۱۳۹۲ اسفند ۱۲, دوشنبه

خبرهای کوتاه از بحران اوکراین

نشست آتی گروه هشت در مسکو لغو شد
* آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در تماسی تلفنی با رئیس جمهوری روسیه تلاش کرد که تنشهای ایجاد شده بین این کشور و اوکراین را کاهش دهد. در پی این تماس، به نظر می رسد که رئیس جمهوری روسیه با پیشنهاد خانم مرکل برای گفتگو درباره حضور نظامی در اوکراین موافقت کرده است.
خانم مرکل به ولادیمیر پوتین هشدار داد که اعزام نیروی نظامی به کریمه، بر خلاف مقررات بین المللی است.
کشورهای عضو گروه هشت به جز روسیه، در بیانیه ای اعلام کردند که نشست پیش روی این گروه در مسکو تعلیق شده است.
گروه هشت متشکل از هشت کشور صنعتی است که شامل آمریکا، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، روسیه، ژاپن و کانادا می شود.
* بحران اوکراین بتدریج آثار خود را بر اقتصاد روسیه نشان ‌می‌دهد؛ بازار سهام در روسیه امروز با ۶ درصد سقوط روبرو شد و ارزش روبل واحد پول به پایین‌ترین حد خود در مقابل نسبت به یورو و دلار رسید. کاهش یافت. بانک مرکزی روسیه هم نرخ بهره را از ۵.۵ درصد به ۷ درصد افزایش داد.
* وزارت امور خارجه روسيه با صدور بيانيه‌ای از گفت‌وگوی سرگی لاوروف، وزير خارجه اين کشور با وانگ يی، همتای چينی خود و اشتراک نظر روسيه و چين بر سر بحران اوکراين خبر داده است. چين و روسيه دو قدرت اتمی عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد با حق وتو هستند.
* استیون روزنبرگ خبرنگار بی‌بی‌سی از مسکو: روزنامه اقتصادی ودوموستی روسیه نوشته جنگ روسیه با اوکراین "ترمزی" برای اقتصاد این کشور خواهد بود. این روزنامه دولت روسیه را به تحریک برای شروع جنگ متهم کرده است.

روزنامه‌های جنجالی روسیه پر از تصاویر و شعارهای میهن‌پرستانه است. روزنامه پرطرفدار کومسولسکایا پراودا نوشت آقای پوتین با رهبری دنیا چند قدم بیشتر فاصله ندارد و مهمترین چهره مستقلی است که زیربار سبطه آمریکا نرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر