۱۳۹۲ آذر ۲۳, شنبه

سازمان ملل: تحریمها به قوت خود باقی هستند

رئیس کمیته تحریم رژیم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تمام کشورهای عضو این سازمان را به پای‌بندی به تحریم‌ها علیه تهران فراخواند.
گری کوئینلان، سفیر استرالیا در سازمان ملل متحد که ریاست کمیته تحریم ایران در شورای امنیت را به عهده دارد، روز پنج‌شنبه (۲۱ آذر/ ۱۲ نوامبر) به ۱۵ عضو شورای امنیت این سازمان گفت که توافق‌نامه موقت هسته‌ای ژنو، تعهدات قانونی کشورها برای اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل را تعدیل نمی‌کند و این قطعنامه‌ها همچنان معتبر هستند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون چهار قطعنامه علیه تهران صادر کرده که تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران هسته اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. با این همه مصوبات این شورا تحریم‌های گسترده آمریکا و اروپا را شامل نمی‌شود.
بنا بر تاکید کوئینلان لغو یا تعدیل قطعنامه‌ها به تصمیم شورای امنیت بستگی دارد و تا آن زمان اجرای قطعنامه‌های موجود جزو وظایف کشورهای عضو سازمان ملل است.
به گزارش رادیو آلمان، رژیم ایران در هفته‌های اخیر تاکید داشته که توافق‌نامه ژنو ساختار تحریم‌های بین‌المللی را شکسته است و شرکت‌های مختلف نفتی و خودروسازی تماس‌های متعددی با ایران برقرار کرده‌اند تا امکان سرمایه‌گذاری در این کشور را بیابند.
مقام‌های غربی اما روایت دیگری از پیامدهای توافق دارند. ظرف روزهای اخیر هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا برخی از تحریم‌های جاری را تشدید کرده‌اند.
سفیر استرالیا بدون اشاره‌ای دقیق به شورای امنیت گفته است که یک شرکت ثبت‌شده در یکی از کشورها با ایران ارتباطاتی داشته که منطبق با مصوبات شورای امنیت نیست.

خبرگزاری رویترز به نقل از محافل آگاه نام این کشور را موریس ذکر کرده است. جزیره موریس در اقیانوس هند واقع است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر