۱۳۹۲ دی ۲۴, سه‌شنبه

وزير ارشاد: ۴ ميليون ايرانی عضو فيس‌بوک هستند

شرق: شب پيروزی روحانی بود که برخی کاربران اينترنت با اتفاق عجيبی روبه‌رو شدند، اتفاقی خوشحال‌کننده، ورود به «فيس‌بوک» بدون فيلترشکن، اما اين اتفاق خيلی دوام نياورد و از فردای آن روز «فيس‌بوک»بازها دوباره دست به دامن «فيلترشکن‌»ها شدند. حالا پس از گذشت چندماه از اين حادثه، وزير ارشاد باز هم تاکيد کرده است: «دير يا زود بايد محدوديت استفاده از «فيس‌بوک» برداشته شود.» او ابراز اميدواری کرده «همه ايرانی‌ها بتوانند به اين «شبکه اجتماعی» دسترسی داشته باشند.»او همچنين خبر داده «چهار‌ميليون ايرانی عضو «فيس‌بوک» هستند.»
اين برای اولين‌بار است که تعداد کاربران ايرانی «فيس‌بوک» به‌طور رسمی از سوی مقامات کشور منتشر می‌شود. جنتی وزير ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار الجزيره انگليسی اين سخنان را مطرح کرده است. اين شبکه خبری به منظور بررسی تحولات ايران پس از روی‌کارآمدن «حسن روحانی»، رييس‌جمهوری اين گفت‌وگو را با «علی جنتی» انجام داده.
در ابتدای اين گفت‌وگو «استيون کول»، خبرنگار «الجزيره» از جنتی اين‌طور می‌پرسد: «رييس‌جمهور ايران قول داده است که آزادی‌های زيادی را به رسانه‌ها خواهد داد. رييس‌جمهور و وزير امورخارجه و ديگر مقامات ايران صفحاتی برای خود در «توييتر» و «فيس‌بوک» دارند. آيا شما هم در «توييتر» و «فيس‌بوک» صفحه‌ای داريد؟»علی جنتی در پاسخ می‌گويد: «من عضو «فيس‌بوک» هستم اما در «توييتر» خير. اين هم به مدت‌ها قبل از وزارت من بازمی‌گردد. من بيش از سه‌سال است که در «فيس‌بوک» عضويت دارم و با دوستان مختلفی در سرتاسر دنيا مرتبط هستم.»
جنتی در پاسخ به اينکه آيا عضويت شما در «فيس‌بوک» نقض قانون نيست؟ می‌گويد: «البته در ايران برخی معتقدند که اين نوعی قانون‌شکنی است چون «فيس‌بوک» در ايران فيلتر شده است، اما به هر حال ما سعی می‌کنيم که قانون را حفظ کنيم و تلاش ما هم بر اين است که با همکاری ساير وزرايی که در دولت هستند بتوانيم شرايطی فراهم کنيم که همه در ايران به «فيس‌بوک» دسترسی داشته باشند برای اينکه اين فقط يک وسيله ارتباطی است که افراد می‌توانند با يکديگر گفت‌وگو و مکاتبه کنند و ديدگاه‌هايشان را بيان کنند.»
جنتی درباره اينکه «چه زمانی همه ايرانی‌ها می‌توانند به «فيس‌بوک» بروند يا از «توييتر» استفاده کنند، بدون اينکه اين سايت‌ها فيلتر شده باشد؟» به خبرنگار الجزيره پاسخ می‌دهد: «من فکر می‌کنم الان همه ايرانی‌ها از اينها استفاده می‌کنند و بر اساس برخی آمارهايی که ما داريم الان چهار‌ميليون‌نفر از ايرانی‌ها عضو «فيس‌بوک» هستند و عملا از اين سايت استفاده می‌کنند. دير يا زود اين محدوديت که برای استفاده از «فيس‌بوک» برقرار شده است بايد برداشته شود.»
او در پاسخ خبرنگار که می‌پرسد: «ما به سبب اين سياست گشايش و آشتی جديد است که گفت‌وگو می‌کنيم، ‌فضای جديدی حاکم شده است. آيا اين فضای جديد به قوه‌قضاييه نيز بسط می‌يابد؟» می‌گويد: «به هر حال رييس قوه‌مجريه عوض شده ولی (رييس) قوه‌قضاييه عوض نشده و همان وضع سابق را دارد. طبيعی است که دستگاه قضايی ما هم بايستی خودش را با تحولات جديدی که در کشور پديد آمده است همراه کند. ما اميدواريم اين تغييرات را در دستگاه قضايی هم شاهد باشيم.»
در بخش ديگری از گفت‌وگو، جنتی درباره اينکه «آيا الان وقت مناسبی است که عموم مردم روی قوه‌قضاييه و عناصر تندروتر در تهران تاثير بگذارند؟» پاسخ می‌دهد: «قطعا افکار عمومی تاثير خودش را روی قوه‌قضاييه و روی پارلمان ما نيز که بيشتر آنها از اصولگرايان هستند، خواهد گذاشت.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر