۱۳۹۲ شهریور ۱۴, پنجشنبه

جابه‌جايی بيش از ۲۰۰‌ ميليارد دلار منابع ارزی کشور در زمان تحريم‌ها

روزنامه بهار ـ معاون ارزی بانک مرکزی با بيان اين‌که در بانک مرکزی جريان حيات را مثل آب روان برای مقابله با تحريم‌ها پيدا کرديم، گفت: در دوره تحريم‌ها بيش از ۲۰۰‌ميليارد دلار از منابع ارزی کشور جابه‌جا شد.
مينو کيانی‌راد در دومين روز بيست‌وچهارمين همايش بانکداری اسلامی در ميزگردی با عنوان جنبش مدنی ضد تحريم با بيان اين‌که تحريم موضوع عجيب و غريبی نيست و در واقع محدود کردن کشور از حق قانونی خود است، اظهار کرد: درباره ايران تحريم‌ها از زمان انقلاب اعمال شده اما از سال ۸۵ به بعد شاهد افزايش فشار تحريم‌ها بوده‌ايم.
وی با اشاره به اين‌که تحريم‌ها با شيوه‌های مختلف جريان زندگی مردم را تحت‌تاثير قرار داده است، گفت: وقتی تحريم‌ها روی نظام مالی متمرکز می‌شود انتقال پول را تحت‌تاثير قرار می‌دهد و زمانی که فروش نفت را دربرمی‌گيرد درآمدهای ارزی را تحت‌تاثير قرار می‌دهد.
معاون ارزی بانک مرکزی افزود: تا به حال هرچه می‌توانستيم در راستای مقابله با تحريم‌ها انجام داده‌ايم اما اين اقدامات برای آن‌که کشور را از صدمات رها کند کافی نبوده است.
وی با بيان اين‌که بايد بررسی کنيم نحوه برخورد با تحريم چگونه باشد، اظهار کرد: يک روش آن است که منتظر بمانيم تا تحريم‌ها اعمال شوند و سپس در راستای برخورد با آن‌ها اقدام کنيم اما روش ديگر اين است که از پيش از اعمال تحريم‌ها آماده باشيم تا کشورهای تحريم‌کننده به دنبال راهکاری برای چگونگی تحريم کشور ما باشند.
کيانی‌راد با بيان اين‌که طی اين سال‌ها هر دو نوع برخورد با تحريم صورت گرفته است، گفت: سال ۹۰ ابتدا بانک مرکزی و سپس بانک‌های ديگر تحريم شدند و پس از آن تحريم‌ها در تير ۹۱، نفت و صادرات نفت را مورد هدف قرار دادند.
معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه با اشاره به اين‌که از شش فوريه ۲۰۱۳ محدود شدن فعاليت‌ها مطرح و شرايط سخت‌تر شد، اضافه کرد: در بانک مرکزی جريان حيات را مانند آب روانی که مسير را پيدا می‌کند پيدا کرديم و بيش از ۲۰۰‌ميليارد دلار منابع ارزی کشور در اين مدت رفت‌وآمد داشت.
وی با بيان اين‌که هزينه حاصل از تحريم‌ها را همه مردم تحمل کرده‌اند و اميدواريم از پس فشارها سربلند بيرون آييم، گفت: تحريم‌ها نقاط قوت و ضعفی را در پی داشتند که درباره نقاط قوت می‌توان گفت از هر راهی برای تحريم ما استفاده شد اما راه ديگری را پيدا کرديم و به عبارتی تحريم‌ها را دور زديم.
معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به اين‌که بعضی گفتند دور زدن باعث تشديد تحريم‌ها می‌شود و بعضی گفتند در اين راستا با تحريم‌ مقابله کرديم، خاطرنشان کرد: بايد مقابله واقعی با تحريم‌ها را باور کنيم و براساس ويژگی‌های تحريم‌ها شرايط را بسنجيم تا بتوانيم آن‌ها را شکست دهيم.
کيانی‌راد با اشاره به اين‌که تحريم‌ها چيزی نبوده که مشابه ايران برای همه دنيا اتفاق بيفتد، گفت: در زمينه مقابله با تحريم‌ها آنچه کم گذاشتيم مسائل حقوقی است که می‌تواند خيلی خوب مورد استفاده قرار گيرد.
وی با تاکيد بر اين‌که می‌توانستيم از ظرفيت‌های موجود در اين حوزه استفاده کنيم، خاطرنشان کرد: بخش ديگری که شايد کم‌رنگ بوده جنبش‌های مدنی و ضد تحريم بوده است.
معاون ارزی بانک مرکزی با بيان اين‌که درخواست بخش خصوصی برای فعاليت در کشور وجود فضای کسب و کار سالم توام با امنيت کامل است، گفت: فضای کسب و کار حق قانونی توليدکننده خصوصی و دولتی است.
کيانی‌راد با بيان اين‌که حق قانونی توليدکننده است که بتواند از سرمايه خارجی برای توليد داخلی استفاده کند، افزود: تحريم‌ها باعث شده قيمت کالاهای توليد شده در داخل افزايش يابد و در نتيجه توان رقابت برای توليدکننده با کشورهای همسايه وجود نداشته باشد.
وی افزود: در بعضی موارد تحريم را بزرگ‌تر از آنچه بوده ديده‌ايم و در واقع آثار ناشی ازتحريم بزرگ‌تر از خود تحريم بوده است اما در بعضی موارد نيز با سياست مسئولان به گونه‌ای برخورد شده که تحريم‌ها درحالی که شديد بوده‌اند اثر کم‌رنگی داشته‌اند.
معاون ارزی بانک مرکزی به فهرست مصوبات تحريم‌ها اشاره و اضافه کرد: در بعضی موارد حتی خشکبار ايران نيز تحريم شد. وی با تاکيد بر اين‌که در بسياری مواقع تحريم‌ها باعث فشار به منابع داخلی می‌شود، خاطرنشان کرد: پرداخت اعتبار به بخش توليد رشد نقدينگی را در پی داشته و باعث فشار به جامعه می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر