۱۳۹۲ اسفند ۱۲, دوشنبه

بحران کريمه؛ روسيه در سراشيبی انزوا

گروه “هفت”، ناتو، اتحاديه اروپا و آمريکا، پيشروی نظامی روسيه در کريمه را محکوم کرده‌اند. در مسکو نيز ده‌ها تظاهرکننده مخالف جنگ بازداشت شدند.
راديو زمانه ـ اعتراض يکپارچه غرب به حضور نظامی روسيه در کريمه، کيفيت جدی‌تری يافته است. گروه “هفت” متشکل از آمريکا، کانادا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، ايتاليا و ژاپن، بيانيه‌ای در محکوميت روسيه منتشر کرد. در اين بيانيه از روسيه خواسته می‌شود که به حق حاکميت اوکراين احترام بگذارد و نيروهايش را از کريمه خارج کند.
گروه “هفت” هم‌چنين شرکت در نشست مشورتی “گروه هشت” در سوچی را نيز به حالت تعليق در آورده است. وزير خارجه آمريکا روز شنبه اول مارس گفته بود که ممکن است ايالات متحده در اعتراض به رويدادهای کريمه، عضويت روسيه در گروه هشت را پس بگيرد. روسيه در سال ۱۹۹۸ و چند سال پس از پايان جنگ سرد به عضويت رسمی گروه کشورهای بزرگ صنعتی در آمد.
جان کری، وزير خارجه آمريکا روز سه‌شنبه ۴ مارس به کی‌يف می‌رود تا پيام همبستگی و حمايت واشنگتن را به دولت موقت اوکراين برساند. او بار ديگر روسيه را به رعايت حق حاکميت اوکراين فراخواند.
اوباما در گفتگوی تلفنی ۹۰ دقيقه‌ای خود با پوتين، به سختی از او انتقاد کرد و مداخله نظامی در کريمه را نقض تماميت ارضی اوکراين خواند. ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا نيز روز يکشنبه دوم مارس با اوباما در باره اوضاع کريمه گفتگو کرد و در توييتر خود نوشت که رفتار روسيه غيرقابل قبول است.
وزيران خارجه اتحاديه اروپا، روز دوشنبه سوم مارس نشست ويژه‌ای در بروکسل با موضوع کريمه برگزار می‌کنند. محافل ديپلماتيک می‌گويند اين نشست روسيه را به خروج نيروهايش از سواستوپل و سمفروپل فراخواهد خواند.
دبيرکل ناتو نيز در صدد است برای تامين ثبات منطقه، ناظران بين‌المللی را به اوکراين اعزام کند. گفته می‌شود اين ناظران از سوی سازمان همکاری و امنيت اروپا تعيين خواهند شد.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نيز در گفتگوی تلفنی با پوتين او را به نقض معاهده بوداپست و ناديده گرفتن حق حاکميت اوکراين متهم کرده است. روسيه، بريتانيا و آمريکا در قرارداد بوداپست در سال ۱۹۹۴ قبول کرده‌اند که استقلال و تماميمت ارضی اوکراين را در صورت تحويل سلاح‌های اتمی اين کشور، محترم بشمارند.
مرکل پيشنهاد کرده که يک “گروه تماس” برای ايجاد ديالوگ بين طرفين بحران اوکراين تشکيل شود. رسانه‌های آلمانی نوشته‌اند که پوتين اين پيشنهاد را پذيرفته اما بار ديگر تکرار کرده که اقدامات کنونی روسيه در کريمه برای حفظ شهروندان روس‌تبار و روس‌زبان اوکراين از خطرات احتمالی است.
اوضاع کريمه همچنان متشنج و مغشوش است. دولت انتقالی اوکراين از حضور دستکم ۱۵ هزار سرباز روس در کريمه خبر داده است. ارتش اوکراين در آماده‌باش به سر می‌برد و نيروهای ذخيره نيز به خدمت فراخوانده شده‌اند.
روز يکشنبه در مسکو ده‌ها تظاهرکننده مخالف جنگ بازداشت شدند. خبرگزاری روسی اينترفکس گزارش داد که حدود ۴۰ نفر به دليل “تلاش برای برهم زدن نظم عمومی” بازداشت شده‌اند. دولت روسيه در مقابل، به طرفداران پوتين که خواستار دخالت نظامی روسيه در اوکراين هستند مجوز گردهمايی داد.
در کی‌يف هم تظاهراتی عليه روسيه و پوتين برگزار شد. پوتين در اين تظاهرات به هيتلر تشبيه شد و اين در حالی است که مقامات روسيه نيز رويدادهای اوکراين و سقوط يانوکوويچ را به تحرکات گروه‌های”فاشيستی” نسبت می‌دهند و از “انقلاب قهوه‌ای” در اوکراين سخن می‌گويند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر