۱۳۹۲ آذر ۳۰, شنبه

رشوه گیری؛ فرزندان دو وزیر ترکیه روانه زندان شدند

دادگاه رسیدگی کننده به پرونده رشوه و فساد مالی در استانبول در مورد پرونده 16 نفر از 53 نفری که توسط دادستانی این شهر به این دادگاه ارجاع شده بود، حکم بازداشت صادر کرد که فرزندان وزیران کشور و اقتصاد و مدیرعامل ˈهالک بانکˈ از جمله این افراد هستند.
به گزارش ایرنا، پلیس استانبول اواخر هفته گذشته عملیاتی را با عنوان ˈرشوه بزرگˈ در این شهر انجام داد که تزلزلی جدی در صحنه سیاسی ترکیه ایجاد کرد.
پلیس ترکیه در این عملیات 53 نفر را دستگیر کرد که فرزندان سه نفر از وزیران، مدیرعامل هالک بانک ، رییس شهرداری منطقه ˈفاتحˈ استانبول و شماری از روسای شرکتهای بزرگ ساختمانی و کارفرمایان این کشور از جمله دستگیر شدگان بودند.
پس از طی مراحل قانونی پرونده 53 نفر از بازداشت شدگان به دادسرای استانبول ارجاع شده است.
دادستانی استانبول پس از بررسی پرونده ها، 22 نفر را آزاد و در مورد چهار نفر از متهمان حکم ممنوعیت خروج از کشور صادر و پرونده دیگر افراد را با درخواست بازداشت به دادگاه ارجاع کرد.
این دادستانی در مورد 49 نفر از متهمان با اتهام قاچاق طلا، رشوه ، تخلف در ساختمان سازی و صدور پروانه ساختمان سازی، پولشویی، فساد مالی، جعل اسناد، تشکیل سازمان زیرزمینی، سوء استفاده از قدرت نفوذ، درخواست صدور حکم بازداشت کرده بود.
دادگاه استانبول در اولین ساعات بامداد امروز بعد از اتمام رسیدگی اولیه به پرونده ارتشا و فساد، حکم دستگیری 16 نفر از این متهمان ، فرزندان وزیر کشور و وزیر اقتصاد و ˈسلیمان آسلانˈ مدیرعامل هالک بانک را صادر کرد و آنان را روانه زندان نمود .
بر اساس این گزارش ، در پنجمین روز عملیات ارتشا و فساد مالی از مجموع 89 نفری که در سطح ترکیه دستگیر شده بودند، 24 نفر بازداشت و 65 نفر آزاد شدند.
دولت آنکارا واکنش تندی به این عملیات نشان داد و دست به یک تسویه گسترده در دستگاه امنیتی ترکیه زد و ضمن عزل رییس شهربانی استانبول، جایگاه بسیاری از مدیران و افسران نیروی انتظامی در پست های حساس را در استانبول و آنکارا تغییر داد . گفته می شود عملیات پاکسازی پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه از سوی دولت این کشور همچنان ادامه خواهد داشت.

ادعای جنگ قدرت و ستیز بین ˈجماعت گولنˈ و دولت ˈرجب طیب اردوغانˈ با شروع عملیات بزرگ رشوه با مرکزیت استانبول، ابعاد بسیار گسترده ای به خود گرفته که از آن به عنوان ˈتزلزل سیاسیˈ در ترکیه یاد می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر