد، فراخواند.
خبرگزاری فرانسه از قاهره نوشته که تنها چند تجمع به صورت پراکنده در پایتخت مصر گزارش شده است. همچنین در قاهره، تظاهرکنندگان در میادین و تقاطع‌های اصلی این شهر چندان دیده نشدند و بیشتر در خیابان‌های کم‌عرض و مساجد حومه شهر حضور داشتند.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از سرکوب تجمع اخوان المسلمین در اواسط ماه اوت، طرفداران مرسی توانسته بودند طی چندین تظاهرات، تا حدود صدها هزار نفر را به خیابان‌های شهرهای بزرگ مصر بکشانند.
اما پس از حدود یک هفته، سرکوب خونین اخوان المسلمین درتجمع‌ اعتراضی علیه دولت موقت مصر، ضربه محکمی به قدرت بسیج آنها زده است.
خبرگزاری فرانسه وضعیت کنونی اخوان‌المسلمین را «آشفته» توصیف کرده و نوشته که این حزب که توانسته بود در انتخابات سال 2012 پیروز شود، اکنون کاملا سازمان‌دهی خود را از دست داده است.
یکی از فعالان اخوان المسلمین در یک شهرستان مصر به همین خبرگزاری گفته از زمانی که رهبران این حزب دستگیر شده‌اند، دستورهای این حزب به سادگی منتشر نمی‌شود و حتی تلفن‌های آنان نیز از سوی نیروهای امنیتی مصر کنترل است.

همچنین یکی دیگر از فعالان حزب اخوان المسلمین گفته که دستگیری‌ها و قطع کانال‌های ارتباطی میان اعضای این حزب، موجب کاهش ظرفیت بسیج اسلامگرایان شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر